Annons:
Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 4333 ggr
LottaLarsson
1/8/14, 6:41 PM

Tips - äta utan att det blir så mycket protein

Hej

Jag har upptäckt att jag lättare kommer i ketos om jag håller mig till straxt under 70 g protein per dag. Vissa dagar som idag har jag redan kommit upp i 64 protein och har ännu ej ätit någon middag.

Jag behöver tips på vad jag kan äta utan att det blir så mycket protein

Så här ser det ut just nu 76 fett 64 protein 9 kolh totalt 997 kcal

Jag har enligt Matdagboken där jag registrerar allt jag äter 551 kcal kvar att äta idag.

Som jag ser det kan jag bara ta en kaffe med äggmjölk och kokosfett. Allt annat jag tänker på blir en massa protein - jag vill ju inte äta massa kolisar heller såklart *S*.

Har ni några andra tips skulle jag bli superglad.

Annons:
jamtlandstjej
1/8/14, 7:39 PM
#1

Väldigt lite kalorier på en dag är min första tanke… Varför så lite?..

LottaLarsson
1/8/14, 7:47 PM
#2

Enligt Matdaboken skall jag klara mig på 2048 kcal per dag.

Då har jag angivit att jag inte rör mig speciellt mycket så det är kanske därför det är lågt. Eftersom jag sen vill gå ner så dras det av 500 kcal så totalt på en dag 1548 kcal.

 Jag hade otroligt svårt att komma igång med viktnedgången men har hamnat rätt nu verkar det som med att ligga på den mängden mat och max 70g protein per dag. Min målvikt är 75 kg så i början låg jag på 75g protein per dag men jag kom inte i ketos men när jag minskade på proteinerna så gick det bättre.

jamtlandstjej
1/8/14, 7:50 PM
#3

Mäter du ketoner i blodet?..

LottaLarsson
1/8/14, 8:01 PM
#4

ja det var så jag fick lite koll vad som passade mig

Brynhilde
1/8/14, 11:23 PM
#5

Äter du smetana (laktosfri syrad grädde)? 100 g innehåller 2 g protein, 2.5 g kolhydrater och 42 g fett. Smaksätter du med 1 krm kanel blir det ytterligare 0,04 g protein, 0,8 g kolhydrater och 0.03 g fett. Tar du ½ tsk kakao (20-22% fett) blir det 0,24 g protein, 0,11 g kolhydrater och 0,22 g fett.

Annars så är sidfläsk bra, innehåller ca 12 g protein/100 g. Ju fetare styckdetalj desto mindre protein.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...

modesty007
1/9/14, 3:49 PM
#6

Prova med att ta en fettkaffe tillfrukonst, välmixad blir den som en latte, sakta kan du öka koksoljan. På 35-40 g kokolja och 50 g smör står jag mig i 8 timmar.  Håller själv koll på både kolhydrater (givetvis) och protein.

Annons:
crikarlshamn
1/9/14, 5:01 PM
#7

(dator problem, fel inlägg…)

LottaLarsson
1/9/14, 5:34 PM
#8

Jag tycket jag skrev ett inlägg nyss men det försvann i cyperrymden - blir det dubbelt så blir det *S*

Smetana har jag aldrig provat men det skall jag absolut testa låter som en bra lösning.

Har provat med kaffe 250-300g, äggmjölk ca 100g och kokosfett (ca 30-40g) men jag vet om det är kaffet men jag måste äta efter någon timme, ägg o bacon eller nåt liknande brukar det bli. Men jag ska testa med bara smör och kokosfett så kanske även jag som är hungrig på morgonen klarar mig längre.

Tack för tipsen.

Wildrat
1/9/14, 7:02 PM
#9

Ett tips. Använd kostregistreringsprogrammen till att planera din mat så blir det inte lika mycket panik på kvällen.

LottaLarsson
1/9/14, 7:14 PM
#10

Ja jag använder Matdagboken och registrerar allt jag äter - men ibland är man sugen fast man inte har utrymme för mer protein - då har jag lite dålig fantasi för jag tycker det mesta ger protein.

Nachtaktiv
1/9/14, 8:03 PM
#11

Broccoli-mos vore kanske en bra sak, om du inte redan testat det? Blomkålsmos likaså. Det är ju bara broccoli/blomkål + smör och kanske lite örtsalt :)

LottaLarsson
1/9/14, 8:24 PM
#12

Ja vad bra Nachtaktiv! Blomkålsmos har jag ätit och det är ju gott, det blir ju inte så mycket protein utan mest fett från smöret - perfekt.

Om man inte ätit för mycket kolisar innan - jag försöker vara så strikt jag bara kan, under 10g/dag men oftast ligger jag runt 5g/dag

Brocclimos har jag inte testat ännu. Jag är lite skeptiskt men kanske man borde testa en gång.

Orakletidelfi
1/9/14, 9:16 PM
#13

# 5 Om man ska ens räkna kryddmått så kan det iallafall inte vara 0,8 gr kh i ett krm kanel, eftersom det inte ens väger 0,5 gram totalt. 😉

Annons:
Orakletidelfi
1/10/14, 9:42 AM
#14

ja nu var det ju proteinet ja, men ta ett krm kanel för att få lite protein är också meningslöst (även om det inte var det du menade) för det blir också betydligt mindre än 0,04. Kanske du förväxlar ml med gram? För det blir i stort sett noll gram protein i den mängden.

Däremot kanske man ska ta med kh i beräkningen om man äter stora mängder kanel, då det är ca 87 % kh i det. En msk väger kanske 7 gram och då får man ca 6 gram kh i sig… det KAN vara värt att tänka på!

Margareta
1/10/14, 10:04 AM
#15

Jag tycker du har låg fetthalt rent generellt. Eftersom du kostregistrerar är det lätt att testa några varianter. Skaldemans fettkvot ät nyttig att kunna. Då struntar man helt i kalorierna. De säger ändå inte mycket eftersom de är framräknade för kolhydratätare. F>P+K Om Fettmängden är dubbelt så stor som protein plus kolhydrater har du en riktigt bra kvot (2,0). Håller du sen proteinet till ca 1g per ideal kroppsvikt (utan överskottsfett) så ligger du bra till för att nå en bra optimal ketos. Allt utan att räkna en enda kalori. Hänger du med?

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

LottaLarsson
1/10/14, 2:57 PM
#16

Hej Margareta

Uppgifterna som jag skrev tidigare  var bara frukost och lunch jag hade middagen kvar. till lunchen hade jag gjort tacokryddat köttfärs med grönsaker och ost, tacosås och gräddfil. Därför råkade lunchen bli lite väl proteinrik och lite för fettsnål. 

Jag registrerar allt och jag brukar ligga på 5/15/80 i runda slängar så jag har koll på att äta mycket fett. Jag märker direkt när det blir för lite då halkar jag ur ketos :-) + att jag inte känner mig nöjd/mätt. Jag har lite koll. *S*

Men en sån dag som när jag skrev inlägget, när jag redan "förbrukat" mina proteiner vid lunch (lunch brukar vara runt 15 00) så blir jag lite ställd på vad jag ska äta som ger mig fett men inte så mycket proteiner. Därför skapade jag den här tråden (normalt sett har jag bättre koll) och jag fick bra tips på Smetana. 

För jag håller med dig jag ramlar ur ketos när jag äter för mycket proteiner också - jäkligt kinkigt - kanske har med att man snart är 50 år.

Mvh

 Lotta

Margareta
1/10/14, 8:57 PM
#17

När jag förbrukat eller vill spara proteiner dricker jag fettkaffe eller Roiboste med kokosfett. Smörstekt sparris med någon enstaka baconskiva Bra att du har koll, det behöver man för att ligga i stadig ketos :-)

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

LottaLarsson
1/10/14, 9:47 PM
#18

Ja och en hel del koll har jag fått tack vare din sida, när jag startade med LCHF och sökte mycket info där :-) 

När jag började mäta ketoner i blodet blev jag väldigt paff när mätaren visade "low" jag kunde inte fatta för jag tycket jag åt så perfekt. Då lusläste jag vad du hade skrivit om ketoner och tack vare din sida fick jag fram att jag åt alldeles för mycket proteiner så testade jag med att dra ner mängden och så vips så fungerade.

Men det ohyggligt lätt att ramla ur..

Margareta
1/10/14, 10:53 PM
#19

Vilken kul läsning för mig. Tack för att du berättade. Jo visst är det lätt att trilla ur. Jag hade ätit vad jag trodde var LCHF dvs ketogen kost i många många år när jag 2012 mätte ketoner i blod och fick LOW hur länge som helst innan jag fattade :-)

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Upp till toppen
Annons: