Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2823 ggr
Omstart
2014-02-26 10:58

Nybörjare

Ok…så efter många års försök till att gå ned i vikt och även en del hattande fram och tillbaka med GI, VV, pulver så har jag bestämt mig för att återgå till LCHF - det enda som fungerade ok för mig. Jag slutade helt enkelt för att jag var för lat. Tänker inte försköna det hela alls.

Nu känner jag dock att det räcker. Jag är oerhört trött på att känna mig hungrig jämnt, sugen konstant, äta som en häst men ändå vara i behov av saker att äta. Det är dock lite läskigt att börja om igen. Jag flyttar på lördag och tänkte mig helt enkelt att börja mitt nya liv på söndag, när jag har fått handla och allting är inne. Jag har ju ingenting jag kan ta med mig som är frestande att ha hemma om jag kör en kolhydratsfattig kost. ;)

Men vad gör ni för snacks? Mellanmål? Hur lägger ni upp ätschemat? Träna med LCHF? Dos and don´ts med LCHF? Heh…måååånga frågor nu! Tack på förhand för att ni är så super att ni svarar om ni har något smart att komma med!

Annons:
zuperzero
2014-02-26 13:39
#1

Hej! Vad bra att du har kommit till insikten att du behöver ändra dina vanor till något som funkar! 🙂

Jag är själv nybörjare på LCHF, började för ca 3 veckor sedan. För mig fungerar det utmärkt. Förespråkat är ju att äta 2-3 måltider per dag, det funkar dock inte för mig. Inte än i alla fall. Jag tränar mycket och det dröjer länge mellan lunch och middag, så jag behöver äta mellanmål de dagar jag tränar för att ha den ork jag vill ha när jag tränar. 

Så, sikta in dig på 2-3 gånger (beroende om du äter frukost eller inte), men känner du att det inte funkar kan du dricka fettkaffe, äta ett par ägg eller en näve nötter.

Snacks/mellanmål: ostchips, nötter (i måttlig mängd), avokado, kokosflingor blandat med smör m.m.

Och ja, träning är alltid förespråkat, oavsett kosthållning. Även om kosten är A och O för viktnedgång, är motion och träning mycket viktigt för hälsan som helhet. Beroende på hur mycket du motionerar/tränar just nu, börja med att öka successivt. Om du har mycket övervikt (20 kg eller mer) och/eller är otränad, börja med promenader, cykla och styrketräna. Att försöka ge sig ut och springa är dumt om man inte är kapabel till att hålla på i åtminstone 20-30 minuter utan att få ont i knän osv. En tung kropp ska inte belastas med löpträning om man vill att den ska hålla och må bra. Man måste börja i den ände man är för att orka med träningen och må bra utav den.

Lycka till! 🙂

JMW
2014-02-26 18:41
#2

Du kan kolla den klistrade tråden i vänsterkanten. Mycket bra läsning där.

13 artiklar jag som nybörjare har stor nytta av!

Zepp
2014-02-26 21:12
#3

Vi äter inga snacks och mellanmål.. vi är för mätta för det.

Två måltider om dagen räcker för de flesta.

Börja med att bara köpa riktig mat.. riktig mat är för det mesta sådant som köps färskt och måste lagas till.

Sen när du köper riktig mat se då till att ta de fetaste varianterna av allt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: