Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 12670 ggr
zuperzero
2/26/14, 5:27 PM

Ni som dricker fettkaffe...

Vilken sorts mixer använder ni? Jag köpte en från Ö&B som tydligen inte tål värme, då själva behållaren har ändrat form ganska mycket, haha! Behöver nog köpa en ny och skulle vilja köpa en som inte är allt för dyr. 😛

Annons:
Krobb
2/26/14, 5:46 PM
#1

Nu dricker jag sällan fettkaffe och har en rejäl mixer, men skulle inte en super billig mjölkskummare från IKEA fungera?

Tänker på denna: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30100041/

odezza
2/26/14, 6:04 PM
#2

Jag använder mixerstav och en pressobryggare, som jag har tagit bort "innanmätet" ur. Kvar är glasbehållaren, som sitter i en plasthållare med handtag. I plasten har jag karvat in ett märke för 4 dl.

I mitt lilla kök finns det inte plats för en maskin till.

"still lost in space and time"

Siggebus
2/26/14, 6:04 PM
#3

Jag dricker en form av "fettkaffe" som kanske inte har lika mycket fett i sig som andra - har 20 gr smör och 20 gr vispgrädde + 2 sucketter 🙂
Hur som helst så har jag ingen mixer alls utan bara rör om med en sked - tycker jag funkar ypperligt 👍

Skowne
2/26/14, 6:37 PM
#4

Använder mjölkskummare från Ikea, fungerar finfint.

Cajsavarg
2/26/14, 6:50 PM
#5

Enbart mixerstaven. Dock hade jag tidigare en liten mixer inköpt från Haléns men den läckte då packningarna inte tålde het dryck. Tyvärr, för skummet blev fantastikt med denna mixer!

//Fat makes Me fit//

Orakletidelfi
2/26/14, 7:18 PM
#6

Magic Bullet. Tycker det är jätteäckligt att bara röra om, eller vispa för hand. Vill att fettet ska emulgera.

Annons:
[fass]
2/26/14, 7:27 PM
#7

En glasburk och stavmixer funkar bra. :)

zuperzero
2/26/14, 7:58 PM
#8

Oj, tack för alla svar! 😃😎

Blir det lika bra av mjölkskummare? Alltså blir det lika fluffigt? 

Eller är en stavmixer att föredra? Kan man använda en stavmixer i vilket material som helst (t.ex.) en plastburk, utan att den går sönder?

Jag, likt #6 skrev, tycker att det är vidrigt att bara röra om med sked. Då kan jag inte ens dricka det… 🤢

BirtheX
2/26/14, 9:46 PM
#9

En Mix&Go från MediaMarkt. 250:- om jag minns rätt. Enkelt att ta med om man inte hinner sitta hemma o lata sig om morgonen Enklare än stavmixer o glasbehållaren tycker jag. Min lilla lattevisp la av efter att ha blivit använd varje morgon. OBH Nordica kom ut med en mindre variant av mixer direkt i mugg före jul såg jag - men den är nog dyrare… Mitt Bulletproof kaffe är 1,5 msk kokosolja för hälsan , 1 tsk vispgrädde för själen o 1 tsk smör för kroppen till mörkt starkt kaffe 4 dl.

zuperzero
2/26/14, 10:03 PM
#10

#9 Funkar din mixer för kaffet? Alltså, tål den värme? 🙂

BirtheX
2/27/14, 7:27 AM
#11

Jajemen! Sitter just nu och sippar faktiskt! :)

Suzanne56
2/27/14, 7:50 AM
#12

Jag mixar i plastbehålkaren som kom med mixerstaven. Favoriten just nu är 20-30 gram smör och 40-50 gram kokosgrädde (eko). Behöver jag hålla mig mätt längre så åker det i en msk kokosfett också. Den åker annars ned i min hemlagade kycklingbuljong lite senare på dagen (kör man buss i 5-timmars pass behövs lite näring emellanåt).

Viktinfo
2/27/14, 7:55 AM
#13

Har aldrig testat detta förut men är det så att kaffet blir "skummigt" när Man mixar deg? Typ som skummet på en latte?

Annons:
zuperzero
2/27/14, 8:26 AM
#14

#11. Är det denna du har? http://www.netonnet.se/art/hem-och-hushall/matberedning/blender/c3-mixgo/178358.3407/

Isåfall ska jag beställa! 😂

#13. Det stämmer bra det. Det här fettkaffet blir ungefär som en kaffe latte, förmodligen är det därför så många gillar det.

Orakletidelfi
2/27/14, 8:53 AM
#15

Bilden "snodde" jag härifrån http://www.eatlowcarbhighfat.com/?p=324,  men så ser det ut ja…

ashe
2/27/14, 9:07 AM
#16

Mixerstav och en stor porslinsmugg.

Plastmuggen som följer med staven har begränsad livslängd…särskilt om man kör den i diskmaskin varje dag.

För staven upp och ner några gånger, klart.

Är stormuggen odiskad tar jag ett rostfritt litermått att mixa i och häller över i mindre mugg sedan.

Mixa inte i för liten mugg! Fettkaffestänk överallt…

goja
2/27/14, 11:08 AM
#17

Jag kör bara kaffe och cocosolja, oljan smälter så fint i kaffet, behövs ingen mixer/stavmixer. När det väl smält ordentligt och man rör om märks det inte att det finns cocosolja i kaffet.

Orakletidelfi
2/27/14, 12:02 PM
#18

Joo det gör det! Det flyter upp till ytan och man får bara kokosfett i munnen. TVI vale! 😡 Och väl smält? Det sker ju omgående då kokosfett har en smältpunkt på ca 24 grader… För mig så lägger det sig iallafall på ytan igen tämligen direkt eftersom det har en lägre densitet än kaffe…

Och sen om det nu inte skulle märkas alls, det är ju bra om man brukar dricka kaffet svart men annars vill väl de flesta märka att det finns fett i, alltså att man får latteeffekten, eller att det blir som att ha mjölk eller grädde i.

CasaRamon
2/27/14, 12:08 PM
#19

Jag har köpt min mixer på Rusta. den heter Fasett och kostade då, för ett år sedan, 99:-. Vet inte vad den kostar idag. Men den fungerar alldeles utmärkt. Mixar ca 35-40 gr smör och 1 msk kokosfett med

1 1/2 mugg kaffe. Då det skummats upp, blir det 2 muggar fettkaffe.

Otroligt gott. Dricker det varje morgon , utom under mina 5:2 dagar.

Malinhell
2/27/14, 2:56 PM
#20

Är det någon som vet om man kan mixa kaffet hemma och ta med och sen värma upp till lunch?

Vill inte släpa med ingredienser och lattevisp till jobbet, ni vet hur folk går igång på sånt om de ser en… ;)

Annons:
zuperzero
2/27/14, 4:29 PM
#21

#20. Prova, eller häll det i en termos. 🙂

jessirene
2/27/14, 6:26 PM
#22

En kopp stavmixer och stor mugg Två koppar stavmixer ner i kastrullen med smält smör, cocosfett och nybryggt starkt kaffe.

BirtheX
2/27/14, 9:27 PM
#23

#14. Stämmer exaktemente. En fin-fin Mix&Go. Skummigt och fint blir det. Gott-gott!

goja
2/27/14, 11:26 PM
#24

Hos mig flyter det upp så länge som det inte är smält, när det väl smält så är det bara att röra om och det går inte att känna någon fettsmak, inte nämnvärt i alla fall dvs nästa inte alls..

Margareta
2/28/14, 8:21 AM
#25

Jag använder numer samma Fasett från Rusta (#19) trots att jag har en äkta och väl fungerande Magic Bullet. Den är liten och värmetålig i glas, lätt att hälla ur och lättdiskad. Bara man sätter på locket exakt rätt och håller fast det mot trycket så läckage inte uppstår så fungerar den perfekt.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Suzanne56
2/28/14, 11:33 AM
#26

Ang. Att mixa kaffe hemma o ta med i termos så funkar det fint. Jag kan dock uppleva att om kaffet fått vara för länge i termosen så blir det gärna lite bittert i smaken:-)

zuperzero
2/28/14, 8:11 PM
#27

#23. Tack så mycket för tipset! 👋 Har beställt nu! Hoppas på att jag inte ska återfå samma problem! 😂

Annons:
BirtheX
3/1/14, 7:27 PM
#28

Zuperzero. Bra val! 😊. Tror det står i bruksanvisningen att man inte kan diska i diskmaskin. Men det gör jag ändå och det funkar fin-fint. 😜 Ibland trillar "gummiringarna" som finns i locken ur och dom är lite meckiga att få dit igen. Har aldrig provat att hälla vilt kokande vatten i (spricker?) men jag brygger direkt i muggen i litet filter. Ibland önskar jag större händer då locken har "vaccumat" fast sig men det reder sig till slut.

Upp till toppen
Annons: