Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3964 ggr
bondeheaton
1/21/14, 1:05 PM

Påverkar mindre intag kolhydrater explosivitet?

Jag har letat länge efter svar på den här frågan, men inte fått fram något vettigt. 
Jag funderar på att lägga om min kost från kolhydratdriven till mer fettdriven, dock något liberalt med snabba kolhydrater efter träning osv.
Jag tränar fysträning 3 dagar i veckan och vanlig fotbollsträning 2 dagar i veckan. 
Jag är målvakt så för mig är explosiviteten bland det viktigaste jag har. Men jag vill få ner mitt underhudsfett så mycket det går egentligen. 

Därför undrar jag om jag skulle vinna på att gå över på LCHF med reservation för snabba kolhydrater efter träning. Eller förlorar jag mycket explosivitet pga mina glukosdepåer drabbas etc?

Tacksam för svar

Annons:
Zepp
1/21/14, 4:02 PM
#1

Först så kommer du att få brist på glukos under omställningen.. och bena blir som blyklumpar! 😃

Altså.. klart att du behöver en del glukos för anaerobt arbete, men man behöver inte så mycket som man tror!

Lägg dig i början på 100 gram om dagen!

Antar att du redan är hysat tränad.. då lär du redan ha en hyfsad fettoxidation/uthållighet!

Hela omställmnigen för en som redan är tränad kan gå på 1-3 måndaer!

En fördel som du oxå skall väga mot en minimalt lägre explosivitet är en ökad uthållighet.. dvs du är lika pigg i slutet av en match som i början!

Det är altså inget hokuspokus, det handlar om att kroppen förbränner det du äter.. däremot så om du behöver bli av med fett så är en ökad fettoxidation avgörande.

Sen så finns det varianter.. tex mer kolisar vid match osv.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lchfman
1/21/14, 8:32 PM
#2

Kolla in lchf och träning, en bok av Jonas Bergqvist Väldigt bra information för dig skulle jag tro!

Upp till toppen
Annons: