Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5525 ggr
thessanh
2/8/14, 12:22 PM

ekologiskt vetegluten

Jag hittade något som heter vetegluten och undrar om det är något som funkar att använda vid bakning med lchf om man inte är superstrikt? 11 g kolhydrater/100 g är väl inte såå farligt

Hur ska det isåfall användas? Ska man tex ersätta en del av mndelmjöl och ta lite vetegluten? Någon som testat? Här hittade jag det:

http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/vetegluten-eko-500-g

Det står iaf att det är passande för LCHF-kost

Annons:
Zepp
2/8/14, 12:25 PM
#1

Eh.. gluten är väl något man bör dra ner på oavsett diet?? 😡

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

RobinEH
2/8/14, 12:27 PM
#2

Du kommer nog inte få så många positiva svar härifrån. Gluten är rätt demoniserat inom lågkolhydratvärlden.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

thessanh
2/8/14, 12:29 PM
#3

Aha jag bara undrade. Eftersom det till och med nämndes LCHF där det stod om produkten. Så tänkte att kanske några här testat det.

Orakletidelfi
2/8/14, 1:09 PM
Hungerflickan
2/8/14, 1:12 PM
#5

Gluten gör tyvärr mer skada än nytta även om brödet får bra konsistens och inte innehåller så mycket kolhydrater. Välj hellre andra glutenfria mjöler och frön till bakning!

Krobb
2/8/14, 1:42 PM
#6

#2
Hmm kul produkt. Kanske man skulle testa, är väl ingen brödfantast direkt men någon gång så. Är inte helt övertygad om att gluten skulle vara så farligt för någon som inte har celiaki eller är väldigt glutenkänslig. Klarar man av att äta det utan några "biverkningar" tror jag det är lugnt.

Annons:
kaisakavat
2/8/14, 6:15 PM
#7

#2  "..demoniseras.."

Skulle du skriva att jag demoniserar vägbultar ifall jag rekommenderade nån att inte bli överkörd av en sån? 

Effekten är ju ungefär detsamma. 😉

thessanh - Gluten har bra bakegenskaper. Om det är bra eller dåligt för dig med gluten kan du ju undersöka själv, genom att prova produkten.

För egen del försöker jag dock undvika det.

Zepp
2/9/14, 11:08 AM
#8

Prexis som Robin är inne på så betraktas gluten här på forumet och i lite andra kretsar (Paleo) som en av grundorsakerna till den västerländska sjukan!

Det tillför inget näringsmässigt, det kan tvärt om leda till Celiaki, det enda det gör är att förbättra bakegenskaperna.

En av anledningarna till att bagerierna tillför mer gluten i sitt bröd.. så ser det bättre ut för konsumenten.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Beate
2/9/14, 5:09 PM
#9

Nu är det ju skillnad på att äta bröd och pasta dagarna i ända och att tillsätta lite vetegluten för att få bättre bakresultat när du bakar lowcarb. The dose makes the poison…

hemul
2/9/14, 6:05 PM
#10

Ja. Det är mer gluten i lowcarbbrödet. Så om gluten är problemet är lowcarbbröd värre.

hemul
2/9/14, 6:09 PM
#11
hemul
2/9/14, 6:11 PM
#12

Jag postade det här i fel tråd igår. Avsikten var att förklara hur jag tänker, FWIW.

Jag får inga negativa effekter av gluten vad jag kan märka, men jag undviker det ändå. Varför? Jo, jag tror inte riktigt på att lågt kolhydratintag skulle vara hela förklaringen till alla hälsoförbättringar. För mig var socker och snabbmat aldrig ett problem, så det enda alternativet är faktiskt spannmål, och då kan man ju misstänka att gluten spelar in. Mitt problem är att jag märker inga negativa effekter om jag tillfälligtvis äter bröd. Gör jag inte om jag äter socker heller. Har aldrig fallit tillbaks i gamla vanor, har bara erfarenhet av tillfälliga avsteg, som en macka, en korv med bröd, kaffebröd på kalas.Och de är inte många heller. Så jag kan inte veta. Men jag vill inte chansa.

[tick]
2/9/14, 8:57 PM
#13

#12, jag tänker ganska likt dig. Även jag fick en mängd hälsoförbättringar när jag började med LCHF men nu några år senare när jag hunnit experimentera en hel del så tror jag att det var något annat än lågkolhydratbiten. Jag äter numera någon slags stenålderskost/husmanskost utan spannmål, med kanske 250 gram kolhydrater och alla förbättringar är kvar. Jag har även experimenterat med ganska stora mängder tillsatt socker utan att märka några problem, mest av nyfikenhet.

Däremot kan jag ibland märka (eller inbilla mig…?) att jag får direkta problem av bröd/bakvärk som huvudvärk och muskel-/ledvärk men det kan lika gärna vara sammanträffanden eller placebo (nocebo?).

Annons:
Zepp
2/9/14, 9:22 PM
#14

"Gluten Sensitivity" May Be a Misnomer for Distinct Illnesses to Various Wheat Proteins

http://www.scientificamerican.com/article/gluten-sensitivity-may-be-a-misnomer/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Beate
2/9/14, 11:22 PM
#15

#10 Är det mer gluten i lowcarbbröd?? Eller ja, det beror väl på receptet, jag vet inte vilka mängder som är tänkta att användas.

hemul
2/10/14, 1:21 AM
#16

I lowcarbbröd där man använt sånt där renframställt gluten tror jag nog det kan vara det. Men å andra sidan kan jag ju ha fel.

#13 tick, jag är avundsjuk, vet du! Jag önskar jag kunde få ett sånt där tydligt kvitto på vad som är rätt och vad som är fel. Börjar kännas lite smått meningslöst att avstå från så mycket när inget egentlgen verkar skada mig. Men samtidigt vet jag ju hur jag mådde förut och vill inte vakna upp en dag och må så igen, så jag fortsätter. Jag äter mindre kolisar än du, men mer än LCHF. Har nog krupit upp till mellan 50 och 75 g sådär i vardagslag.

Upp till toppen
Annons: