Annons:
Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 5564 ggr
m87
2014-01-14 16:50

Mandelmjølk i brødbak osv

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Har typ 10st "mandelmjølkar" som går ut i februari, så jag måste anvænda upp dom! Har tænk å baka lchf brød & pannkakaor och ev frysa ner…men ær ganska ny på detta & har inte hittat nå bra recept egentligen. Hur anvænder ni nøtmjølk i eran kost? :)

Annons:
crikarlshamn
2014-01-14 16:57
#1

Bakar inte men värmer, blandar pepparkakskrydda plus kademumma i, dricker som chai.

Går dock nog inte att frysa.

Eller prova att frysa en dl, det kanske går?

m87
2014-01-14 17:01
#2

Gott! Ælskar chai te.

Jag tænkte mest på att baka mycket, och frysa in brød osv :) Inte frysa sjælva mjølken alltså.

Nachtaktiv
2014-01-14 17:16
#3

Om du har chiafrön så kan du blanda till en chiapudding, när de hamnar i vätska så blir den som gelé efter en liten stund. Blanda i steviasötning och vaniljpulver också, så blir det riktigt gott. Chiafrön har dessutom hög halt av omega-3, har jag läst. :)

m87
2014-01-14 17:22
#4

Ja, det æter jag næstan varje dag:) Gott eller hur!?

Men mitt "problem" ær att alla mjølkkartonger går ut om några dagar så jag behøver gøra storbak :D Men vet inte om mandelmjølk funkar så bra i brød osv..hittar inga recept heller, allt innehåller bara mjøl..mandelmjøl, kokosmjøl osv.

Beate
2014-01-14 18:26
#5

Hm.. kan ju vara knepigt att hinna använda mjölken.. jag brukar ha mandelmjölk när jag gör proteindrink efter träning.. och som nån annan sa så har jag det i chai-te också.. Ibland när vi gjort egen mandelmjöllk så bakar vi mandelmuffins på pulpen som blir över och då brukar vi spä med lite mandelmjölk för att få bättre konsistens och smak.. men det är inga stora mängder…

Kanske går att göra glass och frysa in? Pannkakor? Paj/gratänger där du gör äggstanningen på ägg och mandelmjölk?

Orakletidelfi
2014-01-14 19:04
#6

Leta upp pannkaksdieten, där finns recept på pannkakor, vätskan däri är grädde och vatten eller mjölk fast så stora mängder är det väl inte… och att göra stora mängder tar nog en vanvettig tid… varje pannkaka tar flera minuter att steka…

sök på sajten den finns härinne.

Annons:
Orakletidelfi
2014-01-14 19:20
#7

Funkar det verkligen inte att frysa själva mjölken? Det tycker jag skulle vara det bästa. Då kan du ju ha mjölk hela våren, typ!

m87
2014-01-15 08:28
#8

Tusen tack! .. ska kolla upp pannkaksdieten & allt det andra. Ja det bästa vore ju att frysa själva mjölken, kan prova med 1dl och se om det funkar;)

hemul
2014-01-16 07:09
#9

Men baka ett bröd och se hur det blir. Blir det bra är det ju bara att köra.

Orakletidelfi
2014-01-16 07:40
#10

Ja men hon har ju inte fått ett enda recept på något bröd där det är nån mjölk i… de flesta lchf-recept har ju ingen direkt vätska i utan bara  ägg…   är det en dl i så blir det 100 satser om 10 liter ska göras åt… nej jag tror inte riktigt på att baka upp alltihopa… eller ens ett par liter.

hemul
2014-01-16 07:59
#11

Aha! Men det kan jag nog bidra med. Har ett här som jag bakar ofta.
http://forum.fetbobba.net/index.php/topic,3355.0.html

Men jag tror man kan modda de flesta recept som bygger på svällande fibrer. Grejen är att först göra en ganska fast gegga av fibrerna och vätskan, som en fast deg, och sedan blanda i äggulor. Äggvitan vispas för sig och ger volymen och porositet. Det går nog helt utan mjöl också, men jag kör alltid dr Kwasniewski-stuk på bröd, för en väldigt liten mängd mjöl gör mycket för "brödigheten". Rismjöl går utmärkt så slipper man gluten o.s.v.

hemul
2014-01-16 08:04
#12

Just ja, provar du mitt recept så kan du nog minska vätskemängden något. Mjölk är ju tunnare än fil liksom. Men kör på känn. Känns smeten lös så sätt till lite mer av fibrerna och tvärtom. Degen (den första) ska vara fast, men så man fortarande kan bearbeta den med en sked, som en kakdeg ungefär. Den slutliga smeten är fluffig.

Jag gör dem tunnare nu och kör på 30 g rismjöl och 35 g kokosmjöl (allt annat lika), så det blir fler kakor och motsvarande mindre mängd kolhydrater (och annat) per kaka. 28 kakor är en vanlig sats och då blir det så här (bakat på fil):

fett: 1.6 g; protein: 1.7 g; kolhydrater: 1.4 g

Marianns LCHF Mat & bak
2014-01-16 12:41
Annons:
Orakletidelfi
2014-01-16 17:48
#14

# 12 ja men så bra två dl vätska ungefär, då behöver hon bara göra 50 satser  😛

hemul
2014-01-16 18:28
#15

Pja, går bra att frysa. 😃

Men allvarligt, det är nog himla svårt att göra av med så mycket utan att använda *gulp* mjöl i större mängd och det skulle bli en jäkla massa bröd då också - sådär 20 långfrallor va? Är lite nyfiken på varför denna mängd inköptes från början.

hemul
2014-01-16 19:57
#16

Ha ha! 40 långfrallor! Jag googlade upp ett recept och en halvliter får man två frallor på. 😃

m87
2014-01-19 20:28
#17

Tack!! :D anledningen till att jag har så mkt är föratt jag köper "backar" med typ 15 mjölkar, när jag är i sverige. Denna mandelmjölken finns inte i oslo där jag bor. Köpte en back i sept typ och tänkte inte på att jag åkte till thailnd 1nov till 10 jan. :P .. Hoppas förklaringen stillade din nyfikenhet #15 Skall prova brödreceptet annrs är det nog smoothies som gäller. Ca 3 dl/dag går det åt.

Orakletidelfi
2014-01-19 21:14
#18

I den här länken står om att man åtminstone kan frysa in hemgjord mandelmjölk, så det borde ju gå med köpe med!

http://giftfri.wordpress.com/2011/10/14/mandelmjolk-en-bra-bas/

Upp till toppen
Annons: