Annons:
Etikettmat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 12796 ggr
Marianns LCHF Mat & bak
2014-02-26 08:45

LCHF Havregrynsgröt - Valnötsgröt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Äntligen kan vi få en gröt som påminner om havregrynsgröt i smaken!!

Det var när jag upptäckte hur valnötsmassa (mandelmassa på valnötter) smakade som havregröt, som jag förstod att nu har jag knäckt koden till havregröt!

Detta är nog den allra godaste lchf-gröten alla kategorier!! Testa så får du se!
©2014 MariannAndersson

Ingredienser:
30 gram gram smör (för mejerifri smaklöst kokosfett)
2 ägg
50 gram malda valnötter (ca 13 gram /100 gram)
1 dl grädde (eller 0,75 dl vatten+30 gram smör/smaklöst koksfett, eller mandelmjölk. Havregrädde ca 5-6 gram kh)

ev 1-2 msk fibrexflingor om man vill ha tugget av ”havregryn” ( gröten på bilden är utan och jag finner den godast utan)
ev lite salt efter smak

Gör så här:
Vispa upp äggen lätt med de malda valnötterna, vispa sedan kraftigt ner grädden eller vald vätska.
Smält smöret på medelvärme och (ev låt fibrexen smälta med här) häll ner ägg- och valnötsgrädden, koka sakta upp under omrörning, låt den koka till en grötkonsistens.
 Servera med lätt kokta äpplebitar (om man tillåter sig det) eller gör så som jag alltid ville äta min havregröt strö över bakery+ sötning!

Ursprungsgröten: LCHF-Gröt

Annons:
[Jennifer71]
2014-02-26 14:31
#1

Hej, Vad roligt med något nytt. Havregrynsgröt med lite lingon, mums. Verkar lite omständigt men värt att testa. Tack för tipset.

[Annamaja27]
2014-02-26 14:37
#2

Tycker det är ännu godare om man använder blötlagda (och torkade) valnötter.

Då blir det dessutom ännu mer omständigt 😃

ashe
2014-02-26 15:56
#3

En portion ger drygt 11 g kolhydrater, utan vispgrädde drygt 8 g. Det är i mesta laget för mig…

Men intressant att valnötter smakar havregryn.

Kajak11
2014-02-26 19:24
#4

Intressant. Och kanske en bra laddning innan någon åker Vasalöppet i helgen:-)

Marianns LCHF Mat & bak
2014-02-27 07:56
#5

#3 men jag ger ju tydligt alternativ på andra vätskor än grädde!
Ta vatten och smör/kokosfett och mandelmjölk på gröten.

wikipedia skriver 3,5 kh /100 gram för valnötter. Fineli också något liknande

ashe
2014-02-27 09:22
#6

"Utan vispgrädde drygt 8" skrev jag.

Men det intressanta är ju skillnaden i tabellerna. Undrar om livsmedelsverket räknat med skalet?

Och upptäckten om havresmak från valnötter är jätteintressant tycker jag. Ger nya ideer! Tack

Annons:
Orakletidelfi
2014-02-27 09:30
#7

Låter rätt mycket för mycket på SLV:s uträkning. Om man t.ex. kollar här: http://www.eatlowcarbhighfat.com/?p=324  Om fibrerna räknas bort som vi gör här så blir det tom under 2 gram/100!

Nu är det ju skillnad beroende på växtplats sort etc men en så pass stor skillnad är svår att förklara måste man säga!

Biami1.
2014-02-27 10:30
#8

Hej! 

Tack för receptet. Undrar bara hur jag ska tyda denna rad:

50 gram malda valnötter (ca 13 gram /100 gram)

Är det 13 gr skalade nötter/100 gr oskalade?

Orakletidelfi
2014-02-27 12:09
#9

Det tolkade jag först som kh. Men eftersom Mariann sen skriver att det är 3.5 gram kh per 100 så kan det ju inte vara så…  😮

Marianns LCHF Mat & bak
2014-02-27 12:35
#10

det är 13 gram kh per 100 gram som avses. Men när jag skulle efterkolla då jag tyckte #3 räknade ut massa kolhydrater så såg jag att wikipedia skriver 3,5 och fineli nått liknande… så …. ja jag vet inte inte vad valnötter innehåller egentligen, men om man räknar på 13 så har man ju inte räknat lågt ;)

Septima
2014-02-27 13:00
#11

Jag testade din gröt - jättegod och väldigt mättande, men inte smakar det väl HAVRE?   Tänker att detta alternativ är så pass dyrbart att det bara är motiverat om man av olika skäl absolut inte klarar äkta vara men ändå inte står ut utan att någon gång då och då äta något som kanske påminner om denna? 

Jag längtar ibland efter gröt och i synnerhet havregrynsgröt. Nu är det ju inte så FRUKTANSVÄRT mycket kolhydrater i havregryn och glutenhalten är visst också rätt låg så jag tar mig en portion av äkta vara ändå ibland och får inga men av det. Jag blandar också ut med havrekli som innehåller ännu mindre kolhydrater men faktiskt smakar riktig havre (jag jag vet att fibrer kanske inte är så bra)  Men jag har också experimenterat fram "LCHF-gröt" som jag gillar . Chiafrön med mandelmjöl, linfrön (för konsistensen) och vatten, ibland lite kokosmjöl och ibland hampafrön som "mustighet" och nyttighet. Gott men inte "ersättning" utan en helt annan slags gröt.

Marianns LCHF Mat & bak
2014-02-27 13:25
#12

joo i våra munnar… fast visst åt man havregröt i går så…

vi tre här hemma tyckte det i alla fall att det fanns en "havresmak" på gröten. Men visst det är ju 5 resp 6 år sedan äkta vara n åts… 😃

Upp till toppen
Annons: