Annons:
Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 10582 ggr
Veda
2/19/14, 9:47 PM

Fläskpannkaka till frukost

Fläskpannkaka till frukost blev det i morse. Den smakade "rätt" men fastnade ordentligt i formen (trots att jag smort den).

Recept (på ett ungefär):
Ett ägg
lite ovispad grädde, kanske ½ dl
1 msk fiber husk
1 msk bake pro
1 tsk salt
lite rapsolja (mindre än ½ dl)
spädde med vatten till rätt konsistens
½ pkt bacon klippt i bitar

Ner i en smörad liten form och ca 15 min i 200 grader varmluftsugn.

Annons:
Veda
2/20/14, 6:39 AM
#1

Reviderat recept:

1 ägg
0,3-0,5 dl ovispad grädde
½ msk fiber husk
½ msk bake pro
1 tsk salt
ca 0,25 dl rapsolja eller smält smör
spädde med vatten till rätt konsistens
½ pkt bacon klippt i bitar

Ner i en smörad liten form och ca 15 min i 200 grader varmluftsugn.

Biami1.
2/20/14, 10:21 AM
#2

Jag gör enl. följande & tycker det är jättegott: 

4-6 port

3 pkt bacon á 140 gr(gärna färdigtärnad)

50 gr smör

150 gr gräddost (jag använder den ost jag har hemma)

8 ägg

1½ dl grädde

250 gr Keso

Fördela bacon i en långpanna. Klicka ut smöret. Sätt in i ugnen med den den värms upp till 225*) och låt baconet bli knaperstekt och fettet bubblar ordentligt.

Mixa under tiden ägg, grädde och Keso till en slät smet. 

Riv osten och strö över baconet. Slå äggsmeten över.

Grädda tills pannkakan är vacker bubblig och fått gyllenbrun yta.

konichiwa
2/20/14, 10:38 AM
#3

Tack #veda

ska testas till frukost idag med lingonsylt gjord på sukrin och frysta lingon. Jag är innerligt trött på min vanliga omelett

Robb
2/20/14, 11:21 AM
#4

Jag använder samma recept som Biami1. Riktigt gott!

Veda
2/20/14, 5:58 PM
#5

#2 Verkar gott men smakar antagligen inte som"vanlig" fläskpannkaka. Det var sån jag var sugen på, men tack för receptet. Ska prova nån gång att laga som lunchmat och ta med till jobbet.

#3 Ja visst blir man less på ägg? Kan inte längre äta kokta ägg och snart inte heller stekta. Brukar göra äggröra med ägg och smaksatt mjukost ibland.

konichiwa
2/20/14, 6:54 PM
#6

#veda, det blev OK men jag glömde saltet! :-)

Annons:
Veda
2/20/14, 10:10 PM
#7

Äsch, det blir inte så bra utan salt.

konichiwa
2/21/14, 2:51 PM
#8

Idag gjorde jag en fläskpannkaka på 2 ägg, en knapp dl grädde, salt och förstås knaperstekt rökt fläsk. Behövs ingen fiberhusk! Jättegott ;-)

Veda
2/21/14, 7:06 PM
#9

#8 Nej kanske det, men då blir det omelett istället. Vi har alla våra olika favoriter. 

Jag har fått ett nytt brödrecept idag som jag ska testa i helgen. Det verkar lovande i alla fall.

Veda
7/11/14, 2:37 PM
#10

(Receptet finns i #1)

Pannkakan funkar jättebra att värma upp eller äta kall. Funkar också att göra som pizzabulle med skinka, ost och tomatsås/ketchup. Krydda med timjan och basilika. Även den går att äta kall eller värma upp. Använd en muffinsform i teflon så fastnar smeten inte så mycket. Pizzabullarna fastnar lite mer än pannkakan.

Smeten går att grädda våfflor av (utan bacon eller skinka förstås). Men det måste vara ett teflonjärn.

Veda
7/14/18, 10:06 PM
#11

Jag har övergått till att göra pannkakan i liten pajform med bakplåtspapper i. Då slipper man att smeten fastnar i formen. Superbra att göra småbullar och ta med. Kall omelett smakar inte gott, men det här blir bra,  framför allt om man har kryddor i.

Upp till toppen
Annons: