Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har autoimmuna sjukdomar

Thyroid Disease!

2014-01-24 03:34 #0 av: Rajmon

Hejsan!

Jag har under en tre veckors tid haft en ihallande smarta i nedre delen av magen, det kanns som att det kommer fran aggstockarna, som att det ar dem som smartar. Under storre delen av mitt liv, eller ska man saga under hela min ungdom sa har jag alltid haft problem med oregelbunden, utebliven och riklig mensturation. Jag hade min mens senast i mars manad 2013. Jag har aldrig besokt nagon gynekolog for att jag har varit radd for det... Jag vet, det ar dumt... Men da jag misstankt att det skulle kunna vara nagat som ar fel dar nere sa bokade jag en tid hos doktorn forra veckan. Kanske ska tillagga att jag studerar i USA sa bor sedan september manad -13 i Hollywood. Jag gick till doktorn forra veckan i tron om att jag skulle besoka gynekologen.. Men de bara stallde en massa fragor och tog blodprov pa mig. Mina svar pa deras fragor oroade dem, och deras reaktion gjorde mig verkligen nervos... 

Nagra dagar senare ringde dem och bad mig komma in under kvallen om jag hade tid... Nervos och orolig over resultatet gick jag ner till kliniken. Dar berattade lakaren for mig att resultatet visar att jag har hypothyroid.. Hon tog nagra fler tester for att se hur mina hormonvarden var vilket senare visar sig vara for laga. Min lakare skickade vidare mig till ett annat sjukhus som jag nu vantar pa en kallse till for att undersoka aggstockarna och se sa att jag inte har nagra cyster eller ngt annu varre... SMartan kvarstar fortfarande och det ar valdigt jobbigt... 

Jag har aldrig hort talas om sjukdomen tidigare men har forstatt att den ar valdigt vanlig men att det inte pratas sa mycket om den. Jag maste nu ta medicin resten av mitt liv. En sak som oroar mig ar: Paverkar detta mina chanser till att kunna bli gravid?

Jag har googlat en del och kanner igen mig en hel del i symptomen.

B.la. Oregelbunden mensturation, Kalla hander o fotter, frusen, skakiga hander (jag skakar vaaaaldigt mycket i handerna men har alltid trott att det har berott pa att jag tagit sa mycket mediciner i mitt liv da jag varit sangvatare tills jag var 12 och min lakare alltid provade nya mediciner pa mig for att fa mig "torr".. Sedan har jag haft infektionsastma som liten, som aven kommit tillbaka pa aldre dagar.) Jag gar inte pa toaletten speciellt ofta, nr 2 c:a 1-2ggr i veckan..  Jag ar ofta deprimerad, under tonaren sjalvmordstankar valdigt ofta... Stressad, ser alltid till att ha mycket att gora, kan inte saga nej, tar pa mig for mycket arbete. Ingen sexlust, Trott, Opererade mig i augusti -13 for patella luxation (MPFL) Efter det har jag gatt upp mycket i vikt om det kan ha ngt sammanhang!? Ser trott ut, pasar under ogonen, hangiga kinder.. mm..

Jag Skriver har for att jag vill veta lite mer om Skoldkortels problem, om Hypothyroid. Om det finns nagra fler som drabbats av detta och som kan beratta om hur det paverkat deras liv? Hur ni mar efter medicineringen osv.

Jag kan tillagga att jag ar 22ar gammal, ej sexuellt aktiv (om det nu ar till nagon hjalp).

Jag ar valdigt nervos over mitt kommande gynbesok da cancer ar valdigt vanligt i varan slakt och jag har aldrig tagit sprutan mot livmoderhalscancer eller varit pa nagra besok tidigare. Jag ar radd for vad de ska hitta dar inne.... 

Tacksam for svar!

Anmäl
2014-01-24 03:47 #1 av: Rajmon

Har kommer bild pa mitt resultat!

Anmäl
2014-01-24 03:48 #2 av: Rajmon

Andra sidan

Anmäl
2014-01-24 08:31 #3 av: Tyroidea

Jag har hypotyreos. Den sjukdomen är lömsk eftersom symptomen kommer gradvis. Farliga fel på äggstockarna är väldigt ovanligt i din ålder. Cystor är däremot vanligt och de gör ont! Man kan få barn med den här sjukdomen. Menstrautionerna blir mer regelbundna när du får medicin! Sen kanske du kan ha pco-s? Kolla det också.

När kroppen inte kan tillverka sköldkörtelhormon så påverkas precis hela kroppen. Du har typiska symptom. 

När man börjar med levaxin känner man sig bättre efter ett par veckor men man får vanligen trappa upp dosen i flera steg. Det tog mig 1.5 år innan jag kände mig helt återställd men då insåg jag också att jag hade varit trött i flera år innan jag fick diagnosen.

Oroa dig inte så mycket just nu, även om det kan vara svårt.

Läs mer här: http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Hypotyreos--brist-pa-skoldkortelhormon/

http://www.hypotyreos.se/ 

http://www.kostdoktorn.se/ett-blodigt-inlagg-om-lchf

http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Cystor-pa-aggstockarna-/ 

Anmäl
2014-01-24 08:57 #4 av: Orakletidelfi

Jag vet inget om din sjukdom men skickar önskningar om att du ska komma tillrätta med dina problem, låter skitjobbigt! 

Anmäl
2014-01-24 10:59 #5 av: Anneli Carlson

Jag hade också mycket smärta i äggstocksregionen. Trodde de var kopplat till mina menstruationsproblem. Men de visade att de var laktos intolerans. Min läkare sa att av håll dig från all laktos i 14 dagar är smärtan borta så har du svaret. Laktos intolerans syns sällan på prover. Mitt tips är att googla om laktos intolerans så du för bättre kunskap mycket innerhåller laktos som man inte tror! Lycka till!

Anmäl
2014-01-24 11:31 #6 av: spirit

Jag känner till ett hundratal personer med hypotyreos som har blivit friska på en lågkolhydratkost (<50 g kolhydrater per dag) samt tillräckligt med D3-vitamin. 

Kolhydrater ökar insulinpåslaget. Insulin minskar produktionen av sköldkörtelhormon. Resultat: Ät mera kolhydrater och man riskerar hypotyreos.

I USA är det inga problem med att skaffa D3-vitamin.

Välj några kapslar i hälsokosten som innehåller 50 000 IU/kapsel.

Börja med 10 kapslar på en gång och fortsätt sedan med 1-2 kapslar per vecka.

Kostnad omkring 25-40 USD/180 kapslar.

I Sverige handlar man via nätet och då tillkommer porto om ca 10 USD. Totalkostnaden blir alltså bara omkring 1-3 SEK/v.

Anmäl
2014-01-24 11:41 #7 av: Biami1.

Har ätit levaxin i ca 10 år. När dosen väl var inställd är det inget jag haft besvär av. Tar mina tabletter varje dag, ungefär som vitamintabletter. Ingen stor grej.

Anmäl
2014-01-24 17:26 #8 av: Rajmon

Tack sa jatte mycket for era svar!!! det varmer att hora

Anmäl
2014-01-28 22:12 #9 av: Tyroidea

Har du fått några fler besked av läkarna?

Anmäl
2014-01-28 22:42 #10 av: Rajmon

Bara att T4 var för lågt.
Jag har väntat på att mitt försäkringsbolag skulle höra av sig och godkänna mitt nästa besök hos läkaren. De ringde i morse så nu väntar jag på att läkaren ska höra av sig med en tid... Jag har jätte ont i äggstockarna nu, speciellt den högra. Det gör ont så att jag skakar i hela kroppen...
Jag känner mig faktiskt ganska så rädd om jag ska vara ärlig.. När man inte vet hur man ska ta sig till vägs med allt..
Usch... Hoppas att dem kan ge mig en tid i em.

Anmäl
2014-01-29 10:57 #11 av: kaisakavat

D-vitamin har fått ordning på min sköldkörtel. Hade svåra problem innan, och faktiskt också vansinnigt ont i äggstockarna. 

LCHF hjälpte dock inte mot sköldkörtelproblemen. Åt LCHF i många år innan d-vitaminet kom in i bilden - och skk-problemen fortsatte att förvärras ändå.

spirit - Jag undrar hur du vet att det var LCHF i kombi med d-vitaminet som hjälpte alla de 100 personerna han känner. 

Kan det ha varit d-vitaminet enbart? 

Finns ju studier som påvisar samband mellan d-vitaminbrist och skk-problem nämligen. Och som sagt, lchf fixade det inte för mig.

Anmäl
2014-01-30 23:00 #12 av: Rajmon

Det ringde en läkare från Danmark igår som hade fått mina resultat och var orolig över mina symptom och min smärta.. Jag har tid till ultraljud i morgon. Önska mig lycka till..

Anmäl
2014-01-31 11:39 #13 av: kaisakavat

Stort Lycka Till! 

Hoppas du får all hjälp du behöver.

Anmäl
2014-02-01 21:28 #14 av: Rajmon

Ja... Summering från gårdagen:
ultraljudet visade ett flertal cystor.
blev diagnoserad PCOS
Hade en kraftig urinvägsinflamation
var i riskzonen för att utveckla livmoderhals cancer...

Doktorn sa att jag skulle vara glad över att jag inte väntat längre innan jag gick och kollade mig.

Nu har jag börjat på antibiotika och några andra tabletter. Även P-piller som ska försöka reglera min mensturation.

Antibiotikan får mig att få riktigt dåligt.. Jag mår jätte illa och kräks så fort jag stoppar ngt i munnen..

Jag väntar på en tid hos en annan läkare för att diskutera thyroid och få medicin för det också.

Nu är verkligen botten nådd, ligger platt nere på grunden men! Nu landet bara vända, det blir inte värre

Anmäl
2014-02-01 23:28 #15 av: Biami1.

Så bra att du kom iväg till doktorn. Nu vet du vad som felas och kan gå vidare därifrån. Inga gissningar, ingen oro för det okända (vilket ofta är värre än oron för verkligheten). Styrkekram!

Anmäl
2014-02-01 23:28 #16 av: Tyroidea

Stackars dig! Jobbigt att vara utomlands och bli sjuk. Bra att du får hjälp!
Börja med lchf om du inte redan äter så. Det funkar jättebra mot många av dina hälsoproblem som sköldkörteln och lchf. Läs mer på Kostdoktorn.se 

Testa! Bort med socker, kolhydrater i form av bröd, pasta, ris, potatis, flingor, bulgur, cous cous etc. Byt ut mot mer grönsaker, avocado, nötter, och var inte rädd för att använda fett i maten som olivolja eller smör. Trappa ned på kolhydraterna under 1-2 veckor så slipper du många av nedtrappningsbesvären. Om du vill kolla vad saker innehåller kan du regga dig på någon sajt med databaser för kost, typ www.matdagboken.se

Låt oss få veta hur det går!

Anmäl
2014-02-02 04:02 #17 av: kattfot

Undvik fluor så mycket du kan. Se den här filmen.
http://www.youtube.com/watch?v=aR0jT8-3aYg

Hypothyroidmom.com har också bra info, finns även på fb.
Tror att Vanessa som har healthylivinghowto också skriver en del om fluorfritt för en bättre sköldkörtelhälsa.
D3-vitamin och lågkolhydratkost är både bra för sköldkörteln och anti-cancer. Kokosolja lär också vara bra för sköldkörteln.

www.vitamindcouncil.org

Finns bra läsning på hypotyreos.info, är lite osäker på adressen men kolla in alla boktips och länktips där.

Anmäl
2014-02-02 04:17 #18 av: kattfot

Verkar inte som hypo2.info eller hypotyreos.info fungerar. Där fanns i alla fall mycket bra länk och boktips om sköldkörtelrubbningar. Hittar i alla fall hypo2.info på Facebook.

Anmäl
2014-02-02 09:08 #19 av: kaisakavat

Oj, så jobbigt och så tråkigt. Men nu har du ju förklaringar och så himla bra att du sökte läkare så läget inte förvärras ytterligare.

Hoppas du får må bättre riktigt snart, sköt om dig. Cyberkram!

Anmäl
2014-02-03 16:52 #20 av: Maria Katarina

Jag körde på LCHF i över ett år, sedan gick jag över till AIP (Autoimmune Paleo) som funkar bra för PCOS och sköldkörtel. Det lönar sig att läsa om det. Min PCOS har i princip försvunnit och mina antikroppar är snart optimala. Det är jobbigt i början men det finns mycket stöd att få i grupper på Facebook osv.

Jag mår bättre av att inte vara superstrikt med kolhydraterna, men givetvis äter jag ingen ris, pasta, bröd, socker etc. Har lagt till lite rotfrukter och frukt.

Anmäl
2014-02-04 08:08 #21 av: Rajmon

Så fel man kan höra ibland.. Men är man inte så van vid de engelska sjukhustermerna så är det inte så lätt..

Det var inte urinvägsinflamation jag hade utan livmoder inflammation.....

Tack för alla hjälpsamma tips! ska försöka gå på en lchf diet nu!
Dag 5 med antibiotika nu och smärtan kvarstår... Har dock fått mer ont i ländryggen istället

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.