Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
LCHF - Problem

Bästa sättet att "börja om" efter återfall?

2014-01-16 21:19 #0 av: Hungerflickan

Jaha, då satt man här igen med en tom chipspåse, en renskrapad tallrik pasta carbonara (såsen iofs lchf), en uppäten chokladkaka och en halväten påse lakrits. Usch.

Detta var mitt första återfall av hetsätning (f.d bulimiker) sen jag började med lchf för något år sen. Tänkte helt enkelt mixtra lite och testa "the warrior diet" (man fastar 20 timmar och äter 4) har testat liknande innan, typ 16/8 timmars fasta och det har funkat. 

Hur fanken tar jag mig tillbaka till vettig lchf-kost igen? Har nämligen halvslarvat ganska mycket den senaste tiden med frukt, choklad och för mycket mejerier, tänkt att det inte är någon fara eftersom jag faktiskt börjat träna mer än vanligt. Att jag borde kunna unna mig lite godheter och inte vara så strikt. Men detta var droppen. Jag vet att mycket sitter i hjärnan. Men behöver akuta omstart-tips just nu. Känner mig totalt misslyckad och behöver motivation.

Tacksam för svar och extra peppning! 

Anmäl
2014-01-16 22:31 #1 av: Ary

Jag brukar börja dagen med en hyfsad portion ägg och bacon efter en, dvs äta mig mätt på ngt man blir mätt länge på.

Beroende på hur ens kropp och hjärna så kan man som jag behöva typ 50 kh om dagen för att inte drabbas av sug eller ligga på 20...

Anmäl
2014-01-16 22:47 #2 av: dufva

Det är ingen katstrof

Solen går nog upp imorgon igen Lipar


Upp i sadeln igen bara och käka vanlig Lchf-kost hela dagen

Om ett par dar är du i balans igen och har kanske tom lärt dig lite mer om hur du funkar så du kan förhindra att det händer för snart igen Får idé

Anmäl
2014-01-16 22:59 #3 av: [flippjenny]

Been there, done that. Det är bara att lägga bakom sig och ta sig vidare. Hjälper inte att älta.
Jag gör avsteg ofta. I början var det stora avsteg, men de blir mindre och mindre var gång. Och hålet blir lättare att ta sig ur var gång.

Anmäl
2014-01-17 12:00 #4 av: kolissnålis

Jag har aldrig ägnat mig åt hetsätning, men läst en del om det.

En chipspåse, en chokladkaka och en halv påse lakrits (låt vara efter en måltid) räknas inte som hetsätning. Var inte för hård mot dig själv.

Se detta som att tillfälle att lära. Har du någon som du kan prata med detta om? Typ terapeut, om du har fått hjälp med din hetsätning tidigare? Många små handlingar ledde fram till detta. Jag tänker allt småätande av kolhydrater.

Ett vanligt mönster hos folk som har ätstörningar är att tänka "Shit, nu åt jag, nu måste jag svara med att inte äta." Tycker att det är just det du gör nu. Du funderar på att prova "the warrior diet" (man fastar 20 timmar och äter 4).

Jag tycker att du ska äta regelbundet, frukost lunch och middag. Öka också fettet i dina måltider - det ger en naturlig mättnadskänsla.

Om du är orolig för att gå upp i vikt av fettet så tror jag att du har ett mentalt problem som du måste ta tag i på en gång!

Som kvinna måste man också tänka på var i menscykeln detta hände. Var den oemotståndliga hungern/kolhydratsuget hormonellt betingad?

Anmäl
2014-01-17 12:12 #5 av: Mooniq

Man kör i diket, kammar till sig och kravlar upp igen. Thats it.. liksom

När jag har gjort en dikeskörning så överäter jag äggröra & bacon, jag ser till att vara övermätt 1-2 dagar, då faller suget att äta något annat bort, det är lättast för mig. Sen behöver du inte just äta ägg & bacon men överät annat, kött, fisk,fågel, skaldjur.

Sockermonstret lever djävul på insidan och om halva din hjärna är medveten om att du har slarvat en period så försök hålla kvar den tanken och inte köp hem sånt som du kan triggas igång på, som tex mejerier (förutom smör som du steker i eller gör kryddsmör av).

så gör jag och det funkar, efter ett par dagar är man uppe på banan igen, sockermonstret har somnat om och livet blir enkelt GladSol

Älta inte problem - skapa lösningar!! FunderarSkrattar


Anmäl
2014-01-17 15:28 #6 av: Hungerflickan

Tack för era svar!

Att äta mig mätt på fett hjälper oftast men inte alltid. Dessa sug efter kolhydrater kan ibland komma efter en fettrik måltid hur mätt jag fysiskt än är. Det handlar mest om känslor.

Men jag ska försöka äta mer regelbundet. Istället för att kompensera genom att inte äta alls dagen efter en överätningsdag. Det är svårt att bryta gamla tankesätt dock.

Anmäl
2014-01-17 18:39 #7 av: Zepp

Vi kör alla i diket med jämna.. eller ojämna mellanrum.. det är så livet ser ut och hampar sig!Förskräckt

Gäller det mesta vi gör, både mat, känslor, psykiskt och fysiskt!

Om vi alldrig körde i diket skulle vi heller inte veta var vägen befinner sig.. så ser livet ut.. en räcka med dikeskörningar som ger oss en uppfattning om hur vägen ligger och erfarenhet så att vi klarar att orientera oss!

Vi skaffar oss en mental karta och kompass, som sen hjälper oss senare!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-01-17 23:32 #8 av: Hungerflickan

Kloka ord!

Det som är min största svårighet är att hitta en balans och att veta vilka gränser jag ska ha.

 Äta strikt lchf funkar inte alls eftersom "förbjuden frukt smakar bäst" som det heter. Det blir en moteffekt och jag tänker på frasiga baguetter och nybakta kanelbullar dygnet runt, ja ni fattar grejen.

 Att bara strunta i allt och låta kroppen få det den är sugen på fungerar faktiskt bättre i så fall. Då blir relationen till mat avslappnad och konstigt nog blir jag då oftast sugen på bra mat (typ liberal lchf med visst fusk). Men tyvärr resulterar det oftast i att jag äter för lite och tränar för mycket vilket i längden orsakar en extrem hunger och överätning.

 Så jag måste helt enkelt tvinga mig till en matplan eftersom att lyssna på kroppen inte fungerar i längden. Tänk att det ska vara så komplicerat med en så grundläggande sak som mat :(

Anmäl
2014-01-17 23:35 #9 av: Hungerflickan

Och den överätningen jag får efter en period av "äta vad jag vill-dieten" är ju då inte så extrem men tillräckligt för att känna mig misslyckad och proppmätt.

Anmäl
2014-01-18 00:03 #10 av: Zepp

Att äta för lite och träna för mycket för att sen falla in i överätande är inte att lyssna på kroppen det är att vänta tills den skriker och slår bakut!

Du har ju redan kommit underfund med att det inte funkar, (dikeskörning?) återstår att hitta ett mat och träningsschema som fungerar.. det gamla gjorde ju inte det.

Det mesta handlar om något så tråkigt som planering.. så länge ingen annan gör det åt en.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2014-01-18 20:53 #11 av: Hungerflickan

Ja planering är väl a och o egentligen. Har svårt för att äta för mycket fett så har främst fokus på protein. Vet att fett dämpar sug och ger mättnad så det hade ju varit till hjälp för en som tenderar att överäta.. men tkr det är motbjudande. Och en del teorier menar att man lättare håller vikten om man slopar fettet (kalorierna). Så jag kör på protein och lite mer kolhydrater just nu.

Anmäl
2014-01-18 21:02 #12 av: Zepp

Ja det finns sällan någon anledning att äta för mycket fett, eller av något annat!

Klart man håller vikten om man håller igen på kalorierna.

Men det där har du ju nu prövat och falerat i, dags att dra vidare och äta annorlunda.. och öka fettet, dvs andelen fett av ditt energibehov.. samt ett nytt mat och träningsschema!

Att upprepa samma sak om och om igen och förvänta sig ett annorlunda resultat är självförnekelse.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.