Annons:
Etiketthälsa
Läst 15510 ggr
peoy
2014-01-16 17:53

40-årskontroll (sockerbelastning, glukosbelastning

Hej!

Har precis fått en tid för 40-årskontroll på min vårdcentral.

Såg i beskrivningen av vad som görs att det ingår en sockerbelastning, vilken jag gärna skulle avstå ifrån om det gick eftersom jag håller nere på kolhydratintaget och inte stoppar i mig en massa socker i vanliga fall..

Frågan till forumets medlemmar är.. hur har den provtagande sköterskan reagerat på en ev. invändning mot sockerbelastningen, eller om ni nämnt att ni inte äter socker (i alla dess former, dvs kolhydrater) ?

Bör jag "träna" inför sockerbelastningen ifall dom anser att den måste göras, och vad "förlorar" jag på att inte göra den (förutom att jag slipper några veckors magproblem, ledvärk och sömnproblem m.m ifall jag avstår) ?

/PeO

Annons:
hemul
2014-01-16 18:37
#1

Varför ska du göra kontrollen? Är det på egen begäran eller?

Vad som kan hända är att du kan klassas som diabetiker, så du bör nog definift tala om hur du äter.

http://high-fat-nutrition.blogspot.se/2007/10/physiological-insulin-resistance.html

Zepp
2014-01-16 19:34
#2

Äh va f*n.. du kan väl bestämma själv om du vill äta medeciner eller dylikt!

Såå.. när de nu erbjuder ett test så gör det då.. men du skall träna först, minst 50 gram kolisar i tre dagar före!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

peoy
2014-01-16 21:52
#3

#1: det är ett "erbjudande" från landstinget för alla som fyller 40, 50 eller 60 i år (sen vet jag inte hur dom tänkt, ska dom lyckas ha död på alla innan dom fyllt 70 ?)

#2: jobbigt att börja tänka på vad jag äter. när man fått vanan att slippa tänka ..
Måste väl kanske inte ta de sämsta alternativen av kolhydraterna.. möjligtvis potatis och ris även om min förra test med potatis gav lite orolig mage (bland de dagarna hade jag också mjöl inblandat, vilket jag kommer undvika helt den här gången)

Annars är det så att det jag äter av som fortfarande innehåller relativt mycket kolhydrater är vitkål, blomkål, broccoli, purjolök och paprika, men om jag ska få ihop en laddning på 50 gram av det per dag så blir det att plocka ihop ca ett kg av dom sorterna..

Det stod att provtagningen tar ca 2,5 timme, men det är väl för att sockervattendrickandet ska hinna verka i minst 2 timmar innan det andra provet.

kolissnålis
2014-01-16 22:09
#4

Sockerbelastningen görs för folk som ligger i riskzonen för diabetes, alltså folk som äter "vanlig" mat. Helt meningslöst för en frisk man på 40 år som äter LCHF. Säg NEJ. Om du vill kolla ditt blodsocker, ta ett HbA1c.

peoy
2014-01-16 22:18
#5

Verkar ganska meningslöst att sockerchocka kroppen om man normalt inte äter socker/mjöl/hinkvis med kolhydrater..

Ska ringa och kolla med dom vad sockerbelastningen har för nytta (enligt dom, för troligtvis får jag bättre svar här), och nämna mina kolhydratsreducerade matvanor..

HbA1c tas väl alltid vid blodprov ? Kommer kräva att få apo-kvot även hos dom den här gången (fick det hos den vanliga läkaren sist). Är det nåt mer man kanske ska passa på att kräva få ut ur blodprovet som tas ?

Zepp
2014-01-16 22:26
#6

Glukosbelastning eller postprandialt blodsocker talar om huruvida du är prediabetiker eller ej!

Dvs det mäter mest insulinresistensen!

" Vi hade inte hittat mer än 10-15 procent av patienterna med störd sockeromsättning om vi bara tagit fastevärdet på dem, säger Anna Norhammar, kardiolog på Karolinska Universitetssjukhuset i Solna, som deltagit i GAMI-studien där de höga siffrorna på metabola störningar bland hjärtinfarktpatienter upptäckts."

"För att upptäcka de här patienterna räcker det alltså inte med ett fasteblodsocker. Tvåtimmarsvärdet, efter ett glukostoleranstest eller måltid, säger mer. Patienter med typ 2-diabetes eller med försämrad sockeromsättning har ofta en störning i betacellernas funktion med en nedsättning av det första snabba insulinsvaret. Följden blir att blodsockret skjuter i höjden trots att fasteblodsockret kan vara normalt."

http://www.diabetolognytt.se/detta_nummer_2_3_2006/artikel14.html

Såå.. jag tycker det är bra att man tar glukosbelastningstest!

Du skulle kunna be om C-peptid prov.. det är ditt medelinsulin?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
peoy
2014-01-16 22:48
#7

hmm.. nåt vad jag precis tänkte på:


Tvåtimmarsvärdet, efter ett glukostoleranstest eller måltid, säger mer.

kanske man kan få göra testet efter 2 timmar med riktig mat (som man vanligtvis äter) istället för ett glas med socker ?

Får väl ta med mig gasolkök och stekpanna, 4 ägg, ett paket bacon, en paprika och några matskedar majonnäs (vilket är en måltid om jag inte ids göra nåt annat) till vårdcentralen och steka och äta där :)

Zepp
2014-01-16 22:51
#8

Grejen är väl att de erbjuder ett test.. jag hade inte tvekat att äta några potatisar i tre dagar!

Det är hur du hanterar glukos som är det intressanta.. inte efter en LCHFmåltid!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Margareta
2014-01-17 01:33
#9

HbA1c tar inte vårt landsting per automatik, det har jag som pre-diabetiker fått begära så fråga hur de gör med det. Betydligt intressantare än belastningen. Frukt eller potatis, möligen ris men INTE gluten om du varit utan länge. Synd att smutsa ner ett rent system.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

hemul
2014-01-17 06:49
#10

Den gängse uppfättningen är att man bör äta 150 g i 3 dgr, inte 50.

Mariajoh
2014-01-17 07:55
#11

Jag tycker du ska ta ett HbA1C, mycket bra fingervisning hur blodsockret varit senaste månaden och därför ett mycket rättvist prov. Tar vi på alla våra diabetiker som blir inlagda pga ketoacidos för att se om det var ett misstag eller dåligt skött diabetes. Det är ett prov våra endokrinologer gärna vill ha för att justera insulin etc.

hemul
2014-01-17 08:08
#12

Här tas det rutinmässigt. Likaså Apo. De gamla kolestorolproven slutade de med för många år sedan. Konstigt att det är så olika i olika landsting. Men ska bo på rätt ställe tydligen.

kolissnålis
2014-01-17 11:36
#13

Är inte en sockerbelastning ointressant för en LCHF:are? Vi äter ju inte socker i vardagen. Som att be en nykterist dricka alkohol för att kolla hur det står till med enzymerna som bryter ned alkohol. Om man nu ändå gör sockerbelastningen. Varför "äta upp sig" dagarna innan? Varför inte göra det som en LCHF:are? Om TS ska gå på hälsoundersökningen tycker jag att han ska gå som sitt rätta jag.

Annons:
Zepp
2014-01-17 21:50
#14

Sockerbelastning är rätt ointressant för en som äter LCHF, men det kan vara intressant att få reda på hur frisk/sjuk man är för övrigt.. om man inte hade ätit LCHF!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

peoy
2014-01-18 18:25
#15

Zepp: du menar väl kanske så, att sjukdomen / problemet med att bryta ner sockret finns där oavsett om man äter socker eller inte ?

Om det är som 'hemul', i svar #10 skriver, att jag bör trycka i mig 150g kh/dag i 3 dagar, så får jag svårt att komma på nåt att äta för att komma upp i såpass mycket.. Har ingen större lust att trycka i mig 1kg potatis till laxen eller leverbiffarna (även om jag skulle få i mig det), eller närapå lika mycket ris till kycklingen..

Gluten är uteslutet eftersom jag lagt av med det för flera månader sen (förutom det medvetna fusket innan dietistbesöket), och som jag skrivit tidigare troligtvis inte tål det heller. Blir också dålig av socker som nån gång fått följa med i en negerboll eller så (senast när 3-åringen fyllde 4 för några dagar sen).

HbA1c kanske inte tas hos alla vårdgivare i samma landsting utan att man ber om det, iom att det är vårdcentralen som beställer labbsvaren den här gången så kan det vara lika att kolla upp att det tas. Apo har jag bara fått veta en gång, och det var på egen begäran.

LDL och HDL + totalkolesterol är det jag fått med på alla tidigare provtagningar, men bara fejkat LDL (Freidwall) som också blir fel vid LCHF-kost (det ska ju tydligen numera gå att mäta).

peoy
2014-01-18 18:49
#16

Fler tips på vad jag ska försöka få ut av labbsvaren på blodprov ? Mätning av nivån D-vitamin kanske ? Går det mäta nivåer på andra vitaminer och mineraler ?

.. eller finns det risk att jag hamnar på landstingets svarta lista över jobbiga (för friska) patienter (dåliga kunder) om jag begär sånt ?

Zepp
2014-01-18 19:40
#17

Ja det är lite det jag menar.. själv hade jag varit lycklig om jag fick reda på den fysiska orsaken till mina höga blodfetter!

Då har jag något att förhålla mig till och kan själv påverka förloppet.. hur som helst kan det vara bra att inte förvärra!

Okej.. jag går Hemul halvvägs till mötes.. och säger 100 gram!

Håller med.. besväret med att ändra på kosten och det totala tomma i huvudet för att komma på hur man skall äta 100 gram kolisar om dagen och ändå nyttigt är hur som helst en intressant iaktagelse!😮

Man kan mäta flertalet vitaminer och D-vitamin är rätt vanligt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lilltilda
2014-01-18 21:12
#18

Men alltså, att äta 100-150 g kolhydrater ser jag inte ens som en svårighet. En kolhydratsdag skulle t.ex. bestå av ett 200 g stort äpple och 100 g kiwi, 400 g potatis, 200 g cashewnötter.
Detta skulle totalt bli ca 150 g kolhydrater utan någon närmare anstränging. Det är såna tillbehör och snacks som man förr kunde tugga i sig utan att ens fundera. Komplettera med din vanliga proteinkälla.

~God loves you, and I´m trying! ~

peoy
2014-01-18 23:33
#19

Det är väl inte så svårt att "komma upp i" 100-150g, men det blir ju en konstig omställning att behöva tänka på dom där kolhydraterna igen dagarna innan provtagningen.. Det är betydligt enklare att undvika kolisarna än att försöka komma på vad man ska äta för att få tag på dom..

Kan väl i värsta fall komplettera mitt dagsintag med 250g russin i 3-4 dagar… Har ju en hel månad på mig att fundera fram nåt (eller kanske tillochmed helt glömma bort att jag skulle äta onyttigt några dagar)..

Kanske kan få bli potatis till nån maträtt också om jag inte glömt bort, och om de 5kg jag skaffade som alternativ åt barnen för 4 månader sen fortfarande är vid liv när det är dags..

Lilltilda
2014-01-19 00:25
#20

#19 Gör inte så stor sak av det. Fundera på vilka kolhydrater du skulle vilja äta och välj ut såna som innebär att du samtidigt får i dig näring. Det finns ju bättre och sämre alternativ. Jag har av hälsoskäl ökat mitt kolhydratsintag även om jag fortfarande äter en liberal lchf. Rotfrukter, frukt, nötter, en å annan potatis. Det gäller att välja vettiga kolhydrater som ger så mycket fördelar som det går.

~God loves you, and I´m trying! ~

Annons:
peoy
2014-01-19 10:05
#21

Det är väl så att det är potatis och ris jag "saknar" mest av det jag åt tidigare.. Kan nog vart 10:e år offra mig för korvstroganoff och ris, leverbiff och potatis (de två rätter jag inte kommer på nåt bra alternativ till) och möjligtvis lax och potatis (lax äter jag ju ändå såklart, men med broccoli eller vitkål istället för potatis).. Kan såklart även äta ris till kyckling som annars även det alltid kombineras med vitkål..

Det knepiga är att behöva tänka på att komma upp i lagom mängder för att förbereda för testen..

Ska vara lite noga med att tänka på hur min kropp reagerar på kolhydratintaget i kosten den här gången, och helt låta bli gluten i experiment nr 2..

Vill inte tillbaks till att äta citodon, pronaxen och imovane dagligen.. (har sovit gott de allra flesta nätterna de senaste 4 månaderna)

Margareta
2014-01-19 10:13
#22

Ris klarar min mage bättre än både gluten och potatis. Av kolhydrater totalt är det vanligt socker som påverkar mitt mående minst negativt. Efter mina 9 år på LCHF är jag helt säker på att förbli glutenfri resten av livet, då mår magen bäst. Mjölksockret ger mig gaser och stärkelsen knip och gaser, men socker märker jag inte på samma sätt. Allra helst inte om det kommer som honung. Att jag väljer att avstå från socker/honung är pga sug och blodsocker.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

hemul
2014-01-19 10:31
#23

En rejäl portion potatis, en dito ris och en stor fruktsallad.

175 g potatis (typ 3 lite större)
85 g ris (drygt 1 dl okokt)
125 g banan (två små)
150 g apelsin (1 stor eller 2 små)
100 g importäpple
100 g vindruvor
_________________
153 g kolhydrater

Sen kan du ju byta ut ifall du vill sockra fruktsalladen, dricka ett glas mjölk o.s.v.

Det är faktiskt mycket svårt att komma upp i katastrofala mängder kolhydrater utan spannmål och socker. Har räknat på det förut. För de flesta skulle det säkert räcka med att skippa dessa två för att må bra.

Kajak11
2014-01-19 11:33
#24

#17. Du har nog skrivit om kolesterol annanstans här men är det ärftlighet du nämnar? Hur funkar motion mot blodfetterna? Jag tyckar att jag har läst alllt möjligt men kommar inte till klarhet här runt LCHF och fettar. Det finns kostrådgivare som tyckar att vi fortfarende måste undvika dom animaliska fettar på trots av att rådgivarna är positiva till LCHF och low carb mat. Dom kommar inte överens här. Men nu är det 5:2 som är grejen för hälsan enligt många kostrådgivare och läkare och då betyr det ju att vi igen måste lägga kalorie intaket ner för bättre hälsa. Alltså bättre värden. Jag vet inte. Kanske vi bara måste inse att det är bäst att vara lite småhungrig genom dagen och kvällen? Oavset ätr man antiinflammatorisk kost får man bättre hälsa är jag överbevist om och då blir alla värden bättre. Det måste dom ju om kroppen "healer" sig själva. Och till tråden: Jag har inte provat en sockerbelastning test men om man höjer kolhydratinntaket med dom "snällaste"kolhydrater gör det nog minst dårlig påverkan. Om du trivs med lite ris och lite potatis typ? Frukt höjar blodsockret typ söt frukt och blir som vanlig socker. Alltså kraftig höjning direkt.

Orakletidelfi
2014-01-19 11:41
#25

# 23 I minmat blir det där du räknar upp 165,9 gram kh. (var tvungen att kolla, trodde faktiskt det skulle bli ännu mer) 

Om man tar bort vindruvorna blir det ca 150.

hemul
2014-01-19 12:22
#26

Min Mat använder väl SLVs databas antar jag? Jag använder Finelis värden när det går.

peoy
2014-01-19 22:40
#27

Här är en variant som jag skulle kunna äta 2-4 mål om dagen av också (skrev in den på nån av de otaliga siter som finns för uträkning av värdena)..

Trodde den skulle få ett högre energivärde, men den hamnar ganska lågt.. 1 portion = ett halvt kilo (ryms precis i en sån där liten oval glassburk som man har kvar några från sitt förra liv av):

Vegangryta med spår av kött och fläsk

En liten blandad gryta med kött, fläsk och grönsaker

Ingredienser
Anvisningar
  1. bryn köttet i smör täck nästan med vatten he i lagerblad, vitlök och köttbuljongextrakt låt puttra medan du hackar gul lök, rödbeta, kålrot he i grytan
  2. hacka purjolök, paprika och morötter he i grytan låt puttra stek fläsket under tiden
  3. he i grädde, soja och timjan på slutet och låt puttra en liten stund till

Näringsmässigt sammandrag:

Det finns 930 kalorier i en portion av Vegangryta med spår av kött och fläsk.

Kalorifördelning: 55% fett, 19% kolh., 26% prot.

Näringsvärden

per portion

Energi

3891 kJ
930 kcal

Protein

62,18 g

Kolhydrater

44,09 g

Socker

22,26 g

Fett

56,6 g

Mätttat fett

26,139 g

Enkelomättat fett

21,206 g

Fleromättat fett

3,014 g

Kolestrol

236 mg

Fiber

9,9 g

Natrium

694 mg

Kalium

1326 mg

Hade räknat med att det skulle bli betydligt mer än 930kcal per portion av det där..

En annan variant på samma tema (utan rödbetor):

Vegetarisk köttgryta med spår av grönsaker

Vegetarisk köttgryta med spår av grönsaker, baserad på receptet från Arla: http://www.arla.se/recept/byga…

Ingredienser
Anvisningar
  1. Tärna köttet och bryn det i smör, salta och peppra lite lagomt. Tillsätt vatten, lagerblad, vitlök och buljongtärning (fond) och låt puttra i ca 30 minuter medans du hackar det gröna.
  2. Skala och skär lök, morot och kålrot i bitar och he i grytan. Koka ca 15 minuter och skiva och he i purjolöken. He i grädde, soja och timjan och låt koka 5 min till.

Troligtvis ungefär samma näringstäthet/kg (har räknat med 7 port):

Näringsmässigt sammandrag:

Det finns 1176 kalorier i en portion av Vegetarisk köttgryta med spår av grönsaker.

Kalorifördelning: 60% fett, 15% kolh., 25% prot.

Näringsvärden

per portion

Energi

4920 kJ
1176 kcal

Protein

73,68 g

Kolhydrater

43,98 g

Socker

17,43 g

Fett

78,66 g

Mätttat fett

37,301 g

Enkelomättat fett

29,159 g

Fleromättat fett

3,274 g

Kolestrol

314 mg

Fiber

7,8 g

Natrium

1076 mg

Kalium

1782 mg

Annons:
peoy
2014-02-16 00:24
#28

Har försökt hålla koll lite på vad jag äter (framförallt för hur många jag brukar äta) inför kommande 40-årskris..

Äter bara för 1,5 person nu när jag försöker hålla ner matintaget, anpassade idag mängden till middagen efter det jag redan stoppat i mig (även om det inte ens enligt mig själv var särskilt mycket, bara 5 ägg, en halv paprika, ett paket bacon och en stump purjolök)..

Misstänker att jag inte behöver fundera så mycket på vad jag äter den kommande veckan, utan bara äta "som vanligt" och hålla mängderna rimliga..

Har under den gångna veckan ätit mellan 24 och 100g kh/dag: 3 dagar mellan 24 och 30g, en dag närmare 100g (slukade en 100g 70% choklad på kvällen, fast den var ju mer fett än kh), och de två överblivna dagarna 50-60g, morgondagen är ju oäten än..

miamaria5
2014-02-16 10:39
#29

Jag skulle göra den övriga hälsoundersökningen, men avstå från sockerbelastningen.

peoy
2014-02-17 09:01
#30

Den övriga undersökningen är jag inte tveksam till, utan det är den enligt mig onödiga sockerbelastningen när jag inte äter sån mat i vanliga fall (förutom vid lite fusk ibland, men då är det inte socker från mjöl som intas., vilket en stor del av den europeiska befolkningen lever på)..

Fast om jag gör sockerbelastningen (och denna vecka, veckan före, kämpar mer med att hålla kolhydraterna nere, för det är bara vitkålen, purjolöken och paprikan som håller upp intaget), och dom "kommer fram till" att jag har diabetes.. då kanske jag får en sån där liten manick att hålla koll på blodsockernivåerna med :)

Skulle köpt gasolköket(plattan) när jag var på Jula igår.. ställa upp utanför vårdcentralen och göra riktig mat inför sockerbelastningstesten istället för deras sockervatten..

peoy
2014-02-22 15:01
#31

Snart är det dags (måndag)..

Började kolla igenom lite gamla provsvar för att se om det kanske går ha de som underlag för vad dom ska ta reda på vid blodanalysen..
Kollade också vad lite olika saker är för nåt, och stötte bl.a på nåt som heter "Ery-MCV"

Tydligen är det dåligt oavsett värde enligt:

http://oldwww.ltdalarna.se/analysforteckning/utforlig.asp?analysKod=B_MCV_M1

På det av mina labbsvar som innehöll den analysen var mitt värde 90, referensvärde 82-98, dvs jag ligger mitt i skalan, och då är det ju dåligt enligt den där dalska sidan:

Normalt vid:
- Sekundära anemier
- Akut blodförlust

Vad står "B-" resp "P-" före något av värdena för ? Tänkte logiskt och antog att "B" står för blod, och "P" för piss, men så enkelt var det ju inte, eftersom kolesterolet ("P-LDL", "P-HDL", "P-ApoA1" osv) mäts i blodanalysen..

peoy
2014-02-24 13:42
#32

Har nu varit och sockerchockat mig, fick inte så många resultat idag annat än just glukosvärden före och efter..

Mina förberedelser veckan före har inte varit några speciella, utan jag har försökt skriva ner allt jag ätit i FatSecret och konstaterat att jag i genomsnitt ätit mat för 1,6 person/dygn.

Gårdagen var planerad att fasta helt och hållet, förutom mogonkaffet, men det fick bli ett halvt paket bacon, 3 ägg, purjolök, paprika och majonnäs till en ganska sen middag (klar före kl 20). Totalt matintag under gårdagen stannade ändå under 100% (1132kcal/57%).

Kolhydratintaget har varit mellan 60 och 225 gram under de 7 dygnen före (söndagen ej medräknad)

Dagens provresultat:

Vikt:
Jag fick veta att jag vägde 69kg med vinterkängor och innekläder (alltså en ganska onyttig information, får väl väga kläderna ikväll), senaste vägning hemma för några dagar sen (och stabilt i flera månader): 66,5kg

Blodsocker:
4,0 i blodsocker efter fastande natt
6,4 efter drickandet av sockervattnet (Gluco 75), uppmätt 2 tim efter

Blodtryck:
113/70 (påstås vara lågt, men det har alltid legat därikring)

Tjocklek:
80cm tjock är jag tydligen, 6cm tjockare än min egen senaste mätning

Får veta hur illa mina kolesterolvärden är vid återbesöket i slutet på nästa vecka. Dom tar inga Apo-värden i Skellefteå "för att det inte är en standard", och kan inte skicka vidare rören till Umeå för analys. Dom tar inte heller långtidsblodsocker eller medelinsulin, och inte heller går det att få nån status på nivåer av vitaminer och mineraler.

Upp till toppen
Annons: