Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som röker/har rökt

Livet går inte i repris!

2014-02-21 11:08 #0 av: Bella40plus

Hej på er,

hittade denna sidan för ett tag sedan och igår blev jag medlem.

Jag har testat på lågkolhydrat kost ganska länge fast lite på egen hand och det passar mig bra. Har inte tänkt LCHF, men känner nu att jag tror att det kan vara en stor hjälp för mig i mitt "nya" liv.

Jag har nämligen en stor last som jag måste bli av med. Jag har rökt i 30 är och har slutat röka och fallit tillbaka så många gånger att jag har tappat räkningen.

Jag har även högt socker, vilket gör att jag måste sluta röka utan att ersätta ciggen med godis och annat snacks. Jag har motat Olle i grinden i många år genom ganska mycket träning i alla former och hyfsat hälsosam mat, men det räcker inte längre. ( Även rökningen har hjälp mig att inte småäta osv.) Mitt socker har trots det börjat stiga de senaste tre åren sakta men säkert. Jag måste lägga in ytterligera en växel.

Jag har läste en del om LCHF i några veckor nu och kommit fram till att det kan var min nyckel till frihet. Har även handlat hem de produkter jag tror att jag kommer att behöva. Det ska inte finnas några ursäkter längre.

Idag är första dagen i mitt rökfria liv. Jag vet att jag måste sluta. Jag mår inte bra. Varken fysiskt eller psykiskt.  Livet går inte i repris!

Jag kommer säkerligen att behöva skriva här lite då och då, dels för att ställa lite frågor, men mest för att jag tror att det kan vara en bra hjälp i kampen mot nikotin och socker i alla former. Vi som röker/eller har slutat vet vad det handlar om och jag tror att jag kan hitta mycket styrka, tips och råd här.

Ser fram emot fredagsmys utan nikotin men skulle behöva tips på vad man kan stoppa i sig om suget övermäktigt.

Fredagsmys gott istället för choklad, som är en av mina stora passioner i livet, finns det??

Glad fredag på er :)

Anmäl
2014-02-21 11:32 #1 av: Mooniq

Bra beslut!! skickar massor av pepp och jäklar anamma!! Skrattar Starkt av dig att lägga ner cigaretterna och sockret..räkna med dikeskörningar, men det är inte det som räknas - utan att du orkar kravla upp igen och fortsätta på inslagen bana..

Fredagsmys.. tja OM jag har tugg-sug så gör jag så här: skivar gurka i ½cm skivor, och toppar med lite olika saker. Räkröra, kokta skivade ägg, majonnäs, räkor, oliver, salamibitar, ostkuber, mjukost.. 9 - 10 skivor och man är mätt o nöjd.

OM du klarar riktigt mörk choklad -alltså 86-90% så gör jag ibland ischoklad. Smälter 100 g choklad och 60-80 g kokosfett med doft o smak (köp hos hälsokosten) mikrar försiktigt, rör, mikrar tills det smält ihop, häller i isbits-plattan o ställer i frysen en timme. Sen knackar jag ur plattan och har ischokladen i en skål i kylen. 1 bit är mäktig och man är nöjd.

Kör i vind SolGlad

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar

Anmäl
2014-02-21 13:14 #2 av: JMW

Bra beslut av dig att sluta röka. Har du viljan till 100% så fixar du det.

Jag slutade röka 1 augusti och har alltså varit rökfri i drygt 6 månader nu. För att klara av de plötsliga röksugen så har jag faktiskt använt mig av nikotintuggummi. Då kunde jag inom någon minut bli av med suget. Trappade ner tuggummina och är idag helt nikotinfri. En härlig känsla! Att efter dryga 40 års rökande vara helt ren. Jag är ganska så stolt över mig själv faktiskt.

Så, jag skickar massa pepp till dig. Du klarar det. Se fram emot allt positivt. Smak och lukt finns helt plötsligt där. plus en massa annat. Härligt!

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.