Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 3638 ggr
annie-ess
2/7/14, 6:10 PM

Stevia OK?

Sökt runt här på forumet innan jag postar, men hittar bara gamla poster, och de är väl knappast aktuella så jag frågar er om det är okej att använda stevia? Triggar det igång sötsuget? Det innehåller väl inga kh?

Annons:
Zepp
2/7/14, 6:21 PM
#1

Håller igång sötsuget menar du.. jaa!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hemul
2/7/14, 10:43 PM
#2

Tycker rätt många med sug säger att det funkar? Kanske beror på hur illa däran man är och om man triggar på smaken eller blodsockerhöjningen (eller vad det nu är).

Orakletidelfi
2/8/14, 8:53 AM
#3

Ja Stevia och erytritol (i dess olika variationer och kombinationer som sukrin, sötin sötströ etc.) är de som oftast används inom LCHF och hur det triggar/inte triggar är som med det mesta annat individuellt och måste testas.

Och gamla poster är nog ofta helt aktuella, det beror ju på vad det handlar om men när det gäller huruvida stevia är ok så har det nog inte ändrats direkt!

asta56
2/8/14, 11:06 AM
#4

Jag har köpt hem Sukrin från Bodystore och använder emellanåt och jag tycker inte det triggar igång mitt sockerbehov faktiskt. Sen är jag förstås tveksam om det är så bra med sånt socker ändå. Vet faktiskt inte. Sen kan jag inte heller sluta med Hermesetas i kaffet för då kan jag inte dricka kaffe heller så jag håller min vikt och har Hermesetas i kaffet varje dag.

Jag går inte ner mer och inte heller upp i vikt. Är jag helt förfallen eller vad tycker ni?

Orakletidelfi
2/8/14, 1:41 PM
#5

Hermesetas har en flytande steviavariant som inte innehåller annat än vatten och stevia, (ev nåt konserverande men det står inte på flaskan) det är nog ett bättre alternativ än den vanliga aspartamvarianten.

Orakletidelfi
2/8/14, 1:43 PM
#6

Och den smakar iallafall inte vedervärdigt (såg precis din post om stevia i annan tråd 😉 )

Annons:
Jojo55
2/9/14, 10:49 AM
#7

Godast är Bakry+ som är en blandning av stevia och erytritol. När det gäller ren stevia ska man välja med omsorg för att slippa bismak, är den stark brukar den vara bra t.ex. denna:http://www.stevia.se/product_info.php?products_id=17&osCsid=df3m3s7jmii3f0vlmti22c2o15

Bakery+ kan man köpa här: http://www.steviavital.se/shop/index.php?route=product/product&product_id=66

Jojo55
2/9/14, 10:51 AM
#8

Stevia och Erytritol höjer inte blodsockret och ger inget insulinpåslag. De är inte kemiskt konstgjorda men för vissa kan själva den söta smaken ge sockersug.

Upp till toppen
Annons: