Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har huvudvärk/migrän

Ont i huvudet efter strikt lchf?

2014-01-26 07:34 #0 av: JPA70

Har kört rätt strikt ett par veckor nu o för ett par dagar sedan så har jag fått ont i huvudet, rätt kraftigt också. Fler som har eller fått o vad botade ni det med. Har kört runt ett år liberal lchf o sedan ett par veckor sedan skapligt strikt. Tagit lite saltvatten men det har inte hjälpt nämnvärt.

Anmäl
2014-01-26 09:48 #1 av: kaisakavat

Dricker du tillräckligt med vatten? Strikt lchf innehåller mindre vatten än liberal, så man får kompensera.

Ont i huvudet p g a omställningen, energibrist är ju vanligt, men det brukar komma ganska direkt vid neddragningar. Många uppger att strikt ger diverse problem, så var vaksam på ditt mående.

Anmäl
2014-01-26 13:59 #2 av: Zepp

Ta en sked socker och se om det går över.. gör det det så var det glukosbrist.. dvs egentligen omställningsbesvär!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-01-26 19:29 #3 av: Kajak11

Mycket vätske...mer än du tror är tippet. Salt får du i ost eller i maten. Om du kussar mycket ut då är det nog vätske du har behov av.

Anmäl
2014-01-26 21:25 #4 av: JPA70

Tackar för tipsen, dricker en hel del vatten o saltar gärna maten. Men det ger inte med sig, vill ogärna ta en sked med socker då jag bestämt mig o äta strikt. Hoppas det går över med ännu mer salt, o gör det inte det så får jag väl leva med det. Men jag tror också det är övergående men det tar en evinnerlig tid känns det som Gäspar

Anmäl
2014-01-26 22:55 #5 av: Zepp

En (1) sked är ingen sked.. egentligen bara för att kolla att det inte är glukosbrist du känner av!

Anmäl
2014-01-27 10:09 #6 av: JPA70

Ger det inte med sig idag så testar
jag med en tsk socker. Vakna med
huvudvärk idag igen 😩😝

Anmäl
2014-01-27 15:21 #7 av: SpurtAnne

Jag får ont i huvudet när jag behöver fett. Äter du tillräckligt med fett?

Anmäl
2014-01-27 19:48 #8 av: Kajak11

Äter du tillräckligt med mat?

Anmäl
2014-01-27 19:51 #9 av: nyttiga_jag

Du har inte slutat med nåt annat? Typ the, kaffe, cola eller annan koffeinhaltig dryck? Då får nämligen jag världens abstinens!

Anmäl
2014-01-27 23:07 #10 av: JPA70

Jag får i mig mycket fett o äter tills jag är mätt två-tre ggr per dag. Tar tillskott av magnesium zink o D-vitamin. Har inte slutat med något speciellt utan kör strikt. Kaffe blir det en del också o har druckit mycket vatten idag utan resultat. Testar en tsk rent socker imorgon om jag vaknar med huvudvärk igen. 😞
Hmm, pissar rätt mycket också det jag dricker verkar rinna rakt igenom sas..

Anmäl
2014-01-28 00:08 #11 av: Zepp

Om det rinner rakt igenom så finns chans för saltbrist.. sk Eldaresjukan.. symptom.. ont i huvudet!

Anmäl
2014-01-28 09:09 #12 av: JPA70

Testar med mer salt idag o ser om det hjälper, tycker dock jag har saltat rätt mycket men förmodligen inte tillräckligt ändå. Kommer tillbaka O skriver hur det känns ikväll. Vaknade med en aning huvudvärk idag igen 😯

Anmäl
2014-01-28 10:01 #13 av: JazzBass

Varför tvinga sig köra strikt? Jag tyckte det mest var jobbigt, personligen såg jag inga direkta fördelar med det gentemot en avsevärt lindrigare version. Viktminskningen gick faktiskt rappare för mig med lite mer kolhydrater och lite mindre fett än typiskt strikt LCHF rekommenderar, och jag har inga problem med varierande andedräkt och kroppslukt. Jag luktade stundvis väldigt konstigt då jag åt riktigt strikt.

Nuförtiden äter jag i princip vad som helst, även om jag huvudsakligen håller mig till en lindrig LCHF till vardags med 50-100g kolhydrater per dag. Får dock kolhydratbaksmälla på morgonen om jag klämt i mig en massa onyttigheter typ pizza och glass kvällen innan, så det är inget jag rekommenderar. Håller man konsumtionen av kolhydrater på jämn låg till medellåg nivå drabbas man inte av sockerabstinens på morgnarna.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anmäl
2014-01-28 21:02 #14 av: JPA70

Huvudvärken har hållit i hela dagen men jag pissar mindre o har ätit / druckit en hel del salt. Så jag hoppas slippa huvudvärk imorgon.

JazzBass, jag tänker köra lite striktare några veckor då jag önskar släppa på de sista kilona fett runt magen. Nollar dem inte men rätt strikt blir det ändå. Vanligtvis så äter jag inte så strikt enligt mig själv, andra skulle nog tycka det tror jag.

Anmäl
2014-01-29 12:11 #15 av: JPA70

Vaknade igen med huvudvärken så nu har jag tagit ett glas med en msk socker med lite salt. Får se om det hjälper, hoppas det för ikväll så ska jag jobba.

Anmäl
2014-01-29 13:15 #16 av: JazzBass

#14 - Som sagt för mig lossnade de sista kilona (BMI 23->22) när jag ökade på kolhydraterna och drog ner på mängden kokta ägg och turkisk yoghurt p.g.a. att min mage slutade tåla det i några större mängder. Ersatte de vanliga 2-3 kokta äggen på morgonen med surskorpor (finncrisps) och rikligt med pålägg, och stuntade i yoghurten. Ett par månader senare var jag tre-fyra kilo lättare. Platåade innan dess på 72kg och trodde inte jag kunde gå ner mer, men tydligen kunde jag...

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Anmäl
2014-01-29 21:59 #17 av: Zepp

Huvudvärk kan oxå vara lågt blodtryck.. du får varken syre eller energi för att flödet är för dåligt!

En av biverkningarna med LCHF.. förutom viktnedgång är lägre blodtyck!

Anmäl
2014-01-30 22:48 #18 av: JPA70

Hmm, var till hälsocentralen idag o de/hon tog blodtryck o blod/pissprov. Fick inget egentligt svar på vad det är för fel. De misstänker dock en infektion, ska ta kontakt med dem imorgon igen o då får jag kanske några svar. Huvudvärken är lite jobbig vid det här laget.😣

Anmäl
2014-01-31 00:46 #19 av: Zepp

Bra det.. för när huskurer inte hjälper är det antagligen något annat.

Själv har jag haft huvudvärk och svårt att sova i snart 2 år, de säger att det är kvalsterallergi.. men det konstiga är att medecinen inte hjälper.

Anmäl
2014-02-05 18:06 #20 av: JPA70

Hallå igen, har varit lite frånvarande ett tag men men.

Huvudvärken är kvar o läkaren sa det var/är spänningshuvudvärk. Har ätit en del alvedon/parasetamol men inte hjälpt, testade med treo o det har hjälp några timmar. Så idag var jag iväg till kotknackare/kiropraktor o han sa jag var väldigt spänd i ryggen o nacken, han massera o knäckte lite. Ska ringa på Fredag o berätta om det har hjälpt om inte så blir det en behandling till.

Så hoppas det släpper till helgen då det är två veckor jämt på Lördag jag haft ont Arg

Anmäl
2014-02-08 16:08 #21 av: mirjap

Spända skuldror och nacke får jag ont i huvudet av. Stress, mycket att tänka på , oro osv

Anmäl
2014-02-08 23:10 #22 av: Agnez94

Jag har också problem med spänningshuvudvärk och den effektivaste huskuren mot det är stretching! Så här brukar jag göra:
Det är bra om du är lite uppvärm, typ har varit ute och gått eller liknande. Sen kör du en övning där du växelvis spänner nackmusklerna och sen slappnar av: Dra upp axlarna sakta mot öronen, när du har kommit så högt du kan gå så fortsätter du trycka så länge du kan (detta kan man bli lite yr av ås ha en stol nära till hands). Släpp sedan ned axlarna och slappna av (detta kan kännas ordentligt i nacken men det ska det också!) Gör så 7-10 gånger.
Därefter stretchar du nacken.
1. Lägg huvudet på sned och lägg andra handen försiktigt på (OBS! Dra inte, enbart so lite tyngd). Titta rakt fram. Håll 1 min

2. Titta ner i armhålan (snett ner i golvet). Håll 1 minut

3. Titta snett upp i taket. Håll 1 minut

Gör så på båda sidorna. Viktigt är att släppa ner axlarna i övningarna så du inte spänner dem. Kan vara svårt i början.

4. Lägg hackan mot bröstet. Knäpp händerna och lägg de bakom nacken (se bild). Håll 1 minut

Detta tycker jag är överlägset bästa medlet mot min huvudvärk. Man slipper lägga (lika mycket) pengar på kiropraktor/massör.

Testa!

Anmäl
2014-02-09 02:41 #23 av: hemul

Jag får inga negativa effekter av gluten vad jag kan märka, men jag undviker det ändå. Varför? Jo, jag tror inte riktigt på att lågt kolhydratintag skulle vara hela förklaringen till alla hälsoförbättringar. För mig var socker och snabbmat aldrig ett problem, så det enda alternativet är faktiskt spannmål, och då kan man ju misstänka att glutan spelar in. Mitt problem är att jag märker inga negativa effekter om jag tillfälligtvis äter bröd. Gör jag inte om jag äter socker heller. Har aldrig fallit tillbaks i gamla vanor, har bara erfarenhet av tillfälliga avsteg, som en macka, en korv med bröd, kaffebröd på kalas.Och de är inte många heller. Så jag kan inte veta. Men jag vill inte chansa inte.

Anmäl
2014-02-09 13:51 #24 av: Agnez94

Tillägg: Detta ska göras varje dag annars hjälper det väldigt dåligt.

Anmäl
2014-02-09 18:06 #25 av: hemul

Men gud! Jag postade i fel tråd igen. Ursäkta.

Anmäl
2014-02-17 09:46 #26 av: JPA70

@ Agnez94. Ska testa stretching också då jag börjar bli lite desperat. Har skaffat glasögon nu också i förebyggande syfte, men fortfarande ont o spänd nacke. Helt otroligt att det inte gått över, är ju inne på femte veckan nu Funderar .

Anmäl
2014-02-17 19:15 #27 av: Agnez94

Stretching varje dag håller min huvudvärk borta. Och rörelse får mindre ont om jag är uppe och går

Anmäl
2014-03-02 08:06 #28 av: JPA70

Jippi Gapskrattarjag är äntligen utan huvudvärken. Vet egentligen inte vilket som hjälpt mest men misstänker stretchingen på slutet har hjälpt till mycket. Började med vätskebrist o saltbrist.

Har varit till naprapat två ggr, hälsocentralen två ggr, skaffat glasögon Nörd( har inte så stort synfel egentligen )och börjat stretcha.

Fy tusan vad jag är nöjd med att vara fri från värken, tusen TACK alla ni som kommit med tips. Skrattar

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.