Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Veckorna med kolhydrater

2014-02-07 08:40 #0 av: lisaflisan

Jag började på stadiga 105 kilo i april 2013.
Gick ner till 79 kilo till november samma år. Fram till jul gick jag på strikt LCHF. Blev eller mindre överfokuserad på kosten och att försöka hålla nere på kolhydraterna så mycket som möjligt. Tränade flera timmar om dagen och åt tre mål om dagen, på tok för små mål dessutom (kan jag kostatera nu i efterhand). Max 5 gram om dagen fick jag i mig och runt 1000-1300 kcal om dagen och blev arg över att jag inte ökade i muskelmassa, jajo.. undra varför. haha! min mens uteblev.

Nu efter jul bestämde jag mig för att börja lägga till mer kolhydrater för att få ut maximalt av träningen. Drog ner på andelen kondition. Äter sällan mer än 100 gram kolhydrater per dag, men jag vill berätta om vad jag upplevt de senaste 8 veckorna.

Första veckan: sju kilo + visade vågen. panik. svullen, ledsen.

Andra veckan: Började träna efter en veckas uppehåll då min kropp var totalt slutkörd.

Tredje veckan: Vikten börjar ticka neråt. har tappat fyra av sju kilo.
orken är tillbaka. Jag orkar ta i mer på gymmet. Jag känner för första gången PUMP i musklerna. Skulle kunna springa i timmar.

Fjärde veckan: ligger på samma vikt som jag gjorde innan jag la till kolhydraterna. Mensen är tillbaka efter 3 månaders utebliven bödning. Vikterna jag maxade med på för fyra veckor sedan är de jag värmer upp med.

Sen låg jag stilla fram till i början på denna vecka. Mens igen. Upp tre kilo direkt. Jag börjar misstänka att jag har lätt att dra på mig vätska.

MEN.. till saken.
Denna vecka har varit katastrofal. Jag känner mig svullen, ledsen, hungrig, yrslig, illamående (nej, jag är inte gravid). Gråter konstant och vet inte varför. Min hy är KATASTOF. ömmande blemmor runt näsa och haka. finnar i panna. jag har aldrig haft finnar. Vad händer? jag äter inte socker, inga mejeriprodukter och max 30 g caseinpulver om dagen. lika så max 1 frukt om dagen. Är ni fler som gått från LCHF till vanlig kost?? Jag funderar starkt på att övergå till LCHF igen. Mitt humör var jämnt, min hy var bra, jag var aldrig hungrig mellan målen.

Tips?! haha

/Vilsen tjej

Anmäl
2014-02-07 08:44 #1 av: lisaflisan

Ska tillägga att jag inte äter mjöl eller gluten heller.

Anmäl
2014-02-07 08:59 #2 av: OlgaMaria

Det har ju varit en hormonell berg- och dalbana för dig det senaste året, med väldigt mycket stress för kroppen. Kanske inte helt konstigt att din kropp ballar ur lite. När mens kommer tillbaka efter uppehåll tror jag att reaktionerna ofta kan vara starkare. Hormonerna är i obalans och går upp och ner - då mår man inte alls bra.

Det du behöver göra är att ta hand om dig långsiktigt och inte pressa kroppen. Inte svälta den. Inte träna för hårt. Prioritera sömn, vila och att ha roligt. Låt det inte gå för lång tid mellan måltiderna då det blir en stress för kroppen som du inte behöver nu.

Du funderar på att gå tillbaka till LCHF igen för att du mådde så bra då. Samtidigt var det kanske då du pajade din kropp. Du åt för lite, tränade för mycket och blev av med mensen. Inte bra. 

Lev inte för kortsiktiga mål. Du ska leva med din kropp resten av livet och det är inte så kul om den blir sjuk. Hur ska du göra för att må bra i längden? Svårt att svara på om det innebär LCHF eller måttlig lågkolhydratkost. Du måste i alla fall stressa ner.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2014-02-07 09:04 #3 av: [majatengdelius]

Du kan ju prova köra igång med LCHF igen, speciellt eftersom att du kände att du mådde bättre av det.

Jag har slarvat otroligt mycket med LCHF på senaste tiden, och jag känner mig ungefär som du; trött, svullen, hungrig, ledsen. Och hyn. Herregud, jag ser nästan ut som en pizza i ansiktet...

Nej, jag tycker att du ska köra igång med LCHF igen, om du känner att u skulle vilja det. Oavsett vad du väljer att göra; lycka till! :)

Anmäl
2014-02-07 09:15 #4 av: [tick]

En tanke - vissa tolerar inte kasein så bra. Du skulle kunna prova att hålla upp lite med proteinpulvret helt eller byta till vassle eller någon annan variant.

Anmäl
2014-02-07 09:39 #5 av: Siggebus

Om du kände dig frisk på lchf så kör igång igen...MEN oavsett vad du äter för kost så ska du ju verkligen inte svälta kroppen med runt 1000 kcal!
Jag ligger på ca 1800-1900 och jag tränar inte ett skit.
Tränar du mycket ska du definitivt ligga högre än det och hur mycket protein sätter du i dig?
Ät ordentligt med protein från maten först och främst, kött, fisk, fågel, ägg etc - kanske du inte ens behöver de där tillsatsfulla proteinmedlen?
Du gick ner mycket på kort tid förra året men jisses - det var antagligen mest beroende på att du svalt din stackars kropp och övertränade utan att ge kroppen nödvändigt bränsle.
Ta det lugnt och gör inte så mycket på en gång Glad

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.