Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Precis börjat...

2014-02-10 21:49 #0 av: zuperzero

Hej!

Jag har precis börjat med LCHF eftersom att jag är trött på att vara hungrig under diet och då oftast får återfall = ingen viktnedgång. 

Men jag är hungrig på kvällarna. Alltså "för" hungrig. Tror ni att det beror på att kroppen ställer om sig och suktar efter kolhydrater eller är det helt enkelt fel i huvudet på mig? haha

Har ätit på energiöverskott och det är väl dumt när syftet är att gå ner i vikt, men grejen är att jag inte törs chansa på att gå för hungrig eller sugen för att isåfall "råka" äta kolhydrater istället. Någon som känner igen sig? Går det över?

Anmäl
2014-02-10 21:51 #1 av: Sjöstjärna

Öka fettmängden så håller du dig mätt längre.

Anmäl
2014-02-10 21:59 #2 av: Zepp

Rätt tänkt så långt.. sug o hunger kommer ofta under omställningen.. din hjärna vill ha socker!

Andra tappar aptiten helt och blir tvungna att tvinga i sig mat.

Vi känner bara till en åtgärd för bägge problemen.. ät på och drick vatten.

Här har du några enkla förklaringar!

"Keto-adaptation: what it is and how to adjust"

http://www.ketotic.org/2012/05/keto-adaptation-what-it-is-and-how-to.html

Lite enkla råd från "greven"!

http://www.fitintegrity.com/uploads/9/5/1/6/9516119/no_sugar_no_starch_diet.pdf

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-02-10 23:15 #3 av: zuperzero

Tack för svaren! :)

Det här var vad jag åt (innan jag blev hungrig o åt mer, haha)

1. Kaffe med 10 g smör, 10 g cocosa och 15 g grädde.

2. Kålpudding med gräddsås

3. Kräftsoppa (1 dl creme fraiche & 100 g kräftost)

4. Proteinshake och kvarg blandat med grädde (efter träningen).

Några synpunkter? 

Jag tränar hårt, så jag vill gärna ha 4 mål per dag. Kan tillägga att jag även drack kaffe med cocosa en gång under e.m.

Tyckte inte att kaffet till frukost var någon höjdare. Någon som har tips på en frukost med ganska lite protein? De flesta har mkt protein och då blir det för mycket efter de andra måltiderna...

Jag blev ju aldrig mätt av sista målet, så jag tog ca 2 dl grädde, lite hallon och sedan några ostbitar. En stund efter blev jag istället illamående, känns som att jag aldrig vill äta igen.

Det konstiga är att jag inte kände mig särskilt hungrig förrän jag började äta mitt sista mål… Sedan är det här med proteinintaget svårt för mig. Det är svårt att hålla sig under 100 g. 


Anmäl
2014-02-10 23:25 #4 av: Zepp

O varför skall du hålla dig under 100?

Synpunkt 1.. ät mat i stället så slipper du bli sugen/hungrig.

Ja du var nog mest sugen.. sen så tar det en timme innan mättnaden verkligen har satt sig.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-02-11 05:19 #5 av: Lurtz

Tränar du hårt finns det ingen anledning att hålla dig under 100 gram protein, såvida du inte väger typ 40 kilo...

Anmäl
2014-02-11 08:28 #6 av: zuperzero

Okej, jag har hört att man inte hamnar i ketos om man äter över 100 g protein. :p så det är bättre att skita i att räkna och äta ägg o sånt? Älskar ägg.

Anmäl
2014-02-11 09:16 #7 av: Zepp

Du har prexis börjat.. räkna inte så förbannat i början. utan fokusera på att äta så bra mat som möjligt.. gärna mycket ägg!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-02-11 10:28 #8 av: zuperzero

Tack! Skrattar behöver nån som säger till mig så jag fattar, hehe! 

Har tyvärr fastnat i att räkna alldeles för mycket, behöver sluta med det. det känns inte sunt, så ja, du har rätt. Skämtar ska först och främst fokusera på att hålla LCHF nu och komma över omställningsperioden. 

Anmäl
2014-02-11 14:51 #9 av: Fiana

Men om du känner det är svårt att inte hamna för högt med proteinet, varför sjutton väljer du då att äta proteinpulver med kvarg? 

Blir väldigt konstigt val, beroende på vad för slags proteinpulver kan det vara både hyfsat "dålig" och/eller med extra påverkan på insulinet sort, vilket även kvargen har som problem. I vilket fall som helst betydligt sämre val än mer ägg (som nämnts).

Väldigt konstiga måltider över lag (förutom kålpuddingen om du gjort den själv på bra råvaror) - 1 dl cremé fraiche och 100 gram kräftkost är ingen vidare sammansatt måltid heller. 


Om du tänker om lite vilka val du gör blir det nog lättare. Hålla sig under 100 gram protein brukar inte vara något problem om man inte kräver enorma energimängder, men så verkar det inte på det du ätit. Det är de som av en eller annan anledning behöver ligga på typ 50 gram som har lite svårt med det (oftast äldre små inaktiva kvinnor med metabola problem som kan behöva ligga riktigt lågt). 

Som exempel skulle du behöva äta mer än 13 medelstora ägg för att komma upp i 100 gram protein. Du behöver inte riktigt oroa dig för proteinmängden om du bara hoppar över saker som proteinpulver(som ju snarast är till för att på lätt sätt få i sig MER protein om man får för lite) och kvarg (också för att få i sig MER protein) samt stora mängder ost. 

Ser man även till att vid extra hunger som kan vara vid omställning göra bra val av mer utpräglad mat än "gottis" brukar det funka fint (mat här sådant som kött, fisk, fågel och ägg - "gottis" grädde, bär, ost, nötter, etc.)

Anmäl
2014-02-11 15:54 #10 av: zuperzero

Hehe, jo jag vet att proteinpulvret kan verka konstigt. Jag läste någonstans att man inte bör sluta med det efter träningen för uppbyggnad. Så det är bättre att äta ägg efter träning än proteinpulver då? 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.