Annons:
Etikettövrigt
Läst 4033 ggr
ingemarekb
2014-01-27 21:36

Kolesterol

Hej, Ingemar här.

Är snart på g för att ta kolesterolprov . Har med mycket stor glädje ätit LCHF mat sedan i april förra året. det enda jag "brukar" förutom LCHF är rött vin och kroppkakor (smålänning). Gått ner ca 10 kg som är ungefär vad jag vill göra.

En månad efter jag började med LCHF var jag på läkarkontroll. Hade (enligt läkaren) för högt kolesterolvärde. Fick bara en "siffra". 

Har ju läst här från rätt många att den siffran inte är speciellt trovärdig.

Har för mig att du Zepp hade en redogörelse om kolesterol, men han inte finna den informationen.

Kan du eller andra tala om för mig vad jag ska kräva för info inför läkarbesöket angående kolesterol, Dvs. inte bara en "siffra"!

Tack på förhand,

Ingemar

Annons:
Zepp
2014-01-27 22:04
#1

Totalkolesterol, HDL Triglycerider, LDL(Räknas eller mäts?), APOkvot!

Resten kan du räkna fram själv.. eller så hjälper vi dig!

Begär helt enkelt att få allt på papper.. allt de mätt.. oavsett vad de mätt!

Du kan få hur många redogörelser du vill.. för man kan bolla lite som man vill med de värden man får fram.. och beroende på vad man misstänker att man lider av!

Man kan lida av metabolt syndrom, diabetes, FH, andra lipiddysfunktioner.. olika lipoprotein defekter/varianter, vara hyrperresponder och en massa annat!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kvothe
2014-01-27 23:06
#2

Vad ska man be om för att få apokvoten.

Eller är det bara en uträkning av HDL/LDL..

Gick för 3 månader på privat kolesterolprov och där visste de inte om nånting som hettte APO eller APOkvot. Iofs i Finland, men ändå.. Kan scanna in mina resultat senare i veckan.

ingemarekb
2014-01-27 23:26
#3

Tackar för svar, Zepp, med det du skriver här har jag en "uträkningstabell" Så det ska nog fixa sig. Tack så mycket.

Kvothe, lite så känner jag också. När jag för snart ett år sedan tog kolesterolprov, sa de bara att "oj va högt du har". Vad är det som är högt frågade jag. Ja, ditt kolesterol sa de. Men finns det inte varianter på bra och dåligt kolesterol svarade jag försiktigt. Nä, du har högt sa de!

Zepp
2014-01-27 23:52
#4

Man skall be om att få APO-kvoten eller ApoB/ApoA1!

"Bättre mäta apolipoproteiner än traditionella lipider i klinisk rutin"

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=3421

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
2014-01-28 00:06
#5

Man kan inte räkna fram APO-kvoten från vanliga kolesterolprover!

Man kan bara mäta den.. och man bör ta vanligt kolesterolprov oxå.. då ser man för det mesta helheten!

Vanliga provet mäter kolesterol, dvs ämnet kolesterol först totalt, sen endast i HDL-partiklarna.. och på det så mäter man triglycerider!

Kolesterol är ett ämne, akolholförening och en steroid i samma!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kolesterol

Triglycerider är det vi i dagligt tal kallar för fett.. tre fettsyror och en glycerolmolekyl!

APO är Apolipoproteiner.. de som nämns.. APOa1 finns bara en av i HDL.. APOb finns bara en av i varje LDL!

Kolesterol är altså en sak.. när man mäter det så vill man egentligen ha reda på hur många HDL och LDL du har, det säger mer om ditt häsotillstånd.. tex så vet nog alla att det är LDL som kallas för dåligt.. det e det inte.. men det är detta som kan fastna i kärlväggen och där ta med sig kolesterol och triglycerider.. det vill du inte.. för då kan du få Ateroskleros efter en längre tid!

HDL har till uppgift att transportera tillbaka kolesterol och triglycerider från tex kärlväggen och lämna det i levern.. det e därför som HDL benäms det goda!

APOlipoproteiner är en beståndsdel av lipoproteinerna HDL och LDL.. de fungerar som nycklar till rätt receptor där de kan lämna av sin last.. på rätt ställe!

Man kan ha helt normala kolesterolvärden tillomed låga, men värdelöst/livsfarlig APO-kvot!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: