Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 9003 ggr
Agnez94
1/6/14, 2:56 PM

Kattmat LCHF-style

Tror ni detta torrfoder (http://lchfbutiken.se.temp-url.se/438/applaws-kattfoder-med-kyckling-75kg) är bättre för katten än tex de torrfoderna som säljs på storköpen?
Funderar på att köpa en påse till katten här hemma.

Annons:
LaSadie
1/6/14, 2:59 PM
#1

Gå in på BARF.ifokus så kan du få tips om hur och vad du ska ge till katten för mat, mat som är anpassade till dem.

Agnez94
1/6/14, 3:05 PM
#2

Jo, jag har sett den men har inte tid att stå och göra mat, tyvärr. Annars hade jag gjort det.

Mindyy
1/6/14, 3:07 PM
#3

Applaws är ett mycket bra foder om man vill ge torrfoder. Annars är ju BARF eller blötmat överlag bättre än torrfoder.

Agnez94
1/6/14, 3:09 PM
#4

Kattens veterinär sa att blötmat mest innehåller vatten och därför onödigt att ge katter. Något sådant tror jag att det var i alla fall…

Mindyy
1/6/14, 3:15 PM
#5

Blötmat innehåller vatten och kött, precis det en katt ska äta =) Katter ska helst inte äta foder med spannmål i, tyvärr innehåller ju många torrfoder just spannmål så därför är Applaws ett bra alternativ om man vill ge torrfoder.

konichiwa
1/6/14, 3:30 PM
#6

Kostnaden blir3,27 kr/dag för en katt 4-6 kg. 100 kr i månaden alltså. Om man jämför med andra sämre foder är det helt OK pris!

Annons:
LaSadie
1/6/14, 3:41 PM
#7

Det är inte så jobbigt att göra när man vet att katten får den mat som är bäst för dom, utan tillsatser och annat skit som bland annat torrfoder har.
Blötmat innehåller mer kött och mindre tillsatser än torrfoder. Med blötmat så får katten i sig vätska, så din veterinär borde läsa på mer och inte få föreläsningar/utbildningar från torrfoderföretagen.

Lusthan
1/6/14, 4:03 PM
#8

Applaws är ett okej foder. Mjau blötmat eller Bozita blötmat är det bästa om man inte barfar katten. Det är inte så krångligt utan mest roligt. Det ska bara skäras upp och så ger man den mängd av olika sorters kött som katten behöver, inte fisk. Det krävs att man läser på såklart så man har koll men när det är gjort så är det mest kul. Jag ger en blandning mellan rått kött (barf) och blötmat här hemma. Inte torrfoder då det oftast är mest skit i den maten. Har fiskallergiker och troligen en spannmålsallergiker hemma och det är bara sånt i olika former i torrfoder. Dessutom riskerar min tjockis (som jag bantar) och de andra att få problem med stenar i urinen i värsta fall, vanligt då katter saknar törstkänsla och dricker därför mindre än de behöver. Därför behöver de mat som är anpassad efter de. :-)

Zepp
1/6/14, 4:17 PM
#9

Katter skall helst ha blöt mat!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
1/6/14, 8:44 PM
#10

Katter är rätt dåliga på att dricka, så foder med vatten är väl perfekt för dem.

BARF är inte att "stå och göra mat". Det är att köpa, hjärtan, lever, njurar, knorrar, färs mm, dela upp i lagom portioner och frysa in.

På den här sajten finns mycket info och jag tror det var där jag såg väldigt bar filmer också om att göra iordning kattmat.

vinteralvan
1/7/14, 10:26 AM
#11

Jag BARF:ar min katt och gör bara iordning mat 1 gång/månad ungefär. Men det krävs förstås en rejäl frys. Men som tidigare sagts så är all blötmat bätte än torrfoder.

Margareta
1/7/14, 11:16 AM
#12

Porta 21 Feline har också bra kattmat, det finns en variant torrfoder helt utan spannmål. Mycket prisvärt och finns i webbutik. http://www.zoo.se/produkter/katt/kattfoder/torrfoder.html?manufacturer=2235 De har även väldigt smakligt blötfoder i olika storlek på förpackningarna http://www.zoo.se/produkter/katt/kattfoder/vatfoder.html?manufacturer=2235 Mina fyra katter har fri tillgång på mat. De äter blötfoder när det finns och knaprar i sig lite torrfoder som mellanmål. Sen jag började med vattenautomat dricker de mer. Vi hade en katt som dog av urinproblem och blev rekommenderade att rinnande vatten tilltalar katterna. Det blir en lek att dricka.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

peoy
1/7/14, 2:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Jag ger min (jätte)katt (5,8kg nyvägd, 6,8 för 2 år sen) Orijen,  ca 1dl per dag.

http://www.zooplus.se/shop/special/kampanjer/sund_start_2014/kattfoder/396970?unique=HTML153

Verkar vara snäppet bättre innehållsmässigt än Applaws, men också en hel del dyrare i småförpackningar.
I större påse blir kilopriset inte allt för långt ifrån Applaws:
http://www.hemfoder.se/orijen-cat-adult-kitten-18-kg/

Fri tillgång på mat skulle aldrig funka med Tiger.. då skulle han troligtvis väga 15kg inom 2 år. Han får maten morgon och kväll, och delar vattenskålen med hunden.

Sen är det som det skrivs både här och överallt bättre med blötmat, eller "egen blötmat" (barf).

Annons:
peoy
1/7/14, 3:01 PM
#14

Margareta (#12): kollade Porta 21 Feline (det av de spannmålsfria med innehållsförteckning) och ser att potatis låg på 2:a plats i innehållsförteckningen, mellan de båda kyckling-ingredienserna, och det är väl kanske inte en naturlig näringskälla för katt (eller nåt annat levande)..
Det hör nog ändå till de bättre sorternas torrmat

Men.. att det är prisvärt går det inte argumentera emot (ungefär hälften per kg vid 22,7kg påse mot Orijen 18kg)

Lilltilda
1/7/14, 3:19 PM
#15

Mina tre katter och mina två "bonuskatter" äter alla hårdfoder och bara en av dem kan ibland acceptera blöt mat. De är "småätare" och knaprar hårdfoder då och då under dygnet. Färskmat skulle bli skämd med samma vanor.
Det bästa vi testat till dem är Orijen. De fick finaste pälsarna och höll vikten bäst på detta foder. Vi upphörde med Orijen då de fick leveransproblem ihop med förpackningsbyte och största fodersäcken inte bara krympte i storlek utan dessutom blev dyrare. 
Jag varierar idag mellan olika märken och vissa månader är det tyvärr pengarna som styr vad det blir. Däremot så försöker jag hålla upp kvalitén så gott det går med de förutsättningar som finns. 
Det jobbiga är att 2 av 5 katter är överviktiga, 1 är på gränsen till underviktig och 2 är alldeles normala. Svårt att hitta foder som passar alla.

~God loves you, and I´m trying! ~

konichiwa
1/7/14, 4:26 PM
#16

Margareta! Vad har du för vattenautomat? Det låter intressant. Har du länk?

Siggebus
1/7/14, 6:55 PM
#17

Jag ger "färskfoder" (rått) till min hund vilket inte är det samma som vanlig burkmat. Finns inte det till katter?

Lilltilda
1/7/14, 7:03 PM
#18

#17 aldrig sett eller hört talas om färdigt fryst färskfoder för katt. Sökte för några år sedan då jag började ge hunden "klass färskfoder", men då fanns det inte nån motsvarighet för katt.
MEN varning för färskfoder till hund! Min hund blev sjuk av det! Fick förhöjda levervärden och jag fick bannor från veterinären pga att det var ett för proteinrik kost och detta trots att jag blandade ut det med kokt ris. Fick återgå till vanligt hundfoder och fick en frisk hund

~God loves you, and I´m trying! ~

Margareta
1/7/14, 7:29 PM
#19

Mina katter blev feta på Orijen, men klarar Porta 21 bra. För mig är det viktigast att katterna får glutenfri mat och att de får äta sig mätta och när de vill själva och ändå hålla vikten. Eftersom jag har fyra och ibland fem katter fungerar inte dosering. Vi ger blötmat när det är slut och fyller torrfoderskålen när det behövs. Katterna väljer det helt spannmåls och potatisfria blötfodret först och knaprar lite på torrfodret, det blir inga stora mängder. Vattenfontänen: http://www.supercat.se/vattenfontaner/drinkwell-360-vattenfontan.html

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Siggebus
1/7/14, 8:41 PM
#20

18#
Det finns ju olika sorters färskmat - den sorten jag använder kritiseras av vissa för att den inte innehåller lika mycket protein som en del andra sorter.
Dessutom ger jag inte det de rekommenderar enligt en tabell och hundens vikt utan har provat mig fram.
Här är det tvärt om  - jag har fått en frisk gamling som slipper sina slemmiga diaréer och magkramper 🙂

Annons:
konichiwa
1/7/14, 8:50 PM
#21

Margareta! Jag har givit mina 2 Orijen i 3 år och den ena har blivit tjock den andra har bantat ner sig rejält från en stor övervikt. Nu har jag börjat med porta 21. Billigare och ska vara bättre har jag läst. Tack för länken till fontänen.

peoy
1/7/14, 10:43 PM
#22

#18, jag ger 54kg's hunden färskmat från Fodax frysbil som kör leveransrundor i hela Sverige (och även i Kolari och i Muonio norröver på finska sidan)..

Hade tillochmed funkat om jag bott kvar i min hemby på svenska sidan av Muonio..

Han är helt vikstabil på maten, bra i magen, fin i päls och kropp, och det lilla som kommer ut är rent löjligt (eller så har alla andra i Ursviken hundar stora som elefanter, fastän jag bara sett en, möjligtvis två som är större än Lufsen)..

Det enda jag reagerat på är att maten inte är helt spannmålsfri (8% kh enligt innehållet, men inte specat vad för spannmål, men det går säkert ta reda på från tillverkarna)

Margareta
1/7/14, 11:46 PM
#23

Det finns spannmålsfri fryst hundmat, vi köper Vom og Hundemat, finns också på postorder. En 10-årig labrador håller äntligen efter ganska stor viktnedgång samma vikt som då han kom till oss som tvååring, trots att han äter sig mätt. Han får lite smör och äggula ibland som komplement. Det är en ledarhund i arbete och om han är hungrig jobbar han sämre eftersom livet då går ut på att söka mat.

http://www.zoo.se/produkter/hund/hundfoder/fryst-foder.html?manufacturer=5939

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

SpurtAnne
1/8/14, 8:33 AM
#24

Jag har Orijen till min katt och sen köper jag kycklinghjärta, kycklinglever och köttfärs och hackar och blandar ihop som jag sen fryser i påsar. Orijen har jag som extra när jag glömt ta ut en påsen från frysen.

Mooniq
1/8/14, 8:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

jag ger min katt porta 21 feline sensitive - lite kolhydrater, varierar det med applaw som oxå har lite kolhydrater och även Carnia Lynx som har lite kolhydrater.

Min katt får 1 påse blötmat/dag för att jag ska vara säker på att han får i sig vätska.

Min katt barfar sig själv - han är storjägare och jag tror att han äter minst ett byte per dag. Ibland tar han hem lunchen, vi tvistar ännu om detta då jag inte gillar att jaga möss o fåglar inomhus. Sigge ser helt oförstående ut och tycker att jag är tjatig…Sigge äter oxå skalbaggar o maskar sommartid, vilket jag inte sett någon annan katt göra  någonsin.

Som ett resultat av hans meny får han då oxå utstå detta enormt förnedrande att vara tvungen att svälja avmaskningspiller rätt ofta, varannan/var tredje månad.. 

Sigge har alltid varit en storväxt katt, oavstt foder. Jag fyller sällan på torrfoder, 1 dl klarar sig i 2-3 dagar i skålen. Men då jag jobbar skift så vill jag ha torrfoder framme, Sigge har kattlucka så han kan komma o gå som han vill..

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Niiinah92
1/25/14, 8:17 PM
#26

I princip är alla torrfoder bättre än de som säljs på storköpen, där säljs bara sämsta sortens torrfoder även om de säljer endel bra blötmat. Applaws tillhör ett av de bättre och rekommenderas om man ger torrfoder. 

mina får blötmat och rått, då får de i sig allt de behöver, inkl. vatten och inget spannmål eller kolhydrater.

jessirene
1/25/14, 10:33 PM
#27

Mina hundar mår riktigt bra på vom och hundemat. När vi började med lchf så började vi naturligtvis ge hundarna deras egna motsvarighet till ursprungskost. Vilket medförde att ena hunden blev frisk från en otrevlig tarm inflammation som han dragits med länge. (han hade jätte ont när han bajsade)

De har kattmat ute på prov, med lite tur lanseras det till en butik i din närhet.

Annons:
Niiinah92
1/25/14, 10:35 PM
#28

#27 med lax = ingen bra mat för katt

Mush ska dock komma ut med ett färskfoder för katt nu i vår om ryktena stämmer, förhoppningsvis utan fisk.

Zepp
1/26/14, 12:30 AM
#29

Ingen fet fisk till katt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Siggebus
1/26/14, 10:28 AM
#30

När jag växte upp (född-60) så hade vi mycket katter hemma stundtals.
Dels egna och dels katter som farit illa och som skulle äta upp sig etc innan de placerades om.
Min pappa var stor kattvän och var mycket engagerad i bla Djurens vänner.
På den tiden VAR det i princip bara blötmat som gällde och jag kan inte påminna mig om att katter hade så mycket problem med njurarna och urinen som man hör om idag.
Men sedan hände något - de stora djurmats-tillverkarna lyckade övertyga konsumenterna om att katterna MÅSTE ha deras förbannade torrfoder!
Min gissning är det det var där någonstans det började med urinstenar och andra problem. 😕

Margareta
1/26/14, 10:35 AM
#31

Jag tror som du Siggebus.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Niiinah92
1/26/14, 10:53 AM
#32

#30 ja en katt på torrfoder får i sig väldigt mycket mindre vatten än en som har blötmat som bas (hur mycket de än dricker enligt ägarna) då katter har en svagare törstreflex. De är byggda för att få i sig vätskan genom maten. Därför är det inte konstigt att torrfoder ökar risken för urinsten, njursvikt etc.

AnnaKarin
1/27/14, 10:30 PM
#33

VoH går alldeles utmärkt att ge till katt om man tillsätter några stycken kycklinghjärtan, 3-4 stycken per 500 mat. Mina hundar äter VoH och katterna får det också annars äter de Mjau burk.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

jessirene
1/28/14, 1:44 AM
#34

De (VoH) gör en med torsk också.

Annons:
AnnaKarin
1/28/14, 10:31 AM
#35

Tyvärr har båda provsorterna till katt fisk så mina får fortsätta med hundmaten så länge.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

SpurtAnne
1/29/14, 8:10 AM
#36

Jag köpte köttfärs, kycklinglever och kycklighjärtan och hackade ihop och frös till min katt. Hon blev lugn och harmonisk.

Det tog slut häromdagen och jag gav henne torrmat jag hade kvar. Friskis, eller vad det heter. Satan i gatan, hon blev helt galen och började springa runt på väggarna!

Måste göra eget igen, hon fick väl värsta sockerchocken stackarn!

Upp till toppen
Annons: