Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4570 ggr
thessanh
2/11/14, 11:20 AM

härdat vegetabiliskt fett=farligt?

Om det står "härdat vegetabiliskt fett" på en produkt är den alltid dålig då?

Det var på en kokosgrädde på hälsokosten. Hur kan dom ha såna skitprodukter där? Om den nu är dålig. Vad säger ni?

Annons:
Fiana
2/11/14, 3:23 PM
#1

Man ska akta sig för att säga "alltid" - men generellt är det en indikation på en dålig produkt och även med risker för transfetter om det inte är fullhärdat. 

Men vad sjutton har de gjort med den kokosgrädden? Frågan är om det är en konstig innehållsförteckning där de tillverkat den från kokosmjölk och tillsatt kokosfett som av någon anledning är härdat (generellt tecken på "skräp-kokosfett") - i det fallet så är fördelen att kokosfett är nästan helt mättat i sig själv så finns inte mycket omättat att förstöra där. Har de tillsatt någon helt annan sorts vegetabiliskt fett som de dessutom härdat - ja då lär det vara skit.

thessanh
2/11/14, 3:38 PM
#2

Soyatoo

är märket, ja den innehåller allt möjligt ser jag

Kokosmjölk (kokos, vatten 75%), härdat vegetabiliskt fett (12%), invertsockersirap, ärtprotein, emulgeringsmedel: mono-och diglycerider av fettsyror (vegetabiliskt), förtjockningsmedel: cellulosa och natriumalginat, surhetsreglerande medel: kaliumfosfat och mononatriumcitrat, salt, arom.

Finns det någon bättre kokosgrädde nånstans och vilket märke ska det vara?

Lurtz
2/11/14, 4:07 PM
#3

Blue Dragon's coconut cream på tetrapack kan man hitta i de flesta välsorterade affärer, t ex coop forum, ica maxi eller city gross. Innehåller bara kokos, vatten samt ett par E-nummer jag inte minns vilka men som inte var kopplade till några kända hälsorisker när jag kollade upp dem för ett tag sedan.

thessanh
2/11/14, 4:10 PM
#4

tack!

Zepp
2/11/14, 4:28 PM
#5

#2

Påminner mer om rävgif!

Leta efter kung Markattas .

http://www.kungmarkatta.se/produkter/visa-produkt/kokosgradde-400ml-1303/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

SpurtAnne
2/12/14, 7:33 AM
#6

Den här använder jag: http://www.santamariaworld.com/produkter/thaimat/#!/creamy-coconut-milk/ Den enda jag hittat som inte innehåller nåt annat än kokos och vatten.

Annons:
Orakletidelfi
2/12/14, 8:01 AM
#7

Det är vad även Kung Markattas innehåller. Se bilden i länken ovan.

Tripod
2/12/14, 8:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Den här använder jag. Det står på burken att det innehåller kokosnöt och vatten.

[Jennifer71]
2/12/14, 9:17 AM
#9

Hej, Använder samma som #6, eller så köper jag deras ekologiska, bra den med.

hemul
2/12/14, 5:54 PM
#10

Ibland kan man hitta koncentrerat kokosmjölk, eller vad man ska kalla det, i invandrarbutiker. Det jag sett är inslaget i papper, som ett litet smörpaket, storlek tvål ungefär. Vad jag förstår är det så det ser ut innan de rör ut det i vatten och vatten har man ju som bekant i kranen.

Upp till toppen
Annons: