Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (2) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Recept att laga hemma

Fläskpannkaka till frukost

2014-02-19 21:47 #0 av: Veda

Fläskpannkaka till frukost blev det i morse. Den smakade "rätt" men fastnade ordentligt i formen (trots att jag smort den).

Recept (på ett ungefär):
Ett ägg
lite ovispad grädde, kanske ½ dl
1 msk fiber husk
1 msk bake pro
1 tsk salt
lite rapsolja (mindre än ½ dl)
spädde med vatten till rätt konsistens
½ pkt bacon klippt i bitar

Ner i en smörad liten form och ca 15 min i 200 grader varmluftsugn.

Anmäl
2014-02-20 06:39 #1 av: Veda

Reviderat recept:

1 ägg
0,3-0,5 dl ovispad grädde
½ msk fiber husk
½ msk bake pro
1 tsk salt
ca 0,25 dl rapsolja eller smält smör
spädde med vatten till rätt konsistens
½ pkt bacon klippt i bitar

Ner i en smörad liten form och ca 15 min i 200 grader varmluftsugn.

Anmäl
2014-02-20 10:21 #2 av: Biami1.

Jag gör enl. följande & tycker det är jättegott: 

4-6 port

3 pkt bacon á 140 gr(gärna färdigtärnad)

50 gr smör

150 gr gräddost (jag använder den ost jag har hemma)

8 ägg

1½ dl grädde

250 gr Keso

Fördela bacon i en långpanna. Klicka ut smöret. Sätt in i ugnen med den den värms upp till 225*) och låt baconet bli knaperstekt och fettet bubblar ordentligt.

Mixa under tiden ägg, grädde och Keso till en slät smet. 

Riv osten och strö över baconet. Slå äggsmeten över.

Grädda tills pannkakan är vacker bubblig och fått gyllenbrun yta.

Anmäl
2014-02-20 10:38 #3 av: konichiwa

Tack #veda

ska testas till frukost idag med lingonsylt gjord på sukrin och frysta lingon. Jag är innerligt trött på min vanliga omelett

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2014-02-20 11:21 #4 av: Robb

Jag använder samma recept som Biami1. Riktigt gott!

Anmäl
2014-02-20 17:58 #5 av: Veda

#2 Verkar gott men smakar antagligen inte som"vanlig" fläskpannkaka. Det var sån jag var sugen på, men tack för receptet. Ska prova nån gång att laga som lunchmat och ta med till jobbet.

#3 Ja visst blir man less på ägg? Kan inte längre äta kokta ägg och snart inte heller stekta. Brukar göra äggröra med ägg och smaksatt mjukost ibland. 

Anmäl
2014-02-20 18:54 #6 av: konichiwa

#veda, det blev OK men jag glömde saltet! :-)

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2014-02-20 22:10 #7 av: Veda

Äsch, det blir inte så bra utan salt.

Anmäl
2014-02-21 14:51 #8 av: konichiwa

Idag gjorde jag en fläskpannkaka på 2 ägg, en knapp dl grädde, salt och förstås knaperstekt rökt fläsk. Behövs ingen fiberhusk! Jättegott ;-)

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2014-02-21 19:06 #9 av: Veda

#8 Nej kanske det, men då blir det omelett istället. Vi har alla våra olika favoriter. 

Jag har fått ett nytt brödrecept idag som jag ska testa i helgen. Det verkar lovande i alla fall.

Anmäl
2014-07-11 14:37 #10 av: Veda

(Receptet finns i #1)

Pannkakan funkar jättebra att värma upp eller äta kall. Funkar också att göra som pizzabulle med skinka, ost och tomatsås/ketchup. Krydda med timjan och basilika. Även den går att äta kall eller värma upp. Använd en muffinsform i teflon så fastnar smeten inte så mycket. Pizzabullarna fastnar lite mer än pannkakan.

Smeten går att grädda våfflor av (utan bacon eller skinka förstås). Men det måste vara ett teflonjärn. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.