Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6826 ggr
nyttiga_jag
2014-02-10 20:21

Trött på kokt ägg

Blä, vad jag har blivit trött på kokt ägg!

Idag nästan vände det sig.

Stekt ägg går bättre och omelett går utan problem.

Jag som alltid gillat ägg!

Vad ska jag nu äta?

Nån som känner likadant?

Annons:
Grodan
2014-02-10 20:26
#1

Jag tvingar i mig (sedan många år) kokt/stekt ägg. Det är inge vidare. Går bra när jag kryddar med smör, örtsalt och cayennepeppar… 👍


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

nyttiga_jag
2014-02-10 20:30
#2

Eftersom jag kör både LCHF och 5:2 och har en 2-dag idag hade jag inget utrymme för smör. Däremot blev det lite örtsalt :-)

Får prova med färre ägg och en klick smör istället, nästa gång, och räkna lite hur fördelningen blir. Försöker köra strikt 500 kcal på mina 2-dagar.

Andra dagar gör jag omelett, vilket inte ger mig samma känsla!

Lady Q. Longworth
2014-02-10 20:33
#3

själv avskyr jag omelett…

hemul
2014-02-10 20:36
#4

Ät stekt ägg och omelett då.😛

Grodan
2014-02-10 20:39
#5

#2 De värsta dagarna sväljer jag bara fort och dricker massa vatten efteråt och så tänker jag att det var godis och inte ett kycklingembroy som kommit från en höna som haft/har ett skitliv…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

nyttiga_jag
2014-02-10 21:07
#6

#4, på mina 2-dagar finns inte utrymme för omelett :-(

Annons:
Orakletidelfi
2014-02-10 21:13
#7

men du kan väl göra typ omelett utan fett…  vispa ihop med kryddor och lite vatten och kör i mikron…  eller stek i teflonpanna eller i ugnen.

Orakletidelfi
2014-02-10 21:15
#8

Jag kör med viktväktarnas nudelsoppa, det har inte alltför mycket kh (14 för en burk som är en portion) och väldigt lite kalorier , 87 eller vad det är, god är den med.  Då finns utrymme för en klick cf t.ex. och det blir bara ca 200 kcal. Utrymme för  annat också alltså !

nyttiga_jag
2014-02-10 21:17
#9

Omelett i micro!? Har aldrig provat det 😃

Får prova i morgon, men jag vill gärna ha nåt mer än bara ägg i, gärna ost eller champinjoner. Ost är uteslutet dessa 2:dagar ….

nyttiga_jag
2014-02-10 21:20
#10

#8, 14 kolisar för 84 kcal, är alldeles för mycket för min smak, dessutom har jag en massa matallergier, så det är uteslutet :-(

Orakletidelfi
2014-02-10 21:24
#12

Jag tillåter mig att ha en större andel kolisar på :2 dagarna, procentuellt sett alltså, kommer ju inte över 20 gram ändå, just pga det låga kaloriintaget. Men allergin ställer ju till det förstås.

Orakletidelfi
2014-02-10 21:27
#13

Tål du spenat? Jag gör ofta spenatsoppa, det blir också lågt i kalorier OCH kolisar.

Annons:
nyttiga_jag
2014-02-10 21:35
#14

Ja, spenat kan jag äta :-)

Har du nåt bra recept?

[flippjenny]
2014-02-10 22:13
#15

Jag kan inte heller äta ägg i alla dess former. Äter endast ägg på julbordet och påskbordet nu för tiden, då är det gott. Annars vänder det sig i magen. Har försökt tvinga mig, men det blir bara fel. 

Har därför kört utan frukost till större delen. Men på sistone har jag tillåtit mig lite mer kolhydrater, och får därför i mig smoothie på avokado, halv banan, bär och lite kokosfett, till frukost.

hemul
2014-02-11 00:02
#16

Jag vet inte vad 2-dagar är för något. Är det någon slags tidsbrist det är frågan om? Omelett är ju snabbare än att koka ätt. Eller stek ett gäng ätt som du kan äta kalla.

Vifslan
2014-02-11 06:50
#17

Varför tvinga i sig nåt man äcklas av?

Orakletidelfi
2014-02-11 07:27
#18

# 16  :2-dagar. Det är de tv å dagar i 5:2-dieten man som tjej håller sig till 500 kcal.

Om du nu frågade seriöst. Det går väl att läsa ut annars när du läser strax innan. Grodan skriver : Jag kör 5:2 och har en 2-dag idag.. osv.  Eller var det att hen råkade skriva - och inte : som du häcklade?

totten
2014-02-11 07:30
#19

Jag gör ägg i micron varje morgon på jobbet.

Vispa i hop ev lite bregott i och ca 30x2 sec med lock på.

Orakletidelfi
2014-02-11 07:39
#20

# 14 tja nja jag brukar ta fryst spenat (hackad) och en bottenskyla vatten som får stå på rätt svag värme tills spenaten smält. Sen tar jag i lite kokosmjölk och en klyfta vitlök samt salt och peppar. 
Eller nån variant.  Ibland lite lax eller räkor.  
200 gr spenat, 50 gr kokosmjölk, 50 gr lax, 5 gr vitlök blir så här:

och det är 262 kcal. Tar man bort laxen blir det 171 kcal och tar man dessutom hälften kokosmjölk blir det 112 kcal ca.  Det blir förstås allt större ANDEL kolhydrater, i sista fallet 14 %  men bara 3,5 gram. Fettet blir ju lågt… bara 7 gram…  ca 20 i första exemplet.

Annons:
[flippjenny]
2014-02-11 13:39
#21

OT, men jag gör det ändå. 

#18 Nu vet jag inte hur du läser andras inlägg, men jag försöker läsa dem med inställningen att när folk skriver så menar de oftast väl, och om de undrar någonting så har de ett genuint intresse. 

Jag förstår inte syftet med att kalla någon annans kommentar för häcklande.

kaisakavat
2014-02-11 14:44
#22

Jag har varit kräk-leds på ägg i omgångar. Inte ens klarat av att tänka på dem en gång utan må illa. Stekta ägg = urk, sen länge. Omelett tycker jag är tråååkigt. Äggröra.. urk.. 

Sen en tid går det dock bra för mig med kokta. Tur det, att äggen funkar i någon form - billig och bra mat.

Fiana
2014-02-11 15:20
#23

Nu äter jag inte något 5:2 eller liknande men fick en idé. 

Varför inte göra äggen till någon slags "muffins" som variation? Saker som fiberhusk och pofiber har ju i princip inget kaloriinnehåll (eller kolhydratsinnehåll för den delen heller) i de mängder man använder. 

Så vispa upp äggen med lite vätska av valt slag (vatten eller mjölk kan säkert funka - struntar man i 5:2 kör man kanske majonnäs (bättre än man tror i resultat) eller grädde) - i med lite pofiber och liten mängd fiberhusk och en liten dutt bakpulver. Smaksatta med t ex kardemumma och/eller vanilj eller lite kakao blir säkert bra. Hör man till de som inte har betänkligheter över sötningsmedel kan man söta lite också. 

Baka och ät till t ex kaffe?

Har inga mängder i huvudet men vet att pennylane hade en tråd om fettfria pofiberbullar där de var utan massa fett just för de ska bli fluffigare. Kan man säkert utgå ifrån. 

Ät inte kokta ägg om du mår illa av dem, jag lovar det blir bara sucessivt värre om du tvingar i dig. Både äggröra och omelett går att göra fettfritt om man vill det (ja förutom äggulans egna fett förstås) i micro eller teflonkärl. 

Sen *tror* jag att det där med 500 kcal dagen på 5:2 blir betydligt bättre för kroppen om man inte håller på och duttar med flera fettsnåla måltider som många gör utan förlänger fastan och äter en måltid på t ex kvällen på 500 kcal. Enda anledningen att det inte är total fasta de dagarna är ju för att han inte riktigt klarade det. Det är mycket lättare att fasta om man redan är ketoadapterad av lchfkost. Har tidigare kört periodisk fasta på 20:4 variant (eller snarare 21:3 för min del) - tar bara några få dagar innan kroppen anpassade sig och inga problem att fasta hela dagen. 

Sedan var bakgrunden till det hela just fasta från protein dock i alla fall ur hälsofördelsperspektivet - att då försöka lägga upp någon LCHP low calorie variant på fastedagarna med lchf i övrig tror jag inte blir sådär super bra. Dock är ju inte en HCLP variant så bra om man i övrigt äter lchf så lite mer protein är ju nödvändigt - men en del bör nog fortfarande vara fett. (dock har ju ägg fördelen att vara ganska hög energiprocent fett i sig själv)

Kanske för en del vore lättare att faktiskt göra de där två dagarna till helt fastedagar vilket är något bättre även om man fixar det.

hemul
2014-02-11 15:30
#24

#7 Jag häcklade ingenting. Däremot kanske jag inte läser varenda ord i varenda inlägg. Jag förstod helt enkelt inte vad 2-dagar var. Jag ber tusen gånger om ursäkt för denna fadäs!

Något annat jag har svårt att förstå är varför taggarna måste vara utåt så mycket här. Jag tycker det är tråkigt och inte särkilt konstruktivt och det gör att man ledsnar på de till en början mest oskyldiga trådar. Men jag borde väl ha lärt mig vid det här laget att sådan är stämningen här.

Orakletidelfi
2014-02-11 17:22
#25

Ursäkta då att jag trodde att du häcklade… det har ju stått flera gånger om :2 dagar i både denna tråd och andra, tyckte du lät ironisk när du frågade om det var för att hon hade bråttom, men om det var fel så som sagt, ursäkta!

[flippjenny]
2014-02-11 18:13
#26

#24 jag förstod det inte heller till en början, så för mig var din fråga helt legitim. 

Jag tycker också att på senare tid har stämningen blivit lite väl tråkig. 

#25 Alla läser inte alla trådar på forumet. Jag hoppar över många, och läser bara de som faller mig i smaken med trådtitel och trådstart. Det var även första gången för mig som jag sett någon kalla fastedagarna för "2-dagar" eller dylikt.

helvete
2014-02-12 17:41
#27

Jag förstår heller inte vad :2 dag är. Inte heller varför man måste äta kokt ägg, om man tycker det är äckligt. En diet ska vara något man gillar, annars kan det kvitta. Dä blir det deprimerande att hålla en diet.

Annons:
Grodan
2014-02-12 20:32
#28

Jag äter endast ägg för att det är nyttigt och för att jag på så vis får i mig saker jag annars inte får i mig. Jag följer ingen diet idag, men äter inte kött.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

nyttiga_jag
2014-02-12 21:23
#29

Jag äter, precis som Grodan, ägg för att dess sammansättning passar mig näringsmässigt. Mycket protein och fett, men inga kolisar, det mättar bra.

För er som inte fattar vad 5:2 och 2:dagar är så är 5:2 en kosthållning som går ut på att man 5 dagar i veckan äter normalt (jag äter då LCHF) och 2 dagar i veckan så håller man sig till 500 kcal för kvinnor och 600 kcal för män. Att kalla dessa 2 dagar för fastedagar gör jag inte eftersom jag anser det felaktigt. Man fastar ju inte! Jag kallar dem helt enkelt 2:dagar!

Vänligen sluta bråka i min tråd nu!

[flippjenny]
2014-02-12 21:49
#30

#29 Bråkar? Det tycker jag inte vi gör 🙂

Sen tycker jag att det är helt okej att kalla det för fastedagar, för de gånger jag har kört 5:2 så har jag bara ätit ett mål mat om dagen under fastedagarna, och fastat resten av dygnet. 

Fasta förekommer i många religioner där man avstår från mat (och ibland mera) under en större tid av dygnet och sen äter när solen gått ner. Det gör det inte till mindre fasta för det.

VeronicaKahlbäck
2014-02-13 15:54
#31

Nu vet jag ju inte hur väl det här går ihop med aktuella dieter/livstilar (jag ber om ursäkt redan nu för jag vet inte vad ni vill att det kallas) :)

Jag älskar själv ägg i de allra flesta former men kan ändå tröttna periodvis så jag kör i många variationer. Göra "smoothies" på råa ägg är ett sätt. Kvarg, bär och något ägg - bara dricka sen är det klart. Det går ju och blanda i princip hur som med vad som helst.
Min absoluta favorit är röra med ägg! Den vanligaste här innehåller majonnäs,lagom kokta hackade ägg, skaldjur eller vit fisk, dill eller andra passande örter, beroende på tidigare val smaksätter jag ibland med kaviar. Sen salt, peppar och andra kryddor som känns bra.
Tror det skulle kunna vara underbart med hackad bacon/skinka i :)
Det är också en sådan sak som kan blanda ihop precis hur som passar än själv.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Upp till toppen
Annons: