Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Ledsen tjej tråd nr 2

2014-02-20 17:11 #0 av: Jessell

Hej

Jag har tidigare skrivit att jag inte går ner i vikt och fick rådet att äta mer kcal, mindre protein och mer fett. Jag fick också höra att jag inte behöver stressa med att gå så mycket om jag har svårt för att äta mycket.

Jag höjde min kcalnivå från 1300 per dag till 1700-1800, började lugna mig med promenaderna och äter bara 60-70 gram protein och fortsatte äta mindre än 20 gram kolhydrater per dag. Men jag gick ändå inte ner så för två veckor sen började jag med 5:2, gick ner 3 kilo och började bli hoppfull igen men nu har jag gått upp två av de 3 kilona igen. 

Förstår inte vad jag gör för fel :(

Anmäl
2014-02-20 18:59 #1 av: Orakletidelfi

Skrev du vad du väger nu och hur lång du är?  Det är viktigt för att kunna svara. Minns inte vad du skrev i den andra tråden och egentligen hade det nog varit bättre att fortsätta i den för att man ska ha hela bilden...

Anmäl
2014-02-20 20:01 #2 av: Jessell

Skrev en ny tråd för att slippa få svar på det jag startade tråden för och få svar på det jag undrar nu.

Jag är 176 cm lång och väger 84 kilo.

Anmäl
2014-02-20 20:45 #3 av: Orakletidelfi

Då är du väl normalviktig kanske ( plus minus 10 kg från längden över hundra brukar väl vara inom spannet.) Då är det inte säkert man kan gå ner med LCHF då den är viktnormaliserande. 

Anmäl
2014-02-20 20:59 #4 av: Jessell

Har gått ner till 76 med lchf en gång tidigare men gick upp igen, borde jag inte komma ner dit iallafall?

Anmäl
2014-02-20 22:57 #5 av: [hermes]

Det som fungerar bäst för mig personligen är att äta väldigt strikt LCHF och utesluta så mycket mejerier som möjligt. 

MEN det som faktiskt påverkar mig mer än antalet kolhydrater och/eller kalorier, är brist på sömn och stress. Under perioder med för lite sömn och mycket stress spelar det ingen roll för vikten hur lite kolhydrater och/eller kalorier jag äter. Kroppen vägrar då helt enkelt släppa ett gram kroppsfett. 

Att lägga om kosten till LCHF var för mig väldigt enkelt i jämförelse med att komma åt stress och dåliga sömn-vanor.

Anmäl
2014-02-20 23:26 #6 av: Jessell

Vad är det i mejeriprodukter som är dåligt då? Det enda argument jag fått i att ta bort dem är att de innehåller mycket kcal och jag som snarare har problem att få i mig tillräckligt med kcal kände ju att det inte alls var någon bra idé för mig.

Men hur vet man att man är stressad och sover dåligt? Känner mig inte stressad och visst att jag ofta har svårt att somna ganska ofta (bieffekt av lång depression) men sover bra när jag väl somnat. sover 9 timmar varje natt.

Anmäl
2014-02-20 23:38 #7 av: Jessell

Tror jag kommit på varför jag gick upp i vikt igen efter fastan!:)

Har dagarna efter varandra, tydligen rubbar det den naturliga ämnesomsättningen. (skrev åse på 56kilo)

Ska nu sprida ut dagarna under veckan och hoppas på att det hjälper mig att släppa ifrån de envisa sista kilona :)

Tack för att ni tog er tid och försökte hjälpa mig :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.