Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF för barn

Börjar bli orolig för min 3.5årige son

2014-02-12 14:21 #0 av: Anna82

Ja, som rubriken lyder så börjar jag bli lite orolig för min son. Han är 3.5 år och har börjat bli lite rundare istället för att smalna av som alla andra i hans ålder har gjort. Har kollat hans BMI (speciell för barn) och han är fortfarande normalviktig men börjar närma sig gränsen för överviktig. "Kurvorna" som de mäts och vägs enligt, där ligger han kvar på samma kurva för längden men har klättrat upp ett snäpp på viktkurvan. Han skjuter liksom inte iväg i höjd. Och lång kommer han aldrig att bli, men jag hade önskat att han blev lite mer proportionerlig igen. Missförstå mig inte - han är VÄRLDENS finaste kille enligt oss så klart! Men jag vill inte leda in honom på fel spår. 

Vi äter vanlig, bra mat: egna biffar med ugnspotatis tex med en klick creme fraiche till, stekt vit fisk med gräddsås och fullkornsbulgur, kyckling i ugn med ris. Alltid med mycket grönsaker till. Jag bakar eget bröd, de får endast helfeta produkter, bregott, riktigt smör osv osv. Men han har liksom börjat fråga om mat JÄMT och är sugen hela tiden. Han kastar i sig maten och det verkar inte finnas någon botten. Han älskar köttfärsbiffar men kan säkert klämma 3 -4 små biffar om han fick. Han älskar protein, det är det bästa han vet. Kyckling, biffar, kött mm. Men han äter även mkt av kolhydraterna och jag får begränsa hans intag av bröd, pasta, bulgur osv.

De äter  godis, kakor, glass kanske 1 gång / månad och det är när vi är bortbjudna. Vi har det aldrig hemma.

Jag måste göra en ändring! Jag prövade att införa lite mer lchf på ed moderat nivå men då tyckte jag att han skuttade upp i vikt då också. 

Vilken nivå skall jag lägga det på? Någon som har barn i samma ålder som skulle vilja svara. Vi andra 3 i familjen är normalviktiga/smala. Lillasyster är 1.5 och åt det smalare hållet. Har en naturlig aptitreglering.

SNÄLLA ge mig tips/input! Jag har tidigare läst om barn som går på lite mer åt lchf hållet som gått upp i vikt och det vill jag ju inte skall hända. Men vi kan inte ha det som vi har det nu för han har blivit lite som besatt av mat och ätande :(

Han går inte på förskola så jag kan styra hans mat helt.

Anmäl
2014-02-12 14:26 #1 av: VeronicaKahlbäck

Vad gör ni/han under dagarna? Tänkte att det kanske kan vara enklare att förbättra aktiviteterna :)

Anmäl
2014-02-12 14:35 #2 av: OlgaMaria

Ibland kan ju barn ha en viktkurva då de växer på bredden ett tag för att sen rusa iväg på längden. Han kanske ska bli en stor kille? :) 

Ger du d-vitamin? Lite random tanke, men det kan vara extra bra att göra det så här års.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2014-02-12 15:00 #3 av: Anna82

Vi är ute och leker ca 2 timmar per dag oavsett väder. Han är en riktig latmask så absolut måste han säkert bli mer aktiv. Men det känns så "fel" att liksom behöva jaga på honom. Det känns som alla andra i hans ålder petar i maten och kutar runt hela dagarna. Han är inte sån som person och har aldrig varit. Om vi skall gå till affären som ligger 1 km bort så är han SÅÅÅÅ trött och kan gnata om det hela vägen :) Men jag tänker vål och hoppas att om man får in mer naturlig mat så borde han ju vilja röra på sig för man får ju mer energi av det. 

De får Omega-3 som är berikad med D-vitamin. De får Eskimå Kids. Men mer än det får de inte. Skall jag ge dubbelt upp?

Det känns som att han inte kommer bli en stor kille för jag är 159 cm och väger 51 kg och min man 176 cm och väger strax under 70 kg. Han är 1.5 kurva under medel på längden och numera ca 0.5 kurva under medel på vikten. 

Tänker jag fel? 

Anmäl
2014-02-12 15:15 #4 av: Anna82

Tilläggas bör att han är väääldigt blodsockerkänslig så en moderat lchfkost hade no passat honom. Jag tyckte hans humör blev jämnare när vi provade. Däremot gick han upp i vikt och jag vågade liksom inte fortsätta av rädsla för att han skulle gå upp ännu mera. Jag tänkte säkert helt fel...

Anmäl
2014-02-12 15:29 #5 av: ashe

Kolla kostdoktorn. Goda råd från en som är pappa och läkare och kan lchf.

https://www.kostdoktorn.se/lchf/kostdoktorns-faq#barn

Anmäl
2014-02-12 15:51 #6 av: VeronicaKahlbäck

Hur är måltiderna fördelade över dagen? :)

Får han sötade produkter typ saft, start eller yoghurt?

Anmäl
2014-02-12 16:03 #7 av: Anna82

Tack för era svar! Jag har kollat in kostdoktorn men jag får inte mer svar än vad jag har idag tyvärr. Ville mest höra personliga funderingar och vad ni tror. 

Just nu i dagsläget så äter vi: Frukost, frukt, lunch, frukt och ägg/nötter, middag och eventuellt 1-2 finn crisp med smör. Förut hade vi inte frukt på förmiddagen men han var galen av hunger 1 timme innan lunchen så jag fick lägga in det. Mkt av det som felar just nu är säkert att han får bröd på morgonen. 2 små mackor jag bakat själv, på grahamsmjöl och dinkel med smör på. Sen frukt. Han är vrååålhungrig vid måltiderna och det värsta är att han liksom har blivit besatt av mat. Säkert beroende på att jag har fått lägga upp för att han inte skall äta för mkt och det känner han säkert av, och så blir det en ond spiral. Men jag vet inte hur vi skall komma ur det. Vet inte om jag vågar låta honom äta så mkt som han skulle vilja. Men det känns samtidigt hemskt att inte låta honom göra det. Usch!

Anmäl
2014-02-12 16:10 #8 av: dufva

" Han är 1.5 kurva under medel på längden och numera ca 0.5 kurva under medel på vikten. "

Släng kurvorna i sjön till att börja med!

Varför oroar du dig öht över vikten när han tom är under medel ???

Vad som är mer oroande är att du skriver att han alltid är hungrig och att han är "en latmask"

Det tyder på begynnande problem med sockeromsättningen

Hans kropp vill "spara" på energi

Att kaloribegränsas leder ofelbart till ännu större hunger

Håll absolut inte igen med fettet för hans del och låt honom alltid äta sig till mättnad

Det kan vara nyckeln till bättre energinivåer

I det stora hela tycker jag ändå att du ska avdramatisera i det här läget och sluta jämföra ungarna med varann Ler

Dom får ju alla bra mat och då brukar små variationer fixa till sig med tiden

Anmäl
2014-02-12 16:11 #9 av: hemul

Jag har inte ens barn, men eftersom han gillar LCHF-stuk, så prova med en mer proteinrik och mättande frukost till att börja med. Låt honom äta så många ägg han vill med majjo, smör, makrill, skinka, bacon eller vad han nu gillar till. Eller gör äggröra eller omelett om han tycker bättre om det. Inget bröd och ingen frukt. Gör det som ett test för att se om han inte står sig längre på det.

Jag menar inte att du ska köra någon superhård lowcab på honom resten av dagen, men en ren kolhydratfrukost är nog inte det bästa att grunda med om man ska stå sig länge.

Anmäl
2014-02-12 16:12 #10 av: OlgaMaria

Du säger att han gillar protein. Hur är det i övrigt? Har han andra favoriter? Favoriserar han gluten- eller mjölkmat?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2014-02-12 16:16 #11 av: Anna82

Egentligen kanske jag oroar mig för mycket. Men när jag ser att det börjar "barka åt fel håll" blir jag ändå liiite orolig och undrar vad jag skall göra. Ja, han är under medel i vikt men en riktig kortis så han är ju klart lite "mullig"

Ja, det där att han alltid verkar hungrig/sugen är jättejobbigt. Jag känner mig usel som mamma och att han inte alltid har så mkt energi är ju ingen höjdare. Rent generellt så jämför jag inte barn sinsemellan men ibland kan jag nästan bli arg/ledsen när jag ser barn som får mc donalds 1g/vecka, fika på bulle och kaka på lekplatsen, flingor och rostmackor till frukost, mamma scans till middag och de är ändå normala i kroppen och verkar kunna kuta hela dagarna... 

Tack, Tack, Tack för att ni kommenterar, det betyder jättemycket för mig just nu skall ni veta. 

Några som har barn som äter lchf-aktigt? Hur äter de? 

Anmäl
2014-02-12 16:19 #12 av: Anna82

Han gillar bara äggvitan på kokt ägg men omelett gillar han. Så det skall jag nog göra till frukost istället. 

Han gillar mjölk och mjölmat. Tycker om mackor och pasta Men när vi äter tex kyckling, biffar, fisk, så äter han nästan alltid upp det först innan han smakar potatisen, bulguren, pastan etc. Så han har ju det i sig lite grann.

Anmäl
2014-02-12 16:25 #13 av: Anna82

Ofta gör han så att han slukar i sig proteinet innan vi andra har hunnit ta första tuggan och ber om mer protein, bara protein. 

Anmäl
2014-02-12 16:44 #14 av: Anna82

Dosen D-vitamin i Eskomåkids är 5 ug (kan inte göra ett sådant tecken som det står på flaskan, men jag tror ni förstår vad jag menar), det står att det är 100% av rek dagligt intag så jag vet inte om jag skall ge dem mer. Vi missar i princip aldrig att ta den här eskimå kids- teskeden med droppar.

Båda barnen är korta, min flicka är ännu kortare än pojken.

Anmäl
2014-02-12 17:24 #15 av: hemul

Men låt honom äta mer av köttet då och slippa potatis om han inte orkar. Fast själv lutar jag ju mer och mer åt att det är fr.a. spannmålet man bör undvika (för hälsan alltså). Ge honom inte bröd om han inte speciellt ber om det.

Prova förresten Ctrl+Alt+M --> µ

Anmäl
2014-02-12 17:34 #16 av: helvete

Jag har ett syskonbarnbarn som också åt utan botten. Kunde äta 5 mackor, sitta kvar vid matbordet och mosa potatis i smör och äta rester. Familjen övrigt synnerligen magra, men fanns riktigt runda släktingar! Föräldrarna  bestämde helt enkelt att flickan fick bli mätt på två smörgåsar, all mat lades upp på tallrik och inget mer delades ut, ringde till släkt och vänner att dom inte fick göda flickan i ren glädje över att det finns en unge som vill äta och inte bara petar i maten. Kan också nämna att de var på mycket roliga utomhusaktiviteter, olika vintersporter, ridning. Flickan är nu en normalviktig 15 åring som inte alls äter för mycket. Och tjocka släkten har gått ner i vikt, fick diabetes.

Anmäl
2014-02-12 20:51 #17 av: Anna82

# 16 - Heeelt utan botten är han inte. Men vi har fått stoppa honom några ggr. Det jag känner är att sedan vi börjat stoppa honom lite lätt så har han börjat bli mer och mer fixerad vid mat. Så var han inte tidigare. Så felet ligger nog hos mig/oss som föräldrar. Jag är rätt så kluven till det där faktiskt. Så klart om det barkar ännu mer åt ett håll så ja visst då måste vi göra så igen. Men det är lite det jag vill komma ifrån. Att han inte skall känns sig påpassad. 

# 15 - Ja, jag tänkte för ett tag sedan att ja visst går det bra med mestadels kött/fisk/kyckling men sen kan man ju inte äta mängder av det heller. Eller? Jag menar...han äter ju mer än vad jag gör ibland då. Jag äter i och för sig väldigt lite. Men ändå?! Jag håller med dig om att spannmålet är nog ändå det värsta. Skall bli av med mackorna på morgonen. Förr åt vi till mellis också (då fick de bara 1 liten macka) men nu ger jag dem ägg, frukt och nötter. De älskar grönsaker; paprika gurka, majs (får de då och då), ärtor, sugarsnaps, men är inte förtjusta i rotfrukter och potatis. Men det är väl bara att pröva vidare. De älskar bär, banan, päron, pojken äter cashewnötter. Så det är ju inte svårt egentligen att göra maten liter mer paleo/lchf. Jag är bara tveksam till om han kommer att äta för mkt i början av det också innan han känner sina signaler... Kanske jag oroar mig för mkt.

Anmäl
2014-02-12 22:12 #18 av: Lena69

Kanske är han just nu i en tillväxtperiod? Då har mina barn ätit mer. Du ger honom ju bra mat! Lita på det och låt honom äta sig mätt. Gör inte misstaget att måltiden blir en strid, det ska vara trevligt att äta. Lycka till!

Anmäl
2014-02-12 23:25 #19 av: Bivax

Hej Anna82!

Du har fått väldigt bra råd redan. Här är mina tankar:

Tricket med blodsockerkänsliga barn är förstås att inte ge dem sånt som höjer blodsockret, utan låta dem äta sig rejält mätta på protein och fett. Var inte rädd för fettet! Försök inte banta din son, låt honom äta sig mätt! Ersätta pasta och potatis med icke stärkelserika grönsaker, de ger bättre näring och mindre sug.

Frukt kan också ge din son ett väldigt sug, ersätt den med bär och nötter så länge han visar tecken på blodsockersvängningar och sug.

Gräddiga omeletter med t ex vitlöksfärskost och hyvlat smör på ger underbar mättnad till frukost. :)

Anmäl
2014-02-13 01:24 #20 av: hemul

#17 Det är där fettet kommer in. Se till att han alltid har nåt fett till köttet så äter han mindre kött. Gräddsås, smörklick, kall sås på CF - ta nåt han gillar.

T.ex. som mellanmål är några kalla köttbullar som man doppar i CF med lingon i jättegott. Det behöver inte vara krångligt. Men det kanske är för vuxen smak.

Sen om han gillar pannkakor och sånt så går det att göra hyfsade utan mjöl. Man kan också göra på rismjöl om man bara vill undvika spannmål (ris är mer OK än de andra sorterna). Man kan ta mindre del vätska och då behöver man mindre mjöl också, speciellt om vätskan är grädde eller gräddmjölk.

O.s.v. o.s.v. Det är faktiskt jättelätt att modda åt rätt håll, speciellt om man inte behöver undvika kolhydrater helt.

Anmäl
2014-02-13 08:10 #21 av: Anna82

Tack snälla för era råd och tips! 

Creme fraiche ÄLSKAR båda barnen och det är standardtillbehör till nästan alla mål. Han älskar omelett, men än så länge inte till frukost. Får göra nytt försök där. Idag jämkade vi från 2 mackor till 1 macka med mkt bregott, en äggvita plus nötter. 

Köttbullar med cf-dippa är inte alls för vuxen smak för honom. Han älskar köttbullar, pannbiffar.

Kanske är han bara i en växtspurt, jag får väl ha mer tillit till det och att vi faktiskt ger rätt så bra mat. Men bättre kan man ju alltid bli. Min enda rädsla har väl varit att han skall gå upp ännu mer av en mer lchf-aktig mat. Som jag har läst att vissa barn har gjort av det. Men det är ju naturlig mat och det känns ju sjukt att vara rädd för det då.

Jag vill bara min sons allra bästa!!

Anmäl
2014-02-13 08:37 #22 av: Kaisa_62

När min dotter, som idag är 27, var i din sons ålder var hon en ganska tjock unge. Hon kunde äta hur mycket som helst och hon åt fort så jag gissar att mättnadskänslan inte hann med. Jag satte henne på "bantning" vilket innebar max 2 portioner per måltid :). Hon var inte jätteaktiv utan gillade redan då att lyssna på musik och att "läsa" böcker så det är klart att hon blev tjock.
Utveckling kostar energi och hon det var väl vad hennes kropp behövde just då. Ett par år senare hade det lugnat ner sig och idag är hon slank.
Vad jag försöker säga är att jag skulle låtit pojken äta rejält vid måltiderna. Barn har sina faser :). Lycka till!

Anmäl
2014-02-13 12:51 #23 av: Gia91an

Hej TS.

Jag fick bara en tanke. Jag själv var exakt likadan som din son när jag var i hans ålder. Kunde äta hela tiden och blev aldrig mätt. Och det kan ju självklart bara vara en växtspurt eller blodsockerfall eller så, men för min del var det att jag har en sköldkörtelrubbning. 

Har ni kollat hur hans sköldkörtel fungerar? Det är ett enkelt blodprov man gör hos läkaren, och de ska kolla det på små barn men vet inte om alla gör det. 

Nu vill jag inte att du tror att jag är hundra på att din som har denna sjukdomen, men jag tänker såhär att om han fortsätter att gå upp och ni inte kan kontrollera den hunger han har, då kan man alltid ta det där enkla testet, då det är viktigt att veta tidigt. Men det var en tanke bara, han lät så sjukt lik mig så jag var tvungen att ge dig tipset i allafall.

(För övrigt tycker jag att du ska ha en eloge för så mycket bra mat, hemlagad med LCHF-inslag låter suveränt tycker jag!)

Lycka till!

Anmäl
2014-02-13 14:32 #24 av: Anna82

Ja, jag hoppas att det är en växtperiod han är inne i just nu och att han först lägger på sig lite för att sedan sträcka ut. Smalis kommer han nog inte att bli, men det är ju inte heller eftersträvansvärt.

Han är en kille som gillar musik, playmobil men även att leka utomhus och greja. Igår lekte han och sprang ute i 3 timmar utan ett uns gnäll. Det är bara ibland som jag uppfattar honom som lite mer bekväm än andra i hans ålder. Däremot är jag stolt och glad över att han är en sådan person att han inte kastar sig huvudstupa in i olika saker. Han stimmar inte heller okontaktbart som jag kan uppleva att vissa andra barn gör.

Vi har inte kollat upp sköldkörteln ännu. Kanske man skall göra? Behövs det remiss då från BVC eller hur går man tillväga? 

När jag tänker efter så hade han en period i höstas när han faktiskt valde att endast äta tex paprika till lunch, inte ville äta det ena och det andra. Där gjorde jag felet att bara börja laga sådant som jag vet att de gillar och äter istället för att låta naturen ha sin gång och de fick äta av det som fanns. 

En av anledningarna till att jag ändå ibland på något  sätt tror att det löser sig av sig själv är att han är en kille sen vart "senare" än sina jämnåriga med det mesta och på något sätt tänker jag att han är lite senare med detta också :)

Han hade en rätt så allvarlig hjärninflammation när han var 2 år och efter det har han vart jätteförsiktig motoriskt men det börjar bli bättre nu. Nu har han börjat våga klättra lite och även hoppa. Och det har jag så klart förståelse för. 

Tack Tack Tack för era tankar!!

Anmäl
2014-02-13 17:27 #25 av: Gia91an

Ja det skall nog bara vara att be om test på vårdcentralen. Be dem ta TSH, T4, Och T3! De kommer att säga att T3 är onödigt, detta är dock inte sant. 

Anmäl
2014-02-13 20:34 #26 av: VeronicaKahlbäck

En till tanke! Äter han fort eller långsamt? Äter han för fort hinner ju inte kroppen med och då är det såklart lätt att äta mer en kroppen ber om :)

I min familj där alla är väldigt smala har vi flera hetsätare som får i sej det dubbla bara för att dom inte känner efter, inte för att dom behöver heller men det leder såklart till en större magsäck och sen blir det en ond cirkel!

Anmäl
2014-02-13 20:40 #27 av: Anna82

Han äter tyvärr JÄTTESNABBT! Det har hänt någon gång att han ätit så att han fått ont i magen, och då fick vi berätta varför. Sedan dess påminner vi om att äta långsamt. Han får ofta äta paprika- och gurkstavar innan middagen serveras och sedan när han får middag så tar vi en liten portion och sedan vill han alltid ha mer och då får han vänta en stund för att känna efter. Sedan får han då liite mer och sedan brukar han vara mätt. Det känns bara ibland så fel att lägga sig i hans sätt att äta. Det är svårt att göra det på ett snyggt och bra sätt tycker jag. Men vi gör så ändå för att han inte skall äta för mkt och för att han inte skall få ont i magen. 

Det är därför vi införde ett mellanmål mellan frukost och lunch för att han inte skall kasta i sig maten vid lunch. Och det har gett lite resultat faktiskt kan jag tycka. Rätt eller fel, jag vet faktiskt inte. 

Anmäl
2014-02-13 21:55 #28 av: Helena.H

Jag skulle definitivt ta bort frukten; ge honom nån god fet ost och kanske nån paprikabit eller några gurkskivor..

Fruktosen kan faktiskt ställa till det rätt mycket.

Min son går också upp väldigt lätt och slänger i sig maten, nästan med händerna!

Anmäl
2014-02-13 22:12 #29 av: Anna82

Jag kan liksom inte låta bli att tänka; Men varför var så få barn tjocka på säg 60-70-talet... De åt ju inte precis lchf. De åt "vanlig" husmanskost med helfeta produkter men absolut att de år potatis, bröd, gröt osv också. 

Ja, kanske skall jag ta bort frukten (han äter ca 1/2 päron per dag)men det har han börjat med senaste veckan och det var långt innan dess han började krypa uppåt i vikt. 

Sen tänker jag att vi andra i familjen äter ju inte lchf, vi äter helfeta produkter och mkt smör på mackan osv men även potatis, bulgur, ris, rotfrukter, grönsaker, hembakt bröd. Skulle kännas konstigt att ge honom mer lchf-aktigt än oss andra. Jag har ätit mer strikt förut men trivs bäst med så som vi äter nu. 

Anmäl
2014-02-13 22:15 #30 av: Anna82

...de åt inte frukt i alla fall tror jag...på 60-talet alltså. Såg på Pippi Långstrump med barnen häromdagen och där kunde de köpa bananer i godisaffären :)

Anmäl
2014-02-14 01:27 #31 av: hemul

Blir lite nyfiken på varför han åt bara äggvita. Tycker han inte om gula? Nästan all näringen finns i gulan. Vitan är nästan bara protein. Protein är ju näring det med, men du tyckte ju han åt för mycket av det redan. Vitaminer och sånt finns mest i gulan.

Anmäl
2014-02-14 06:59 #32 av: Helena.H

Varför bakar du inte bröd lågt på kolhydrater?

Ta bort bulgur, potatis etc..

Det är väl det som spökar - det blir för mycket kolhydrater, för hans lilla kroppshydda. Det i kombination med hög fetthalt i form av smör,etc..inte konstigt att han går upp - om han är av den kroppstypen!

Anmäl
2014-02-14 08:06 #33 av: Anna82

Han tycker inte om gulan då det är kokt ägg. Men i omelett gillar han det.

Han väljer naturligt att själv inte äta så mkt kolhydrater vid middag och lunch. Och blir det verkligen SÅ mkt fett? De får bregott på mackan men inget JÄTTElager, de får en klick Creme fraîche till lunch och middag. Kanske 2 tsk var. 

Han är ju inte överviktig ännu men kan kanske bli. Då tänkte jag att någon här med barn kanske hade något tips på hur ni gör med era barn, vad ni ger dem osv. För jag vill inte att han skall äta ren LCHF.

Anmäl
2014-02-14 09:22 #34 av: Helena.H

Jag har barn - en pojke på 8 år.. Han började gå upp för ungefär 3 år sen..

Han är visserligen lång och har kraftig benstomme - 142 cm och vägde för tre veckor sedan 43.7 kilo. Har inte vägt honom sen dess, men ser definitivt skillnad!

Han har gått ner en hel del - liksom svullnat av.

Jag tror att han är äverkänslig mot gluten - då han faktiskt synligt blir större när han äter det.

Vet inte om detta kan vara en effekt av glutenöverkänslighet..?

Jag bakar lågkolhydrat och glutenfritt till honom..och han är nöjd med det!

Min son var alltid hungrig förut och bad om mellis och mat hela tiden. Detta var när jag fortfarande gav honom frukt och vanligt bröd!

Det sätter igång hungern... Förskräckt

Anmäl
2014-02-14 10:40 #35 av: VeronicaKahlbäck

#27 Om det inte finns medicinska orsaker vill jag påstå att det är boven. Vad och hur mycket dricker han till maten? 
"Hackar" ni upp maten till honom eller får han fixa det själv? 
Uppenbarligen behöver han den första portionen men kan man minska på nummer två?

Med allt jag sagt så tror jag man ska akta sej för att göra det till en stor sak, åtminstone inte låta barnet märka av det. Det är helt naturligt att det skiftar vilket håll man växer åt som liten, så länge han inte går över gränsen för vad som är hälsosamt tycker jag man ska försöka hålla sej lugn. Även om jag tycker det är bra att du är uppmärksam :)

Anmäl
2014-02-14 11:09 #36 av: MolnBlomman

Om ni äter lchf-aktigt men ändå ger honom kolhydrater och gluten så är det såklart han går upp i vikt. Fett i kombination med kolhydrater är inlagrande. 

Anmäl
2014-02-14 13:41 #37 av: Helena.H

Pasta är ju inte svårt att göra själv, det gör jag varenda gång vi vi vill äta "italienskt"..

Ris kan du väl prova att byta ut mot blomkålsris - eller ev. ge honom det högst ett par gånger i veckan.

Ni andra i familjen får ju i sånt fall äta som han gör, utan att han kommer att tycka att det är konstigt..

Min pojke har svårast att undvara potatisen - så ett par gånger i veckan, så kokar jag potatis, för att sen låta den svalna och sen återigen laga till den..

Blodsockret går inte upp så kraftigt, för G.I (glykemiska indexet) är lägre på kokt och avsvalnad potatis.

LCHF, är ju inte ett dugg svårt med barn, den enda skillnaden är väl egentligen brödet.

Som man bakar lågt på kolhydrater och utan gluten! Lipar

Anmäl
2014-02-14 13:45 #38 av: Orakletidelfi

Fast då får man väl inte värma upp potatisen igen om jag fattat det hela rätt? Jag trodde att det var så som du skriver först och tänkte att va bra då tar jag kall potatis och steker den sen (då jag åt GI för många år sen). Men då ändrades det tillbaka igen till högt GI fick jag veta. 

Anmäl
2014-02-14 16:11 #39 av: helvete

Det är nog bra att inte tjata för mycket vid måltiderna och göra något stort och framkalla trots. Hitta på roligare alternativ än att äta. Går pojken på dagis eller förskola? På -60 talet åt fanns inte chips och andra snacks, inte heller stora påsar godis, stora Coca cola! Vad gör man åt att pojken äter snabbt? Numera äter jag som en labrador,glufs, glufs, men var mycket petig som barn. Jag är född 1942. det fanns 1-2 feta barn i varje klass i skolan. Resten spindelben!! TV fanns inte, inte data spel heller. Vi lekte utomhus, blev aldrig bjudna på något hos kompisar.

Anmäl
2014-02-14 17:51 #40 av: hemul

#33 Nej, det blir inte så mycket fett. Ett par tsk CF är ingenting. Jag förstår inte riktigt om du är rädd för att det ska bli för mycket fett eller för lite? Ler

Anmäl
2014-02-14 20:05 #41 av: Anna82

# 39 - Vi försöker att inte säga någonting alls vid måltiderna förutom att han får ta en paus mellan portionerna. Han får lien portion först och sen en lite mindre till efter en stund om han vill ha mer. Sen brukar han vara nöjd.

Nej, han går inte på förskola/dagis. Jag är hemma med båda våra barn på 1.5 och 3.5 år. Vi är ute 2-3 timmar per dag och åker till vänner som har barn, öppna förskolan osv. Men jag kan och känner att jag absolut kan bli bättre på att göra roligare saker. Han börjar ju bli stor nu :)

Vi äter aldrig godis, läsk, chips, dricka, glass hemma hos oss. Inget sådant! Ca 1 gång/månad kanske vi bara en egen sockerkaka med då äter vi 1 bit var. Inget mer. 

# 33 - Nej, jag vet inte heller riktigt vad jag är rädd för ;)

Jag ville nog mest höra med folk här inne som har barn som varit/ är i samma sits som oss. Men jag skall nog tagga ner lite för han är inte överviktig. Har kollat BMI för barn. Men han ligger i övre spannet av normalvikt. Så säg att han går upp ca 1 kg till och inte växer på längden, DÅ är han överviktig. 

Ena stunden så tänker jag att; ja, han kanske är känslig för kh och skulle må bra av att vi drog ner på dem. Men å andra sidan så känner jag att det skulle vara väldigt svårt att dra ner på kh och öka fettet för DÅ blir det svårt socialt tex. Då kan han tex inte äta en middag hos vänner där de bjuder på pasta, äta en macka hos farmor som de träffar ofta osv osv. För då riskerar vi att han går upp mer i vikt för att det då blir mkt fett hemma och vissa kolhydrater borta. Som jag skrev i något inlägg ovan så äter vi inte enligt LCHF. Vi äter mat lagad från grunden, på helfeta produkter men utan överdrift. Samt mkt grönsaker. Jag vet att jag låter helt ambivalent i mina inlägg inser jag nu. Men jag vill nog mest bara bolla tanka med andra med barn. Jag har själv ätit enligt LCHF tidigare men mår som bäst nu när jag inte är rädd för att äta fett men även äter kolhydrater. Dock mkt lite godis och snabba kolhydrater. 

Ah, det var bara mina tankar en fredagskväll!

Anmäl
2014-02-14 23:18 #42 av: Helena.H

Den uppfattningen jag har - är att potatisen behåller den struktur som den fått när den blivit kokt och sedan svalnat av.

En avsvalnad potatis är mycket mer kompakt än en het potatis.

Det skiljer också på mjölig potatis och mosad potatis gentemot fast, kokt potatis.

Strukturen är inte så stabil utan faller sönder och av nån anledning så är det glykemiska indexet högre på mjölig och mosad potatis.

Vet dock inte med säkerhet om potatisens struktur i avsvalnat tillstånd verkligen inte bibehåller sitt låga G.I-värde, när den återigen tillagas. Men min uppfattning är att strukturen inte ändras vidare, så att potatisen genom vidare tillredning skulle återgå till att vara högglykemisk.

Anmäl
2014-02-15 01:41 #43 av: hemul

Den resistenta stärkelsen försvinner inte för att man värmer potatisen igen. Men det är ju inte så att all stärkelse blir resistent. Hur stor del det är vet jag inte.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.