Annons:
Etiketthälsa
Läst 12134 ggr
Johannaslchf
2014-01-07 12:19

LCHF och en pizza då och då - vad händer?

Min sambo äter mestadels LCHF. Han har inga problem med vikten, inte IBS som jag hade innan LCHF och inga större svårigheter med sötsug. Men han tycker LCHF är gott, smidigt och vet ju att det är det bästa att äta. Jag själv har ätit LCHF i 2 år och mår så mycket bättre än innan. Jag har all anledning i världen att hålla fast vid denna kost utan undantag.

Därav äter vi båda LCHF hemma. Delar på en stor äggröra till frukost och äter alltid LCHF-mat till middag.

Men min sambo har ett dilemma. Han jobbar inom transport så han är ute och kör om dagarna och äter lunch med kollegorna. Vissa dagar passar det dock för honom att ha med sig matlåda men andra måste han äta ute. Ibland tar han en pizza. Inte alltid i brist på andra alternativ utan ibland för att han helt enkelt är sugen på en pizza. Men sen är det ett faktum att det inte finns mycket att välja på när man äter lunch på pizzerior till exempel. Sallad varken mättar, värmer eller är vidare kul i längden.

Personligen har han inga problem med att ta en pizza någon gång varannan vecka, men vi båda frågar oss hur det påverkar kroppen att äta LCHF till 98% men ändå äta en pizza ibland. Att äta en fettrik kost men få i sig en kolhydratrik måltid då och då. Är det farligt? Han kan ta sig en bulle på ett födelsedagskalas men det är ju betydligt mer sällan så det oroar jag mig inte för men just de kolhydratrika måltiderna (inte av bästa slag dessutom).

Lagras fettet man äter större delen av tiden av en pizza till lunch? Eller förbränner man fettet lika effektivit ändå om man i huvudsak äter en fettrik kost?

/Johanna Carlsson

Johannas LCHF
Livskvalitet genom kosten

Annons:
dufva
2014-01-07 12:27
#1

Fettförbränningen slutar när det dimper ner brödpizza och kroppen ställer om sig på fettinlagring istället

Blodsockret dyker efter någon timma och hungern framåt kvällen blir troligen större än på länge

Sen är det frågan om hur ofta detta sker förstås

Ett par gånger i månaden kan man kanske komma undan med åtminstone viktmässigt om man är smal som din sambo

Johannaslchf
2014-01-07 12:36
#2

#1

Men kroppen borde väl ställa om sig på fettförbränning igen ganska snabbt? Om man "går på fett" större delen av tiden, rubbas förbränningen lika mycket ändå? Hur mycket och hur länge lagrar kroppen fett efter en pizza?

/Johanna Carlsson

Johannas LCHF
Livskvalitet genom kosten

Lilltilda
2014-01-07 12:41
#3

Jag kan väldigt lite om processerna i kroppen, men vet att de gånger jag äter en pizza (kanske 6-8 ggr/år) så händer absolut ingenting mer än att jag pga att jag klivit ur ketos har en kropp som samlar på sig lite vätska och jag tillfälligt ibland just efter intaget kan bli tröttare pga insulinpåslaget. Ev viktuppgång brukar försvinna på några dagar med normala lchf rutiner. 
Dagen efter en pizza syns inget på vågen, 2-3 dagar efteråt brukar jag väga ca 1 kg mer än före pizzan och ytterligare någon dag senare så väger jag som innan. 

Det verkar dock vara väldigt individuellt hur man reagerar på kolhydrater. Jag åt väldigt strikt lchf i 1,5 år i syfte att gå ner i vikt men när jag nått min målvikt blev jag liberalare och gör då och då totala avsteg i form av t.ex. pizza eller en tårtbit vid någon födelsedag. Jag märker verkligen inte av några negativa effekter annat än en tillfällig viktuppgång som försvinner inom några dagar.

~God loves you, and I´m trying! ~

Lurtz
2014-01-07 13:35
#4

Jag reagerar som #3. Dvs att jag går upp lite i vikt för att kroppen samlar på sig vätska, men 3-4 dagar senare är den vätskan borta och vikten som den var. Och jag kan inte tänka mig att det skulle kunna vara farligt att äta LCHF till vardags och en pizza då och då, inte farligare än att äta "normalkost" till vardags och en pizza då och då i alla fall.

RobinEH
2014-01-07 17:02
#5

#1

Fettförbränningen slutar inte och kroppen ställer inte in sig på fettinlagring. De är enbart förenklingar som görs för att gynna LCHF-ståndpunkt. Lipolys och lipogenes sker ständigt. Ett högt fettintag leder till långt högre inlagring av fett än en kolhydratdominerad kost.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Lchfman
2014-01-07 19:36
#6

Kan du utveckla Robin? Om hög fettandel lagrar mycket mer fett än hög kolhydratintag, varför tappar man då så mycket fett när man äter fett? Jag frågar alltså, inte pikar eller så.

Annons:
Tripod
2014-01-08 11:29
#7

Vad gäller Robins inlägg kan jag bara påpeka att det går rakt emot min erfarenhet och dessutom mot allt jag läst mig till de senaste åren.

Vad gäller reaktion på pizza så blir jag ganska rejält dålig om jag plötsligt trycker i mig vanlig pizza. Ont i magen , sömnlös och givetvis temporär viktuppgång. Största problemet med det är sömnlösheten. 

Jag har nån gång löst problemet genom att betrakta pizzan som en tallrik och sedan äta upp allt som låg på den men lämna bottnen kvar. I värsta fall kan det gå åt två pizzor då, men det fanns ändå tillgängligt utan kostnad den gången och ingen misstyckte om det.

RobinEH
2014-01-08 12:12
#8

#6 Eventuell viktnedgång i och med fettförlust vid högfettskost beror sannolikt på den anorexigena effekten av ketonkroppar. Fettbalansen beror på två saker, fettinlagring och fettförbränning. En högfettskost leder till en ökad fettinlagring men även fettförbränning.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Tripod
2014-01-08 12:33
#9

Det du säger, Robin, är helt enkelt "LCHF och lågkolhydratsidéerna fungerar inte. Alltihop är fel". 

Det är väl ändå lite dålig timing på att framföra en sådan förryckt idé nu. Nu när lågkolhydratstanken börjar få större allmän acceptans bland både vanligt folk och forskningen. Forskningen är ju helt klart och tydligt på vår sida. Du är givetvis en av alla dessa uddlösa provokatörer som tycker det är kul att reta upp folk. Du lär inte övertyga många här i alla fall.

Din text i botten av inlägget (kallas det signatur?) visar ju vad det handlar om: “If you can't annoy somebody, there is little point in writing.”

Jag skulle vilja kommentera den saken med: "If you annoy people just to annoy them - There's little point in that too."

RobinEH
2014-01-08 12:40
#10

#9 Tag av dina "LCHFärfrälsningen"glasögon och läs vad jag skriver. Är du intresserad så har jag skrivit en artikel om LCHF på viktminskning i fokus. LCHF är en funktionell diet.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

RobinEH
2014-01-08 18:28
#11

#9

Vad gäller min signatur så finns det de som irriteras av att bli kritiserade, även om det sker på saklig väg. Det är vad min signatur handlar om. Den handlar inte om att skriva för att jag har någon fetisch vad gäller irriterade individer.

Här är förövrigt artikeln.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Zepp
2014-01-08 23:23
#12

Eh.. altså.. ju mer fett du äter ju mer lagras.. det du äter lagras till stora delar så äter man mer fett så lagras oxå mer!

Men.. det är elementärt.. och det som spelar någon roll är om det senare frigörs och används som energi.. med högre insulinnivåer.. hyperinsulinemi eller om man ständigt fyller på med snabba kolhydrater stup i kvarten så esterifieras frigjort fett till triglycerider igen samt lipolysen går på tomgång.

Äter man mycket kolhydrater lagras det oxå.. en bieffekt av det är att fett lagras ännumera, lipolys sänks och fettoxidation sjunker till ett minimum.. tils blodsocker och insulin sjunkit ner till normalnivåer.. då börjar fett frigöras så sakta igen.

Men då är kolhydrataren hungrig.. och fyller man på med mer snabba kolhydrater så hinner knappast lipolys och betaoxidatin stiga till några betydande nivåer.

Sen till TS fråga.. att äta LCHF till 98% borde vara 98% bättre än 0%!

Sen så, har han verkligen något problem med det.. går han upp i vikt eller så?

Du vet, många som är friska behöver inte äta LCHF, det räcker med bra mat.. sen så är väl egentligen problemet om pissa och annan snabbmat är bra mat?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: