Annons:
Etiketthälsa
Läst 28944 ggr
andersson..
2014-02-06 22:10

kolsyra farligt för hjärtat?

En jag känner påstår att kolsyra är farligt för hjärtat. Hon kan dock inte hänvisa till någon källa då hon hört det av en annan person och var den personen fått det ifrån är svårt att veta

Jag dricker en hel del bubbelvatten så jag har googlat men hittar inget om samband mellan kolsyra och hjärtproblem.

Är det någon som hört eller vet något om det?

Annons:
saaandras
2014-02-06 22:13
#1

har faktiskt ingen aning men får absolut inte hoppas det! Såfall ligger nog jag rätt illa till… ://

You will never see me cry. 

[Yllhilda]
2014-02-06 22:15
#2

Om något kanske det inte är det bästa för magen, men för hjärtat har jag aldrig hört.

Tjeja
2014-02-06 22:21
#3

Varför skulle det vara farlig för hjärtat?

Kolsyra är ju en helt naturlig gas i vår kropp som vi i normala fall gör av med via andningen. Skulle det vara direkt farligt skulle det ju inte ens användas eller ens få användas i livsmedel!

Jag tror att det hon fått iden ifrån måste i så fall handla om någon som är väldigt hjärtsjuk och som får problem om hen bara blir gasig i magen i vanliga fall också! Något som låter nästan osannolikt det med!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Mitralis
2014-02-06 22:23
#4

Om det är nyligt som hon kommit på det så kanske hon har blandat ihop kolsyran i läsk med sockret i läsk 🤔
http://blog.svd.se/ennartshalsa/2014/02/03/ny-studie-socker-direkt-orsak-till-hjartsjukdomar/



Zepp
2014-02-06 22:33
#5

Hoppas hoppas inte det.. för jag dricker en hel del kolsyrat vatten! 😕

Förresten.. hur kommer kolsyran från maggen tilll hjärtat.. man rapar ju upp den? 🤔

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

asta56
2014-02-07 05:31
#6

Jag har oxo läst på flera ställen att kolsyra inte är bra för kroppen men riktigt varför kan jag inte minnas.

Annons:
JOP74
2014-02-07 05:38
#7

Att det ska vara farligt för hjärtat låter ju inte troligt…. Har däremot läst att det påverkar tänderna, missfärgade dom tydligen. Men om det stämmer vet jag inte?

LUAL
2014-02-07 06:28
#8

Jag har svårt att tänka mig att just kolsyran skulle vara skadligt för kroppen. Däremot skulle jag kunna tänka mig att mineralvatten typ Ramlösa kan påverka då dessa kan innehålla en del fluorid och annat som kanske inte är optimalt för kroppen.

starhawk
2014-02-07 08:38
#9

Har aldrig hört att det skulle vara skadligt för hjärtat, det måste vara någon förvirring i samband med senaste socker i läsk larmet som för övrigt inte bevisar något, det är bara en observationsstudie.

Vad man däremot vet är att kolsyra är skadligt för tänderna, det är en syra som alltså fräter på tänderna. Nu är den inte nån särskilt stark syra men mycket tyder på att det i kombination med andra ämnen blir rätt stark påverkan

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Viktinfo
2014-02-07 10:24
#10

Hej! Är inte så inläst i det men jag tror att det kan ha med hjärtat att göra eftersom det sägs att de med högt Blodtryck inte ska dricka för mycket mineralvatten. Detta på grund av natriumtillförseln (salt) vet dock inte om detta finns i själva köpevattnet eller i kolsyran. Jag menar det finns ju skillnader på vatten o vatten o vårt kranvatten har ju andra regler än för vad man kan tillföra i bordsvatten/källvatten/mineralvatten o allt vad det heter. Frågan är om man nu bubblar hemma vad den kolsyran innehåller för salter? Har man högt Blodtryck kan det ju leda vidare till andra farliga hjärtproblem o då tror jag man bör välja köpt mineralvatten med större andel kalcium, kalium o magnesium men mindre mängd natrium. Vet inte om ni blev klokare men sök på blodryck o mineralvatten/kolsyra då kan ni säkert inhämta mer för dem som känner det! /Lotta

obstitant
2014-02-07 11:01
#11

Jag känner en person som nyligen fått hjärtproblem pga kaliumbrist och blivit avrådd från att dricka mineralvatten. Jag antar att det rubbar balansen ännu mer genom att tillföra mer av de andra salterna och öka den relativa kaliumbristen?

Så jag skulle gissa att det är mineralerna snarare än kolsyran just när det gäller ev. påverkan på hjärtproblem. Kolsyra är ju däremot, som namnet säger, en syra, och surheten kan ju vara ett problem exempelvis för tänderna.

andersson..
2014-02-07 11:13
#12

Nu kolsyrar jag ju alltså mitt eget kranvatten. Jag köper inte Ramlösa och liknande

#10 "Frågan är om man nu bubblar hemma vad den kolsyran innehåller för salter?"

Menar du alltså att jag tillför mitt kranvatten salter när jag bubblar det hemma? Finns det salter i kolsyrepatronen?

starhawk
2014-02-07 12:08
#13

#11: Var det verkligen specifikt Mineralvatten det gällde? Om man dricker mycket så kissar man mycket och det kan leda till mineralbrist eftersom en del mineraler alltid läcker ut i samband med att man "kastar vatten"

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Orakletidelfi
2014-02-07 14:12
#14

Klart det inte blir mer salter vare sig man bubblar sitt vatten eller ej, kolsyra är väte, syre och kol: H2CO3.

Zepp
2014-02-07 14:46
#15

#11

Konstigt för tex LOKA har mer Kalium än rekomenderat för bubbelvatten?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

RobinEH
2014-02-07 15:37
#16

Ja, kolsyra är farligt för hjärtat. Att injicera kolsyra är lika dumt som att injicera mycket annat. Att dietärt konsumera kolsyra däremot, som du undrar över, är inte farligt för hjärtat. Kolmonoxid å andra sidan binder till hemgruppen i hemoglobinet och hindrar syre från att binda, vilket resulterar i syrebrist i hela kroppen inkl. hjärtat. Vännens vän kanske blandat ihop kolmonoxid med kolsyra?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Zepp
2014-02-07 17:31
#18

Jag tror det har skett ett misstag.. antagligen är det kemikalien och lösningsmedlet  H2o som är det giftiga.. omger hela Visby stift! 😮🤦‍♂️

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Orakletidelfi
2014-02-07 17:40
#19

Zepp fakir 😉

obstitant
2014-02-07 17:43
#20

#18 Påminner mig om det klassiska nördskämtet där två (uppenbart väldigt snåla) personer går in i en bar.

The first person orders a glass of H20. "I'll have a glass of H20 too", says the second person. (The second person dies.)

Annons:
fettola
2014-02-07 18:26
#21

Kolsyra farligt? möjligtvis om man blir skjuten av ett kolsyregevär eller pistol i ögat? att inmundiga denna gas kan nog ses som helt harmlöst.

[niklaeri02]
2015-09-20 09:42
#22

Jag vet inte om man får länka till andra iFokussajter, men i tråden i länken kan man läsa om ämnet i den här tråden… http://halsa.ifokus.se/discussions/55fe61fc8e0e7429b1000618-kolsyrade-drycker

glittrande_ljus
2016-07-13 20:27
#23

http://www.mabra.com/ny-forskning-lask-okar-risken-for-plotsligt-hjartstopp/ Jodå, forskning visar på ett samband och dessutom är det inget nytt. Redan i läskedryckshistoriens början varnades människor med hjärtproblem från att dricka för mycket kolsyrade drycker på grund av bubblornas inverkan. Ämnet kolsyra i sig är inte farligt utan det är kolsyra i "bubbelform" som medför en utökad risk. Det är mer än hundra år gammal kunskap som moderna forskare nu dammar av och studerar vidare.

hejssan
2016-07-14 07:23
#24

Allting i förmycket -version är väl mindre bra? Om hjärtat har jag ingen aning om men kolsyrad vatten är farligt för viktminskning. Påstås att magsäcksmunnen eller något annat blablabla öppnas för tidigt och maginnehållet åker in i tarmarna varpå man blir hungrig tidigare. Ingen aning men jag blir hungrig efter jag svept i mig några dl kolsyrad vatten. Och måste få i mig något…

Mooniq
2016-07-14 08:38
#25

Det enda jag läst om kolsyra är att det kan försvåra mage/tarmarbetet i kroppen. Jag märker även att jag lätt svullnar i fotleder/händer när jag dricker kolsyrat vatten. När jag håller upp så har jag inga extra vattenreserver.

Har dock för mig att kolsyra i stora mängder är giftigt för oss - hittar dock inte relevant fakta att bidra med just nu.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Upp till toppen
Annons: