Annons:
Etiketthälsa
Läst 13776 ggr
sosanna
2014-01-24 17:26

Allt sötningsmedel smakar blä

Jag har provat det mesta som stevia björksocker sukrin och allt vad det heter men jag ger upp. Det blir inte gott alls.

"Då har du tagit för mycket" säger någon. Nej jag har provat alla doseringar och det blir så kemiskt ock äcklig smak med halsbränna, metallsmak osv att jag hellre äter vanligt socker de gånger jag äter sådant som smakar sött.

Annons:
[tk1971]
2014-01-24 17:34
#1

Det tycker inte jag. 1-2 Hermesetas t.ex. i kaffet funkar alldeles utmärkt. Jag skulle aldrig ersätta sötningsmedlet med socker, då får man ju en äcklig beläggning på tunga och tänder.

Praefatio
2014-01-24 20:05
#2

Hur mycket man reagerar på bismaken på olika sötningsmedel är extremt individuellt. En del personers smaklökar pockar helt enkelt upp bismaken mer än andras, så det går inte att säga att "det smakar inte alls!" Du är troligen en sådan person, TS, och då är det inte så mycket att göra.

Om det inte triggar ditt sug, så skulle jag definitivt säga att du kan äta små mängder socker någon gång ibland. Det kommer inte att skada din viktnegång i längden så länge det händer sällan. Det är garanterat inte bara du som "fuskar" lite då och då.

L123
2014-01-25 01:34
#3

Vad ska du ha sötningen till?
Har du testat flytande stevia? Dom finns i olika smaker och passar bra till te/kaffe/dryck/yoghurt och sånt man inte behöver sockrets konsistens till. Jag har också problem med bismaken på sukrin/sötin/stevia strö etc, klarar inte ens av en tsk. Men den flytande stevian funkar jätte bra. Bästa köpet jag har gjort när det gäller sötning. Jag använder sweetleaf stevia drops som finns på lite olika hälsokostaffärer typ life butikerna har jag sett dom.

hemul
2014-01-25 01:35
#4

Eftersom du kan tänka dig att äta socker, prova att blanda socker och stevia. Det behövs en mycket liten mängd socker och stevian funkar då mer som smakförstärkare. Går bra med vilket "socker" som helst, d.v.s. strösocker, honung, sirap…

Själv tycker jag inte det behövs när det man sötar självt har sötma, som bär, eller är väldigt syrligt, som citron. Men i andra sammanhang funkar det här jättebra för mig. Den vanliga regeln att inte göra det FÖR sött gäller dock, då slår stevian igenom.

Ett annat knep är att ha lite riktigt socker på toppen liksom. När jag gör negerbollar (på kokos) har jag stevia i själva smeten men doppar bollarna i strösocker så det blir lite sockerkorn på ytan. Äter inte sånt ofta, så jag tycker det är helt OK.

Tillhör du dem som uppfattar en vidrig smak i stevian som vi andra inte känner kanske det inte funkar dock. Men värt ett försök ivf kanske.

[flippjenny]
2014-01-25 07:49
#5

sosanna, jag har precis samma problem. Allt jag sötar med sukrin och/eller stevia känner jag bismak på. Vissa saker mindre, vissa saker mer. Det har i slutändan fått mig att ge upp i princip alla bakverk och efterrätter med sötning i, och om jag då någon gång vill ha något så använder jag vanligt socker eller honung. Ibland har jag blandat, men det har inte lyckats så bra.

Det går att göra vissa saker utan sötning, som Chokladmousse, fondant, eller om man bara äter bär och grädde. 

Men när man ska baka något så behövs något sött för att det inte ska smaka ägg, och om det inte blir så ofta är det inte hela världen att använda vitt socker eller något annat. Förutsatt att man klarar av det.

goliath
2014-01-26 07:26
#6

Hemul då.. "negerbollar" ? Ouch ;)

Annons:
hemul
2014-01-26 11:54
#7

Ja? Jag säger negerkyssar, kinapuffar, eskimåsväng och lappkast också, ska du veta!

hemul
2014-01-26 13:01
#8

Och flatbröd. 😃

Lilltilda
2014-01-26 15:06
#9

Det finns inga sötningsmedel som kan ersätta socker fullt ut. Jag älskar söta smaker, men försöker använda sånt som är naturligt sött i smaken. Mörk choklad i bakverk kan göra att man slipper ha i någon sötning.
Bär är naturligt söta. Grädde är rätt så sött. Vaniljpulver och kokosflingor kan också piffa till vissa saker genom att ge en form av sötma.
MEN så har vi det där problemet med att jag faktiskt vill ha saker RIKTIGT sött ibland och då får jag antingen välja ett rejält avsteg och använda riktigt socker, eller så använda det bästa av de alternativa sötningarna. Läs mer om bismaker och blandingar av erytriol och stevia här: http://mariannslchf.se/baka-med-lchf/102-2/bismaker-av-erytritol-och-stevia/

~God loves you, and I´m trying! ~

crikarlshamn
2014-01-26 15:29
#10

Mandlar ger ocksà en viss naturlig sötma.  Och kokosflingor..

Tillhör dem som hellre lever utan sött än sött med bismak..

Undrar varför vissa är känsligare för denna bismak?

Krobb
2014-01-26 16:01
#11

Det måste vara något fel på mina smaklökar, jag känner i stort sett ingen skillnad alls mellan, t.ex. Bakery+, Sukrin/Sukrin+, Sötströ mm.

Marianns LCHF Mat & bak
2014-01-26 16:10
#12

Först så skulle jag tro att de flesta här inte provat Bakery+ för då hade man funnit att där har man inga bismaker av någon av dem, förutsatt att man inte tar 1 dl av den (dvs överdoserar), men då borde det bli så äckelsött att det inte smakar gott av den anledningen.

Sedan #11 Om du inte smakar skillnad på dem så torde det bero på att du är en av dem som tål erytritol.
Men jag skulle tro att om du tog 1dl sukrin i en kaka och 1 dl bakery+ i en annan kaka att du känner skillnad annars är du "döv" i munnen. 😉

För man kan inte dosera dem samma, 1 dl sukrin motsvarar 2 msk bakery+.

[flippjenny]
2014-01-26 16:28
#13

Har provat Bakery+ och känner fortfarande bismak. Har sötat med bakery+ flera gånger, frågat andra om de känner någon bismak vilket de oftast inte gör, men jag gör det alltid. 

Vissa är nog helt enkelt känsligare i smaklökarna.

Annons:
Orakletidelfi
2014-01-26 16:31
#14

Stevia sweet crystal sägs ska doseras hälften mot socker. Alltså även hälften mot sukrin som de ju påstår ska doseras lika som socker. Ändå tycker jag att den smakar väldigt mycket Stevia. (Kostar ca 80:- för 250 gr.) Ska blanda den med Icas sötströ (som kostar ca 45 för 300 gr)  (så blir det nog perfekt tror jag! Och relativt billigt. ca 125 för 550 gram.

Zepp
2014-01-26 16:44
#15

Alla sötningsmedel smakar bäver i för stora doser.. de ersätter inte socker!

Däremot det som kan ersätta socker är LCHF.. dvs man behöver inte lika mycket sötma för att man skall tycka att det e sött o gott, vid de tillfällena man testar någon söt efterätt!

Köpte ett paket Ica Stevia strö för en tid sedan, (ja det hette så förut) och jag har bara nyttjat några teskedar hitintills.. mest för min mors skull!

Förmodligen räcker detta paket min livstid ut?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lilltilda
2014-01-26 17:30
#16

Rätt doserat så brukar, precis som Mariann säger, bismakerna försvinna med Bakery+ (eller rätt blandning av erytriol och stevia, vilket Bakery+ är), men även om bismakerna inte brukar uppfattas så får man inte tro att det ger exakt samma smak som socker. Det gör det inte. Socker är socker och går verkligen inte att ersätta med något annat.
Jag tänker att om jag verkligen vill undvika vanligt socker och slippa sockrets negativa påverkan på kroppen, så får jag acceptera andra alternativ även om de inte är perfekta. 

Till skillnad från Zepp och de flesta andra som äter lchf, så uppskattar jag fortfarande saker med full sötma och kan verkligen njuta av en riktigt sockersliskig smak, men lchf-kosten har gjort att jag uppfattar sötma tidigare på "sötma-skalan" och därför ytterst sällan känner behov av det sliskigt söta, därför kan jag vid dessa ytterst få tillfällen välja vanligt socker i full dos och njuta av det.

~God loves you, and I´m trying! ~

crikarlshamn
2014-01-26 17:43
#17

Provade Bakery+ dà jag var i Sverige i julas och känner som flippjenny bismak, kvittar mängden. 

Klagar inte för mitt kakamonster försvann làngsamt men säkert med LCHF liberal.  Och jag var en värsting innan kortisonet etc. 180cm/60kg och kunde äta allt och det blev enormt mycket bakelser!

Det söta jag fàr i mig i dag är nog mest fràn moussernade vin och Aceto Balsamico Tradizionale di Modena (balsamic vinäger?).

Har provat vispat äggvitor och blanda smör med mandelmjöl eller kokosflingor ägg med med en knivsudd honung eller lönnsirap. 

Chokladsoufflé (äggula,vispad äggvita, 85%choklad, grädde) blir ocksà bra med mosade hallon eller blàbär till.  God även kall utan att bakas = mousse eller som kaka efter ugn, dà faller "kakan" ihop.

Gàr att bjuda pà icke LCHFare med sylt serverad till.

===

Marianns LCHF Mat & bak
2014-01-26 18:06
#18

#13 och #17 vilka bismaker upplevde ni och vilken dos användes och i vad?
Väldigt intressant att ni upplever bismak, märkligt faktiskt.

#14  troligtvis är du en som är känslig för stevia (eller så är stevia sweet en sämre sort) kan vara så att den är "för lite söt" för en ren och fin stevia som har störst chans att vara utan bsimak bör vara minst 350 gånger sötare än socker, det gör att 1 krm motsvara ca 1 dl socker… om jag räknar rätt.

Så du tänker helt rätt att blanda den med erytritol.  Dra ner till minsta möjliga mängd för att inte känna bismak och fyll upp med erytritol för rätt sötma. Om man skulle blanda med en stevia som är 350x så brukar jag ta 1/4 krm av den och 3 msk erytrtiol.

Marianns LCHF Mat & bak
2014-01-26 18:08
#19

#13 och #17 vilka bismaker upplevde ni och vilken dos/er användes och i vad?
Väldigt intressant att ni upplever bismak, märkligt faktiskt.

#14  troligtvis är du en som är känslig för stevia (eller så är stevia sweet en sämre sort) kan vara så att den är "för lite söt" för en ren och fin stevia som har störst chans att vara utan bismak bör vara minst 350 gånger sötare än socker, det gör att 1 krm motsvara ca 1 dl socker… om jag räknar rätt.

Så du tänker helt rätt att blanda den med erytritol.  Dra ner till minsta möjliga mängd för att inte känna bismak och fyll upp med erytritol för rätt sötma. Om man skulle blanda med en stevia som är 350x så brukar jag ta 1/4 krm av den och 3 msk erytrtiol.

Zepp
2014-01-26 18:45
#20

#15

Jag har alldrig varit ett sockertroll och gör för det mesta som du gör.. när det bjuds på något gott så spottar jag inte ut!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Lilltilda
2014-01-26 18:58
#21

#20 :-) Jag har heller aldrig varit ett riktigt sockertroll i meningen att jag ätit socker ofta. Nåt litet sött till kaffet på maten då och då har alltid varit trevligt. Idag blir det då och då en liten bit mörk choklad istället för kaka. Fungerar bra det med och som sagt, vid vissa sällsynta tillfällen så äter jag vanligt sötslisk utan att märka negativa konsekvenser av det (Jag får istället passa mig lite då det kommer till pasta. Jag kan garantera att min tidigare fetma berodde på pasta och till viss del mackor och inte på det socker jag åt)

Jag vill verkligen betona att bara för att JAG kan äta socker ibland så kan inte alla det. Vissa reagerar väldigt starkt på socker och då får man verkligen tänka sig för innan man stoppar nåt sånt i munnen.

~God loves you, and I´m trying! ~

crikarlshamn
2014-01-26 19:13
#22

Marianne,

Märkligt var det inte, däremot mycket obehaglig bismak.

Bismaken kommer efter och i vilken dos än provad, i bak och dryck, kall och varm.

Mamma har precis börjat med LCHF och därav mycket provning i olika varianter, hon gillade inte heller bismaken.

Liknande bismak som stevia - "lakrits" (?)

goliath
2014-01-26 19:26
#23

#7

Ja, bara man inte kallar smör för ett raffinerat djurfett härinne så går mesta bra  😉

Flatbröd har jag aldrig tänkt på förr! :)

lizzzie86
2014-01-26 19:30
#24

Bakade kärleksmums från Birgittas recept, såg nu när jag googlade att mängden med det nya sockret var 2 matskedar, på det gamla va det 3 msk.

Bismaken va så hemskt att jag va tvungen att kasta kakan.Är nog så att vissa är mer känsliga än andra.

Orakletidelfi
2014-01-26 19:44
#25

Mariann SteviaSweet Crystal är en blandning, med erytritol och stevia. Det ska då vara dubbelt så söt som socker. Men jag upplever den som minst fyra ggr sötare eller mer och med tydlig steviasmak. Vilken stevia som ingår vet jag inte.
ja med steviasmak menar jag inte lakrits utan den där illsöta smaken som påminner om aspartam.

Marianns LCHF Mat & bak
2014-01-27 08:03
#26

#22 ja då låter det som stevian, joo jag tycker det är märkligt då det är första gången jag hör om någon som märker stevian. Jag har ju många runt mig som jag låtit provsmaka, vissa är känsliga för stevian och andra för erytritolen och ingen av dessa personer har någonsin upplevet det med bakery+, men givetvis är ju inte det någon garanti för att ingen gör det. Ni är väl ytterligt känsliga för stevia då.

#24 Birgittas Kärleksmums känner jag inte till, hittar ingen vid snabb googling heller.
Det hänger ju på hur det receptet är sötat och mängden av kaka också.
Står det 3 msk Bakery+ eller står det 3 msk annan sötning?
Nu står det två? jag förstår inte.
OM det ändå är mitt recept på kärleksmums så är det ändra från 3 msk erytritol och 1/4 krm stevia till 2 msk bakery+. jag undrar också VAD bismaken var? Kall och metallisk? besk och sträv? Sötsliskig? Stark och sveda i halsen?

#25 ok, så det är en blanding av dem :) , jag känner inte till den sötning men var nyfiken. och illsöt är ju verkligen stevia ;)

Marianns LCHF Mat & bak
2014-01-27 08:08
#27

Vill också ge er en länk till att det går att baka utan sötning också för dom vill det. http://mariannslchf.se/baka-med-lchf/baka-utan-sockersotning/ eller söta med exakt vad man vill. http://mariannslchf.se/baka-med-lchf/102-2/omvandlingstabell-sotningar/

Annons:
lizzzie86
2014-01-27 09:03
#28

Självklart va det Mariannes mums,ibland får man fel i huvet.Hade lagt den på mi dator för nåra månader sen och tog det receptet.Fel sorts sötning antagligen än +sötningen.När jag kollade sen i din blogg såg jag att det skulle vara 2 matskedar av +sötningen.

Allt va mitt fel, det smakade beskt och sött på samma gång,en jag pratade med sa att jag inte skulle smakat den varm, hon har gjort den och väntat tills den va kall.

Ville bara ha nåt så jag inte köper kakor i affären när suget kommer.Blev sur att jag slösat så många ägg😎.

Ska kolla nåt annat med sötningen, nåt litet.

Marianns LCHF Mat & bak
2014-01-27 11:48
#29

#28 jag tycker absolut du ska baka något annat med sötningen och inte något med kakao, kakao är besk och kräver lite sötning. ifall jag får föreslå OM du gillar kokosmjöl så baka semmelbullen
http://mariannslchf.se/semlor-semla-lchf/
eller
http://mariannslchf.se/apelsin-och-mandelmuffins/ Dessa kakor gör nog sötningen mer rättvisa då en del upplever just kärleksmumsen beska. Sedan är det faktiskt lite så att smakerna växer när kakorna satt sig, dvs är mer kalla än varma. Tom dagen efter är de nästan som godast ;)

Ps, går fint att halvera båda recepten ifall du är osäker :)

[flippjenny]
2014-01-27 14:24
#30

#26 Ja, det är nog stevian jag också känner av, fast jag är även känslig för erythritolen så det kan vara en överkänslighet för båda delarna. 

#27 Jo, det går att baka utan sötning. Vill ändra mitt påstående i #5 till: "Jag måste baka med sötning." Äggsmaken blir för mig mer framträdande utan sötning (om receptet innehåller mycket ägg) och personligen klarar jag inte av det.

Har man inga problem med det så går det naturligtvis utan. 🙂

Jojo55
2014-01-27 22:43
#31

Jag har också väldigt svårt för de flesta sötningsmedel. Antingen tar man så lite att man inte får bismak och då blir det osött, då provar man att ta lite mer varpå det smakar urk. Något mellanläge där det smakar sött verkar inte finnas och jag gav efter ett antal försök helt upp mina försök att baka.

Tills! Jag testade Bakery+ i julas då jag provade att göra lite julgodis, det blev så pass lyckat att baklusten återuppväcktes och jag håller nu på som bäst att prova mig fram med olika bakrecept. Nästa gång ska jag prova Marianns sockerkaka och ta i kardemumma så det blir kardemummakaka. 🙂

Så ni som inte gillar sötningsmedel, testa Bakery+ innan ni ger upp!

Marianns LCHF Mat & bak
2014-01-28 08:57
#32

#31 Detta är det jag alltid får höra ang Bakery+!
tack för att du berättar, kul!

Det är sveriges bästa baksocker så är det bara ;)

L123
2014-02-07 11:57
#33

Jag tänkte tipsa om den flytande stevian igen.

Alltså allt som heter någonting med stevia och man ska ta ca hälften av sockret är en blandning av stevia och något annat. Jag klarar inte av erytritol över huvudtaget, 1 msk och jag måste slänga allting. I icas sylt känner jag inte bismaken så mycket men får en konstig känsla i halsen så jag tror det är någon sorts allergisk reaktion.

ren stevia behövs det bara ytterst lite av ca 6 dr är en msk eller av rent vitt pulver är 1 tsk lika mycket som 1-3 dl beroende på märket. Det är sant att det kan ge en konstig bismak om man tar för mycket men sen skiljer sig alla olika märken åt.

Själv har jag testat många sorter och använder nu sweet leaf i flytande form (inte pulverform för den tycker jag smakar bittert) och now food i pulver form. Now food gör även en god flytande stevia men kan vara svårt att få tag på här i sverige.

Om du kan tänka dig Xylitol så kan du ju testa det. Dyrt men ingen bismak. Det kallas även björksocker och finns i t ex tuggummi. Tänk bara på att det är giftigt för hundar så var noga med att inte låta hunden smaka på något.

crikarlshamn
2014-02-07 12:58
#34

Har köpt en ny flytande Stevie från USA, ska prova i kaffet i morgon. Björksocker är smaksatt helt ok på min tunga men mycket kolhydrater för bakning. För lite sökning då och då använder jag detta, honung eller lönnsirap.

Annons:
hemul
2014-02-07 22:48
#35

Tack för påminnelsen! Jag köpte en flaska lönnsirap för säkert 2 år sedan och har totalt glömt bort den.

Det är så lustigt, jag har blivit en riktig finsmakare vad gäller socker sedan jag började lowcarba. Det går ju åt så lite så då kan man unna sig det bästa liksom. 😃

asta56
2014-02-08 11:08
#36

Jag köpte hem Stevia och det var det mest vedervärdiga jag haft i min mun. Fy och tvi vale för det skräpet. Nej Sukrin får det allt vara om jag händelsevis ska ha något och i kaffet har jag som jag skrivit förut Hermesetas och det har jag vant mig vid. Får inget sockersug av dessa båda sorter.

Upp till toppen
Annons: