Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Recept på efterrätter och sötsaker

Lchf/paleo-godis/fudge, snabbt och enkelt

2014-02-08 13:43 #0 av: nospnt

Blanda drygt 1dl kokosgrädde, ca 2msk kokosfett, 2msk smör, 2msk sukrin gold i en mikrosäker skål med hög kant. Kör full effekt 7 minuter. Rör några gånger. När det bubblat klart, och ser lite tjockare ut häll i smaksättare: antingen ca 1/2 tsk vanlijpulver eller 1msk lakritspulver, eller kakao. Rör om och häll i pappersklädd, smord form max 10x 15 cm, beoende på hur tjocka bitar du vill ha. Supergott och väääldigt mättande. Ett par bitar max sen är man nöööjd. Bra sätt få i sig kokosfett...

Anmäl
2014-02-08 14:30 #1 av: Lena69

Ska testas!

Anmäl
2014-02-08 14:47 #2 av: Lchfman

Verkar ju enklare än mina 3 timmar vid spisen när jag gör fudge :)

Anmäl
2014-02-08 19:36 #3 av: Orakletidelfi

mums fillibabba, ska jag testa minsann!

Anmäl
2014-02-09 10:01 #4 av: asta56

Och hur blir  man i magen efter denna fettchock. SJälv får jag magknip av för mycket kokosfett. Använder det sparsamt vid stekning istället men nyttigare är det ju såklart.

Anmäl
2014-02-09 10:19 #5 av: Orakletidelfi

det är ju bara  2 msk kokosfett i hela satsen, och TS skriver att man blir nöjd efter ett par bitar. Är du fettskrämd? Blinkar  Normalt bör man ju peta i sig minst dryga 100 gram fett per dag på denna kost  så nån matsked som detta blir på en rejäl bit är ju ingen fettchock?

Totalt ca 60 gram fett i alltihopa så blir det 12 bitar är det 5 gram fett i varje. 1 tsk.

Anmäl
2014-02-09 12:28 #6 av: asta56

Nej för katten jag är då inte alls fettskrämd och käkar LCHF sen 3 år tillbaka men jag har märkt att när jag tar lite mycket kokosfett reagerar jag grymt illa. Mår pyton och magen väsnas så man blir vettskrämd....nästan.

Anmäl
2014-02-09 12:28 #7 av: asta56

Men hur katten gör man då kokosgrädde. Du får gärna tipsa mig om det.

Anmäl
2014-02-09 12:36 #8 av: Zepp

Kokosgrädde kan man köpa på ICA/COOP/Willys!

Krämig Kokosmjölk 250ml

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-02-09 13:53 #9 av: Orakletidelfi

Och den håller runt 20 % fett.

Anmäl
2014-02-09 15:17 #10 av: Vifslan

Det blir nog ingen sötning för min del. Räcker bra med den goa fylliga fettsmaken...  Ska nog försöka med och  hälla smeten i pralinformar och ta med när jag ska bort på kafferep. Kanske med olika smaker. 

Tack för tipset!  // Vifslan

Anmäl
2014-02-09 17:04 #11 av: JMW

Skulle det funka med grädde istället för kokosgrädde tro? Får idé

Anmäl
2014-02-11 20:08 #12 av: nospnt

Kom på när jag tittade närmare på kokospaketet att det visst var Santa maria Extra creamy kokosmjölk!!, och det gick ju tydligen utmärkt! Magen mår utmärkt trots några bitar. Mina är inte så stora, kanske 2x2 cm o ganska tunna... Lakritsen blev min favorit. Min icke lchf-man tyckte de smakade väl "smöriga" men det är just det jag gillar, typ smörkola....

Anmäl
2014-02-11 20:10 #13 av: nospnt

Ja vanlig vispgrädde går bra! Jag föredrar bara färre mjölkprodukter förutom smör....

Anmäl
2014-02-23 11:18 #14 av: Veda

#2 Varför 3 timmar vid spisen? gör du en stor sats? Jag gjorde fudge igår och det tog 30 min vid spisen (de måste visserligen förvaras kallt).

Anmäl
2014-02-23 12:03 #15 av: konichiwa

Jag gjorde enligt receptet. Det funkade inte alls :-(

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl
2014-02-23 12:54 #16 av: Veda

#15 Nu gissar jag, eftersom jag inte provat detta recept. Men troligen behöver smeten kylas, kanske eventuellt frysas för att kunna skäras i bitar. Så är det i alla fall med den jag gör på spisen. Sedan måste man förvara bitarna i kylskåp, annars smälter de.

Anmäl
2014-02-23 14:01 #17 av: Lchfman

Överdrivet lite såklart
Det tar säkert 2 h i alla fall innan jag får det att tjockna till och brunt.
Ja en ganska stor sats.

Anmäl
2014-02-23 14:41 #18 av: konichiwa

Så kan det vara. Det var lika rinnande efter som före mikron.

Agneta

Tvålmakaren

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.