Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som vill gå ner i vikt

Ledsen tjej

2014-01-29 12:14 #0 av: Jessell

Hej.

Jag är rätt less på allt just nu, jag går inte ner i vikt. Jag har gått ner 13 kilo detta år jag ätit lchf men går inte ner mer. Stått ungefär still i vikt sen i somras med 7 kilo i övervikt om man går efter bmi.

Jag har börjat motionera mycket mer och gör övningar med hantlar. Går cirka 13000-18000 steg per dag, med handledsvikter. Jag äter cirka 1300-1500 kcal per dag och 5-25 gram kolhydrater per dag.

Förstår verkligen inte vad felet är :( Skulle vara jättetacksam om någon har nån aning om vad jag gör fel.

Tack

Anmäl
2014-01-29 12:27 #1 av: fatcat

Men tjejen, du är bra som du är! Träna bara i din egna takt, stressa inte! Du kommer gå ned i vikt Blomma

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Medarbetare på brott ifokus

Anmäl
2014-01-29 12:27 #2 av: Smulan80

Risken är att du "överanstränger" dig och stressar kroppen för mycket så den "håller i" istället för att släppa, lugna ner dig ett tag med hur mycket du går och/eller öka mängden mat. Den kombinationen tycker jag inte ser hälsosam ut som du skriver nu att du rör på dig vs. hur mycket du äter.

Anmäl
2014-01-29 12:41 #3 av: Effie

Min undring är ju: är du överviktig? Jag har läst så himla många diskussioner här på KiF om rimliga målvikter, och där man kunnat läsa typ "170 cm och 62 kg - på tok för tjock, 10 kg för mycket!" och "170 cm och 62 kg - då skulle jag se sjuk ut, som ett benrangel!!" Vi är olika byggda, och det måste man ta med i beräkningen.

Strunt i BMI; det är ett mått för genomsnitt i befolkningen. Titta i spegeln. Känn på kläderna. Är de i en rimlig storlek? Har du muskler? Använd måttband i stället för våg; det kan hända mycket på måtten utan att det märks på vågen. Och det är väl utseende och hälsa du är ute efter, inte siffrorna som står på vågen?

Mitt råd är, om du verkligen är för tjock: träna, gärna styrketräning, skaffa dig muskler - och då måste du äta ordentligt, riktig mat.

För övrigt håller jag med de andra: ta det lugnt och stressa inte över vikten. (släng ut vågen :-) )

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Anmäl
2014-01-29 12:43 #4 av: Jessell

Så fort jag "lugnar ner mig" går jag upp i vikt, vet en helg när jag slutade räkna kalorier och kolhydrater och bara utgick från förnuftet och tog bussen istället för att gå, då gick jag upp mer än ett kilo. 

Anmäl
2014-01-29 12:46 #5 av: Jessell

Min läkare tycker jag väger lite mycket. Är en stl 44 och inte så vidare muskelös.

Vågen vill jag aldrig slänga ut, vill inte tappa kontrollen igen och gå upp i vikt.

Nej, jag vill gå ner i vikt. Jag har bestämt mig, men det har tydligen inte min kropp...

Anmäl
2014-01-29 13:10 #6 av: Lilltilda

Kroppar är inte så lätta att förstå sig på. När jag "gjorde allt rätt" så hamnade jag ändå på en flera månader lång platå. Jag registrerade maten och upptäckte att jag nog åt för lite i förhållande till hur mycket jag rörde på mig. Kroppen valde helt enkelt att gå in i någon sorts viloläge. 
I mitt fall kom min viktnedgång igång igen när jag ökade mängden mat.  
Jag behövde registrera min mat, INTE för att hålla nere kalorierna utan för att se till att jag åt tillräckligt! Jag fick ALDRIG ligga under 1500 kcal per dag. Gick ner som bäst då jag åt 1700 kcal-2400 kcal. Då rasade de sista kilona av mig och sedan har jag hade jag faktiskt svårt att bromsa upp viktnedgången. 
Idag har jag varit normalviktig och viktstabil i mer än ett halvår (idag ca 73 kg till mina 177 cm). Än idag får jag hålla koll så att jag inte ramlar ner i fällan "äta för lite". Min kropp behöver mer energi från mat än vad jag själv förstår ibland. 

Anmäl
2014-01-29 14:30 #7 av: Jessell

Åhh tack för ditt svar Lilltilda!
Ska testa med det :)
Hur brukade en vanlig dag se ut för dig med mat typ? Har väldiga problem med att äta frukost så äter bara lunch och middag, är det ett problem?

Anmäl
2014-01-29 17:03 #8 av: totten

Mitt råd är som Lilltildas. 

Testa att räkna maten och ät mer. Om du rör dig så mycket behövs mer bränsle ;-)

Anmäl
2014-01-29 17:21 #9 av: Vyer

Jag är lite i samma sits med min viktminskning, jag har 7-8 kilo kvar till normalvikt enligt BMI men de verkar sitta fast stenhårt... så tyvärr har jag inga tips! Vilar huvudet i handen

Anmäl
2014-01-29 19:31 #10 av: Zepp

Fördelen med att bara äta två gånger om dagen är att det inte är lika lätt att äta för mycket!

Nackdelen med att bara äta två gånger om dagen är att det är lätt att äta för lite!

Förskräckt

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-01-29 19:40 #11 av: Jessell

Och du känner inte att du äter för lite?

så du tycker med jag äter för lite?

Anmäl
2014-01-29 19:44 #12 av: Orakletidelfi

Har du räknat ut ditt basala behov? Finns sidor där man gör det. Om du inte ens kommer upp till det, vilket jag har ytterst svårt att tro att du gör, åtminstone de dagar då du säger du äter 1300, så äter du per definition för lite! Då lär din kropp spara på allt det värsta den kan!

Anmäl
2014-01-29 20:01 #13 av: Vyer

#11 Nje, i min mening äter jag tillräckligt men jag ids ju inte räkna och kan inte vara säker. Jag är mätt i alla fall! Jag äter också (ofast) två gånger om dagen - middag och lunch. 

Men jag har varit viktstabil i över att halvår, trots att jag varierat en del i både träningsnivå och hur jag äter. Förutom att jag gick ned lite i vattenvikt när jag började äta striktare LCHF igen. 

Anmäl
2014-01-29 20:12 #14 av: Jessell

Vet du någon sån sida?

Anmäl
2014-01-29 20:14 #15 av: Orakletidelfi

Inte på rak arm men det är lätt att googla, det gjorde jag när jag ville hitta en och kan inte minnas det var något problem alls.

Anmäl
2014-01-29 20:30 #16 av: Jessell

Hittade en :)

Står:

Ditt basala energiintag (BMR) är 1685 kcal per dag.

Ditt totalt energiintag för att behålla nuvarande vikt är 2696 kcal per dag.

Ditt totalt energiintag för att Minska i vikt är 2196 kcal per dag.

Vilket ska jag utgå ifrån?

Anmäl
2014-01-29 20:31 #17 av: chilisalsa

Skulle verkligen vilja omfamna dig och låta dig landa i dig själv....
Sen finns det alltid tokisar som tycker en sak är bättre än en annan...
utan väldigt mycket att backa upp det med.....

Var dig själv gumman och lev livet som nån tänkte....
(bry dig inte om vem som tänkte alltså......)

Anmäl
2014-01-29 20:36 #18 av: Orakletidelfi

Du vill minska i vikt? Du skriver ju själv vad du ska utgå från för det?

Det basala är vad kroppen behöver för att överleva utan att du rör på dig alls. TYp sitta helt still och låta hjärnan vila.

Anmäl
2014-01-29 20:50 #19 av: Jessell

Tänkte att det var annorlunda med lchf kanske.

Behöver väl äta rätt mycket mer då...

Anmäl
2014-01-29 21:15 #20 av: Orakletidelfi

Du kan väl sikta på ca 2000 och se hur det verkar iaf!

Anmäl
2014-01-29 21:52 #21 av: Lilltilda

#7: 
Du fick ett bra svar av Zepp angående att äta bara två ggr/dag. 

Det är lätt att falla in i två måltider per dag när man äter lchf, men ibland räcker inte det. Du får räkna lite. Får du i dig tillräckligt med energi på två måltider så är det helt ok att äta så.
När jag behövde öka intaget så åt jag 3-4 ggr/dag för att få i mig tillräckligt med energi. 
Idag har jag inte riktigt samma energibehov. Det är vinter och jag springer inte lika mycket som på sommaren. Nu blir det mat 2-3 ggr/dag. En vanlig dag brukar jag dricka kaffe med ca 2 msk grädde kl 9. Jag äter en rejäl lunch någon gång mellan 12 och 13. Jag dricker kaffe igen kl 14 och sedan äter jag en rejäl middag efter jobbet någon gång kring 18-19. Ibland blir det även nåt litet på kvällen om jag är hungrig eller inser att jag ätit lite för lite under dagen. 
Det får verkligen inte bli för lite mat. Äter jag för lite så går kroppen in i sparlåga. Jag märker det ibland på att jag blir väldigt frusen och tappar fokus. 

När du kollade ditt basala behov så tycker jag att det tydligt visar att du äter för lite i förhållande till hur ditt behov är. Fortsätt att träna, men kompensera för det med mat också! 
Det lägsta värdet är som sagt bara för att överleva. Det högsta värdet för att behålla vikten. Du behöver vara någonstans emellan. Du fick ett förslag på hur mycket du ska äta för att gå ner i vikt. Sikta någonstans kring det värdet och se var du hamnar. 
OBS! Har kroppen gått på sparlåga länge så kan du gå upp en del i vikt när du ökar intaget. Kroppen är ju inställd på att spara. När den känner sig trygg och vet att den får tillräckligt så ska den förhoppningsvis rätt snart börja våga släppa ifrån sig vikt med. 

Anmäl
2014-01-29 22:18 #22 av: Sindri

www.dumbbell.se kan du skapa ett konto och göra kostregistrering. Det känns jobbigt att väga och mäta maten, ja, men du behöver inte göra det varje gång. Du kommer att få ett hum om vad dina portioner väger och vad de innehåller av näring.

Jag gjorde det under ett par dagar och jag blev minst sagt förvånad över resultatet. Det hjälpte mig att få en bättre balans på mitt intag.

www.fineli.se kan du leta upp olika näringsämnen och se i vilka livsmedel de finns mest och minst, du kan också slå upp ett visst livsmedel och se vad det innehåller. Suverän hjälpreda.

Anmäl
2014-01-29 22:42 #23 av: Beate

Först vill jag säga grattis till att ha gått ner 13 kg!!! Bra jobbat!

Sen har du några kilo kvar som du vill bli av med och det är alltid svårast att bli av med de där sista envisa kilona. 

Tror som de andra att du har legat lite väl lågt på matintaget samtidigt som du verkar träna ganska mycket och detta har gjort att din kropp har ställt in sig på sparlåga, därför går du upp lätt om du unnar dig nåt nån helg. Du behöver öka på intaget så att kroppen kommer igång att förbränna igen och var beredd på att du kanske går upp lite i vikt innan du börjar gå ner igen. 

Kanske mäta med måttband som komplement till vägning? Det kan vara så att du står still i vikt men måtten ändras eftersom muskler är mindre i volym än fett.

Kan också vara värt att se över annat i livet såsom stress, sömn, om du äter några mediciner, ev behöva extra kosttillskott (d-vitamin, omega 3, magnesium) osv.

Lycka till!

Anmäl
2014-01-30 21:25 #24 av: Jessell

Jag väger redan all min ma och använder dumbbells app, därför jag har sån koll på hur mycket jag äter men tack ändå :)

Jag har ätit 1700 kcal idag och är rätt stolt, men oj vad mätt jag är! Tror jag får öka antal kcal sakta men säkert annars kommer jag nog må illa :p

Anmäl
2014-01-30 22:17 #25 av: Leon1973

Vi diskuterade detta idag på jobb, vi har en tjej som precis som jag har väldigt svårt att gå ner i vikt, jag lägger inte så stor vikt (Ha!) i det själv men hon är själv ganska missnöjd med situationen.

Hon äter nyttigt, men jag tror att hon gör ett fel som många andra också gör... hon äter FÖR MYCKET nyttigt, det blir för stora mängder mat och för många kalorier. Det kvittar hur nyttigt man äter, stoppar man in mer energi än vad man bränner så blir det fel.

Anmäl
2014-01-30 22:23 #26 av: Beate

#25 Eh...har du läst tråden överhuvudtaget?

Anmäl
2014-01-30 22:28 #27 av: Leon1973

Vad tycker du att jag missade?

Antalet kalorier TS får sig? Helt ärligt talat så kan det kvitta för det handlar om mer än så. Ja hon går 13-18000 steg per dag.. men om kroppen är van vid detta så innebär det inte någon större förändring i hennes förbränning, eller hur?

Men jag lämnar tråden...       Fridens Liljor eller vad man säger.

Anmäl
2014-01-30 22:32 #28 av: Beate

Jag tycker du missade att hon äter 1300-1500 kcal/dag vilket är en bra bit under hennes basala energibehov.

Anmäl
2014-01-30 22:34 #29 av: Jessell

Jag mäter med måttband och står lika stilla där :(

Förhoppningsvis är det så att jag bara behöver äta mer.

Började gå så mycket efter nyår. Innan låg jag på 8000 per dag.

Anmäl
2014-01-31 08:33 #30 av: [majatengdelius]

Så där blev det för mig också. Tappade 10 kg, ville bli av med 6 till, tappade motivationen, kom igång igen, körde stenhårt. Men icke.

Men nu har jag kombinerat LCHF med 5:2, och jag har hittills tappat 2 av mina 6 "extrakilon".

Försök att hitta det som passar dig. Kroppen måste få återhämta sig.

Jag vet precis hur det är, man vill bli av med sina extrakilon så fort som möjligt. Men tänk på att det kanske utsätter din kropp för någon risk.

Och känns det inte skönt att få leva och "slarva" lite ett tag, och helt enkelt fortsätta att försöka gå ner när kroppen har fått återhämta sig? :)

Lycka till, det där fixar du!

Maja

Anmäl
2014-02-04 05:40 #31 av: Jessell

Jag har ätit mrr kcal de här dagarna men står still men är inte det som är mitt problem nu. Jag har förätit mig på kokosfett. Jag har ätit mycket av det för är det enda sättet för mig att få upp kalori mängden men nu har hag fått problem med magen och mår jätteilla.
Hur kan jag få upp kalori nivån utan kokosfett? Och ör det någon som vet när magen lugnar ner sig? Varit sån här i tre dagar nu, känns som en matförgiftning.

Anmäl
2014-02-04 09:03 #32 av: Sindri

Du kan inte helt plötsligt öka kokosfettet så mycket. Vill du äta mycket kokosfett så får du trappa upp stegvis. Du kan äta smör också, men at det lugnt.

Anmäl
2014-02-04 11:00 #33 av: Kvothe

Hej Jessell

Har liknande känslor av kokosfett sedan sista jag var på LCHF (ca 8 mån sen). Magen reagerar nu på kokosfett samt smaken har jag tappat tycke för.

Har själv stått stilla viktmässigt i lite på en månad nu. Före det tappade jag initiellt 10kg på 2 månader, varefter det stått helt stilla, eller gått som en jojo lite upp och lite ner, men inget bortom de första 10kg.

Började därför fundera om jag åt för mycket protein. För att sen gå över till att experimentera med ökat fettintag och då också mer kalorier.

Om det fungerar pga. det ökade fettintaget (högre fett E% per dag) eller om det bara är naturligt slut på min platå vet jag inte, men jag tycker det kan vara värt ett försök för dig också. Har gått ner 2kg den senaste veckan. (har iofs troligtvis mycket mer att tappa än dig).

Istället för kokosfett, smör eller dylikt så började jag experimentera med att göra egen majonnäs. Blanda den med creme fraishe och har nu senaste veckan ätit mycket typ skagen-röra med eller utan sallat till.

Första satsen blev lite overkill, tog 150g majonnäs + 200g creme fraishe + 1st rödlök och lite räkor samt en tonfiskburk. Chili+vitpeppar kryddning bla. Detta blev dock för mycket med tanke på att den lunchen var 2100kcal och 87E% fett. Hölls dock också mätt i nästan 20h efteråt.

Men sen dess kör jag ca 1/3 eller 1/4 av den satsen per mål samt olika kryddningar. Dels för att inte tröttna på det samt att få en mångsidigare kost. Finhackad sallat binder samman röran och ger den mer konsistens.

Ett verktyg för att snabbt kontrollera dina måltidsvärden:
kostbevakning.se
(i följande länk är min röra insatt färdigt)
http://kostbevakningen.se/?foodinput=200g+creme+fraiche%0D%0A150+g+majonn%C3%A4s%0D%0A150g+tonfisk%0D%0A1+r%C3%B6dl%C3%B6k%0D%0A50+g+r%C3%A4kor

Majonnäs recept och andra röror från en annan inom vår klubb. Använd gärna elvisp eller food blender. (funkade inte i bullet för mig iaf men däremot i en större blender)
http://www.tommytappar.se/?page_id=75

Anmäl
2014-02-04 14:34 #34 av: Beate

Kan du inte lägga till nåt mellanmål eller lite extra till övriga mål? Typ en bit ost, skinka/salami, avocado, nötter osv? Om du gillar tonfisk så finns det mindre burkar från Abba med 70 g tonfisk i olja, en sån ger ca 200 kcal. Jag kanske är lite knäpp men jag kan äta den som den är med lite flingsalt och tycker det är jättegott! 

Tror inte det är så bra att försöka få upp kcal-intaget med bara kokosfett, ät bra mat istället som ger dig alla micro-och makronutrienter.

Anmäl
2014-02-05 12:43 #35 av: Jessell

Hur mycket protein och fett åt du förut och hur mycket äter du nu?

Nu när jag äter mer äter jag cirka 70-90 gram protein och 160-190 gram fett.

Anmäl
2014-02-05 12:46 #36 av: Jessell

Är alldeles för mätt för att äta mer mat, äter nu cirka 1700-1900 kcal utan kokosfett.

Anmäl
2014-02-05 13:18 #37 av: anaktra

Som många andra skriver, så stressa det inte. Om du tränar kroppen för hårt så stänger det ner.

Vet inte om någon annan nämnt periodiskfasta för dig?

Jag var själv i samma sits. Gick ner 7 kg och sedan stannade det av. Blev så frustrerad! men då la jag till 16:8 fasta. Altså fasta 16 timmar och äta i 8 timmar. Mitt fönster såg ut så här: Äta 12-20, fasta resterande tid. La på träning 2 ggr i veckan, enbart, för att inte puscha sönder kroppen. Träna innan ätfönstret (typ vid 11 om du kan. Det kommer kännas konstigt att träna "hungrig" men det går galet bra faktiskt). Alt träna innan din sista måltid för dagen, typ vid 19.

Jag rasade ner 4 kg till och midjemåttet ska ja inte tala om. Det här var i sommras. Tig två veckor så trivdes jag i min bikini, sedan löpte det bara på.

Nu har jag avslutat min fastaperiod men börjar träna Nordic Military training. Grymt bra träning. det med lchf funkar perfekt för mig nu.

Om du vill ha mer tips så läs cecilifolkessons blogg. Hon har inspirerat mig jätte mycket.

Och ge inte upp! du är grymt duktig!! 13kg är inte att vara missnöjd med!

Anmäl
2014-02-05 13:54 #38 av: Beate

Hm.. mitt inlägg bara försvann.. har strul med datorn idag..  Iallafall, jag trodde du försökte öka på dina 1300 kcal med bara kokosfett men om du ligger på 1700-1900 kcal så låter det som en bra nivå! Kör på några veckor och se om det händer nåt! 

Anmäl
2014-02-05 19:44 #39 av: Jessell

Kör redan en sorts periodisk fasta eftersom jag inte äter frukost och inte efter sju.

Är svårt att träna den tiden eftersom man har saker att göra men jag går till universitetet och hem innan lunch och det är cirka 5000 steg.

Anmäl
2014-06-18 20:14 #40 av: Jessell

Vill bara tacka alla för alla råd. Jag har nu nått min målvikt, gått ner 10 kilo sen jag skrev detta inlägg, snart 25 kilo sen jag började med lchf januari 2013. 13 cm i midjan och 20 cm på höfterna.

Jag testade alla råd jag fick, äta mer, äta mindre, äta mer fett och ta bort mejerier m.m. Det som funkade för mig var att börja äta mer, men mindre protein och periodisk fasta. Antagligen hade ni rätt, min kropp hade ställt in sig på svält och höll fast i allt jag åt. Idag är jag också mycket liberalare, äter mer kolhydrater och fuskar ibland, men går ändå ner. Jag äter nu massa mejerier igen utan att gå upp eller stanna i vikt och det är jag jätteglad för, för oj vad jag älskar mejerier! 

Jag går fortfarande ner i vikt, fast jag är ännu liberalare, vi får se när jag känner mig nöjd. Dock är inte viktminskning det jag fokuserar på mest nu utan fortsätta leva nyttigt, vara viktstabil på en bra vikt och älska mig själv :)

Anmäl
2014-06-18 21:02 #41 av: Zepp

Japp.. så det kan hampa sig när man har en otrygg kropp.. fast antagligen sitter det mesta i huvudet ändå!

Innan man fått ordning på huvudet så brukar ingeting falla på plats!

Bara det att det tar tid att ställa om kroppen till en högre fettoxidation är något som många snubblar på målsnöret över!

Hoppas hur som helst är huvudet sitter där det skall numera och du lärt dig en del på resan?

Huvudet brukar sitta där det skall.. det är oftast vad som rör sig däruti som är problemet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-06-19 07:30 #42 av: Torparmor

GRATTIS PokalSol

Dagen idag är ett oskrivet blad - gör något bra av den gåvan!

Anmäl
2014-06-19 08:11 #43 av: SpurtAnne

Skönt att höra och GRATTIS!!!

Anmäl
2014-06-19 11:04 #44 av: KunskapÄrMakt

Väldigt kul att höra!

Anmäl
2014-06-20 23:00 #45 av: Kajak11

Grattis och trevlig midsommar.

Anmäl
2014-06-20 23:34 #46 av: hemul

Men vad roligt! Ler

Anmäl
2014-06-24 19:32 #47 av: Jessell

Jaa jag har lärt mig massor! Jag har lärt mig att leva hälsosamt men också mycket om mig själv. Nu är det jag som säger till päronen att leva hälsosammare ;)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.