Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Övrigt

Ni som använder Fatsecret

2014-02-08 10:15 #0 av: totten

Hur ändrar man standard inställningen på hur mycket kcal man ska ha? Skrev i att jag var aktiv pga av att jag tränar men vill ha den lägre nivån av kcal som grund och sen lägga in när jag tränar för att få fler kcal. 

Nu kan jag inte hitta hur jag ändrar. 

Anmäl
2014-02-08 16:26 #1 av: crikarlshamn

Mitt FatSecret

Vikthistorik (Höst upp till höger/bild pà kg graf)



Se - Höger pà denna sidan



Min kost

 Inväga mig nu

 Starta om min kost

 Ändra min startvikt

 Fyll i tidigare viktangivelser

 Ändra min målvikt

 Ändra mitt rekommenderade dagliga intag


Kanske länken fungerar?    

Anmäl
2014-02-10 21:28 #2 av: peoy

länken funkar..

Justerade just mitt eget RDI lite.. har svårt för att acceptera att det stämmer.. Antingen är det fel på mig eller i databasen som sidan använder, för normalt kommer jag ner i ungefär 300% av RDI under en dag..

Idag lyckades jag med att bara landa på just över 140%, men då har jag (enligt mig själv) inte ätit mycket..

Frukost:
några skivor ost för att bli av med förpackningen (kanske 20g)

Lunch:
ett par lunchkorvar (halv 440g förpackning), vitkål och purjolök (en riktigt god blandning blir det, fast all LCHF mat är ju det)

Middag:
5 ägg, 100g paprika, 100g purjo, 140g bacon (allt stekt i kanske 50g smör), kring 50g majonnäs

Anmäl
2014-02-10 21:39 #3 av: Krobb

Fatsecret ger mig ett RDI på 2800 kcal (väger runt 70, 180cm, är man) blir lite osäker då jag sällan (aldrig?) kommer upp i den mängden. För övrigt styrketräningar jag 3-4x/v. Bör jag äta mer/mindre?

Anmäl
2014-02-10 21:54 #4 av: peoy

bara det lilla jag åt idag är över 2800kcal (2826 om man ska vara noga)...

Jag klassar mig själv som nånting mellan "stillasittande" och "lågaktiv", men har valt "lågaktiv".. Tränar 1 tim/v, går med hunden i snitt 30 min/dag (i ganska hög fart)..

är 177 och väger mellan 65 och 70

Anmäl
2014-02-10 21:58 #5 av: peoy

Basalmetabolism (kcal för att hålla vikten)
Män:    88,362 + (13,397 * vikt i kg) + (4,799 * längd i cm) – (5,677 * ålder)       
Kvinnor:    447,593 + (9,247 * vikt i kg) + (3,098 * längd i cm) – (4,330 * ålder)       
Lite eller ingen träning            BM * 1,0
Lätt träning (1-3 ggr/v)            BM * 1,3
Medeltung träning (3-5 ggr/v)            BM * 1,55
Tung träning (6-7 ggr/v)            BM * 1,725
Väldigt tung träning (6/7 ggr/v)            BM * 1,9

Anmäl
2014-02-10 22:00 #6 av: peoy

så räknar man enligt ovanstående så borde ditt RDI hamna på 2900-3000kcal, utan mål att ändra vikten..

Anmäl
2014-02-10 22:08 #7 av: Krobb

Jösses, vill jag bygga nått på gymmet bör jag nog äta en hel del extra. LCHF är rena svältdieten för mig, blir ju aldrig hungrig och tycker jag äter mig mätt! Men men, mat är gott så ska nog gå att få ner lite extra till måltiderna Glad tack för svar förresten!

Anmäl
2014-02-11 09:49 #8 av: peoy

Det kanske är enklare att äta lagom mycket (mer) om du tar dig fler måltider per dag..

Beräkningen som jag skickade i mitt förra inlägg kommer från "Fettfrälst" (Martina Johansson), och hon skriver också att kroppen bara kan tillgodogöra 20g protein per måltid (motsvarar 100g kött eller 4 ägg), något som jag överstiger med ungefär 10ggr när det gäller köttet - inser att jag måste börja hålla koll på mitt dagliga intag!

(och jag har inte skrivit fel.. en fläskfilé på 1,3kg går åt till en middag för mig och 4-åringen, och han äter "bara" 4cm av köttet)

Anmäl
2014-02-11 14:51 #9 av: Krobb

Aha, ja, det kanske är smart. Tänkte jag skulle klämma in ett par mellanmål med ägg och annat gott så det blir perfekt. Tack för tipsen.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.