Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3699 ggr
SpurtAnne
2014-02-19 07:25

Bara en reflektion

Igår stod jag och pratade med 2 kompisar i stallet. De jobbar på samma jobb och de pratade om hur alla är sjuka nu och hur det är kris på jobbet pga det. De var själva oroliga för om de skulle bli sjuka. Så jag sa, men sluta ät kolhydrater så blir ni inte så sjuka! :-) Sån är jag. (Om någon vill diskutera huruvida man blir mindre sjuk på lchf så gör det i en annan tråd tack) :-)
Då sa de båda 2, men jag äter inga kolhydrater. Right, tänkte jag, och började min utfrågning. Enligt dem båda så äter de varken bröd, pasta, ris eller andra kolhydrater. Nån frukt ibland.
Mäh, då äter ni ju lchf, sa jag! Nä, se de! Jo, sa jag. Nä, sa de. Vi kan inte äta lchf för vi klarar inte av så mycket fett. Men vad äter ni då? Ni kan ju inte leva på proteiner och sallad?! Så då frågade jag den ena tjejen vad har du ätit idag? Det hon rabblade upp var typ samma som jag äter på en dag och jag äter lchf. Då blev hon lite förvånad. Hon trodde att om man äter lchf så äter man bara bacon och smör hela dagarna.
Det verkar som om lchf har fått så dåligt rykte att folk inte vågar erkänna ens för en annan lchfare att de äter lchf.

Annons:
Orakletidelfi
2014-02-19 07:31
#1

Fast häromkring har det inte dåligt rykte, allt fler deklarerar att de äter LCHF, kanske tack vare Monique som bor i "faggorna" ?

asta56
2014-02-19 07:45
#2

Om man nu inte vill äta smör så mycket och t ycker det är motbjudande så använd kokosfett/olja istället. Kokosoljan är rena undermedlet för din kropp och väldigt nyttigt fett för din hjärna.

cherra
2014-02-19 08:32
#3

"De andras" syn på vad vi äter illustreras av vad som hände mig en lunch. Jag hade fisk och blomkålsmos i lunchlådan. En kollega tittar och frågar:

- Är det där majonäs? och pekar på klicken med blomkålsmos!!!

Alltså, vi äter fett, inte som ett tillbehör utan som "huvudrätt"…  :-D

Lurtz
2014-02-19 09:14
#4

Visst, liknande grejer är jag också ofta med om, att folk säger "jag trodde du åt lchf" när jag kommer med t ex en kycklingwok med kokosgrädde. Folk är nog inte medvetna om hur lite fett i gram som egentligen behövs för att ersätta riset/pastan/potatisen och komma upp i LCHF-nivåer.

[Jennifer71]
2014-02-19 09:18
#5

Själv säger jag att jag skippar kolhydrater, det verkar inte väcka några känslor hos folk, säger jag däremot att jag äter LCHF är debatten genast igång, om allt från överkonsumtion av fett till bränslebrist i hjärnan och att det aldrig kan funka i längden. Lustigt att det ska behöva vara så laddat.

SpurtAnne
2014-02-19 09:47
#6

#5 av Jennifer71 Ja, det var det jag trodde det handlade om också(att de inte vågade uttala lchf), det var därför som jag sa att jag äter också lchf. Blev lite förvånad då när de påstod att de inte gjorde det. Själv blir jag rätt glad när man hittar likasinnade.

Annons:
Effie
2014-02-19 09:53
#7

Jag står för att jag äter LCHF, även om det blir diskussioner. Har en kompis, som "absolut inte kan äta så jättemycket fett som LCHF-are gör". Så bjuder hon mig på middag, och undrar vad jag ska ha för konstig mat. Vi kommer fram till ugnstekt lax med grönsaker och bea. Ja men det är ju inte konstig mat! Nej just det. Och sedan äter LCHF-are ändå jättemycket fett, så kan man ju inte äta! Jag säger bara jaså och jaha och väntar och ser vad som händer. Det sprider sig, långsamt men säkert. 🙂


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Suzanne56
2014-02-19 10:52
#8

Jag var och skrev in mig på Friskis här i Karlstad i förrgår och förväntade mig att instruktören skulle förorda kolhydratladdning efter styrketräningen men nej då! Dra ned på kolhydraterna sa han och ät ngt proteinrikt efteråt. Inga problem, sa jag;-) Vi är några på min arbetsplats som äter LCHF och står för det. Men visst, vissa undrar ju om det kan vara "nyttigt" att äta som vi gör även om några av oss äter synnerligen liberalt. Jag är väl nästan den som är striktast så jag får en del kommentarer. Men jag är också den som klarar ett femtimmarspass bakom ratten utan en massa frukt och godis numera. Lite te med kokosfett, kanske en lowcarb muffin eller lite ost om det suger till så klarar jag mig till rast.

SpurtAnne
2014-02-19 11:26
#9

#8 av Suzanne56 Kul det där med dra ner på kolhydraterna och ät protein istället! Min instruktör på jobbet är också instruktör på friskis men hon tycker att man ska äta en macka efteråt…

[Jennifer71]
2014-02-19 16:33
#10

Hej Själv blir jag väldigt sällan hungrig efter träning, brukar mest peta i mig lite protein för att det är bra att göra det. Blir heller inte trött (fysiskt blir jag det) men mentalt blir jag pigg i flera timmar. Har heller inget behov av att äta på något speciellt sätt innan, äter som alla andra dagar men försöker dricka lite mer vatten. Jag upplever att träning och LCHF funkar utmärkt tillsammans.

Upp till toppen
Annons: