Annons:
Etikettövrigt
Läst 10471 ggr
Orakletidelfi
2014-02-15 22:49

Förolämpande meddelanden?

Någon som vet vad man kan göra åt idioter som skriver förolämpande saker som privatmeddeladen?

Några axplock: 

Jag tycker att du verkar förvirrad och ganska dum. Du förstärker intrycket av att de som äter LCFH är dumma.

Var du lika knasig innan du började äta denna kost. Det vore intressant och få veta. 

Förklaringen till att de flesta som propagerar för denna kost är så korkade och har så svårt att förstå får jag knappas från er. Det ligger nära till hands att tro att LCHF ger hjärnskador men jag har ändå svårt att tro det. 

Kanske det är så att LCHF sprids bland idioter med argument som bara attraherar idioter. Det skulle också kunna vara en förklaring. 

En sak som faktiskt talar för att LCHF gör folk dummare är att det finns flera välutbildade LCHF:are som borde vara intelligenta eftersom de  har fina meriter men som bär sig konstigt år och har konstiga idéer.  Hur kunde dessa personer få sina titlar? De kanske var normala innan de gick över till LCHF.  men jag är ändå tveksam till den förklaringen.

Och hur är det med dig. Har du förändrats av kosten. Eller var du likadan innan?

Ska man behöva tolerera detta?

Annons:
goliath
2014-02-15 22:52
#1

"Någon som vet vad man kan göra åt idioter som skriver förolämpande saker som privatmeddeladen?"

Man kan ju börja med att inte göra samma sak själv? 😉

angest
2014-02-15 22:56
#2

Det är väl bara att blockera de man inte vill ha meddelanden från?

Orakletidelfi
2014-02-15 22:56
#3

jaha… med det menar du?  Har jag skickat förolämpande meddelanden? Jag har SVARAT på dessa men inte på samma sätt som hen gjort och det var inte jag som skickade det första meddelandet heller.

goliath
2014-02-15 23:01
#4

"Någon som vet vad man kan göra åt idioter som skriver förolämpande saker som privatmeddeladen?"

😃Läs meningen ett par gånger till så tror jag den blir självförklarande.

Orakletidelfi
2014-02-15 23:01
#5

Det får jag undersöka, men eftersom vederbörande blivit avstängd trodde jag att det skulle gälla även privatmeddelanden men så var det inte…

Orakletidelfi
2014-02-15 23:04
#6

Skönt! Nu har jag spärrat…

Slutklämmen blev: Det är så många idioter so propagera för LCHF men inte en enda vettig människa.   Så där blev vi alla dragna över en kam…

Annons:
Orakletidelfi
2014-02-15 23:06
#7

Jo jag förstår vad du menar Goliath men efter allt hen skrev så tycker jag hen kvalade in som det… jag blev kallad det ca fem gånger utan att jag svarat med samma mynt en enda gång….

goliath
2014-02-15 23:20
#8

Helt OT

Vad fan betyder "hen"? Kan man inte säga "han" längre?

Agnez94
2014-02-15 23:22
#9

Tycker inte direkt personerna som skickar dig privat meddelande har något att säga till om angående knasighet. De är själva fina exemplar på att vara totalt intelligensbefriade och dessutom oförskämda. En vanlig människa skriver inte sånt till någon annan. Går det inte att anmäla på sajten?

LenaK63
2014-02-15 23:39
#10

Hen betyder Han eller Hon i SVERIGE. Tror inte att ett liknande ord för manlig eller kvinnlig person finns i andra språk.

Orakletidelfi
2014-02-15 23:46
#11

Jag vet inte om det går att anmäla, eller vart man ska vända sig, därav denna tråd! Om någon vet? Jag anser att den här personen (tänkte det inte skulle vara så utpekande om jag använde ett neutralt pronomen)  inte borde få tillbaka rätten att skriva.  Jag har inte hemfallit till invektiv tillbaka utan försökt att förklara det hen hakat upp sig på men bara fått rena skiten tillbaka, enligt ovanstående. Och kan man inte diskutera utan att bli så pass otrevlig har man inget här att göra…

Piapan
2014-02-16 07:43
#12

Sluta läsa om det är kränkande. Och låt ET passera. Om någon har tid att tycka så eller si, så får det stå för dem. Finns alltid folk som tycker massa saker. Ha det gott

korseett
2014-02-16 08:17
#13

Du anmäler till någon ur ifokusgänget som driver nätverket. Bifoga gärna pmet Hen används då man inte vill utpeka ett kön. Praktiskt och kortare att skriva än uttrycket "han eller hon".

Annons:
AndersAA
2014-02-16 08:21
#14

Om det är grova påhopp typ hot eller liknande, polisanmäl utan tvekan. Om det "bara" är någon som är ute efter att förolämpa, förlöjliga, förödmjuka, retas, etc, bry dig inte. Svara inte, reagera inte, bara spärra om möjligt. De vill ju framkalla en reaktion från dig med sina elakheter, ge dem inte den tillfredsställelsen att ha lyckats. Så fort man tar ställning för eller emot något offentligt på nätet, finns det alltid personer som gömda bakom anonymitet beter sig fruktansvärt illa. Ta det inte personligt. De beter sig säkert på samma sätt mot många andra. Fortsätt att framföra dina åsikter. Det uppskattas säkert av många fler :-)

Orakletidelfi
2014-02-16 09:04
#15

Jag har nu ytterligare ett meddelande i min inkorg, ser att det är samma tråd så det är alltså från personen jag trodde mig blockerat. Det känns ju inte kul att öppna det… och det ska jag inte om jag följer rådet i # 12 , men samtidigt, om det ska anmälas måste jag ju göra det. 
 Men vet inte om jag pallar läsa det… 

Korseett var hittar jag den som det isf ska skickas till? Gänget bakom iFokus? Jag ser ingen "kontakt" länk.

Jag vill tilläga att det var hen som startade konversationen med ett elakt inlägg som var ungefär som de ovan: jag är en idiot som inte borde öppna munnen eftersom LCHF uppenbarligen gjort mig, om inte direkt hjärnskadad så åtminstone på gränsen. Inte ordagrant så, vill ju inte öppna tråden igen så ….

Jag mår faktiskt dåligt av detta. Så hurtiga upprop om att gör inte likadant då (för att jag kallade hen idiot själv) tillför inte så mycket…. Alternativet för mig är att avregga mig och ev. starta om på nytt och hoppas att jag inte blir identifierad. Men så hjärndöda inlägg som jag uppenbarligen skriver så kanske jag är lättigenkänd…. 🐖

Suzanne56
2014-02-16 10:15
#16

Jag tycker inte det brukar vara ngt fel på dina inlägg. Det är bara för himla trist med dessa idioter som till varje pris vill ställa till bråk eller bara provocera i största allmänhet. Förstår att du mår dåligt av detta och hoppas det finns ngt sätt att bli av med fanskapet:-(

BirtheX
2014-02-16 10:35
#17

Hej alla! Jag kommenterar inte så mkt på denna sajt men har stor behållning av de flestas inlägg inklusive Orakletidelfi. Så det vore tråkigt att inte se dej igen. Om man kommenterar mycket o startar trådar får man väl tyvärr räkna med att det alltid finns människor som använder "anonyma internet" för egna tillkortakommanden och omedvetna syften..? Att ha lite robusta nerver och låta det rinna av sig liksom fettet vi äter? 😆

korseett
2014-02-16 10:52
#18

gå in på support så finner du mer information

pwd
2014-02-16 13:13
#19

Istället för att använda det könsneutrala pronomet "hen" så går det ypperligt att använda ordet "den".

Klart trevligare än "hen".

Orakletidelfi
2014-02-16 13:21
#20

Oavsett vad vi tycker om det så är ordet hen på så stark frammarsch att det kommer att rekommenderas  av språkrådet och därmed komma in i SAOL  … det är det som är språkutveckling och det tjänar inte mycket till att spjärna emot…  om det INTE varit så skulle vi fortfarande prata och skriva som på medeltiden och det är nog inte heller något att sträfva efter! 😉

Annons:
Orakletidelfi
2014-02-16 13:26
#21

# 17 Tackar! Bra och handfast råd… Tyvärr bestämmer man väl inte över sina nerver, om man kunde göra  det så skulle ingen någonsin drabbas av nervösa besvär. Det beror mycket på dagsformen med men om man hör tillräckligt många gånger att man är hjärndöd och idiot så fastnar det ändå, och just nu är jag i det stadiet att jag inte klarar av att gå in i tråden och läsa det sista meddelandet och därmed blir det ingen anmälan nu heller… tyvärr. Men det kanske räcker med det jag kopierade in här iofs…

Orakletidelfi
2014-02-16 13:32
#22

Tyvärr är jag OCKSÅ av den naturen att jag inte kan stillatigande se eller höra när någon blir verbalt eller fysiskt angripen. Jag måste gå emellan. Eller tyvärr… det tycker jag är ens förbannade skyldighet. Oftast åker man inte på stryk… inte irl iallafall. Har varit nära att få en käftsmäll flera gånger när jag gått emellan  men oftast dryper vederbörande av. Men här i forumet  och på andra fora så upplever jag att det är en annan som får på pälsen och blir kallad det ena och det andra (och ja, jag HAR bytt identitet tidigare för att slippa angrepp, kommer ut nu 😃) när man egentligen bara gått in och försvarat någon som man tycker behöver lite stöttning. Då vänder sig drevet om och hugger mot en istället. Inte så ofta har det hänt härinne men en och annan gång.

pwd
2014-02-16 14:07
#23

Att "hen" är på frammarsch är lite att gå bakåt - att med ord sudda ut könstillhörighet är konstigt - kommer det i framtiden finnas "hen" i djurriket?

Titta barn, där står en "hen" zebra och därborta ligger ett "hen"lejon och solar…..

Nog om det ordet - nu tar du nya tag mot de som uttrycker sig i onödiga ordalag.

Holyghostorchid
2014-02-16 15:13
#24

Så här skriver support att du ska göra. "Fråga: Jag får otrevliga meddelanden från en medlem. Vad ska jag göra? Svar: Vanligtvis startar det med en diskussion där medlemmar är oense om något. Börja med att kontakta värden på den sajt där det hände."

Orakletidelfi
2014-02-16 15:54
#25

# 24  okej… tack!

# 23 Ang hen, det är ju när man inte vet eller som i mitt fall inte VILL vara öppen med vem man pratar om… som i texter där man tidigare skriver han enbart eftersom det varit det allena rådande, sedan när man ville bli lite mer genusmedvetna kom konstruktioner som han eller hon, den (som jag inte gillar så mycket eftersom det är ett neutrum, eller rättare sagt utrum. Jag är inte "det eller den" jag är en hon men om någon inte vet om jag är en han eller hon så kan man med fördel (enligt mig) säga hen istället. Säg att du läser en bok och inte vet vem som skrivit, då istället för att säga han eller hon skriver att…. hen skriver att. Enkelt och smidigt. Klart man kan säga den som skrivit säger att…. osv men det är lite krångligare… går ju inte bara att säga den skriver att… som tilltalsord används det med fördel inte (fortf. enl. mig) … eller att tala om Kalle eller Stina som hen när man vet att det är han eller hon man talar om….

odezza
2014-02-16 15:56
#26

#22 av Orakletidelfi

Du kan väl skicka dom där meddelandena till mig, så ska jag göra vad jag kan.

/odezza, Medarbetare på Kif

"still lost in space and time"

rapu
2014-02-16 16:11
#27

I finskan finns inte han eller hon, bara "hän" som är pronominet såväl för personer av manligt kön som för personer av kvinnligt kön. Sedan finns "se" = den, det. Funkar bra, men ibland måste man höra sig för vilket kön som avses. Svenskan kan kanske behöva ett pronomen som döljer könet…praktiskt i vissa sammanhang!

Annons:
nyttiga_jag
2014-02-16 16:36
#28

Jag tycker man ska ignorera dem. De är oftast ute efter att få hugg tillbaka och får de inte det så tröttnar de.

Ang HEN och han och hon, så är det lättare att förstå att utlänningar har svårt att skilja på han och hon eftersom de inte gör skillnad på dem i sitt språk. I det thailändska språk förekommer han/hon inte heller :-)

Orakletidelfi
2014-02-16 16:56
#29

Klart att man ska, men kommer det privata meddelanden så känns det ändå ungefär som att bli antastad i sitt eget hem… jag kan inte bara ignorera. Det finns också regler att följa på sådana här forum…

kaisakavat
2014-02-16 17:47
#30

Såklart det är skitjobbigt att få såna PM. Jag tycker verkligen inte det ska bagatelliseras, personer som skriver såna måste ju stängas av, allt annat är ju FEL.

Och så urspårningen om hen.. 

Apropå lejon, t ex, en jämföresle som gör ovan nånstans. 

Ett lejon är ett lejon, om könet har betydelse kan man säga lejonhona eller lejonhane, man står jag inför att bli uppäten av nån av dem så har könet underordnad betydelse. Lejon. För lejonen själva har hane och hona betydelse, men inte som för människor som t ex envisas med att ge olika lön och olika färg på leksaker utifrån vilket kön vi har. 

Könet på den person som förolämpat och trakasserat Oraklet är verkligen OINTRESSANT i detta nu. Och just det faktum att det plötsligt blir typ TRÅDÄMNET att Oraklet skrev hen, visar hur jädra fixerade folk är vid kön trots att det är oväsentligt. Folk retar sig på ordet, han och hon är tydligen extremviktigt att hålla fast vid, som vore de två storheterna hotade.

Har svårt att tro att lejon skulle tjafsa om ord och pronomen ifall lejon 1 har trakasserat lejon 2. De skulle ryta till, rejält, i sakfrågan.  

Det är inte något tvång att använda hen. Gör som ni vill. Låt bli om ni inte törs 'släppa taget'. 😉

Orakletidelfi
2014-02-16 18:12
#31

Tack Kaisakavat, du är som alltid klarsynt och vettig!

aktagrottman
2014-02-16 18:16
#32

Detta hen. Precisera er lite så vi vet och kan dömma och bedömma.
Säg jag fick ett medalande av den svarta mannen.
Eller den vita kvinnan. Det är ortroligt viktiga parametrar.

Tar man bort allt detta raseras det samhället vi byggt upp med inpräntade sanningar om att negrer är tjuvar och banditer med lägre IQ.
Att pojkar är pojkar. Och att kvinnor skall tiga, för pojkarna är bara kära i dessa när de tafsar på kvinnan.

Ja hen sabbar allt för könet och ursprung är viktigt för att samhället skall fungera optimalt.

OT: Som i On Topic.
TS jag tycker du är sansad och trevlig.
Så ta inte åt dig.
Ignorera det jag skrev ovan bara Ironi.
Jag är inte hen men…

Edit:
Trode det framkom väldigt tydligt att jag ansåg debatten om hen tramsig. Hen är användbart i många samanhang.
Men tyvärr tror de flesta att hen är ett kön en tillhörighet eller något ditåt.
Hen är en bantad veresion av två ord en samanslagning som förkortat ner antal tecken till 50% utan att tappa i förståelse. Effektivt med andra ord.
Varför skriver man inte antal män och kvinnor separat som dör när det brinner bilar krockar osv. För att individen är viktigare än kön.

Orakletidelfi
2014-02-16 18:22
#33

Tack… men återigen du har faktiskt missförstått det bra med hen. Som jag skrev ovan och andra med: när man inte VET vilket kön man talar om, så här t.ex. Om det brinner här på förskolan ska personal 1 samla ihop barnen, sedan går hen ut med dem på gården.  Här vet man inte könet på  den personal det kommer att handla om om situationen uppstår. Istället för att skriva hon, han den eller det (okej det skriver man förstås inte) eller olika kombinationer av dessa skriver man alltså ett simpelt "hen". 

"Denne eller denna", "han eller hon" måste man annars skriva, det är längre… om man har krav på språklig korrekthet alltså.

Kajak11
2014-02-16 18:27
#34

Ja Kaisakavat….bra skrivit. Det får vara almen förnuft att man får skriva i ett passande ordval och inte förulempanda oavsett om man är enig eller inte med TS. Det är ju inte ett rabalder tidning vi skrivar i. Beklager om mitt IQ er lågt innan LCHF eller efter men jag följar fortfarende med i trådarne här. Människan är en hon altså finns det hopp än:-)

Annons:
Orakletidelfi
2014-02-16 18:34
#35

# 10 jo LenaK63 det anses faktiskt vara ett lånord. Som någon skriver ovan heter det hän i Finland men finns även i andra språk. Och det introducerades redan 1966 av en Rolf Dunås i Uppsala kan man läsa här http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6nsneutrala_pronomen#Hen.2C_h.C3.A4n.2C_hin_och_henom

Ja vi kommer väl inte ifrån diskussionen 😉 men jag tycker den är intressant, och jag har fått svar på min fråga så det är ok att dryfta detta nu.

goliath
2014-02-16 18:55
#36

Vilka två ord han man slagit samman?

Orakletidelfi
2014-02-16 19:01
#37

mja det är väl inte en regelrätt sammanslagning, han och hon kan ju svårligen slås samman utan att man får en diftong, det är snarare en nykonstruktion. Eller gammalkonstruktion eftersom man (troligen) fått det från finskans hän.

goliath
2014-02-16 19:23
#38

"Hen" låter mer som "henne" än "han" och "honom". Kan detta accepteras?

goliath
2014-02-16 19:24
#39

Är det nått fel på diftonger förresten? Ska skåningar nu oxå diskrimineras i tillägg till män?

Tror nån måste sätta ner foten snart.

😉

aktagrottman
2014-02-16 19:26
#40

Slagit samman och slagit samman.
Den host "viktiga" informationen har tagits bort och ersatts av en variabel.
I matematiken hade men ofta satt dit ett x.

Det är mycket vanligt inom matematiken att man räknar med variabler för att i ett senare skede lyckas räkna fram vad de olika variablerna betyder.
Oftast är inte informationen mellan h-et och n-et.
Att skriva han/hon/den/ det är ineffektivt och kostar tecken.

I denna tråd varför känns det så viktigt att få reda på om det är en man eller kvinna som varit elak mot ts?

Orakletidelfi
2014-02-16 19:29
#41

Aha det är MÄN som diskrimineras när man säger hen, ni vill att det ska heta han alltså! 😛

Annons:
kaisakavat
2014-02-16 19:33
#42

Jag har tänkt mig 'hen' som en sammansmältning av han, hon och den.

Men nu inser jag ju, att jag har diskriminerat 'det'. 😮

Ajajaj!

Orakletidelfi
2014-02-16 19:36
#43

men fyyyy på dig 😃

Men det var ingen dum tanke! Så långt har inte jag tänkt, fast jag tänkt länge! 🙂

För det används ju knappast om människor, fast man säger kanske hen om random svin med! Och det heter ju det svinet! 😃

Orakletidelfi
2014-02-16 19:42
#44

Nu blir det väldigit "dilligt" kanske men man kan faktiskt tänka in alla de personliga pronomina: h och n kommer från han och hon, och e från den och det!  
Så!! Kan vi enas om detta?

JMW
2014-02-16 20:02
#45

Tja, enas och enas. Jag personligen kommer aldrig att använda mig av hen. Låter liksom fel och märkligt i mina öron. Om jag i ett läge inte vet kön eller vill skriva det så använder jag "person". Så, det var min fundering i just det ämnet. Vad gäller personen som pm:at dig så tycker jag det är skittråkigt. Jag tycker om att läsa dina inlägg.

Orakletidelfi
2014-02-16 20:11
#46

Tack! Du FÅR tycka så om du vill!  🙂

Orakletidelfi
2014-02-16 20:16
#47

Vederbörande kan man ju också säga om man tycker det låter trevligare! 😎

goliath
2014-02-16 21:37
#48

#44

Nja.. "e" finns inte i orden han eller honom. Men det finns i ordet henne. Två gånger till och med! Då blir det orättvist.. Det går inte!

Annons:
Orakletidelfi
2014-02-16 21:49
#49

Fast hen ersätter inte henne, utan just han och hon… båda har fått med h och n. Hur rättvist som helst! 😛

Henom som föreslås som det könsneutrala alternativet till honom och henne är också helt rättvist, hen från henne och nom från honom även om mitt-n:et är gemensamt…

largun
2014-02-16 22:28
#50

Tyvärr finns dessa människor på alla forum.Undrar ibland om det inte är samma person på ett flertal av dem.De gillar att provocera och vara allmänt taskiga .Görs det öppet och det finns en bra moderator på forumet så stängs de av.Jag har varit medlem i forum som tyvärr har lagts ner p.g.a sådana personer.Det bästa är nog att inte bemöta sån skit alls.Meningen är väl att man ska stötta varandra här.Inte sänka.Hoppas att det tar slut med dumheterna.

largun
2014-02-16 22:33
#51

Oj !! Jag missade visst att läsa alla inlägg.Det handlade visst om ordet hen och inte taskiga påhopp.

Orakletidelfi
2014-02-16 22:41
#52

Hmmm, nej det handlade om påhopp, sen hakade folk upp sig på att jag använde ordet hen, men sen fick jag besked om hur jag skulle göra och då tyckte jag vi kunde diskutera "hen" också men huvudfrågan är så klart också helt ok att dryfta! 🙂

aktagrottman
2014-02-16 22:43
#53

#51 Nej du har helt rätt det handlar om elaka påhopp.
Men spårade ur för att ts nämnt hen vilket är roligare att debbatera än ts påhopp.

goliath
2014-02-16 22:43
#54

Varför henom och inte honem? Varför ska de tre första bokstäverna i henne komma först? Det blir ytterst orättvis och oneutralt!

LenaK63
2014-02-16 22:51
#55

Orakletidelfi jag hoppas du kommer till rätta med problemet. Det är förståligt att du tycker det är jobbigt.

Jag ville bara förklara för Goliath vad Hen betydde i början av tråden. Men nu har jag skrattat länge och gott av denna diskussion. Visste heller inte om Hän i Finland. 1966 hade jag inte så mycket med Uppsala Nya Tidning eller Rolf Dunås att göra eftersom jag då bodde i Sthlms-trakten. Tänk vad man kan lära sig i internet. Som en parantes, jag har inte bott i Sverige sedan 1984.

Annons:
goliath
2014-02-17 00:53
#56

En till parantes -jag har inte bott i sverige sen -98 :)

rapu
2014-02-17 15:22
#57

Och jag har inte bot i Sverige alls…

Kajak11
2014-02-17 16:14
#58

Och jag har bott i Sverige sedan 2007. Är dansk:-)

hemul
2014-02-17 18:36
#59

You may be interested to know that the European Union commissioners have announced that agreement has been reached to adopt English as the preferred language for European communications, rather than German, which was the other possibility.

As part of the negotiations, the British government conceded that English spelling had some room for improvement and has accepted a five-year phased plan for what will be known as EuroEnglish (Euro for short).

In the first year, "s" will be used instead of the soft "c", Sertainly, sivil servants will resieve this news with joy. Also, the hard "c" will be replased with "k". Not only will this klear up konfusion, but typewriters kan have one less letter. There will be growing publik enthusiasm in the sekond year, when the troublesome "ph" will be replased by "f". This will make words like "fotograf" 20 per sent shorter.

In the third year, publik akseptanse of the new spelling kan be expekted to reach the stage where more komplikated changes are possible. Governments will enkorage the removal of double letters, which have always ben a deterdent to akurate speling. Also, al wil agre that the horible mes of silent "e"s in the languag is disgrasful, and they would go.

By the fourth year, peopl wil be reseptiv to steps such as replasing "th" by "z" and "w" by "v".

During ze fifz year, ze unesesary "o" kan be dropd from words kontaining "ou", and similar changes vud of kors be aplid to ozer kombinations of leters. After zis fifz yer, ve vil hav a reli sensibl riten styl. Zer vil be no mor trubls or difikultis and evrivun vil find it ezy tu understand ech ozer.

Ze drem vil finali kum tru.

😛

Kajak11
2014-02-17 22:10
#60

Zo I understand:-)

LenaK63
2014-02-17 22:52
#61

#59 very god, loking forvard, or did I spel rong?

hemul
2014-02-18 05:52
#62

Lite orelaterat kanske, men jag tycker den där texten är så rolig! Och den visar ivf vad som kan hända om man börjar mickla  med språket. 😃

Annons:
LenaK63
2014-02-18 07:05
#63

#62  Så sant!

ashe
2014-02-19 23:51
#64

Eller som min vän skrev: may God bles u wit mny mre yrs 2 cum hpe u had a gr8 day

Orakletidelfi
2014-02-20 07:50
#65

Jag vet inte om det var denna tråd som föranledde Angelfish att ge mig blommor men eftersom jag inte hittar någon lämpligare plats än här:  Jag tackar allrasom ödmjukast!!!  ❤️

Upp till toppen
Annons: