Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Motion & träning

Mindre hungrig när jag tränar, problem?

2014-02-02 15:23 #0 av: Agnez94

Hej hopp! Glad

Jag har nu börjat träna 6 dagar i veckan (mitt mål i alla fall) där 3 gånger är styrketräning och 3 gånger kondition. Mitt mål är att kunna klara av 5km på 35 minuter (kör Couch to 5k - programmet, är på v. 4). Styrketräningen består av tung styrketräning (3 set, 5 reps). Mitt problem är att när jag tränar så blir jag mindre hungrig (!), hur fanken det nu går till :S . Jag brukar inte äta frukost innan träningen då jag går upp kl. 6 och börjar träning ca 7.30 (är inte hungrig då). Efter träningen brukar det bli en ölkorv (40g), yoghurt (100g kvarg, dl vispad grädde + bär efter smak, vaniljpulver) eller keso med paprika, lök eller nåt annat. Jag dricker vatten till det. Nästa mål mat är middag runt 17-18 snåret (normalstor portion ex. 2 pannbiffar m stekt lök, sås, ngn grönsak, ättiksgurka). I min hjärna så tycker jag detta är för lite för min träningsmängd. Vad tycker ni? Och tycker ni jag ska lägga in ett extra mål även om jag inte är hungrig? Övriga synpunkter?

Anmäl
2014-02-03 00:37 #1 av: RobinEH

Att din aptit sjunker i samband med träning beror på den anorexigena effekt vissa hormon/transmittorsubstanser som frisätts i samband med träning har i hjärnan. 

Huruvida du äter för lite eller inte är svårt att avgöra. Diverse ölkorvar och yoghurt skiljer sig i energiinnehåll. Likaså blir det skillnad på om pannbiffarna består av nötfärs, blandfärs eller fläskfärs samt hur stor mängd kött varje pannbiff består av. Sedan är det ju även svårt med såsen, bearnaisesås eller rödvinssås, 10g eller 100g etc.

Det ser ut som att du äter relativt lite. Men utan att veta ovan nämna ting så är det omöjligt att uttala sig huruvida det är fallet eller inte.

Hur ser det ut med vikten? Sjunker det snabbt så är det ju ett tecken på att energiintaget bör ökas, såvida detta inte är målet.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning.

Anmäl
2014-02-03 11:09 #2 av: Agnez94

Ölkorv ICAs 40g, 10g protein/korv, 200kcal/korv

Biffar av fläskfärs (fetaste) ca. 100g styck, brunsås (grädde+sky) 2,5 dl

Mitt mål är att gå ner i vikt men primärt är att bygga muskler och öka konditionen. Ibland blir jag hungrig på kvällen ,20-21, ska man äta då istället kanske?

Anmäl
2014-02-03 11:23 #3 av: RobinEH

Snabbt räknat så konsumerar du teoretiskt sett 1500-1600kcal. 

Vill du få i dig mer så kan du absolut lägga in ett kvällsmål.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.