Annons:
Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 7352 ggr
nylanders
2/7/14, 9:57 AM

Hjälp med misslyckade semmelbullar!

Jag vet att jag frågar detta på fel sajt nu men på Matbröd är det så låg aktivitet och jag har inte fått några svar. Några av er är säkert före detta semmelbakare gissar jag också så jag kopierar in här det jag skrev på Matbröd.

Ja nu satte jag igång med att baka semmelbullar här på morgonen och dum som jag är kollar jag inte i förväg upp att jag har tillräckligt med alla ingredienser.

När jag rört i allt, smält smör mjölk jäst osv och är ifärd med att röra i mjölet så upptäcker jag att det saknas 2-3 dl mjöl.

Nu står en alldeles för lös deg på jäsning.

Jag bor tyvärr långt från affärer utan bil och körkort. Min sambo kan fixa mjöl när han slutat jobbet men det är först efter 16.30 jag får mjölet då.

Hur blir det att låta degen stå så länge? Tror ni det går att röra i resterande mjöl så sent och få till semmelbullar? Eller är det bara att ge upp redan nu och kasta degen?

Annons:
ashe
2/7/14, 10:09 AM
#1

Testa!

Ställ degen svalt eller kallt så långe. Ställ i lagom värme när mjölet kommit i. Blir långtidsjäst bröd!

Sen skulle jag ta semmelbullarna och mata fåglarna med, eftersom så mycket kolhydrater och jag inte är en bra kombination. Men det är en annan historia…

nylanders
2/7/14, 10:20 AM
#2

Ja jag får testa. Nja fåglar ska inte äta bröd tror jag, inte jättenyttigt för människor heller jag vet, men jag har inte kommit in i lchf-tänket riktigt. Än..

Upp till toppen
Annons: