Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Allt om lågkolhydratkost -

otroligt spännande!

2014-01-30 07:18 #0 av: goliath

Enligt denna forskningen ser det ut som att vi (h. sapiens) reproducerade med neandertalarna istället för att som tidigare antagit, utkonkurrerat dem. Detta tror man veta pga man nyligen kartlagt neandertalarnas fulla genom.

I såfall kan detta ändra teorien om vad våra gener är designade för. H.sapiens utvandrade inte från afrika förrän runt 80000 år sen och nådde inte nordeuropa förrän runt 25000 år sen kanske.

Men om vi mixade oss med neandertalarna betyder detta att en del av våra gener faktiskt härstammar från neandertalarna som faktiskt vart i europa i upp till 650 000 år!

Detta kan betyda att vi är mer anpassade till europeiska förhållanden (med tex större variationer på årstider och tillgänglig förda etc) än tidigare antagit..

Intressant att man har kartlagt det man tror kan vara ofördelaktiga gener från neandertalarna som ger oss ökad risk för olika sjukdomar, bla diabetes..

http://www.nytimes.com/2014/01/30/science/neanderthals-leave-their-mark-on-us.html?emc=eta1&_r=0

Anmäl
2014-01-30 07:23 #1 av: Farwuq

Mycket intressant.

Tummen upp

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl
2014-01-30 10:00 #2 av: Sindri

Håller fullständigt med. Vill gärna ha mycket såna gener i mig. De tros ha varit känsliga och vänliga personer. Inte såna brutala vildar som de framställts förr. Rödhåriga - det var min mormorsmor.........

Apropå gener - den blåögde mannen från Spanien...

http://www.nature.com/nature/journal/vaop/ncurrent/full/nature12960.html

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.