Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5020 ggr
goja
2014-02-24 15:01

Blodfetter

Jag var hos diab.ssk, i veckan och långtid låg på 42, så det känns ganska bra. Däremot så var Blodtryck och blodfetter för högt. Har man hört detta med blodfetter förut?! Hon tyckte i alla fall att jag, när mina 2,5 sprutor victoza som finns kvar är slut att jag slutar med den och ev något senare tar bort 1 Metformin, äter 2+1+2. Har svårt att gå ned i vikt trots LCHF, inte alltför strikt men ändå. Hon påstod att enda skälet till att bs låg så bra var tack vare victoza, men att jag skulle hålla noga koll dagligen. Någon som vet om Metformin och Metroprolol hindrar viktnedgång?

Annons:
Zepp
2014-02-24 16:51
#1

Inga av de läkemedlen anges ge viktuppgång.

Metformin rekomenderas oxå av LCHF vänliga läkare vid ostyrigt blodsocker.. trots LCHF!

Metropolol är en betablokerare.. vanligtast är att den används vid oroligt hjärta/puls.

Victoza är en GLP1-analog.. det ersätter dålig utsöndring av GLP1 från magen.

http://en.wikipedia.org/wiki/GLP1

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
2014-02-24 18:08
#2

Konstig sköterska. Hon anser att du har bra socker p.g.a. Victoza och så tycker hon att du ska sluta med det? Hur går det ihop?

Meformin är nog inte alltid så snällt som man har trott. Jag har en bekant vars njurar är slut och hon måste transplantera inom några år efter att först ha hamnat i dialysstadiet. Orsaken är metformin. Så kan man klara sig utan är det nog ingen nackdel. Man kan ju undra varför de inte kollar njurarna på alla som äter det. I hennes fallt upptäcktes det inte förrän det redan var kört.

Creta Carbo
2014-02-25 21:39
#3
Hej, grattis till fint HbA1c. 
Beta-blockerare kan ibland hindra viktnedgång. Men jag undrar varför du äter betablockerare (metoprolol) - det är inte ett förstahandspreparat vid högt Blodtryck  –  och speciellt inte vid diabetes. 
Läs tex:
1. Från kostdoktorns sajt:
Betablockare

Dessa mediciner verkar genom att minska hjärtats puls och slagkraft och därmed sänka blodtrycket. Betablockare var tidigare ett vanligt förstahandsval vid högt Blodtryck men har på senare år degraderats till andrahandsval, då studier tyder på att de är mindre effektiva på att minska sjukdomsrisk såsom för slaganfall. De används dock fortsatt ofta vid andra samtidiga sjukdomar såsom kärlkramp och hjärtsvikt, där de har andra positiva effekter. Vanliga mediciner i denna grupp är Metoprolol (Seloken) och Atenolol (Tenormin).

Vanliga biverkningar är trötthet och kalla händer / fötter. De ger också ibland mardrömmar och nedsatt potens. En liten tendens till viktökning kan ses. Särskilt i kombination med vätskedrivande kan de ge ökat blodsocker och därmed högre risk för typ 2 diabetes.

http://www.kostdoktorn.se/blodtryck/blodtrycksmediciner

2. Ur "Läkemedelsboken 2014":

Terapirekommendationer – Hypertoni

Hypertoni utan annan samtidig sjukdom

Förstahandsmedel är ACE-hämmare, tiaziddiuretika och kärlselektiva kalciumantagonister.

Angiotensin II typ 1-receptorantagonister har likvärdig effekt med ACE-hämmare och rekommenderas som ersättning för dessa om biverkningar, såsom hosta, uppträder.

Betablockad är andrahandsval och alfablockerare kan ges som tilläggsterapi i tredje hand om målblodtrycket inte har uppnåtts med kombination av övriga läkemedel i full dos.

Hypertoni vid annan samtidig sjukdom, hos äldre och vid graviditet

Patienter med typ 1- eller typ 2-diabetes

I första hand ACE-hämmare. Loopdiuretikum kan ges vid vätske-

retention.

I andra hand eller som tillägg ges kalciumantagonist eller tiazid-

diuretikum.

Upp till toppen
Annons: