Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

- Allt om lågkolhydratkost - - Medlemmar - - Medlemmar - var bor ni? - Off topic - (OT) - Om sajten - - Utmaningen - - Vi som vill nolla kolhydraterna - Boktips Ej frågelåda - Sten Sture Skaldeman Frågelåda - MinMat Före detta frågelåda - dr Andreas Eenfeldt Hälsa Hälsovinster LCHF för vegeterianer LCHF - Problem LCHF för barn LCHF för bäbisverkstan LCHF för nybörjare Länkar - Föredrag Länkar - Radio/TV Länkar - tidningar/hemsidor Mat - Billiga ingredienser Mat - Jag behöver måltidstips Mat - Livsmedel Mat - Livsmedel - Matfett Mat - På stan, hur gör jag? Mat - Recept att laga hemma Mat - Recept på bröd och brödbaserade rätter Mat - Recept på efterrätter och sötsaker Mat - Recept på fisk- & skaldjursrätter Mat - Recept på färsrätter Mat - Recept på fågelrätter Mat - Recept på kötträtter Mat - Recept på soppor & såser Mat - Recept på ägg, ost, grönt, sidorätter & veg Mat - Vitaminer, mineraler, tillsatser mm Motion & träning Vi som har autoimmuna sjukdomar Vi som har diabetes Vi som har huvudvärk/migrän Vi som har högt/lågt blodtryck Vi som har koncentrationssvårigheter Vi som har mag/tarm-besvär Vi som har/har haft fibromyalgi Vi som röker/har rökt Vi som vill gå ner i vikt Vi som vill gå upp i vikt Vi som är beroende Vi som är gbp-opererade och äter LCHF dr Annika Dahlqvist Övrigt
Mat - Livsmedel

48%-ig grädde!

2014-01-07 16:46 #0 av: Kernow

Med risk för att låta som om jag har hittat Pepes Bodega så måste jag tipsa er som har nära till Köpenhamn om Torvehallerne, d.v.s saluhallarna alldeles vid Nørreports station.

Där finns dels en paleo-restaurang med passande mat men också en massa butiker att plocka ihop själv hos. Bland butikerna finns framför allt en öl- och spritbutik där de lustigt nog även har en del mejerivaror, bland annat just en ekologisk grädde på 48% (och gott smör).

Anmäl
2014-01-08 22:43 #1 av: Skymning

Detta inlägget höll jag på att missa. Tack för tipset!! Tummen upp

Anmäl
2014-01-09 18:56 #2 av: Wildrat

Åh, det skulle ajg vilja ha... Men det är långt till Köpenhamn för mig.

Anmäl
2014-01-30 15:07 #3 av: Kernow

Synd. Den var verkligen något alldeles i särklass konsistensmässigt. Smakmässigt landade den bland andra godingar men inte mer vilket jag tror kan bero på den plastiga förpackningen.

Anmäl
2014-01-30 20:41 #4 av: byggarn30

Enligt en kockvän till mig så skrattar franska kockar åt vår 40% grädde.  Där är den mycket fetare. Typ 60%.

Anmäl
2014-01-30 22:45 #5 av: Kajak11

Jag får kolla snart....:-)

Anmäl
2014-01-30 23:03 #6 av: Sindri

#4 av byggarn30 

Då borde de nästan garva ihjäl sig åt sina grannar spanjorernas 35,1-procentiga. Högpastöriserade! (Ja, man undrar verkligen vad den där lilla ,1% gör.) Finns icke fetare att uppbringa. det som de kallar färsk grädde (nata fresca) är mer som crème fraiche.

Anmäl
2014-01-31 13:45 #7 av: nilu

Såg nåt matlagningsprogram på TV för nåt år sedan. Kocken använde grädde från Jersey-kor och den fick han använda sked för att få ut ur burken.

Anmäl
2014-01-31 14:06 #8 av: hemul

Tänk om vi de kunda importera den istället för den äckliga fläskfilén som de får skänka bort.

Men stämmer det med den franska grädden? Wikipedia listar bara Crème double som är 45% och lättare varianter.

https://fr.wikipedia.org/wiki/Cr%C3%A8me_(produit_laitier)

Anmäl
2014-01-31 16:17 #9 av: Sindri

#7 av nilu 

Det var kanske "clotted cream" de använde. Den säljs i burkar - finns även i vissa butiker i Spanien, men är hutlöst dyr som all importerad mat. Ledsen

Anmäl
2014-01-31 18:38 #10 av: Zepp

Jaaa.. varför är riktig mat dyr.. och varför är det inte straffskatt på dålig mat! StorgråterKämparFår idéFörskräckt

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.