Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
- Allt om lågkolhydratkost -

Påverkar mindre intag kolhydrater explosivitet?

2014-01-21 13:05 #0 av: bondeheaton

Jag har letat länge efter svar på den här frågan, men inte fått fram något vettigt. 
Jag funderar på att lägga om min kost från kolhydratdriven till mer fettdriven, dock något liberalt med snabba kolhydrater efter träning osv.
Jag tränar fysträning 3 dagar i veckan och vanlig fotbollsträning 2 dagar i veckan. 
Jag är målvakt så för mig är explosiviteten bland det viktigaste jag har. Men jag vill få ner mitt underhudsfett så mycket det går egentligen. 

Därför undrar jag om jag skulle vinna på att gå över på LCHF med reservation för snabba kolhydrater efter träning. Eller förlorar jag mycket explosivitet pga mina glukosdepåer drabbas etc?

Tacksam för svar

Anmäl
2014-01-21 16:02 #1 av: Zepp

Först så kommer du att få brist på glukos under omställningen.. och bena blir som blyklumpar! Skrattar

Altså.. klart att du behöver en del glukos för anaerobt arbete, men man behöver inte så mycket som man tror!

Lägg dig i början på 100 gram om dagen!

Antar att du redan är hysat tränad.. då lär du redan ha en hyfsad fettoxidation/uthållighet!

Hela omställmnigen för en som redan är tränad kan gå på 1-3 måndaer!

En fördel som du oxå skall väga mot en minimalt lägre explosivitet är en ökad uthållighet.. dvs du är lika pigg i slutet av en match som i början!

Det är altså inget hokuspokus, det handlar om att kroppen förbränner det du äter.. däremot så om du behöver bli av med fett så är en ökad fettoxidation avgörande.

Sen så finns det varianter.. tex mer kolisar vid match osv.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-01-21 20:32 #2 av: Lchfman

Kolla in lchf och träning, en bok av Jonas Bergqvist
Väldigt bra information för dig skulle jag tro!

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.