Annons:
Etikettmat-recept-på-ägg-ost-grönt-sidorätter-veg
Läst 14065 ggr
Helgledigt
2/9/14, 3:31 PM

"Pasta"tips

Köpt mig en grönsaksstrimlare (som ser ut som en potatisskalare men med piggar) och har varit på jakt efter bästa pastasubstitutet ett tag. Tyckte att zucchini dög fint fram tills jag testade rättika. Otroligt gott och med mycket bättre tuggmotstånd!

Strimlade en rättika, kokade i några minuter med salt och lät rinna av. Detta är säkert inget nytt alls för många men jag hoppas att det är någon LCHFare där ute som blir gla för det blev jag ;)

Annons:
Gasoline
2/9/14, 3:39 PM
#1

Hur ser en rättika ut och hur smakar den?

Helgledigt
2/9/14, 3:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Den ser ut såhär och smakar lite som en rädisa när den är rå, men när den är kokad tycker jag inte att den smakar någonting. Växer under jord men innehåller bara mellan 2-2,5/100g

Gasoline
2/9/14, 3:44 PM
Gasoline
2/9/14, 3:44 PM
#4

Kom på en sak, jag brukar faktiskt göra "pasta" av morötter ibland, men dom blir tyvärr sköra.

Zepp
2/9/14, 3:53 PM
#5

Testa shirataki nudlar.. finns i välsorterade ICA/COOP/Willys!

Smakar inget.. inga kolhydrater!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Helgledigt
2/9/14, 4:01 PM
#6

#5, ja shiratakinudlar är helt okej faktiskt, kostar ju desto mer dock :)

Annons:
Zepp
2/9/14, 4:15 PM
#7

Jaa.. en anledningar till att man inte äter de för ofta.. men mor tror att hon får spagetti.. och alla är glada! 🙂

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Orakletidelfi
2/9/14, 9:46 PM
#8

Här blev inte de någon hit alls, skitäckliga, vi kastade dem!

Zepp
2/9/14, 9:52 PM
#9

Hur kan de vara äckliga när de inte smakar något?

Sköljde du av dem ordentligt under varmvattenkranen?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

JMW
2/9/14, 10:19 PM
#10

Jag är inte heller speciellt förtjust i shiratakinudlar. Går faktiskt inte att jämföra med "riktiga". Smak eller inte men inget jag köper igen, och ja, jag sköljde dem ordentligt. Har köpt sjögräsnudlar som jag ska prova nu istället.

Zepp
2/9/14, 10:23 PM
#11

Förtjus o förtjust.. jag kan gärna slippa köpa de dyra fibrerna med vatten.. men mor märker ingen skillnad och ibland är det lättvindigt att laga köttfärssås med spagetti.

Har oxå köpt sjögräsnudlar.. det e bara så mycket i paketet så man får vara många innan jag testar.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Orakletidelfi
2/9/14, 10:52 PM
#12

Det var väl mest konsistensen vi inte gillade, nä tvi… jo jag sköljde ordentligt…

hemul
2/10/14, 1:52 AM
#13

Helgledigt, var fick du tag i den där strimlaren och vet du vad de heter exakt? Älskar såna där enkla handverktyg. 😘

Annons:
Anna Abraham
2/10/14, 7:07 AM
#14

Jag tänkte just fråga detsamma som hemul… Har aldrig sett någon sådan där grönsaksstrimlare. Var finns den att köpa?

Helgledigt
2/10/14, 10:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

#13, #14

Finns i välsorterade butiker med kökstillbehör. Julienneskärare verkar vara korrekta namnet.

Såhär ser dom ut och kostar runt en hunka.

Hungerflickan
2/10/14, 11:38 AM
#16

Angående shiratakinudlar: 

Om man först sköljer dem för att sedan låta de koka några minuter och till sist stekas i smör+buljong så blir de riktigt festliga occh fasta och bismaken försvinner helt.

hemul
2/11/14, 5:06 AM
#17

#15 Så klart! Jag min dummer tänkte på en vanlig potatisskalare, en sån som är åt andra hållet liksom. Tack!

Sweli
2/13/14, 3:58 AM
#18

Varför står det på ICA/Willys Shiratakinudlar att det innehåler 3g kolhydrater medan på Miraclenudlarna står det 0g kolhydrater?

Är det annorlunda tillverkning?

Är det någon som vet?

Upp till toppen
Annons: