Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4721 ggr
annie-ess
2/3/14, 10:36 PM

Börja med LCH - tips

Tänkte börja med LCHF. 

Läst på hos kostdoktorns sida massa bra tips, 
men personliga tips är aldrig helt fel heller. 

Några bra tips för en total nybörjare?  
Tips som man kanske inte tänker på eller ser i vanliga ''nybörjade lchf-texter''? 
Vanliga misstag eller fällor man kan undvika? 

En annan grej jag funderar på, nu ska jag ge upp min älskade Funlight. 
Hur ska jag nu få ner min kvarg utan å spy? 😛
Är det många härinne som bakar Oopsies eller? 
Dom har jag vetat om länge, men aldrig testat.
Är ju en sucker för bröd verkligen..
Pannkakor? Fiberhusk?

Annons:
Fiana
2/4/14, 12:32 AM
#1

Få ner din kvarg? Nu är ju inte kvarg något sådär särdeles jättebra heller generellt på lchf - så hoppa gärna båda :)

Kika i kolumnen till vänster längst ned så hittar du "13 artiklar jag som nybörjare hade nytta av" - där hittar du massor av just nybörjartips.

Oopsies är väl inte nuförtiden de flestas favorit, finns betydligt populärare sorters "bröd" - däremot kan det ibland vara en fördel att bryta helt för att komma in i att tänka på ett nytt sätt hur en måltid lämpligen ser ut än att köra med ersättningar. Sen kan man lägga till de som någon gång ibland istället. f

Funkar lite olika för alla, men fler verkar hamna rätt om de tänker om än om de försöker "äta samma" - när man försöker göra det blir det lätt lite fel med ofta för mycket mejerier, för lite fett och mer kolhydrater än man tror. Speciellt frukosten brukar vara en fälla. 

Men i princip allt du behöver veta finns nog i de där trådarna under den fastnålade tråden som länkar till 13 andra. 

Lycka till.

[majatengdelius]
2/4/14, 8:23 AM
#2

Se till att alltid ha ägg hemma. Utan äggen i min LCHF-kost skulle jag aldrig överleva.

Om du kan, köp också hem eft fisk, kyckling, broccoli och blomkål, t ex. Jag ser också alltid till att ha bladspenat hemma.

Ang kvargen… Jag brukar ta ett par dl Turkisk yoghurt i en skål och blanda med linfrön, pumpakärnor och solroskärnor. Om jag inte orkar med den "beska/sura" smaken som Turkisk yoghurt/fil ibland kan ge så brukar jag blanda i någon matsked tinade j´hallon, blåbär eller jordgubbar, det brukar fungera för mig :)

Mooniq
2/4/14, 8:56 AM
#3

basen i lchf är: kött, fisk, fågel, ägg & skaldjur

sen lägger man till lite ovanjordgrönsaker, utom majs

sen lägger man ev till lite sås/dressing/steksky/aioli/bea-sås/hollandaisesås/.

Ägg är nog stapelvara hos de flesta. kokta, stekta och omelett. Många börjar dagen med en omelett, vilket mättar riktigt bra, kanske även lite stekt bacon/stekt svamp till. Ha kokta kalla ägg i kylen, världens bästa snabbmat när man är sugen/hungrig.

Tänk på att dricka vatten då kroppen i början rensar ut ordentligt. Om du får kramp i vader eller känner krypningar i benen så kan Cal-Mag tillskott vara bra att ta under en period.

Man kan känna sig orkeslös under en startperiod då kroppen ska gå över från snabb förbränning till fettförbränning och då kan man känna sig slutkörd för minsta lilla uppförsbacke men det släpper efter en period, några har inga problem alls, andra har en omställningsperiod på några månader men de flesta är i fas efter några veckor.

Om man har sockersug så är det bra att skippa allt vad sött heter, även funlight, lightläsk, juice etc.. att dricka smaksatt vatten kan i början kännas "tråkigt" men man uppskattar vatten mer o mer när man kommer in i lchf tänket.. vatten i kylen med tex lime, citron, gurkskivor är fräscht. Om jag går ut o fikar med vänner och inte känner för kaffe så blir det smaksatt Loka/Ramlösa.

Om du kör lchf för att tappa vikt så kan det vara bra att veta att mejerier kan vara en bromskloss, det finns en grupp personer - däribland jag- som får minska ner på mejerierna till nästan 100% men först så ska du komma in i lchf-tänket och senare eventuellt justera.. 

gillar du bröd så kolla vänsterspalten o recepten, sesambröd är lättbakade och jättegoda.

Om du vill kan du bokföra din mat på www.dumbbell.se några gånger för att se hur du ligger i fördelningen mellan protein, kolhydrater o fett.

kör i vind o lycka till såklart. ☀️

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

jessirene
2/4/14, 4:27 PM
#4

Smaken ändrar sej när man slutar med sött, så du kommer att gilla kvarg. Om du väljer att äta det. I början gjorde jag oopsies som jag frös och sedan rostade. För att kunna äta med leverpastej eller smör och ost. Men jag slutade med det när behovet av frukost försvann samt att jag inte vill ha färdiglagad leverpastej samt behövde minska på mejerier.

Veda
2/4/14, 6:02 PM
#5

Jag äter keso nästan varje dag. Men jag har nått min målvikt och äter ca 2 msk keso, ca 0,5 dl ovispad grädde och 30-50 gr frysta bär eller ett par tsk hemgjord sylt utan socker till efterrätt varje frukost.

Egentligen tycker jag inte om keso, men med bär/sylt och grädde blir det gott. Ibland tar jag även nötter eller frön eller vanilj/kanel i. 

Det är lagomt mycket att avrunda frukosten med och det gör att jag inte blir så jättesugen när mina arbetskamrater fikar "nåt gott". Vet jag om att det ska bli fikabröd på jobbet kan jag ta med burken till fikarasten istället för att äta den hemma.

Men som sagt, jag tror inte det skulle ha funkat för mig att äta sånt varje dag under viktminskningsfasen. Då blev det bara vid högtidliga tillfällen.

Upp till toppen
Annons: