Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6889 ggr
goliath
2/15/14, 12:48 AM

SLV kost kan faktiskt ge ganska amazing värden..

En patient av mig hade följande värden vid senaste provtagning.

total: 6,0   (3,9-7,8)

hdl: 2,36 (1,0-2,7)

ldl: 3,37 (2,0-5,3)

TG: 0,59 (0,5-2,6)

Tot/hdl: 2,54

Detta på en kost ganska långt från normalkost, men ganska lik slv´s råd.

Patienten är kvinna, 60 år gammal. Är fysisk aktiv 4 ggr i veckan. Har fokus på att äta det hon uppfattar som sunt, mycket frukt, grönsaker och grova kornprodukter. Aldrig färdigmat, godis eller läsk. Skulle inte kalla henne fettskrämd, men en ganska stor del av hennes intag kommer från vegetabiliska källor..

Så det går faktiskt att ha exemplariska värden på SLV kost :)

Annons:
cherra
2/15/14, 8:17 AM
#1

Det är klart att det går att ha bra värden på SLV kost-OM du inte kör på lättprodukter och då, utan att du är medveten om det får i dig tillsatt socker. OM du inte är överkänslig mot gluten utan att veta om det. OM du inte har diabetes typ 2 och inte klarar av frukt. OM…

Problemet med oss människor är att vi är individer och därför behöver individuella kostråd, one-size-fits-all, funkar liksom inte när det gäller mat lika lite som det funkar när det gäller kläder etc. :-)

Vifslan
2/15/14, 9:46 AM
#2

Det där kunde vara min 65-åriga väns värden. Hon har dessutom fina levervärden , fina kärl, lågt Blodtryck trots stark övervikt, rökning och en diet innehållande sött varje dag. Jag är glad för hennes skull men ser henne mer som ett undantag. Det verkar ju även din patient vara, Goliath, annars skulle du ju inte ta upp henne som exempel här. Frågan är hur undantagen blir till…

Orakletidelfi
2/15/14, 9:56 AM
#3

Jag vet inte om någon förnekat att man kan ha bra värden även om man inte äter LCHF, det verkar som du Goliath försöker på alla tänkbara sätt bevisa att LCHF inte är allenast saliggörande, men vem påstår att det är så?  Är det så att du vill försöka frälsa oss från ondo? Varför är det provocerande att vilja äta LCHF, kan vi inte bara få det utan att folk ska försöka få fram ett ställningskrig hela tiden? Du startar tråd efter tråd där det verkar som du vill få oss att fatta att vi har fel? Om jag uppfattar saken rätt?  Live and let live! 🙂

Lilltilda
2/15/14, 4:38 PM
#4

Jag åt under många år helt vanlig hälsosam mat enligt slvs rekommendationer. Mådde förträffligt och hade alltid perfekta värden då prover togs. Var dock hela tiden fet trots mager mat och mycket grönt. När jag började med lite mer GI- inspirerad tallriksmodell så tappade jag plötsligt en del i vikt, men först med LCHF-kost fick jag bort ALL övervikt. Ska dock säga att jag inte kollat några värden under tiden med LCHF. Kanske är värdena åt skogen nu, det vet jag inte, men jag vet att förutom övervikten så mådde jag super på vanliga tallriksmodellen. Nu TROR jag att jag mår super och vet att lchf var min väg att tappa övervikt på. Fysiskt aktiv jag jag varit nästan hela mitt vuxna liv.

~God loves you, and I´m trying! ~

kaisakavat
2/15/14, 5:08 PM
#5

goliath - Varför är damen din patient om hon är.. frisk..? 

Om du med ditt exempel vill peka på just det att man kan ha bra värden på SLV-kost, så tror jag man kan säga att du slår in öppna dörrar. Vi vet det redan, liksom.. De allra flesta av oss har förstått det, iallafall. 

Det är inte så man tänker - iallafall inte jag. 

Istället är det som med rökning - som du själv nämnde i annan tråd nyss. Du skrev ungefär att rökning faktiskt inte bevisats farligt - än. Ändå tycks det vara en mycket etablerad sanning att rökning ÄR farligt. För sambanden mellan/samexistensen mellan vissa (många) hälsoproblem och rökning, är extremtydliga.

Samma är det för mig och väldigt många andra. Vi har sett ett TYDLIGT samband mellan vår tidigare kost och en jädra massa problem - bevis eller inte. Vi förändrade kostupplägget som ett test, äter istället LCHF eller lågkolhydrat vilket vi TYDLIGT kunnat se att det har hjälpt oss. 

Exakt VAD och HUR det förra var dåligt är ruskigt intressant, lika intressant är det varför det inte tycks spela någon roll för andra när det spelar avgörande roll för oss. Men är inte avgörande för vårt kostval i dagsläget. När man mår pest, så behöver man må mindre pest direkt. Inte om 50 år när vi e döa och eventuella bevis dyker upp.

Eller tycker du vi ska uppmana till fritt rökande i stor omfattning tills bevis för rökandets farlighet kommer!? Många tycks ju tåla det.. 🤫

goliath
2/15/14, 7:22 PM
#6

Alla,

Denna tråden var inte skapad för att röra ihop en shitstorm. Det var helt enkelt bara en liten anekdot från mitt liv som jag valde att dela med er härinne då vi alla har en gemensamt intresse -sambandet mellan kost och hälsa. Det som var lite intressant med patienten är just att hon följer SLV´s kostråd. Det flesta gör INTE det. Och hon har faktiskt de bästa lipidvärdena jag någonsinn sett. Jag säger naturligtvis inte att baserat på den patienten så borde alla äta så och alla andra dieter är undermåliga.

Det måste väl gå an att reflektera lite kring andra kostvarianter än lchf härinne eller komma med anekdoter som handlar om andra saker än Knut som gick ned en miljon kg på fettkost, utan folk känner sig under attack?

Jag, för min del, gillar att dela olika teser eller tankar härinne för att här finns det många kunniga och open minded folk som har mycket intressant att komma med.

#1

"OM du inte har diabetes typ 2 och inte klarar av frukt. OM…"

Fast har man följt kostråden får man nog i mycket mindre utsträckning D2. Annars håller jag med dig.

#2

"Jag är glad för hennes skull men ser henne mer som ett undantag."

En person som följer SLV´s kostråd och är frisk är ett undantag? Du utgår ifrån att folk som följer SLV´s kostråd blir sjuka. Detta verkar vara en etablerad sanning härinne. För mig blir det helt fel.

#3

Måste det vara någon som förnekat någonting för att man postar en anekdot här? Det postas väl hundra, kanske tusentals anekdoter och succehistorior här om folk som blivit friskare på lchf utan att någon frågar om någon förnekat detta.

"Om jag uppfattar saken rätt?"

Du uppfattar nog denna och många andra saker precis som du vill -och med piggarna ut.

Jag postar inte här för att få flest möjliga likes och klappar på axeln eller bekräftelser på att jag gör något rätt. Då skulle jag tex skrivit om hur bra jag mår på lchf kost (för det gör jag). Jag postar i huvudsak för att lära mig nått nytt eller sätta en hypotes eller etablerad sanning på prov. Jag är övertygad om att andra lär sig precis lika mycket som jag i den processen.

Om du eller någon annan blir provocerad och känner sig dåliga till mods för att jag sätter vissa etablerade sanningar på prov eller är kritisk till vissa påstånd tycker jag bara ni ska ignorera alla trådar skapade av mig.

#4

Japp. allt funkar inte för alla, precis som #1 är inne på. Vissa blir ju överviktiga på LCHF..

#5

"Varför är damen din patient om hon är.. frisk..? "

Kaisakavat, BRA FRÅGA! 👍

Hon kom pga bekymringar för att hennes totalkolesterol hade stigit en aning på sistone.

"Om du med ditt exempel vill peka på just det att man kan ha bra värden på SLV-kost, så tror jag man kan säga att du slår in öppna dörrar. Vi vet det redan, liksom"

Well, excuuuuuse me lixom ;) Det kommer hundratals, kanske tusentals enkedoker och successhistorier om lchf kost och god hälsa även om alla här inne redan redan vet det. Men om det kommer en liten anekdot om en annan kost så får man minilektion om att man slår in öppna dörra och att "vi vet det redan liksom"..

"Vi har sett ett TYDLIGT samband mellan vår tidigare kost och en jädra massa problem - bevis eller inte" "Exakt VAD och HUR det förra var dåligt är ruskigt intressant"

Jag är inte en sekund i tvivel om att de flesta härinne har blivit bättre av lchf kost. Jag använder själv väldgit ofta kolisreducerad kost och lchf i mitt jobb.

Men det är ju ingen hemlighet att svenskar (och norrmän) faktiskt inte äter SLV kost. De följer inte rekommendationerna. Och jag tror de hade vart lika lite följsamma om rekommendationerna hade vart lchf. Sålänge matval är ett fritt val i samhället kommer det finnas starka krafter (livsmedelsindustrin) som kommer försöka påverka konsumenten till att köpa matvaror med mest profit för industrin. Och väldigt ofta packas dessa slugt in som hälsobringande produkter.

Jag personligen tror inte det är SLV kost som gjort folk sjuka och beroende av mediciner och eller LCHF kost för att må bra.. Men detta är en lång diskussion jag inte hade tänkt gå in i nu :) Som sagt var min post bara en liten anekdot från från min vardag, menad som en liten tankeväckare kanske men inte speciellt mycket mer än så..

Jag menar heller inte att SLV kost är den bästa kosten (det tror jag du vet jag inte tycker, kaisakavat, men kan vara ok att klarera det för ev andra som läser detta). Men vem har påstått att SLV kost är den kost som är menad vara optimal för människans fysiologi? SLVs råd är väl menat vara en trade-off mellan det som är bäst för människans fysiologi, politik, ekonomi, jordbruk, tredje världen etc etc. För den som är på jakt efter råd som till 100% ivaretar individens hälsa är det mycket troligt att SLVs råd inte är optimala. Men att SLV kost är bättre än normalkost är det i min värld inga tvivel om. Heller inte att befolkningen hade vart mycket friskare om alla hade ätit slv kost. Det samma gäller lchf kost. Att folk inte gör det beror nog på fri konkurrans bland livsmedel och en ideologi att låta folk äta det de vill, mer än SLV?

Annons:
kaisakavat
2/15/14, 7:46 PM
#7

goliath - Lite stressigt nu, om en liten stund börjar Barcamatch och jag ska hinna hitta på nåt käk innan.  Men:

"Well, excuuuuuse me lixom ;) Det kommer hundratals, kanske tusentals enkedoker och successhistorier om lchf kost och god hälsa även om alla här inne redan redan vet det. Men om det kommer en liten anekdot om en annan kost så får man minilektion om att man slår in öppna dörra och att "vi vet det redan liksom".."

You definitely have a point there.. 👍 ..hehe.

Men excuuuuuuuuuuuuse me, det hade jag också. 

Synd du inte svarade på frågan om huruvida vi ska uppmana folk att röka. Passar på att omformulera den: 

Kan det tillföra något positivt om vi sätter igång och berätta en massa anekdoter om dem som mår bra trots att de röker 2 pack cigg om dagen?? 😉

goliath
2/15/14, 7:55 PM
#8

Angående giftpinnarna ja..

Det stora skillnaden ligger väl i att även om det inte finns stora RCT er som slagit fast ett orsakssammanhang mellan cigarettrökning och tex cancer (pga oetisk forskning) så finns det mängder med observationella studier och kohortstudier som samstämmigt visar ett samband mellan cigarettrökning och dålig hälsa. Samtidigt finns det säkert mängder med försök på djur, in vitro studier och kartlagda mekanismer för hur vissa av gifterna i tobakk påverkar celler negativt.

Det totala evidensen för att rökning är skadligt är således mycket omfattande även om det inte finns RCT´er. 

Detsamma kan ju inte sägas om SLV kosten som helhet?

Kajak11
2/15/14, 8:10 PM
#9

Om damen äter frukt som inte är sött och grova gamla kornsorter då förklarer det dom bra värden kanske:-) men sockret kost och vetemjöl skulle kunne gi inflammationer i kroppen enligt många teorier…ni kännar dom flesta här. Men vissa har bara bra gener oavsett kost..rökning…och allt annat..

goliath
2/15/14, 8:25 PM
#10

#9

Damen åt helt vanlig söt frukt och vanliga grova kornsorter. Inte "gamla".

Hon var förresten oxå normalviktig, i nedre skiktet.

Klart at gener spelar in. Men att säga att det är hennes gener, förutsatt att hon åt osöta frukter och gamla kornsorter som förklarar att hon är frisk och normalviktigt?

Kan hon inte ha helt normala gener, äta söt frukt och vanliga härliga GMO korn och fortfarande vara frisk och normalviktigt? Och kan inte detta gälla för majoriteten av de som förljer SLV´s kostråd?

Det tycks vara en starkt etablerad sanning härinne att om man följer slv råd har man tur om man inte blir sjuk. Som sagt följer inte svensson råden. Och jag skulle tro att majoriteten av de som blir sjuka ännu mindre följer råden…

Kajak11
2/15/14, 9:42 PM
#11

Visst är det nog sant att dom flesta inte följar kostråden. Visst kan friska folk äta frukt och spannmjöl och kanske ha bra värden. Så länga dom inte ochså går upp i vikt och får ledvärk eller smärtan eller magproblem…ledvärk…huvudvärk…och annat värk. Problemen uppstår om kroppen plötslig drabbas av inflammationer. Då hjälper mjöl och fruktos kanske inte. Jag är inte kost fascist men jag har erfaret att vissa fruktar ger reaktioner som var det socker i kroppen. Jag tåler det tyvärr dårligt. Bara lite citron går bra. Och om man har anlägg för metabole störningar ger kostråden inget värde där för mig. Gener är ju en del av sllt men restan blir det vi själva gör något av. Fysisk träning tror jag ochså hjälper alla oavset vilken kost.

goliath
2/15/14, 10:50 PM
#12

"Visst är det nog sant att dom flesta inte följar kostråden. Visst kan friska folk äta frukt och spannmjöl och kanske ha bra värden. Så länga dom inte ochså går upp i vikt och får ledvärk eller smärtan eller magproblem…ledvärk…huvudvärk…och annat värk"

Där har vi företeelsen igen. Defaulten är att SLV kost gör dig sjuk. Och angående resten av meningen: Självklart är man frisk sålänge man inte är sjuk :)

Kajak11
2/15/14, 11:36 PM
#13

Jag har ätit så kallad normalt kost med mager ost och joghurt i många år. Det blev ochså bara rugbröd och grönsakor och mager mat. Godis blev det mindra av genom årene men metabole störningar följde. Kan ju plötslig träde till. Det kan ju förklaras genetisk..men oavsett kan man inte säga att alla måste följe en kost. Kanske några får bra värden på SLV kost. Kanske andra får på Paleo och några på vegetariskt kost och sedan några på LCHF. Det beror möjligen på att det är många faktorer som inverkar. Hormoner…stress…sömn…medicin.. Och sedan funkar några bäst på kött och andra på fisk. Können äter möjligen inte samma mat. . Jag tyckar inte jag sade att SLV kost gör dig sjuk. Jag sade att så länga att vikten inte går upp och man mår bra finns det väl inte inflammation..då upptäcker man det kanske först när man blir äldre och cellerna funkar dänre. Cellerna har ju ochså ett ålder. Biologisk index..eller vad man kan benävne det. Vi har ju inte berört att ibland gör kroppens celler något fel och man får inflammationer. Om man få äter något som verkar som socker i kroppen kan det gi ner värk i kroppen. Men vi kan ju ochså bara säga att utesluter en vegetarian kött tåler man inte detta. Om en LCHF utesluter mjöl och socker tåler denna inte detta heller. Och är det då bra eller inte? Det är ju i alla fald opraktisk i samvaro med andra. Men Goliath du skriver att damen konraktede dig för att hon tyckte hendes totalkolesterol värden hade höjats?

Annons:
goliath
2/15/14, 11:59 PM
#14

"Men Goliath du skriver att damen konraktede dig för att hon tyckte hendes totalkolesterol värden hade höjats?"

Ja, det stämmer. Totalkolesterolet hade under en period gått upp och hon var lite bekymrad (helt obefogat förståss).

Kajak11
2/16/14, 12:28 AM
#15

Men kanske det är på grund av ålder att kolesterolet förandras. Det jag försökta att förklara var att många kanske trivs bäst utan att blodsockret är i konstant berg och dalbana. Det tror jag det blir på fruktos och socker. Men det finns skillnad på hur folk upplevar detta. Med årene blir kroppen sämra på att regulera detta och det beror på hormonellla förandringar. Ämnesomsättning går tyvärr ner ju äldre vi blir. Folk som blir hungriga hela tiden äter inte efter den kost där passar till dom. Om dom uteslutar fruktsockret… sockret och mjölet och äter mer fett och protein då blir det mer balans. Jag är som sagt inte kost fascist men ser kolleger äta bröd frukost…och 2 timmar senare frukt och kl. 11.30 är dom hungriga. När många av dom har passerat 40 år och inte är slanka länger…dom får svullen maga… Och då är det teken på för många kolhydrater i kosten tror jag. När kl. är 11.30 har jag kanske inte ätit något än. Det är kanske ochså fel men mitt energi niveau åker inte berg och dal genom en vanlig dag på kontoret. Om man inte tränar har man kanske inte så stort kaloribehov. Kanske din patient bara är ordentlig fräsch av sin ålder? Jag har svårt att se att SLV kost kurerar detta. Beklager.

Kajak11
2/16/14, 12:39 AM
#16

Förövrigt..ja jag springar och tränar ochså vanligen. Därför är fett och protein bra. Men blodsockret ligger bra känns det som.

goliath
2/16/14, 12:55 AM
#17

Kajak11

Ja, patienten i fråga är otroligt fräsch för sin ålder. Ser inte ut att vara äldre än 45. Jag blev jätteförvånad. Du tänker att det är därför hon tål den kosten -för att hon har tur med generna.

Vänd på det. Kanske är det just för att hon ätit strikt SLV kost hela livet och därmed sluppit bullarna, chipsen, läsken, pizzorna, det vita riset, chokladen, godiset, varm korvarna, saften, sylten, färdigmaten, mc donals, energydryckerna, o´boyen, det vita brödet och dessutom motionerat regelbundet som vi gjort genom evolutionen, att hon är så fräsch som hon är…

Och jag kan slå vad om allt jag äger att om man förbjöd alla ovannämnda matvaror i samhället och lät folk äta hur mycket frukt, grovbröd, och råris och grönsaker de ville tillsammans med animalaska produkter, med den rekommenderade mängden fysisk aktivitet så hade övervikt och diabetes inte vart det problemet det är idag.

hemul
2/16/14, 2:34 AM
#18

Men… inte har hon väl sluppit bullar och godis enbart på grund av SLV-kost? Man kan ju äta 10% socker. De säger ju iofs max 10%, men av det följer väl att 10% är rätt OK. 😛

Och här nästan uppmanar de till det. Byt fett mot socker…
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/kostrad/Vuxna/#Godis

Om man äter nyttigt i övrigt, det vill säga använder ytterst lite grädde i matlagningen, och nästan uteslutande väljer nyckelhålsmärkta mejeri- och charkprodukter finns det plats för "sötsaker" som motsvarar cirka 200 till 300 kalorier per dag.   Det motsvarar för en hel vecka

  • 1 bulle 

  • 1 dl glass 

  • 50 gram choklad 

  • 50 gram smågodis 

  • 1 dl chips 

  • sylt/mos till gröt, köttbullar, blodpudding 

  • marmelad till två smörgåsar 

  • 1 glas vin 

  • _1 lättöl

    _

Tycker exemplen är lite konstiga dock. Det där kan väl inte vara värt runt 2000 kcal?  Eller kanske det är det.  Dessutom tycker jag inte vin är en sötsak. Den där lättölen kan de behålla förresten. Ska jag dricka öl så ska jag dricka öl! 😡

goliath
2/16/14, 2:49 AM
#19

Ja, men max 10% av det totala energiintaget är nog tolererbart för de allra flesta friska och normalviktiga (förutsatt att de oxå följer SLVs råd om fysisk aktivitet).

Ja vin var jättekonstigt.. Det är ju bara ett par gram kolisar i en hel flaska torrt vin..

Hmm.. ser ut som att det måste vara en stor jävla bulle och glass ;)

hemul
2/16/14, 3:24 AM
#20

Visst, men man behöver ju inte avstå från det helt, som det låter som din patient gör. (I vilken egenskap har du patienter förresten? Nyfiken!)

Ursäkta, men jag vill också vara med och slänga skit i fläkten! 😃

Annons:
goliath
2/16/14, 4:59 AM
#21

#20

Min poäng var att någon som följer SLV kost i stor grad undviker de matvarorna jag räknade upp, som en normalkostare till större grad lever av. Men som sagt kan även en strikt SLV kostare tillåta sig att max 10% av energiintaget kommer från socker. Ja, min patient låg troligtvis en bra bit under 10%.

Jag har patienter i egenskap av att vara dietist :)

hemul
2/16/14, 5:17 AM
#22

Ja,  om hela kolhydratgivan kommer från socker. Ha ha! Det vore ett intressant experiment.😛

Själv kör jag på potatis, mjölk och frukt/bär. Jag kallar det HLC-dieten. Gissa vet det står för! 😃

goliath
2/16/14, 5:24 AM
#23

Hmmm.. vet inte?

Orakletidelfi
2/16/14, 9:15 AM
#24

Min kompis visade en bild på en smörig bakelse typ wienerbröd eller nåt liknande (jag anser det är sötbröd och inte bulle) och skrev intill: jag kör LCHF!!

Jag undrade lite försynt om hon inte menade HCHF men hon svarade: nä LCHF, det är citronkräm i: Lite Citron Höjer Förbränningen! 

DET tyckte jag var rätt kul!!  😃

[flippjenny]
2/16/14, 9:25 AM
#25

#24 XD Bättre än min väninna som tyckte att hon körde lchf för att hon drack helmjölk!

Kajak11
2/16/14, 11:39 AM
#26

#17. Ja jag ger mig för din patient:-) nu tror jag faktisk ochså att det "gamla" livet med mer motion….typ som många i Sverige och Norge hade förut med promenader i skogen och fjället och almen mer rörelse i vardagen gav sitt till hälsen. Har familj i Norge. Dom har ätit vanlig husmanskost i Norge men för mycket bröd..förut. Som andra. Det finns ochså något metabole störningar där. Men oavsett kan fysisk träning hjälpe och det får bli mindre mängd av kolhydrater.Nu går en trend med en 30-40-30 %fördeling nellom protein..kolhydrat och fettmängd. .Och då ingår kanske quinoa…linser…och liknande i kosten. Frukt kan nog ätas i mindre mängd men det är som du säger individuellt. I övrigt har du nog ganske rätt med hensyn till att en fel kost bestående av pizza..läsk…fikabröd och godis och socker i allt har medverkat till att förstöra något. Vi har ju tyvärr fortfarende många som inte tåler gluten och socker i tarmen. I takt med att många inte gör hemlagat mat….då kom mat med tillsatser in. Mer socker och salt i maten. Sedan kom fler måltider in..och fastfood. Nu har flera kanske upptäckt att det är bättre att laga maten själv. Men fastfood är fortfarende det vanliga många andre ställen. i USA finns fortfarende mycket fastfood och familjer äter inte tillsammans på kvällen. Hörer från kollega som har dotter på utväxling i närheten av Montana och dom unga som har kommit från Skandinavien har alla ökt i vikt. Fet fastfood mat i skolan.

hemul
2/16/14, 8:49 PM
#27

Det där är faktiskt konstigt! De oroar sig så för fetma och så serverar de sånt junk i skolorna.

Annons:
crikarlshamn
2/16/14, 9:14 PM
#28

Gick även jag upp under mitt utbytesàr i Californinen, en femton kg minst men inte av skräpmat.

Pizza àts en eller tvà gg och hamburgare tvà eller tre gg pà ett àr.

Gick upp av socker…  Lunch maten kostar men alla sötsaker var otroligt billiga i jämförelse.  Detta var mestandels min lunch:

  

plus en Snickers, Bounty eller Lion - kan i dag inte äta dessa, de är för söta ;o)

goliath
2/16/14, 9:30 PM
#29

samtidigt är det ingenstans jag äter sundare än i storstadsusa.. Whole Foods kedjan tex.. Mängder med fantastiskt gräsbetat kött att välja mellan.. fantastiska ekologiska grönsaker. Naturliga matvaror. Och ett urval man bara kan drömma om i Sverige.. :)

Så usa är ett land med stora kontraster..

Ulf-S
2/16/14, 10:29 PM
#30

Man kan absolut hitta oerhört bra mat i USA, särskilt där betalningsförmågan är hög. Den mat som många är hänvisade till i skolor och i sämre bemedlade områden är dock under all kritik.

crikarlshamn
2/16/14, 10:54 PM
#31

Ulf-S,

Medhàller och det har tydligen blivit värre med àren.

Min High School var t.o.m. i ett mycket välbärgat omràde i södra Cal, med bondgàrdar, djur uppfödning och växt odlingar runt omkring men ingen sallad serverades pà skolan. Efterfràgan styrde utbudet till förmàn för vinst.

Fenomenet - ingen tillgàng till affärer som säljer färsk frukt o grönsaker, LA inkuderat, kallas i dag för - Food deserts. finns i all storstäder i USA.

http://apps.ams.usda.gov/fooddeserts/foodDeserts.aspx

http://www.healthydurham.org/docs/file/committees/obesity_chronic_care/AlgertEtAl.pdfhttp://www.healthydurham.org/docs/file/committees/obesity_chronic_care/AlgertEtAl.pdf

http://en.wikipedia.org/wiki/Food_desert

goliath
2/17/14, 12:52 AM
#32

Problemet är stort i den fattiga befolkningen runt storstäderna.. I förorterna finns det kanske inte ens ordentliga matbutiker.. Bara liquor stores och små convenient stores med billiga halvfabrikat.. Många av invånarna lämnar aldrig förorten och har inte råd med ordentlig mat..

Upp till toppen
Annons: