Annons:
Etiketthälsa
Läst 5387 ggr
Blueberry95
2014-02-15 19:27

abstinens mjölk

Slutade förra veckan med alla mjölkprodukter utom smör. får ont i magen och får sura uppstötningar av de flesta mjölkprodukter. Har haft ont i huvudet i två dagar nu och börjar fundera på om kroppen saknar mjölken. Någon som har haft liknande problem?

Annons:
Cina-y
2014-02-15 23:45
#1

Jag får alltid huvudvärk i 2-4 dagar när jag skär ner på kolhydraterna till ca 15-20 g/dag (jämfört med ca 100 g annars) . Jag vet tre alternativa "botemedel".

1. Drick mycket vatten med salt i 🍸

2. Öka på kolhydraterna och minska gradvis och sakta ner igen 🥵

3. Ta värktabletter och stå ut tills det går över 😓

Inkanyezi
2014-02-16 08:35
#2

Jag gissar att det inte har så mycket med mjölken att göra. Avsaknad av en slags produkter i kosten borde inte ge sådana effekter.

Har du annars provat att blanda i laktas, alternativt ta en kapsel innan du äter någon mjölkprodukt? Min fru får sura uppstötningar av mjölk och gaser och diarré, men när hon tar laktas i yoghurten blir det inga problem. Jag köper Lactrase på apoteket och när hon tar yoghurt öppnar hon en kapsel och häller ner hälften av pulvret och rör ner det. En kapsel räcker då till två frukostar med yoghurt.

Om det däremot är mjölkproteinet du reagerar på, så har enzymet inte någon effekt, men det kan vara värt att prova, om du inte redan har gjort det.

Blueberry95
2014-02-16 13:46
#3

Jag tog bort kolhydraterna för ca 2 år sedan och har varit utan dom till och från sen dess. Klarar mig jättebra utan kolhydrater en längre tid. Men idag är huvudverken borta, fast jag känner ett stort sug efter yoghurt och grädde :/

Suzanne56
2014-02-17 13:21
#4

Håll ut:-) En halv tesked salt i lite vatten kanske oxå kan hjälpa.

OlgaMaria
2014-02-17 13:47
#5

Jag tror det beror på mjölken. Skönt att huvudvärken gått över i alla fall. 

Jag slutade med mjölk till 100% under 7-8 månader och fortsatte fast lite liberalare under några månader till. Idag äter jag mjölkprodukter fast mindre än förut. Har själv inga problem med mjölk men ammade en son med mjölkintolerans. Men jag kände i alla fall ett enormt sug efter mjölkprodukter under den första månaden. Det släppte inte förrän jag började med kalciumtabletter. Åt dem under några månader tills de tog slut och sen funkade det bra utan. Kände inte alls sug efter mjölkprodukter.

Men kollade nyligen mitt kalciumvärde och det var väldigt lågt, så har tagit lite tillskott nu igen.

Så ja. Kanske skulle du må bättre om du tog kalciumtillskott? Eller tänk på att försöka få i dig mer kalcium. 

http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2023&fuclass=all&specdiet=milkfree&items=100&from=top&portion=100g&lang=sv

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: