Annons:
Etikettövrigt
Läst 12263 ggr
MolnBlomman
2/21/14, 9:39 PM

Skäms för min kost

Jag har ätit lchf i över ett år nu för att jag mår så mycket bättre av det. Tror även jag är lite känslig mot gluten för jag kan synda med lösgodis och bara få lite huvudvärk men om jag äter vete så mår jag illa och blir jättetrött dagen efter.

Jag försöker vara en foglig gäst när jag är bortbjuden och äter det som bjuds. Jag känner inte att jag vågar be om specialkost bara för att jag vill äta lchf. Önskar ibland att jag var glutenintollerant på riktigt så jag kunde be om att iaf få slippa äta vete.

Jag ser hur glada mina svärföräldrar och släktingar och familj blir när jag äter en kanelbulle. Det är som om dem tror att jag skadar mig själv genom att äta LCHF. Jag är så trött på frågorna jag får kring varför jag äter som jag gör. 

Varför är det så att ingen tycker det är underligt att klämma i sig kakor och bullar och godis varje helg. Dem som gör det får sällan några kommentarer. 

Men när man gör det motsatta och väljer bort sådant som min kropp uppenbarligen inte mår bra av. Då får jag massor av kommentarer och uppmuntringar att börja äta det som gör mig sjuk. "Du behöver ju kolhydrater".

Förlåt för osammanhängande text. Blir bara så ledsen ibland.

I morgon är jag bjuden på picknick med några tjejkompisar. En ska ta med hennes berömda hemmagjorda brownies och frågar om någon är allergisk mot något. Jag får så god lust att svara: vetemjöl och socker. Men det kommer jag förstås inte våga göra. Jag kommer som vanligt att äta dem där kakorna och hålla god min och lida i det tysta efteråt.

Att det ska vara så svårt att få äta det som gör mig frisk.

Annons:
MrsGoldfire
2/21/14, 9:49 PM
#1

Åhhh, jag känner såå väl igen mig! Jag går inte på någon diet, men undviker i största mån gluten och socker, tål inte laktos så många mejeriprodukter går bort.

Alla har förståelse när man inte tål något, men att aktivt välja bort något accepteras inte.

Det är ju "normal" kost att äta pasta och mackor m.m, se bara hur svårt det är att få undantag i skolan. "Det går inte, kostar mer". Eftersom mina barn vant sig med havremjölk och därmed inte får specialkost pga sjukdom så var det inte poppis att be om det.

Det är jobbigt att stå fast vid sin övertygelse eftersom den ALLTID ifrågasätts när man blir bjuden: "Jasså du äter inte kött-varför inte då?"

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn

jessirene
2/21/14, 11:08 PM
#2

Jag har tjatat hål i huvudet på min omgivning om hur bra jag mår på lchf. Jag begär aldrig att få annan mat, men jag är noga med att tala om att det inte passerar kolhydrater över dessa läppar, då blir jag sjuk. Och det är ju så, och jag vill inte riskera något. Om de skulle truga mej med kanelbulle så skulle jag fråga dem, om de verkligen tjatade alltså, ifall de vill att jag ska ha luftrörsproblem och migrän. Ni kanske har hunnit börja med lchf innan ni blivit sjuka. Det är ju egentligen bara att gratulera. Men svårare att motivera för omgivningen. För mej känns det som övergrepp att tvinga någon att äter kanelbulle. Jag tror inte på att de vill ditt bästa. Jag tror att de vill ha med dej i ätargemenskapen, ungefär som alkoholister vill ha suparkompisar.

Kvothe
2/21/14, 11:49 PM
#3

Brukar förklara åt folk som ser underligt på mig om man tar bara grönsaker protein och fett. Att det: 1. är för vikten, skryter på vad man tappat. -11kg 2. Att för mig fungerar detta strikta kostval för att jag slipper plötsliga matsug och sockersug som annars gjort mig väldigt svag för mycket mat och speciellt sött och godis, som därmed lett till övervikt 120-140 nu 129. Är däremot lång 193cm så jag uppfattas 10-30kg lättare, vilket hjälper. De flesta förstår t.o.m. min mormor 93år cörstår och blandar inte kollisar och kött om hon lagat mat.

AndersAA
2/22/14, 7:16 AM
#4

Frågan man måste ställa sig är: "Vem skall bestämma över min kropp och hälsa och hur jag mår? Jag själv eller andra människor??" Jag vet att det kan vara svårt ibland med jag skulle idag lika lite låta någon annan "tvinga" i mig socker/kolhydrater som jag inte vill ha som att jag skulle acceptera för mycket sprit, cigaretter, narkotika eller något annat skadligt som någon annan människa tycker är normalt. Jag säger bara "nej tack, jag äter inte socker, jag mår inte bra av det". När de då tjatar om bara en liten bulle då? så svarar jag bara, "nej den innehåller ju socker"… Stå på er och skäms absolut inte över en kosthållning som gör er friskare!

Chilizera
2/22/14, 7:47 AM
#5

Jag upplever också att jag kan äta mycket mer rent socker än kolhydrater innan jag upplever en negativ effekt. Har aldrig reflekterat över att det skulle kunna innebära någon glutenintolerans, har mer tänkt att det har något att göra med hur kroppen processar födan. Men det vore intressant att veta.

Många upplever nog mer eller mindre negativa reaktioner från omgivningen när man ger sig sjutton på att äta lågkolhydratkost, tänk på att du inte är ensam så kan man få lite styrka från det. I mitt fall har det hjälpt ordentligt att vara påläst och kunna förklara lite av mekanismerna bakom varför lågkolhydratkost funkar. En annan sak som hjälpt massor är att helt enkelt memorera väl vilka fördelar jag har fått av att äta som jag gör. Alltså hur jag mådde tidigare och hur jag mår bättre nu, i detalj. Att bara säga "jag mår bättre" är liksom för luddigt för att ge någon trovärdighet. Jag kan slänga upp en hel liten lista på fördelar i mitt mående. Då finns det liksom inget att protestera mot direkt för lyssnaren utan det möts (för mig) mest bara med ett "jaha" och så ebbar diskussionen ut.

Orakletidelfi
2/22/14, 8:39 AM
#6

# 5 Hur menar du med att du kan äta "mycket mer rent socker än kolhydrater"? Rent socker är ju 100 % kolhydrater? Eller skulle det vara än spannmål?

Annons:
Minorca
2/22/14, 9:37 AM
#7

Om man på ett fint sätt talar om att har kommit på att man inte tål vetemjöl, i mitt fall att jag får ont i magen. Det ifrågasätts inte, ingen vill att folk ska bli sjuka, däremot om man pratar bantning är det inte populärt, troligtvis avensjuka. Jag säger att jag inte tål spannmål och säger att jag klarar leverpastej men inte mer mjöl. Jag säger också att de inte behöver göra något extra men om de kan ta av lite köttfärs om det är lasagne. Ska jag bo över hos släkt eller vänner har jag med mej nödmat som briost och ägg, och som present ostbricka eller något annat ätbart. Jag har hittills inte upplevt några problem och inte ätit en brödbit(gjort på spannmå) på 6 år.

Minorca
2/22/14, 9:38 AM
#8

Dubbel inlägg

Chilizera
2/22/14, 10:13 AM
#9

#6 Ja, jag uttryckte mig kanske fel. Jag reagerar olika på socker och ANDRA kolhydrater.

Sarah-S
2/22/14, 10:23 AM
#10

Jag har valt att stå upp för mig själv, jag tål inte gluten och laktos även om jag inte är intolerant. Så det säger jag utan att skämmas

Diskuterar heller aldrig mina kostval med andra om jag slipper, men om någon är otrevlig så brukar det vara lätt att påpeka att deras egen kosthållning nog inte fungerar så bra (får ofta känslan av att de som helst vill pracka på mig kolhydrater är de som själva skäms för hur de ser ut)

Nej jag är inte en otrevlig person, jag har bara tröttnat på att andra lägger sig i hur jag äter

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Tripod
2/22/14, 10:24 AM
#11

Om du bara tar lite mod till dig och påpekar att du faktiskt blir DÅLIG av mjölmat så är det ju verkligen inga bra vänner om de ändå vill tvinga dig att äta det du blir dålig av.

Du behöver ju inte ha en fullutvecklad glutenintolerans för att bli dålig av det. Det kan ju också vara en odiagnosticerad åkomma på ett tidigare stadium. Även det måste man väl få motverka om man nu kommit på hur man gör det?

ashe
2/22/14, 11:49 AM
#12

Och tänk när de får bli glada av att se dig bli glad och lycklig över att serveras en rullad ostskiva med smör!

Sindri
2/23/14, 7:01 AM
#13

Om man mår dåligt av något speciellt livsmedel så tål man det INTE.

Man måste inte bli halvdöd av att ta det för att kunna säga att man inte tål spannmål och socker.

Jag säger bara att jag mår dåligt av att äta det. Inga problem.

Annons:
Siggebus
2/23/14, 10:57 AM
#14

Håller med Sindri.
I början var jag som ts - dvs jag ville helst inte säga att jag åt lchf men efterhand när jag märkte hur jäkla bra jag mådde OCH att jag gick ner all min övervikt (ca 45 kg) så blev jag i stället totalt trygg i mitt val av kost.
Jag säger antingen nej tack jag vill inte riskera att börja gå upp i vikt igen eftersom jag inte kan hantera vissa saker….eller så säger jag helt enkelt att jag inte tåler det!
Fast folk svarar verkligen knäppt när jag säger det med vikten.
"Jamen du som är så smal!!"
Eh, ja NU ja! *suck*
Jag kan dock ha förståelse med ts för det ÄR jobbigt att alltid få "försvara" hur man äter.

VästkustFia
2/23/14, 11:55 AM
#15

#12 mm, rullad ostskiva med smör Tummen upp, nu påminde du mig om en gammal god favorit

Veda
2/23/14, 1:00 PM
#16

Jag har med mig babybells i handväskan. Har hittat tre olika sorter i Sverige och en fjärde sort i Tyskland, med getmjölk. En sån tar jag till när jag är hungrig och min omgivning äter fikabröd. 

Men i början erkänner jag att det var många kommentarer om att en bulle kan du väl ta osv. Då kontrade jag med frågan om de skulle sagt detsamma om jag försökte sluta röka. "En cigarett gör väl ingenting…" Då brukade det bli tyst.

Nu när jag har gått ner synligt mycket har kommentarerna tystnat.

andersson..
2/23/14, 3:02 PM
#17

saken är den (iaf för mig) att så länge man är fet och behöver gå ner i vikt så tycker folk att man är jätteduktig som avstår kolhydrater. Men så fort man nått sin målvikt så förväntas man äta den där kanelbullen och göra som alla andra igen "en bulle blir du ju inte tjock av heller, du som gått ner så mycket"

Hur mycket man än säger att lchf är en livsstil inte en tillfällig bantningskur så går det inte in hos vissa.

MolnBlomman
2/23/14, 3:27 PM
#18

Känns lite som om dem vill att jag ska äta de där bullen så att dem slipper ha dåligt samvete. Några gånger när jag försökt be om att få lchf så har jag fått alldeles för lite mat så jag får gå hungrig istället. Dem vågar inte lassa på med fett helt enkelt. Fettskrämda.

Orakletidelfi
2/23/14, 3:53 PM
#19

Lassa på med fett… det är ju den missuppfattningen vi försöker få bort. Man behöver inte göra det. Ca en tiondel till en femtedel med fett  jämfört med de kolhydrater (beroende på vilken sort) vi inte äter… blir du inte mätt på det så är det nog för lite mat totalt.

Veda
2/23/14, 5:05 PM
#20

#17 Precis! Men till slut tystnar kommentarerna, åtminstone har det varit så för mig.

Annons:
nyttiga_jag
2/23/14, 5:11 PM
#21

Nu har jag "turen" att jag faktiskt är allergisk mot sädesslag, baljväxter, soja mm. MEN ibland är jag falskt allergisk mot allt annat jag inte äter som LCHF-anhängare, för att det är ALDRIG någon som ifrågasätter varför man inte äter det man är allergisk mot 🤫

Har tröttnat på den eviga diskussionen om vad som är bra/inte bra, vad om funkar/inte funkar mm. därför väljer jag att dra några vita lögner och dryga ut min faktiska allergi!

Funkar alltid!

Lilltilda
2/23/14, 10:47 PM
#22

Jag tycker att förståelsen rent generellt har ökat i omgivningen. Det är inte längre en "Konstig bantningsdiet" utan allt fler kör olika varianter av lågkolhydratskost, av många olika skäl dessutom, och det är väldigt få som reagerar när jag säger att jag äter lchf. 
Det var egentligen bara i början som jag upplevde ett visst motstånd från några i min omgivning, men då jag stod på mig och sa nej och med det visade min ståndpunkt och tydliga val, så respekterades det snabbt. Hade jag gjort undantag och gett efter för tjatet om "bara en bulle" så hade det varit som att någon som bestämt sig för att bli vegetarian plötsligt gör avsteg och äter en hamburgare eller lägger en bit skinka på mackan. Hur ser omgivningen på en sådan person? Tar man personens val på allvar då? Knappast! 

Nu när jag varit normalviktig i ca 1 år så lever jag betydligt mer liberalt än jag gjorde då jag kämpade med viktnedgången, men allt jag äter är saker som JAG valt att äta.

~God loves you, and I´m trying! ~

SpurtAnne
2/24/14, 7:05 AM
#23

"Jag försöker vara en foglig gäst när jag är bortbjuden och äter det som bjuds. " Jag är alltid en ofoglig gäst och tackar nej till sånt som jag inte vill ha, har aldrig märkt att någon bryr sig om det. Nej, tack! Det brukar räcka, ibland får jag säga: Jag tycker inte om. Om de frågar varför. Sen skiter jag uppriktigt i vad folk tycker om att jag tackar nej, det har aldrig bekommit mig. Om någon tackar nej till det som jag bjuder på bryr jag mig inte om det heller. Vill man inte ha så vill man inte ha.

[Jennifer71]
2/24/14, 9:13 AM
#24

Det är få som i efterhand tackar för att man blev, fet eller sjuk eller båda delarna. Se till att ta med egen mat som du gillar, bjud gärna de andra så de får se hur gott du äter jämfört med den torra kanelbullen.

Lilltilda
2/24/14, 9:43 AM
#25

#24 Delvis håller jag med dig där, men "Bjud gärna andra så de får se hur gott du äter jämfört med en torra kanelbullen" är INGEN bra idé. För det första är INTE kanelbullar torra utan saftiga, goda och fluffiga. För det andra kan i princip aldrig lchf-alternativen någonsin smaka bättre i den ovanes mun. Vad av lchf-alternativen skulle smaka godare än en färsk, fluffig, saftig kanelbulle för den ovane som gillar söta bakverk? Ostbitar, nötter, ölkorvar, ägg, pålägg eller lchf-varianter av söta bakverk?  Vad den ovane än biter i och jämför med kanelbullen så smakar kanelbullen bättre. 
DÄREMOT så är idén att ta med eget en BRA idé. De flesta verkar bli lugnade bara man tuggar på något. Det är just detta med att se lchf:aren sitta med en kopp kaffe som tycks stressa många ("Jag kan inte erbjuda min gäst något den äter, alltså är jag en dålig värd/värdinna"?).

~God loves you, and I´m trying! ~

[Jennifer71]
2/24/14, 10:12 AM
#26

Finns ju massor med "sött" förutom ost. ölkorv och nötter. Budapestrulle, bärpajer, kokostoppar i choklad, hemmagjord glass, fudge, chokladtryfflar, pamrsanchips, minipjaer (västerbotten är supergod), panacotta, chokladmusse, listan kan göras lång, vad är problemet?

SpurtAnne
2/24/14, 10:19 AM
#27

Kanelbullar är saftiga, fluffiga och goda? Det tycker inte jag. Då är panocotta eller Chokladmousse till exempel mycket saftigare, fluffigare och godare!

Annons:
Lilltilda
2/24/14, 10:37 AM
#28

#26: Sorry, men nej, för den som söker sockerkickar så uteblir dessa av alla alternativ vi lchf:are äter. Det finns verkligen ingenting som kan ersätta vanligt socker för den som söker just den där tillfredställelsen. 
Det kan möjligtvis vara något gjort av 70%ig choklad (MED socker i!) men det är inget för den strikte. 

#27 Jag sa inte BLÖTA, jag sa saftiga och fluffiga. Kanelbullarna som bakas i min familj är allt annat än torra (jag minns än konsistensen med saknad trots att jag inte ätit någon på mer än två år) 
Säger som till #26, för den som vill ha just SOCKERkicken finns inga alternativ som kan ersätta det vanliga söta till kaffet.

~God loves you, and I´m trying! ~

SpurtAnne
2/24/14, 10:45 AM
#29

JAG tycker att kanelbullar är torra och äckliga, jämfört med det andra. Enda gången kanelbullar är något sånär saftiga är när de är hembakta med massor av smör och kommer direkt från ugnen, efter en halvtimma är de torra.

[Jennifer71]
2/24/14, 10:51 AM
#30

Innan jag gick över till LCHF så var jag inte speciellt förtjust i den söta smaken, jag gillade syrliga bakverk och choklad, sockret kom ju med på köpet. Jag tror ju inte att alla som inte äter LCHF alltid vill ha sockerkickar framför en god upplevelse i form av smak. Men om dina vänner inte kan smaka och uppskatta annat än smaken av rent socker så varför inte ta med ett paket bitsocker så får de välja, då hart du ju båda alternativen. Lisom vi tycker att alla är fördomsfulla och tror att vi som äter LCHF bara slevar i oss fett så kan ju inte vi tro att icke LCHF ätare kan uppskatta andra alternativ till kaffet.

Lilltilda
2/24/14, 11:07 AM
#31

#29: ditt tyckande! Helt ok! 

#30:
Varför skulle jag ta med bitsocker till någon sammankomst? jag är INTE Ts och jag själv har aldrig TS problem. De gånger jag träffar vänner och bekanta och det blir aktuellt med fika så har jag med mig alternativ till mig själv UTAN att behöva tänka på vad de andra ska äta. De äter det som bjuds och jag äter mitt lchf-alternativ. Det enda jag starkt avråder från är att bjuda "sockerråttor" på något ("sött") lchf-alternativ och påstå att det är godare än vad de äter då det ytterst sällan är det enligt den ovanes smaklökar.

~God loves you, and I´m trying! ~

[Jennifer71]
2/24/14, 12:38 PM
#32

Själv tycker jag det är kul att få bjuda andra och inte bara tänka på mig själv. Av erfarenhet vet jag att mina LCHF alternativ uppskattas bland de som normalt inte äter en LCHF kost, då mina bakverk blandats på bord med vad andra bidragit med, det har inte på något sätt varit uppmärkt som LCHF bakverk/mat och åtgången har varit bra liksom kommentarer om smak. Ingen har bett om mer socker. Du får det till att vara sällan som det skulle uppskattas av sockerråttor, jag bara undrar vad som då bjudits? Skulle de flesta här på forumet tvingat i sig LCHF kost som de upplevt som motbjudande eller mindre tilltalande i smaken för att komma över någon sorts tröskel, var det så för dig? Det är väl inte för inte som LCHF även kallas för njutmetoden. En sockerskål på bordet underlättar ju för alla at tillgodose sina preferenser.

SpurtAnne
2/24/14, 12:42 PM
#33

Min kladdkaka ala lchf är mycket godare än vanlig kladdkaka! Det säger alla som smakat i alla fall. Men de kanske bara är fogliga gäster…

Lilltilda
2/24/14, 1:56 PM
#34

#32 bjuder jag andra så bjuder jag på mat, inte sötsaker! Lchfmat är verkligen njutning. Lchfbakverk… Inte så mycket njutning nej. Har bakat mig igenom det mesta i Mariannes bakbok och blogg och testat på mina närmaste. "Acceptabla substitut" är det högsta betyg bakverk fått. Jag klandrar dem inte. För mig tog det nästan ett år innan jag tyckte att nåt substitut smakade bra. Nu kan jag själv tycka att substituten är rätt ok och vissa goda, men under en väldigt lång tid föredrog jag att avstå helt och hålla mig till vispad grädde och mörk kvalitetschoklad. De bakverk som fungerar bäst i omgivningen är de som är bakade med mörk choklad, grädde, osaltat smör, ägg och sötning där chokladkakan står för det mesta av smak och sötma. #33 men va bra! Suveränt! Dela gärna receptet. Speciellt om den är gjord med kakao och inte chokladkaka! Sakta men säkert håller jag på att få min särbo att acceptera vissa av substituten och erkänna att de är ganska ok. Det är trevligt när vi kan äta samma efterrätter

~God loves you, and I´m trying! ~

Annons:
SpurtAnne
2/24/14, 2:25 PM
#35

Här är ett recept, med chokladkaka tyvärr. Det är det enda jag har gjort. Jag har ett enklare recept som jag inte hittar. Ska se om jag kan rota fram det någonstan. Hade det på en postitlapp…

200 g 90% choklad(Man kan säkert ta 100 g choklad och tillsätta kakao istället)
200 g smör
1 dl sukrin eller stevia
1 tsk vaniljpulver
4 ägg

Smält smör och choklad på låg värme.
Vispa ägg, strö och vanilj.
Häll chokladsmeten i äggsmeten och vispa en stund.
Häll i springform och grädda i 200 grader i 6 minuter.
Ställ kallt

Lilltilda
2/24/14, 2:28 PM
#36

#35 Tack! Värt att testa. Ska prova originalet först och experimentera med kakao sedan. Hoppas att älsklingen gillar denna

~God loves you, and I´m trying! ~

[Jennifer71]
2/24/14, 3:09 PM
#37

#35, Jag brukar ha i lite hackade nötter och servera med färska hallon. Vill man ha den som botten i en tårta funkar det också, grädda den då längre och känn med en sticka när klar. En bra fyllning är smörkräm med kaffesmak Man kan göra den på betydligt mindre sötning, då blir den mer bitter gott det också.

Lojs
2/24/14, 3:16 PM
#38

Apropå att skämmas för sin kost så vet min närmaste krets att jag äter "konstigt" och det fungerar bra. Däremot så gömmer jag lite min kost i andra sammanhang. Till exempel så studerar jag till dietist och när jag äter ihop med klasskamrater så ser jag till att äta mat som "ser normal ut", på mitt sommarjobb kan jag till exempel ta med mig några köttbitar som blev över sedan gårdagen och äta de kalla med någon bea till lunch, medan på skolan kanske jag hellre köper någon dyr självplockssallad, eller tar med någon gryta/soppa med mycket grönsaker i… Lite dumt att inte orka stå för sin kost kanske, men jag slipper gärna kommentarerna och snacket bakom ryggen…

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

CasaRamon
2/24/14, 3:18 PM
#39

#35

Ska det inte vara någon sorts mjöl alls som binder ihop det hela?

Ex mandelmjöl ?

[Jennifer71]
2/24/14, 3:34 PM
#40

Nej det behövs inget mandelmjöl eller så, det blir bra ändå :-)

SpurtAnne
2/25/14, 1:35 PM
#41

#38 av Lojs Pluggade jag till dietist skulle nog jag göra samma sak. Orka ta diskussionerna som skulle bli! :-) Där går min gräns. I andra sammanhang bryr jag mig inte men där handlar ju allt om mat och då lär man bli redigt ifrågasatt om man satte sig och åt köttbullar med bea till lunch.

Annons:
Chilizera
2/25/14, 10:28 PM
#42

#41 Jag kan förstå tanken, men samtidigt är det väl just i sin linda som t.ex. dietister borde få upp ögonen för alternativa skolor än vad typ livsmedelsverket går ut med för "sanningar". Det finns många som skulle gynnas av en lågkolhydratkost så det är lite sorgligt att det ska behöva gömmas nästan som något fult även inom kretsar där folk verkligen är kostintresserade och kommer ha påverkan på allmänhetens matval.

SpurtAnne
2/26/14, 7:37 AM
#43

#42 av Chilizera Verkligen! Du har helt rätt och jag skulle nog inte kunna låta bli att käfta emot men samtidigt skulle jag aldrig utbilda mig till dietist eftersom jag skulle bli galen på allt fel man ska låtsas lära sig för att få bra betyg. Men OM jag skulle gå utbildningen skulle det vara svårt att bara nicka och le…

Lojs
2/26/14, 8:58 AM
#44

#42 Det vi lär oss är ju exakt vad livsmedelsverket säger och det är liksom ingen idé att diskutera det med klasskamrater när vi hela tiden får inpräntat av olika föreläsare hur dumt och löjligt LCHF är. Alla argument vi har för har de ett argument emot. 

#43 Jo, jag var väldigt tveksam till att gå utbilningen först, men jag tänkte att det kommer behövas dietister som har sett "vår" sida med. Jag har valt att bita ihop och läsa om båda sidor för att få en hel bild (dvs jag läser den nya forskning som kostdoktorn länkar osv, utöver vår kursliteratur).

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Chilizera
2/26/14, 9:42 AM
#45

#44 Ja hellre EN dietist som har en bredare bild än ingen :). Hoppas det gömmer sig fler som dig här och där i klasserna!

SpurtAnne
2/26/14, 9:58 AM
#46

#44 av Lojs Superbra! Du får fokusera på att bli klar så kan du göra som du vill sen! Heja dig!! :-)

BirtheX
2/27/14, 7:23 AM
#47

Fniss. En tråd med många inlägg. Javisst. Det här berör. Visst stör vi vår omgivning precis som den nyktre som avstår alkohol på fester? Vi provocerar för att vi lever hälsosamt.. Hela övriga gänget på bjudning eller fest får då klart för sig att de lever ohälsosamt när vi tackar nej till bulle och tårta Så tacka sjutton för att svärmor blir glad ifall man skulle trycka ned en kanelbulle… Uäck!

MolnBlomman
2/27/14, 10:03 AM
#48

Bra liknelse det där med alkoholen! Precis så känns det!

Annons:
Metnal
2/27/14, 6:50 PM
#49

Nu orkade jag inte läsa igenom allt, men känner igen mig jätteväl!

Min farmor är tex. världens martyr. "kan du inte äta mina hembakade bröd nu?" "mina goda köttbullar har bara lite ströbröd i sig".. jada, jada.. och så börjar hon nästan gråta när man säger att det inte går.

Har nu gjort en pakt med min familj som blir att jag tar mat men min familj tar mindre mat och tar mina carbs när farmor inte ser (har iofs försökt familjen att börja med, men upp till dem)

Sen är det någon jag inte umgås med ofta säger jag att jag är glutenallergiker. frågar någon om det mer så säger jag att jag inte fått det på papper ännu men får sjukt ont i magen och racerbajs och det brukar ingen ifrågasätta :D

Kolla gärna in min blogg! http://thefatcheerleader.com

Instagram: @metnalized

soderen
3/2/14, 9:07 AM
#50

# 35 Har du testat att frysa kladdkakan?

SpurtAnne
3/2/14, 3:01 PM
#51

Nej, jag bakar nästa aldrig. Ett par gånger per år när jag eller mina barn fyller år.

Torparmor
3/3/14, 10:33 AM
#52

#35 av SpurtAnne

Menar du verkligen 1 dl stevia?


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

SpurtAnne
3/3/14, 11:11 AM
#53

Ja

Torparmor
3/3/14, 11:16 AM
#54

Vilken sorts Stevia då? Det vita pulvret är ju enormt sött


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Sindri
3/3/14, 12:15 PM
#55

#53 av SpurtAnne

Nej, du måste mena någon produkt som heter något med Stevia (kanske Steviasocker?) och som har ett uns stevia i sig.

Ren stevia kan man absolut inte ta 1 dl av till en kladdkaka. Jag köpte en burk för nästan 200 kr för många år sedan. Den innehöll ca 1 dl och jag har det mesta kvar. 1 dl sukrin motsvaras av ngn knivsudd stevia.

Annons:
SpurtAnne
3/3/14, 12:33 PM
#56

Jag har icas stevia strö

Lilltilda
3/3/14, 12:47 PM
#57

Icas Stevia strö heter numer Icas Sötströ. Består till största delen av erytriol (Stavning?) och en liten uns stevia. Fungerar ypperligt i lchf-bakverk och doseras på samma sätt som sukrin eller socker. 
Kan ge en brännande bismak i för hög dos.

~God loves you, and I´m trying! ~

berndt
3/3/14, 1:44 PM
#58

ALLA Lchf-are känner igen sig i den här tråden.

Oftast försöker jag stå på mig och äta det jag kan. På möten där det bjuds på bröd kan man ju ta pålägget och lämna brödet… osv. Man får vara lite uppfinningsrik.

Min far suckar när han bjuder på mat och kan t.ex göra så att maten är helt LCHF och sen har han gjort en sockerbomb till efterrätt… Han har inte liksom kläm på vad som gäller… och det gäller de flesta som inte är insatta.

Man får bara gå sin egen väg - nog händer det att jag gör som här skrivs, och klämmer i mig av pur välvilja mot värd/värdinna… det tror jag vi alla gör nån gång.

bra tråd!

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

Sisselie
3/5/14, 8:03 PM
#59

Det enklaste är väl att säga att man mår dåligt av gluten och socker, även små mängder. Då borde man slippa det mesta de vill pracka på en. Jag tror det är mer accepterat om man säger att man mår dåligt av det, än att det "bara" är vikten det handlar om.

För mig är det inte svårt att stå för min kosthållning. Jag började med "autism- och ADHD-diet", dvs inget gluten eller mjölkprotein, och fick ett revolutionerande resultat. Och när det visade sig att jag reagerade på olika sorter bland spannmål och baljväxter, jag mådde rent ut sagt förj-igt när jag fått i mig nåt jag inte tålde ett par gånger, så stramade jag upp det till inget spannmål eller baljväxter. Och för säkerhets skull äter jag inget jag inte lagat själv!

Lchf blev det nästan av "misstag", när jag även ville försöka göra nåt åt min ibs, och märkte att jag mår bättre utan potatis och ris (enda undantaget jag kan tänka mig bland spannmålen). 

Men annars tror jag det som gäller är "Stå på dig, annars gör nån annan det!". Skulle nån försöka övertala mig att äta nåt "tveksamt" skulle jag bli fly förbannad om den inte respekterar mitt nej. Det vet alla som känner mig, och därför är det ingen som försöker heller. Det skulle aldrig falla mig in att äta nåt bara för att inte göra nån annan ledsen. Varför skulle dennes känslor vara viktigare än min hälsa? Om man är kaxig kommer man undan med mycket som man aldrig skulle kunna göra om man är ödmjuk…

Jag försöker även äta så naturligt som möjligt, undvika tillsatser, äta så mycket ekologiskt jag har råd med, och helst bara naturbeteskött. Men när jag även slutade äta mat som förstörts i mikron tyckte iofs. vissa att jag gick för långt, men som svar på deras ifrågasättande satte jag bara igång att predika om hur värdelös maten blir efter att ha varit i mikron… :P Dessutom minns jag för ett antal år sen när jag sällan åt mikromat hur dåligt jag mådde de enstaka gånger jag gjorde det. Nu har jag i flera år mått likadant som då, så minnen av tidigare erfarenheter kan också användas som motivering. "Då är jag väl känsligare än vad som är normalt då, men jag är trött på att vara sjuk!" 

Stå på dig, annars gör nån annan det!

AnnaMariaK
3/6/14, 12:52 AM
#60

Det har nu gått mer än 10 år sedan jag började med LCHF och min omgivning har accepterat att man inte kan bjuda mig på en bulle eller pasta. Jag har varit öppen med min kost från början och talade om för andra att mina magproblem försvunnit på ett par dygn med den nya kosten och att jag tänkte fortsätta med att må bättre. Jag har även lyckats påverka flera med att minska på kolhydrater samt sluta med margarin. Mina arbetskamrater häcklade mig i början, men idag ser jag aldrig någon lättmargarin i kylskåpet på jobbet. Jag tror att Tommy Svenssons och Annika Dahlqvists föredrag ändrade på mångas föreställningar om det naturliga fettets farlighet.

Jag skulle kunna gå i pension i år eftersom jag blir snart 65, men jag är så oförskämd frisk att jag vill nog arbeta ett par år till. Många yngre än jag har rynkor, men mitt ansikte vägrar att åldras. Det hör till saken att jag smörjer in det morgon och kväll, men jag tror att även det invändiga fettet bidrar.

Som bonus har jag fått jättebra tandhälsa och kollar bara min tandstatus en gång om året. Aldrig att jag behöver laga någon tand. Innan jag började med denna kost hade jag ilningar, men det har jag aldrig numera.

Så skäms inte för LCHF. Problemet är alla matställen som tänker fettskrämt och fuskar med maten. Det är sällan jag mår bra av utematen.

miamaria5
3/6/14, 8:17 AM
#61

Jag har börjat med lchf för att bli bra i magen och efter någon veckas omställningsproblem verkar det vara bästa kuren för magen. Det är lätt för vänner att förstå när man har den förklaringen. Känner dock att jag hellre kallar det för lågkolhydratkost eftersom det finns fördomar mot lchf. Fördomar som jag själv också hade innan jag läste på.

Praefatio
3/6/14, 10:42 PM
#62

Vill bara påpeka en sak för alla:

Jag är "bevisat" glutenintolerant, och blir jättejättejättesjuk av gluten. Jag fick diagnosen direkt när mamma slutade amma och jag var nära att dö av vällingen.

Jag har inget intyg på att jag är intolerant!!

Vet inte hur det ser ut om man får diagnosen idag, men jag har då aldrig behövt bevisa för någon att jag lider av celiaki, varken privatpersoner, sjukhus, skolor eller något annat. Det har räckt med att berätta. Jag har aldrig någonsin blivit ifrågasatt eller behövt försvara mig.

Vad jag försöker påpeka är att herregud, ljug så tungan blir blå om ni möter motstånd: "Sorry, men jag tål inte gluten." Det räcker. Man behöver inte låtsas att man ännu inte fått någon diagnos eller liknande, för även om ni hade fått en diagnos så hade ni inte kunnat bevisa det 😛 Fler och fler får diagnos idag, det blir vanligare och vanligare att få den i vuxen ålder.

För övrigt kommer jag att tänka på den här reklamen…

Annons:
[Oceansoul]
3/10/14, 11:01 AM
#63

Jag har IBS och mina allergiprover gör inga utslag. Ändå blir jag bevisligen mer eller mindre dålig av socker, gluten och jästa drycker.Min läkare insisterade att jag med mina magproblem skulle käka LCHF och människor hade svårt att acceptera det. Jag har haft problem med både övervikt och undervikt under tonåren och att jag skulle käka LCHF trodde flera betydde att jag skulle banta ner mig. Men det handlar ju om så mycket mer än så, säg som det är bara att du mår bättre av det. Ingen bestämmer vad du ska stoppa i din kropp egentligen, du vet ju egentligen bäst vad du mår bra av!

Upp till toppen
Annons: