Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen - Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi

Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Vi som har/har haft fibromyalgi

Värk av kolhydrater?

2014-01-11 10:24 #0 av: cherra

Ni som har/har haft värk och blivit bättre med LCHF, hur känner ni er om ni ökar på kolhydraterna? Jag har varit "tvungen" att äta utemat och därmed mer kolhydrater (och säkert av sämsta sort) i två dagar den här veckan. Nu har jag fått tillbaka en del av den värk som jag tycker har blivit bättre sedan jag började med LCHF. Men det är nu två dagar sedan, borde inte kolhydratchocken ha försvunnit ur kroppen?

Är det i själva verket så att jag försöker skylla en uppseglande influensa på kolhydrater?

Några erfarenheter?

Anmäl
2014-01-11 10:41 #1 av: korseett

Kommer som ett brev på posten och alltid om det kommit med spannmål. Min värk är mycket känslig för spannmålen. Däremot potatis ger inte samma utslag. Jag har en del uppdrag som innebär att jag inte alltid kan säga nej till kolhydrater men skademinimerar då istället.

Anmäl
2014-01-11 11:19 #2 av: ashe

Japp, värken tillbaks, en dag till en vecka.

Anmäl
2014-01-11 11:38 #3 av: Nachtaktiv

Även om jag inte led av värk innan jag började med lchf så kan jag få det om jag äter kolhydrater, oavsett om de är "bra" eller "dåliga". Huvudvärk, värk i benen, en slags genomgående värkande trötthet i hela kroppen (senaste var väl nu vid jul)... Det går över efter ett par dagar till en vecka för mig när jag väl återgår till mina lchf-rutiner. 

Anmäl
2014-01-11 11:40 #4 av: cherra

Tack! Då har jag facit. Just spannmål blev det en del och det är det jag annars har lättast att undvika. Nästa gång ska jag testa att konsekvent undvika spannmål och "se mellan fingrarna" med andra kolhydrater.

#1 Hur skademinimerar du korseett? Jag ska snart iväg på en tvådagarskonferens på traditionellt konferenshotell. Att jag hoppar kakor och godis är självklart, men resten? Har du några tips?

Mat är ju i dessa sammanhang inte bara föda utan också ett socialt kitt och att vara alltför "avvikande" leder i det här sammanhanget till ett utanförskap som jag inte önskar mig.

Tack # Ashe. Vid tidigare små avsteg har det gått över ganska snabbt men kanske det blir svårare för varje gång eller så är det för att det blev två dagar och flera gånger under de två dagarna.

Känns skönt att veta att jag inte är ensam

Anmäl
2014-01-11 11:56 #5 av: korseett

Jo ibland kan det vara vänliga damer som bakat och gjort i ordning kakor som smörgåstårta. Skademinimering med bra kost före och efter och vid tillfället äta minimalt av det som erbjuds. Inte alltid läge att tacka nej alltså.

Anmäl
2014-01-11 12:01 #6 av: Kajak11

Grönsakor. ...och sallad..kött...fisk...fågel....och ost..och inte mjöl och sockar...om det finns fika så inte....kaffe med grädde kan du tacka ja till...Annars får man säga att man inte tåler det. Bättre än vecko med värk.. Taler ochså av erfarenhet.

Anmäl
2014-01-11 12:05 #7 av: ashe

Min taktik när jag äter med andra är att lägga ett salladsblad över halva tallriken så att bristen av ris eller potatis inte är så tydlig. Under - en stooor klick smör om det finns. Annars rikligt med olja. Åsså låtsas som ingenting.

Fika är svårare men om det finns ost så tar jag en bit, gärna med smörklick inrullad. Åsså låtsas jag som ingenting.

Frågar någon om min mat svarar jag oftast bara ja eller nej och pratar sedan om annat. Å låtsas som ingenting.

För mig är vetemjöl värst. Socker smakar numer illa men gör inte så stor skada i små mängder.

När jag vill missionera eller prata eller informera om LCHF gör jag det, men sällan sällan vid ett matbord.

Anmäl
2014-01-11 12:27 #8 av: Kajak11

Jag säger jag blir dårlig...ibland....har varit snäll för länga. Men inte nu i januari:-) kaffe latte på helmjölk annars.

Anmäl
2014-01-11 13:02 #9 av: Sammet1

Spannmålsfritt är viktigast för mig också, så det brukar jag säga till om på restauranger, konferenshotell osv. Bufféer är enklast, då kan man plocka själv det man vill ha. Á la carte fungerar oftast också, för då är det oftast renare råvaror och stekt i riktigt smör, samt att personalen ofta är serviceminded och verkligen går in för att göra kunden nöjd.

Sämst är enkla lunchrestauranger där maten läggs upp färdig på tallrik. Då brukar det vara svårast att specialbeställa, och personalen brukar ofta ha svårt att förstå vad man menar (erbjuda glutenfritt istället, inte kunna skilja på smör och margarin, inte kunna svara på vad som ingår i såser etc.).

Om jag kan, brukar jag ha med mig lite nödmat att fylla på med, inte minst för att det är enklare att avstå frestelser om man är ordentligt mätt.

Anmäl
2014-01-11 14:13 #10 av: kaisakavat

Nu är ju jag o-frisk med diagnostiserat dysfunktionellt nervsystem. Så jag har alltid ont mer eller mindre, lite här och var på olika sätt. Men helt klart: Ju mer kh desto mer värk, smärta. 

Om det har med kolhydrater i sig att göra, eller om det är annat i kolhydratkällorna som är orsaken, det vet jag ju egentligen inte. Men en stark teori är väl att det handlar om uppblossande inflammationer. Åtminstone bland annat.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.