Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 8971 ggr
goliath
2014-01-17 01:03

vätskeförlust lchf

Jag hör ofta att man förlora ca 3 kg vätska+glukogen när man går över till lchf..

Var kommer vätskan ifrån?

Vi förlorar mycket av de 100g glukogen vi har i levern. Plus de 1,7g vatten per g glykogen som glykogenet binder.. Låt oss säga 270g

Var kommer resten ifrån egentligen?

Annons:
hemul
2014-01-17 06:51
#1

2 kg brukade man säga förr och det var inklusive glykogen, p.g.a  till och med. Nu tror jag ju inte riktigt på det där med att man "tömmer glykogendepåerna", men mindre av den varan lär det väl bli.

spirit
2014-01-17 07:37
#2

Glöm inte att glukos inne i celler och utanför celler binder 190 vattenmolekyler per glukosmolekyl. 

Glykogen binder viktmässigt bara 3 gånger mer vatten på grund av att glykogen har mindre yta mot omgivningen per glukosmolekyl, övrig yta är blockerat av grannglukosmolekylerna.

kolissnålis
2014-01-17 11:27
#3

Jag tror att det där är trams. Jag har aldrig upplevt någon sådan där dramatisk viktförlust när jag gått över till LCHF, eller fastat och tömt glykogendepåerna för den delen.

hemul
2014-01-17 11:31
#4

Jag gick inte heller ner någonting. Och sen började jag gå upp. 😎

Lurtz
2014-01-17 14:07
#5

Det är en väldigt bra fråga, jag har inget svar, men på mig stämmer det att man tappar en hel del. Om jag slarvar en helg med öl, chips och pizza står vågen på 2-3 kilo plus efter typ två dagar, ytterligare två dagar senare är de borta igen.

Lilltilda
2014-01-17 15:18
#6

Jag har inga svar, men jag vet att jag rasade 2-3 kg på bara några dagar då jag gick över till lchf. I samma veva var jag också extremt kissnödig och tyckte att jag fick kila på toa stup i kvarten.
Även de som t.ex. kör bantning via extremt kalorisnål diet brukar många rasa några vätskekilon första dagarna och uppleva samma sak, att de blir mer kissnödiga första dagarna.

Nu när jag ätit lchf så länge som jag gjort (2 år)  så vet jag att jag kan göra rena avsteg ibland och att den enda märkbara effekt det har på vikten är att jag tillfälligt samlar på mig vätska som efter någon dag med normalt ätande försvinner. 
Glykogendepåer eller inte, jag vet att min kropp på något sätt samlar vätska när jag äter kolhydrater och att den vätskan lämnar kroppen när jag inte gör det. 
Tydliga strumpmärken runt fotlederna dagarna efter en pizza, inga strumpmärken när jag äter lchf. 

Edit: Frågade en tränande kollega och enligt honom räknar man ca 13 g glykogen per kg kroppsvikt och varje gram glykogen kan binda ca 2,7 g vätska. 

_En person som väger 75 kg skulle enligt den uträkningen har en glykogenvikt på 975 g och med den vätska som dessa gram binder så skulle totala "vätskevikten" vara 2632,5 g

Trolig förklaring? _

~God loves you, and I´m trying! ~

Annons:
Zepp
2014-01-17 18:53
#7

Mnjae.. vätskeförlusten varierar.. dels glykogenet, dels kraftigt sänkt saltretention i njuren.. om man innan hade högt insulin.. vilket leder till uppsamalande av extra cellulär vätska!

Här har du nog ett av de främsta exemplen.. från Norge!

"En jente utviklet ekstrem fedme gjennom barne- og ungdomsårene – selv om hun fulgte offentlige kostråd, trente regelmessig og tok forskrevet medikasjon. 25 år gammel veide hun 265 kg. I løpet av to år reduserte hun vekten med 168 kg ved bruk av karbohydratfattig kost."

http://tidsskriftet.no/article/1921420

Det krävs bara rudimentär kunskap om den mänskliga fysionomin och rätt enkel matematik för att komma underfund med att det handlar om ansenliga mängder vatten.. förutom allt fett hon tappade!

Tabell 1  Vekt og utdrag av svar på fastende blodprøver

                            Mai 2006  Mai 2007   Mai 2008

S-glukose (mmol/l)   4,3          4,4           5,0

S-HbA1c (%)           6,1          4,8          4,8

S-C-peptid (pmol/l)  3 939      1 288        676

S-insulin (pmol/l)     667          74           29

Vekt (kg)               265          140          97

Betrakta fasteblodsockret och HbA1c, samt insulinnivåer!!

Fasteblodsocker stiger.. medans HbA1c sjunker!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Minorca
2014-01-17 21:35
#8

Jag upplever att min vikt varierar mer med LCHF, än innan. Under långa perioder har jag vägt mej varje morgon, att vikten kan slå upp till 2kg mellan två dar är inte ovanligt men vanligare med 4hg upp och ner.

Jag hade ätit försökt att ätit under 20g kolhydrater per dag under ganska långtid så var jag på en bjudning åt ca 3/4 dl fruktsallad och lite drygt 3/4dl glass,(förutom vanlig LCHF mat)  nästa dag vägde jag 2 kg mer än dagen innan. Det tog 3 dagar så hade jag tappa de 2kg, sedan svänger vikten upp och ner några hg upp till 2kg varje dag kring en vikt. Det måste vara vätska.

dufva
2014-01-17 23:21
#9

Beroende på hur och när man väger sig och lite kreativitet kan det bli stora siffror på vågen på väldigt kort tid

Tyckte jag svullat lite väl mycket under jul-helgen och körde igång direkt med en fettrik måltid 24 timmars fasta och en god sittning på toan

Det blev 5 kilo på bara ett dygn 😃

kaisakavat
2014-01-17 23:27
#10

Jag tappar också tydligt vikt när jag går ner i kh. Märker det genom att jag svettas lite mer och kissar ännu mer. Vad som händer i kroppen? Igen aning - det öerlåter jag till er experter.

Undrar.. Kan vätskesläppet vara tillfälligt? Att man fyller på nytt efter ett tag? Tycker mig märka en sån tendens..

goliath
2014-01-18 01:27
#11

Men var kommer vattnet ifrån?

Det förseslås ofta att viktförlusten kommer från glukogen.

Som sagt så får jag inte det att stämma. Jag har härleda max 370g från glukogenlagerförlust (sålänge man inte i tillägg tränar stenhårt under denna perioden).

Spirit föreslår att mycket av vätskan är bundna till glukosmolekyler inne och utanför cellerna. Har du möjligtvis något källa på att en glukos binder 190 vatten, spirit?

Zepp föreslår oxå att vi blir av med en hel del saltbundet vatten då vi börjar släppa ut mer salt ur kroppen.

Altså, uppsummerat hittils. Viktförlusten många upplever beror på:

-Färre glukosmolekyler i kroppen som binder vatten.

-Mindre salt i kroppen som binder vatten

-Mindre glukogen i kroppen som håller på vatten

Själv upplevde jag oxå en ganska snabb viktreduktion på lchf innan jul och en ganska snabb ökning efter några julgodisorgier..

Det att vissa upplever större viktreduktion i starten än andra kanske beror på tex att vissa är noggrannare med att ersätta saltet än andra?

kaisakavat
2014-01-18 03:49
#12

Skulle kunna vara saltet för min del, rent hypotetiskt. Har aldrig ersatt nåt salt/intagit extra salt just vid neddragning av kh. 

Om det är vad du menar..

Kan inte den snabba viktreduceringen handla rätt mkt om maginnehåll? Lite som dufva skriver. En hel del vätska är väl på g genom tarmarna bundet av den kh-rika maten, fibrer.. och åker ut inom kort.

Minorca
2014-01-18 10:05
#13

Fabriksbakat bröd innehåller mycket salt, ska enligt chipsfabriken på Åland innehålla högre saltmängd än chips. (Var där på studieresa, frågade vad de gjorde med 2:a sortering, det blev grismat, då funderade man om inte grisarna skulle blir saltförgiftade, då sa de att det var mindre än i bröd)

Färdigmat och halvfabrikaten innehåller en del salt, när man börjar laga mer mat från grunden så blir det mindre salt. 

Sedan innehåller ju kolhydratrikmat mycket vatten jämfört med med fett.

Annons:
hemul
2014-01-18 10:31
#14

Ja, det sägs så. Men många ökar ju sitt grönsaksintag markant och är det något som innehåller mycket vatten så är det det. Bröd, potatis och ris innehåller inte så mycket vatten. Frukt gör det iofs, men det borde väl kompenseras av grönsaksintaget. Det är klart, förutsätter man att alla drack 3 liter cola, då har vi hu en förklaring där.

Inkanyezi
2014-01-18 11:03
#15

Jovisst, tar man bort tre liter cola så kan det ju påverka. Själv har jag på bara en natt gått ner från 54 till 51 nu, och jag är helt övertygad om att det mesta är vatten, för det jag har fått ur mig verkade innehålla mest vatten. Vinterkräksjukan är rätt häftig. Det sägs att man ska dricka vatten för att inte få vätskeförlust, men den som säger det har inte haft den själv. Inte ens ett halvt glas vatten kunde jag få ner, och jag fick mycket mer tillbaka. Jag får hoppas att det är över nu, för det verkar ha lugnat ner sig. Och de tre kilona tror jag att jag får igen inom ett par dagar.

Zepp
2014-01-18 14:34
#16

#11

Förlorat glykogen, minskad salt och vattenretention i njuren.. samt övrigt dvs mindre avskräde i tarmen.. pluss tillfälligheter.. dvs vi noterar bara avvikelser.. som lika gärna kan bero till stora delar av tillfälliga avvikelser och livlig fantasi/dåligt minne!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

goliath
2014-01-18 16:10
#17

Så nästa sak,

Är mindre intra- och extracellulär vätska och mindre vätska bundet i levern en positivt effekt eller en negativ biverkning?

Zepp
2014-01-18 17:04
#18

Antagligen både och.. det är mer en effekt av en chock för Renin/Angionin-systemet!

För Solveig var det nog helt klart en fördel.. en av flera.

Hur som helst så lär en del komma tillbaka när diuretiska hormoner har stabiliserat sig på en ny nivå.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

goliath
2014-01-18 18:32
#19

Ja jag tror oxå det där är en övergående effekt..

Samma gäller de som tränar. Att förlora vätska i muskulatur ser jag bara som en negativ effekt. Tex blir styrkan mindre.

Men som sagt. Det är säkert övergående effekter..

Minorca
2014-01-19 09:36
#20

Jag upplever att musklerna "samlar" mer vätska vid kraftig anstängning om de är otränade än om de är tränade.

Annons:
goliath
2014-01-19 18:01
#21

spirit,

Hade du någon källa på att varje glukos binder 190 vatten eller?

RobinEH
2014-01-20 14:36
#22

#20

Hur upplever du något sådant?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

fettola
2014-01-20 16:40
#23

Inkanyezi

Jag vill inte på något sätt vara kränkande men din Avatar gör att jag mår jättedåligt. Snälla du kan du inte ta bort den där kameran från vänsterögat det blir mer trovärdigt då när du kommenterar inlägg?

Minorca
2014-01-20 23:13
#24

#22

Jag brukar äter strikt-LCHF, speciellt efter trettondagen fram till maj. November och december brukar det inte bli så mycket träning för mej ( halt att cykla och mörkt, förutom ridning och promenader). I Januari när jag börjar åka längdskidor ca 15km, så hårt jag kan. Jag väger mej vare morgon efter att varit på toa innan frukost. Dagen efter jag åkt skidor så väger jag ½kg mer än morgonen innan, viktuppgången dagen efter skidpasset är mer i början av skidsäsongen. Därför är det min upplevelse att mina muskler samlar mer vätska efterträning som otränade än som mer tränade.

Upp till toppen
Annons: