Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 7378 ggr
niewinny
2/4/14, 2:03 PM

Jag har gått upp i vikt med LCHF. Hhjälp!

Jag är 65 år gammal och har ätit LCHF sedan en månad tillbaka. Till min stora förtvivlan har jag gått upp 2 kg sedan jag startade! Varfr tror ni att detta har hänt? Jag äter endast mjölkprodukter, ägg, fisk, majonär och ibland lite nötter på min yoghurt. Jag har även en bipolär sjukdpm och tar Litium. Jag är medveten att detta stoppar min viktnedgång men jag förstår inte varfr jag gått UPP!? Snälla hjälp!

Annons:
idaaforsling
2/4/14, 2:07 PM
#1

Mjölkprodukterna skulle kunna vara boven?

[tk1971]
2/4/14, 2:09 PM
#2

Det gjorde jag också när jag åt LCHF, och inte bara ett par kilo. Jag tycker inte det är så konstigt egentligen.

imsuchadiva
2/4/14, 2:13 PM
#3

Inte det minsta konstigt att man går upp i vikt när hela "dieten" handlar om att äta fet mat. 

Pröva tx GI-metoden ist, en mycket hälsosammare livsstil :)

Lycka till!

hemul
2/4/14, 2:51 PM
#4

Jag gick också upp, men väldigt måttligt med tanke på hur mycket jag åt. Kanske en 7 kg över 5 år. Sedan insåg jag att kalorier spelar roll i varje fall och tog skeden i vacker hand och då gick det bättre. Jag har gått ner över 40 kg, fortfarande med lowcarb men med koll på kalorierna.

Senaste dryga året har det stått still, men orsaken är jag väl medveten om. Jag äter för mycket igen. Jag har blivit så pigg att jag börjat motionera, rätt mycket också. Det blir man hungrig av och det är svårare att hålla koll när det blir mycket matsäckar och picknickar  - jag cyklar och är ute länge, så då blir det så. Det är även så att aptiten står sig perioder när jag inte cyklar lika mycket, som nu på vintern.

Det positiva är att jag kan gå ner på LC. Det kunde jag inte på normalkost. Och jag kan ligga på ett rätt högt intag, ungefär 1800 kcal utan motion, mera med. Jag är också kvinna i övre medelåldern, 1.66 lång.

Jag vet ju så klart inte om du äter för mycket, men det kan vara bra att vara medveten om att möjligheten finns, även på lowcarb. Doc säger att LCHF funkar därför att man "automatiskt äter mindre". Så är det nog. Det är bara det att alla inte gör det, inte "automatiskt" i varje fall. Och det är fler än man skulle kunna tro, har det visat sig på sistone. Kanske har det dolts därför att ämnet varit så tabu och de som vågat pipa inte fått gehör. Så gör inte misstaget att tro att man kan äta hur mycket som helst och gå ner i vikt. Det kan man inte. Antingen reglerar aptiten det "automatiskt" eller också får man se till att reglera det själv. Trist men sant.

SpurtAnne
2/4/14, 3:11 PM
#5

#3 av imsuchadiva Trött jag blir. Man blir fet av fet mat? Studier på det?, som vissa skulle ha sagt. Jag och många med mig blir inte feta av lchf. Det handlar inte om att äta fet mat, det handlar om att äta rätt fett och lite kolhydrater. Läs på lite innan du uttalar dig! TS Skippa nötterna och yougurten och ät kokta ägg med bregott eller smör på. Många nötter innehåller mycket kolhydrater och yougurten är för fettfattig. Om du kokar ett par ägg och skalar dem medan de är varma och sen hackar dem och har på lite smör och salt så blir det supergott. Köp hem lite brieost att varva äggen med.

[WickedAlly]
2/4/14, 3:19 PM
#6

#3 Men då borde det väl snarare vara konstigt att jag och många andra lchf:are mer eller mindre rasar i vikt trots att inte på något sätt svälter oss själva? Sen klarar vi dessutom av att hålla en hälsosam vikt med hjälp av lchf. 

Går man upp i vikt så beror det ju på att man stoppar i sig för många kalorier, svårare är det ju inte. Och det gäller ju faktiskt för alla sorters sätt att äta på, oavsett om man väljer lchf eller tallriksmodellen.

Annons:
[tk1971]
2/4/14, 3:52 PM
#7

Problemet med LCHF är ju att om man ska få i sig så lite energi att man går ner i vikt blir mängden mat väldigt liten eftersom den är så energität. Man blir inte mätt på den lilla mängden mat helt enkelt. Då är det lätt att lassa på mer och då går man upp i vikt. Jag förstår inte dem som påstår att man aldrig är hungrig när man äter LCHF. Gäller inte för mig i alla fall.

[WickedAlly]
2/4/14, 4:00 PM
#8

#7 Men det är nog väldigt individuellt, jag glömmer ibland bort att äta middag eftersom jag är nöjd sedan frukost/lunch. Stoppar oftast i mig 1500-1700 kalorier om dagen så det är ju ingen svältkost direkt. Är kvinna och rätt liten.

[tk1971]
2/4/14, 4:33 PM
#9

#8: En kvinna bör äta ca 2200 kcal/dag.

Ja, jag är också kvinna och rätt liten, men inte blir jag mätt för det.

[WickedAlly]
2/4/14, 4:42 PM
#10

#9 -500 för viktnedgång också så jag ligger ju alldeles lagom.

Varför du inte blir mätt har jag ingen aning om, man är väl helt enkelt så olika. Men att det faktiskt finns folk som sällan blir hungriga när de äter lchf är ju inget påhitt direkt.

Kajak11
2/4/14, 5:43 PM
#11

Mjölkprodukter är mjölksocker och kan gi viktökning om du inte tåler dom så bra. Grädde funkar kanske bra men sluta med yogurt och mjölk en period och se. Använd grädde och hårdost i matlagning men annars inte. Ett tipp?

Hungerflickan
2/4/14, 6:57 PM
#12

Grejen med lchf är att man blir mätt på mindre kalorier.På så vis går många ner naturligt. Men för en del blir det för mycket av det goda istället. Det går ju inte att förneka att lchf-mat är den godaste ;). 

Det man kan göra och som hjälpt mig är att försöka äta långsammare och att äta mer grönsaker eftersom man då har mer på tallriken men mindre kalorier. 

Sen är lchf i sig en uppbyggande kost och många får mer muskelmassa. Dessutom bör man inte fokusera på vågen utan midjemåttet och måendet. Har själv ingen våg.

Lycka till!

hemul
2/4/14, 7:17 PM
#13

#7 Tack. Slipper jag känna mig så ensam (fast jag vet att jag inte är det). 🙂

Jag tycker inte alls att du ska börja utesluta en massa det första du gör och riskera att måla in dig i ett hörn där det knappt är några val kvar längre. Kolla först att du äter en rimlig mängd om du inte redan vet om du gör det eller inte. En del menar också att det kan ta en tid innan viktminskningen kommer igång. Vet inte om jag tycker det känns rimligt iofs, men vad vet jag. Hur som, vänta med drastiska åtgärder tills du vet om du behöver dem.

Annons:
KunskapÄrMakt
2/4/14, 9:15 PM
#14

#3 Man blir fet av fett och grön av grönsaker, det är så snillen resonerar, eller hur. Jisses.

hemul
2/4/14, 9:22 PM
#15

#14 Floskler har en tendens att bita sig fast - vilket håll de än kommer från. Finns gott om LCHF-floskler också och folk som tror på dem. Jag tror inte man behöver vara idiot för att göra det.

Orakletidelfi
2/4/14, 9:27 PM
#16

Jag tycker iofs inte att fet av fett och grön av grönsaker har samma dignitet. Klart man blir fet av fett om man äter det till en massa kolhydrater. Det ökar på kalorimängden mest av alla livsmedel. Mer än socker så det är ju bara om man är fettdriven man inte blir fet av det.

asahars
2/5/14, 7:07 AM
#17

Men äter du inga grönsaker? Tänk om det är så att din kropp behövde de dör två extra kilona? Gör litium att du binder vätska i kroppen? Rör du på dig? Bättre lite rund och rörlig än smal och stillasittande.

asta56
2/5/14, 9:54 AM
#18

Kan bero på din medicinering med Litum bl a. Kolla annars din sköldkörtel och be vårdcentralen ta ett prov. Är också i din ålder men gått ner mycket på denna kost. Lycka till.

ashe
2/5/14, 9:54 AM
#19

Jag vill tipsa om kostdoktorn. Sansade sidor med mycket matnyttigt.

Han har även tips för dig som vill gå ner i vikt.

Anneli Carlson
2/5/14, 9:08 PM
#20

Med Lchf är de bättre att skippa vågen. Ta fram måttbandet! Vanligt att man går upp eller går ner väldigt sakta på grund av att du minskar i fett mängd men ökar i muskelmassa! Muskler väger mer än fett. Bra att inte äta för mycket mjölkprodukter och nötter eftersom de innerhåller en hel del kolhydrater.Vill du ha snabbare resultat så funkar 5:2 metoden med Lchf. Glöm inte att Lchf inte är en Quickfix men du får en jätte vinst på fysisk och psykisk hälsa.

Annons:
Siggebus
2/5/14, 9:27 PM
#21

#3 och #7
Och jag gick ner 45 kg - målet nådde jag i maj 2013 och jag är fortfarande viktstabil och äter fortfarande lchf 😉
Vill dock påpeka att jag VRÄKER inte i mig fett, äter riktigt mat som kött, fisk, fågel och till det äter jag blandade grönsaker (inte en massa salladsblad) utan broccoli, blomkål, gröna bönor, morötter etc etc.

Är köttet av det feta slaget som sidfläsk, fläskkarré, etc behövs inte så mycket extra fett men annars lägger jag gärna till i form av lite gräddsås, beasås eller liknande. Till mina grönsaker låter jag en klick smör smälta ner.

Jag håller inte på och "dutta" med diverse mellanmål som brieostar, nötter och annat utan äter mig faktiskt mätt på den rejäla maten och äter bara två ggr om dagen.
Dessutom - en kvinna som äter 2200 kcal om dagen äter  en "vikthållande"  mängd medan en som behöver gå ner i vikt kanske borde ligga lägre.
Sedan kan man inte säga att en kvinna bör äta 2 200 kcal - det är väldigt individuellt och andra aspekter man ska ta med är om personen tränar något eller inte.
Själv har jag hittat min vikthållande och " må utmärkt"-nivå. Jag ligger på ca 1800-1900 kcal om dagen och tränar ingenting mer än det jag rör mig på jobbet och promenader med hunden.

hemul
2/6/14, 12:38 AM
#22

Vi är rätt lika då, vad gäller energibehovet ivf. Problemet för mig är jag vill ha mer. ☺️

Siggebus
2/7/14, 9:52 AM
#23

#22
Jag vet inte om din kommentar var till mig men i alla fall så känner jag igen mig i det där med att vilja ha mer.
Fast i mitt fall handlar det aldrig om hunger för när jag äter så blir jag lagom mätt och det håller i sig länge.
Jag är en tröstätare och "vane-ätare" samtidigt som jag har ett sockermonster på båda axlarna ha ha 😃
Så jag gör portioner som jag fryst in så när det är slut så är det slut!

asta56
2/9/14, 10:05 AM
#24

Om man har satt sig in i LCHF så ska man inte ha några problem med att gå ner i vikt. Skulle man trots allt ha det så kan det vara så att man helt enkelt har fel på ämnesomsättningen vilket kan uteslutas om man tar prover för detta på vårdcentralen. Det krävs att man annars sätter sig in ordenltigt i hur LCHF fungerar och att man inte fuskar stup i kvarten och äter en massa märkliga LCHF-godis och LCHF-bröd som lätt luras på folk i pressen. Köp böcker av Annika Dahlqvist (läkare) eller låna på biblioteket. Läs och sätt dig in hur det ska läggas upp för bästa resultat. Lycka till.

cherra
2/9/14, 10:37 AM
#25

Jag rekommenderar "min guru", Anna Hallén och hennes LCHF för varaktig viktminskning, bra genomgång av hur LCHF fungerar, vad som krävs för lyckad viktminskning och flera bra grundrecept. Har man bantat hela sitt liv tar det tid för kroppen att ställa om till att faktiskt få mat och det kanske är förklaringen. En annan del är att lära sig vad som är "lagom" ätande när man kastats mellan svält och hetsätning som många av oss tjockisar gjort.

Upp till toppen
Annons: