Annons:
Etikettmat-på-stan-hur-gör-jag
Läst 7057 ggr
Chico76
2014-02-21 08:08

Aktiv livsstil, aldrig hemma

Hej!
Jag började med LCHF för att se om jag kunde komma i bukt med mina koncentrationssvårigheter som jag har med ADHD problematik.

Jag känner att jag mått mycket bättre med LCHF, nästan alla tecken på utbrändhet har försvunnit och jag har blivit som en maskin igen när jag tränar (ingen mjölksyra här inte)

Hur som helst, jag har haft svårigheter att hålla mig till kosten, inte PGA att jag inte kan laga mat eller hitta på nya spännande rätter, utan för att jag driver min egna lilla firma och saknar körkort.
Jag bor i en liten ort utanför STHLM, och det är inte sällan som jag spenderar hela dagen ute, och tar mig hem sen med lokaltrafiken och landar hemma runt halv 12 på natten, nästan dagligen.

Sen att jag spelar i ett band och gärna tränar gör inte heller att man spenderar allt för mycket tid hemma heller, och än mindre hinner man att gå och handla.

Som ni förstår så blir det mycket leta mat ute, och om sanningen skall fram.. det är nästan omöjligt.

och att leta fruckost därute är nästan mer omöjligt, bara mackor vart man än vänder sig.. vad hände med bacon och ägg?

Kylen står tom, då man inte hinner handla, men samtidigt spenderar man för lite tid hemma för att det skall löna sig att handla hem.

Hur löser man detta problem på bästa sätt?

Vilka restaurangkedjor har lågkolhydrats alternativ?

Känner ni till några smultronställen runt om i stockholmsområdet?
Tacksam för hjälp, då jag mr oförskämt bra på LCHF, och jag dippar direkt när jag får i mig för mycket kolisar..

Annons:
OlgaMaria
2014-02-21 09:40
#1

På McDonalds finns äggröra och bacon till frukost.

Mindre pizzerior har ofta bra sallader och man kan ibland komponera dem själv. 

Egenkomponerade sallader tycker jag är jättebra. Ofta finns det ost, kött och feta såser man kan ha i. Det gäller att hitta ställena där detta finns. Sen tycker jag du ska fråga vart du än kommer, om de kan göra om lite åt dig, ta bort något och lägga till nåt annat osv.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Orakletidelfi
2014-02-21 09:54
#2

lunchsalladsdiskar eller vad man ska kalla det finns ofta på typ ica och coop där man kan plocka själv. (Alltså i affären, att köpa och ta med) Finns mycket som funkar utmärkt där.

Lilltilda
2014-02-21 10:58
#3

utöver de förslag som du redan fått, om du har en stor frys så försök att hitta en dag per månad då du ägnar hela dagen till matlagning och fryser in färdiga matlådor som sedan är lätta att ta med. Olika grytor, lchfpajer, egenhändigt ugnsgrillad kyckling, gratänger osv. Det finns ju massor av mat som är lätt att göra i stora mängder på spisen eller i ugnen utan att behöva lägga en massa tid på varje rätt. 
Jag gör "storkok" regelbundet, inte av samma skäl som dig, men för att jag tycker att det är rätt trist att laga mat de dagar jag inte har min särbo här och för att ändå hålla en bra matrutin så är det superbekvämt att plocka färdiga matlådor ur frysen

~God loves you, and I´m trying! ~

SpurtAnne
2014-02-21 13:17
#4

Nästan alla hamburgerrestauranger har biff med bearnaisesås. Koka ägg och ha med. Köp brieost och skinka/salami osv och rulla ihop. Proteinpulver. Mandlar.

Cina-y
2014-02-22 04:00
#5

Om du har ekonomi för det: gå på ett hotell och ät frukost. De har ofta äggröra och bacon. På vissa ställen kan du beställa själv och kocken gör i ordning stekt ägg medan du väntar. Sen finns det alltid ost, salami, mm.

Jarunka
2014-02-22 12:25
#6

Det är mest prioriteringsfråga, tycker jag… man kan göra en insats 1 gång i v och fixa maten till många måltider framöver. Särskilt med hänsyn till att du har märkt radikala förbättringar på din hälsa mha LCHF…

Lycka till !!!

Annons:
Chico76
2014-02-22 15:41
#7

Tack för alla tips.

Skall kolla lite extra noga.

Tyvärr hinner jag inte med storkock heller, är sällan hemma så läng e😂

Kajak11
2014-02-22 15:54
#8

Kan du hinna göra något snabbt? Ha renskarv eller annat skarv i frysen.

Det fixas snabbt på stekpanna och sedan kan du ha creme fraisch eller annat röra till. Släng salad på tallriken och lite ost och ha en smaklig malted. Du kan også göra många sakor på ägg och ost.

En hel kyckling, stekt i ugnen kan dröja till 2 dågar om man er 1 om att äta den.

Kok lite purjolök till I kastrull och smör på grönsakorna.

Det är mycket snabb mat I all fald om inte det skall vara plockmat.

På helgor, sen mat: en tapastallrik med oliver, ost, korv, paprika och aioli?

Chico76
2014-02-24 12:49
#9

Som sagt var.

En del av problematiken ligger i att man inte hinner handla.

När man åker bil kan man alltid svänga av någonstans och handla på vägen, inget direkt alternativ när man åker kommunalt.

Som nu i helgen, spenderat hela helgen ute, kom hem i går efter att ha varit ute hos min familj hela helgen = mycket fet mat och kolhydrater.

Men men, bara att ta nya tag, får kämpa med körkortet och klara min kost bäst det går under omständigheterna.

Men jag är väldigt tacksam för de tips om mat ute, det får bli min räddning medan jag sliter på med kortet.

Tack

Upp till toppen
Annons: