Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 5135 ggr
My.new.way
2014-01-11 20:09

Söta teer och lchf

Jag började nyligen äta en LCHF kost och jag har alltid druckit mycket te, gärna söta teer utan mjölk eller grädde i. 

Vad tycker ni om dessa söta teer? tex javascript:nicTemp();

Smaken är väldigt söt men te innehåller knappast några kalorier eller superlite. Blir det ett insulinpåslag av ett sött te? 

Är det dags att överge dem och isåfall har ni något gott te att rekommendera? :)

Jag har börjat resan och det ser jag som ett avklarat mål, av många som komma skall. Stjärnor 

Dessutom gillar jag att använda onödiga smilies.Spöke

Annons:
tlover
2014-01-11 20:32
#1

De flesta smaksatta teer smaksätts med aromer så dom borde vara ok vissa har däremot kolabitar bland tebladen (ofta lösvikt) och dom kanske man ska undvika om man vill undvika kolhydrater.

Men på påste tex ska det ju stå vad som är i, lösteer i butik ska man kunna fråga personalen vad som är i.

Jag kan inte LCHF men jag kan te och hoppas att jag har kunnat hjälpa lite iallafall

l'm back

My.new.way
2014-01-11 20:44
#2

Tack, lite mer vet jag nu :)

Jag har börjat resan och det ser jag som ett avklarat mål, av många som komma skall. Stjärnor 

Dessutom gillar jag att använda onödiga smilies.Spöke

konichiwa
2014-01-11 21:42
#3

Innehållet bör stå bak på kartongen. Men du bör utgå från att smakar det sött så är det sötat. Ditt val om du vill undvika kolhydraterna eller inte.

tlover
2014-01-11 22:13
#4

#3 Det beror ju på vad man kallar sött.

Jasminte skulle jag kunna kalla för sött el mot det söta hållet och (riktigt) jasminte har bara torkat tillsammans med jasminblommor sen plockas dom bort så det har bara smaksatts med doften av blommorna.

De smaksatta teer som är mer vanlig här i väst har däremot "tumlats" med aromer, ev har blomblad el liknande tillsatts för syns skull (men det gör oftast inget eller litet med smaken) men det gör ju inte så att det frisätts kolhydrater från aromerna.

Det finns däremot teer där man tillsatt "smågodis" för smak och syns skull tex kola el liknande dom smälter oftast så dom tillsätter kolhydrater m.m men det ska stå på innehållsförteckningen.

l'm back

smurfis
2014-01-12 18:57
#5

Jag tycker inte du behöver överge dem helt men det kan vara så att den söta smaken triggar igång ditt sötsug?

Jag har märkt att efter ett tag med LCHF så ändrar man också smak. Saker jag tidigare inte riktigt gillade tycker jag nu om och saker jag förut tyckte om gillar jag inte alls längre. Tycker mycket är för sött som jag tidigare inte ens tänkte på. Jag ville t ex alltid ha socker i mitt te men det vill jag inte alls ha nu. I början hade jag stevia innan jag vande mig av.

konichiwa
2014-01-12 19:10
#6

Jag har ändrat smak när det gäller kryddor. Är inte förtjust i vitlök längre, eller indiskt kryddad mat. Tråkigt :-(

Annons:
L123
2014-01-22 19:22
#7

Vanligt lipton te har bara aromer av olika smaker och inget socker (förutom vissa). Det finns även örtteer som är riktigt söta (utan socker) gjorda på t ex kanel, ingefära,vanilj, carob etc. Dom är ofta koffeinfria vilket kan vara bra på kvällen. 

För min del kan te ibland fungera mot sötsug. Om jag känner mig lite sugen på nått sött brukar jag dricka en kopp te och sen är jag nöjd. Alla är ju olika så det bästa är att testa och se om det triggar ditt sötsug eller inte.

Upp till toppen
Annons: