Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4324 ggr
LottaLarsson
1/8/14, 7:34 PM

LCHF-Klurigt

En fråga: När jag gör egen bea använder jag 4 schalottenlök, de är med när  jag reducerar ner en blandning av vitvinsvinäger, vitpeppar, vatten, persilja och schalottenlöken. 

Reduktionen silas av och man använder bara vätskan.

Blir kolhydraterna kvar från löken eller slänger jag bort dem? *S*

Registrerar allt jag äter så jag undrar om det blir rätt när jag lägger in 4 schalottenlök - för jag äter ju inte dem.

Kanske en korkad fråga men jag får ingen rätsida på den.

Vad tror ni?

Annons:
Orakletidelfi
1/8/14, 8:50 PM
#1

Du kanske kan jämföra med värdena för bea i minmat, t.ex. och i din och se vad som verkar rimligt, bea görs väl tämligen likadant oavsett.

BéarnaisesåsPer 100GramEnergi kcal:431,00Energi kJ:1803,00Proteiner:2,60Fiber:0,10Kolhydrater:1,40Vatten:47,90Alkohol:0,00 Fetter:Fett:46,90

LottaLarsson
1/8/14, 8:53 PM
#2

Jaa att jag inte tänkt på det - jag ska kolla. Tack!

Orakletidelfi
1/8/14, 9:53 PM
#3

Värdena jag la in var från minmat.

LottaLarsson
1/9/14, 5:31 PM
#4

Ja jag förstod det, nu har jag jämfört med den bean jag gör.

Om jag tar 100g av min så blir det 69g fett 5g protein 6g kolhydrater.

och då har jag lagt in 4 scharlottenlök.

Jag blev inte så mycket klokare men å andra sidan så äter man ju inte 100g i stöten så det är ju inte så mycket att orda om egentligen med 6g kolisar per 100g.

Lite onödigt petigt av mig att ens fundera på det *S*

Orakletidelfi
1/9/14, 5:48 PM
#5

Jo men värdena från minmat indikerar ju att det mesta av lökens kh inte stannar i bean så du kan nog räkna med detsamma som i den.

LottaLarsson
1/9/14, 5:58 PM
#6

Ja jag kan tro att det är lite högt Kolh värde i min. 

Men jag har högre fett och protein också så kanske de är gjorda lite annorlunda. 

Låter nog mina värden ligga kvar så får jag ta hänsyn till det när jag läser av min dagsranson på kolisar i Matdaboken - men eftersom jag äter ca 20g i stöten så blir det inte så mycket i alla fall.

Annons:
opssk
1/9/14, 6:03 PM
#7

I skaldemans gi-noll skriver han i nåt recept att man ska steka med lök, men kasta bitarna innan man äter. Det borde vara mindre kh i såsen eftersom man silat bort lökbitarna…?

LottaLarsson
1/9/14, 6:43 PM
#8

Ja du har rätt - hm jag har läst Skaldemans böcker men det hade jag missat/glömt. Vad bra då kan man använda löken till smaksättning utan att det blir kolisar.

Wildrat
1/9/14, 6:54 PM
#9

Du gör ju bean på smör och det är nån enstaka kolhydrater i smöret (laktos). Köpebean är gjord på olja (så egentligen är det majonäs med beasmak) så där blir det mindre kolhydrater. Samma med proteinet.
Men jag tror du kan låta bli att räkna med löken…

Orakletidelfi
1/9/14, 8:18 PM
#10

Men det var hemgjord bea som jag tog från minmat (tror jag) det fanns ett par olika. 

Smör har (enl minmat som ju har slv:s listor 0,4 gram kh per 100 så det är ju i princip försumbart om du tar 20 gram av såsen.

Upp till toppen
Annons: