Annons:
Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 10027 ggr
sofia_a92
1/5/14, 11:38 AM

Gott, prisvärt och bra kokosfett?

Hej! För att få i mig mer fett har jag börjat med kokosfett. Jag provade Kung Markata i mitt te, men tycker det både smakar och luktar otroligt äckligt. Så, kan någon ge tips på olika kokosoljor? Gärna ett som är gott, ett som är prisvärt och bra. Jag vet att många använder ett billigare för matlagning och ett dyrare att ha i tex kaffe och te. Vilka använder ni och hur?

Annons:
Orakletidelfi
1/5/14, 12:55 PM
#1

Om du tycker att Kung Markattas är äckligt och luktar illa så ska du ha smak- och luktfritt kokosfett. Det finns en del sådana. Biofood t.ex.  Cocosa är ett annat märke. Googla! (Båda har både med och utan smak men om du inte gillar smak och lukt så kör utan, det är det som är billigast också)

hemul
1/5/14, 2:08 PM
#2

Är inte lika säker på att det är kokossmaken som inte faller på läppen. Har iofs inte testat Kung Markattas kokosolja, men samtliga av deras produkter som jag har testat har varit äckliga, t.o.m kakaon! Jag vet inte vad de gör, men alla deras produkter tycks ha vidrig smak, i varje fall i min mun. Vet flera som tycker likadant, men folk köper ju, så det kanske är något som bara vissa känner.

Zepp
1/5/14, 2:13 PM
#3

Har alldrig testat Markattas variant.. men jag köper som regel Biofoods cocosfett och föredrar numera den som smakar cocos.. oavsett vad jag använder den till!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Orakletidelfi
1/5/14, 2:21 PM
#4

Jag har inte märkt att Kung Markattas produkter skulle vara sämre på något sätt. Jordnötssmöret och kokosfettet är iallafall lika bra som andras IMHO

Sindri
1/5/14, 11:04 PM
#5

Jag kör Biofoods utan smak till allt, även utvärtes. Det är också det billigaste, om man inte vill köpa 5-kgs hink. Kanske du helt enkelt tog för mycket, jag brukar råda att börja försiktigt, med en tsk bara.

Lurtz
1/6/14, 2:29 AM
#6

Jag tycker Markattas smakar som det ska, dvs kokos. Dock vet jag att det är en del som köpt det märket och säger att det luktar rök, och inte smakar bra, har man fått en sån burk har företaget uppmanat att skicka tillbaka den, för så ska den absolut inte lukta/smaka. Jag har aldrig en sådan burk själv dock, som tur är.

Jag använder smaklöst kokosfett från Alba Dalby (brukar hittas på Citygross) att steka i, och kokosfett med smak från Kung Markatta till t ex té eller smoothies.

Annons:
jessirene
1/6/14, 11:16 AM
#7

Jag använder cocosa. Mest utan smak men ibland med. I början tålde jag bara en tsk, annars mådde jag illa. Nu tar jag minst en msk dagligen. Har den inte kommit ner via matlagning så mixar jag den i te. Det är trevligare än att ha den simmande på ytan. Men det går det också. Prisvärt? Slipper jag migrän så bryr jag mej inte så mycket om priset.

Lchfman
1/6/14, 3:27 PM
#8

Jag tycker kung markattas har smakat godast, men jag vet att olika batcher kan smaka olika, kanske har du TS haft otur? Jag har förövrigt kört mest på gymgrossistens raw eko, finns på vissa Ica med. Priset är ungefär som andra märken, men bättre burk tycker jag och bra smak. Cococosas tycker jag är för för dyr och överreklamerad.

L123
1/22/14, 8:50 PM
#9

Det är verkligen skillnad på smaken och kvalitén på olika märken. Eftersom kokosolja är så populärt nu så finns det väl dom odlingar som heller vill ha kvantitet än kvalité. Därför väljer jag alltid en ekologisk kallpressad olja.

Om du kan tänka dig att handla från utlandet finns det massor av olika sorter av hög kvalité till riktigt bra pris. T ex från England, amazon, eller Usa, iherb (Båda har bra frakt villkor) Det billigaste är ju att köpa en stor burk (1,6 l). Mitt favorit märke är Nutiva

Annars här i Svergie är rawfoodshops olja billig. Den smakar och luktar okej och funkar till stekning. Cocosa och Garden of life har goda oljor men ganska dyra om man använder mycket.

parsley
4/18/14, 10:36 AM
#10

Vad är det för smak på Kung Markattas kokosfett som gör att vissa tycker att den smakar illa?

Jag har kört Cocosa i åratal och vanligtvis skickat efter från Shopping4Net, men eftersom de slarvat bort min senaste order och skickat en annans persons faktura och kreditupplysning till mig är jag lite irriterad på dem. Kung Markatta finns i den lokala livsmedelsbutiken. Det blir dyrare än Cocosa, men jag slipper skicka efter, vilket kan vara en fördel. 

Tacksam om någon kan berätta om smaken på Kung Markattas Kokosfett.

Lchfman
4/18/14, 11:15 AM
#11

Billigaste med smak som jag hittat är gymgrossistens. Den smakar bra. http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/raw-kokosolja-virgin-eko-400-gram

Zepp
4/18/14, 11:22 AM
#12

Jag köpte en stor burk av Markattas cocosolja på COOP, den var godast hitills.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sindri
4/18/14, 11:22 PM
#13

Om du vill ha utan smak så är Biofoods ekologiska den billigaste du kan hitta i affär. Mellan 55-60 för 400 gram.

Annons:
Upp till toppen
Annons: