Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF för nybörjare

Stevia OK?

2014-02-07 18:10 #0 av: annie-ess

Sökt runt här på forumet innan jag postar, men hittar bara gamla poster, och de är väl knappast aktuella så jag frågar er om det är okej att använda stevia? Triggar det igång sötsuget? Det innehåller väl inga kh? 

Anmäl
2014-02-07 18:21 #1 av: Zepp

Håller igång sötsuget menar du.. jaa!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-02-07 22:43 #2 av: hemul

Tycker rätt många med sug säger att det funkar? Kanske beror på hur illa däran man är och om man triggar på smaken eller blodsockerhöjningen (eller vad det nu är).

Anmäl
2014-02-08 08:53 #3 av: Orakletidelfi

Ja Stevia och erytritol (i dess olika variationer och kombinationer som sukrin, sötin sötströ etc.) är de som oftast används inom LCHF och hur det triggar/inte triggar är som med det mesta annat individuellt och måste testas.

Och gamla poster är nog ofta helt aktuella, det beror ju på vad det handlar om men när det gäller huruvida stevia är ok så har det nog inte ändrats direkt! 

Anmäl
2014-02-08 11:06 #4 av: asta56

Jag har köpt hem Sukrin från Bodystore och använder emellanåt och jag tycker inte det triggar igång mitt sockerbehov faktiskt. Sen är jag förstås tveksam om det är så bra med sånt socker ändå. Vet faktiskt inte. Sen kan jag inte heller sluta med Hermesetas i kaffet för då kan jag inte dricka kaffe heller så jag håller min vikt och har Hermesetas i kaffet varje dag.

Jag går inte ner mer och inte heller upp i vikt. Är jag helt förfallen eller vad tycker ni?

Anmäl
2014-02-08 13:41 #5 av: Orakletidelfi

Hermesetas har en flytande steviavariant som inte innehåller annat än vatten och stevia, (ev nåt konserverande men det står inte på flaskan) det är nog ett bättre alternativ än den vanliga aspartamvarianten.

Anmäl
2014-02-08 13:43 #6 av: Orakletidelfi

Och den smakar iallafall inte vedervärdigt (såg precis din post om stevia i annan tråd Blinkar )

Anmäl
2014-02-09 10:49 #7 av: Jojo55

Godast är Bakry+ som är en blandning av stevia och erytritol. När det gäller ren stevia ska man välja med omsorg för att slippa bismak, är den stark brukar den vara bra t.ex. denna:http://www.stevia.se/product_info.php?products_id=17&osCsid=df3m3s7jmii3f0vlmti22c2o15

Bakery+ kan man köpa här: http://www.steviavital.se/shop/index.php?route=product/product&product_id=66

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.